Автор Тема: Устройство на парния локомотив  (Прочетена 63558 пъти)

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Устройство на парния локомотив
« -: 01 Април 2009, 13:10:12 »
Мисля, че форумът отдавна има нужда от подобна тема. Повод да открия тази тема е вчераШният дебат за "...питателното гърне на първи котлен барабан..." Явно трябва да бъде обяснено по най достъпен начин цялото устройство и принцип на действие на парната маШина. Разчитам на съдействието на Tramvay, CaLLIo и на всеки, който може да допринесе знания.
 

Gervasii

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1733
  • Рейтинг: 40
  • НО DRG IIb епоха София
Re:Устройство на парния локомотив
« Отговор #1 -: 01 Април 2009, 14:12:26 »
димогенератор за локомотиви или друго имаш предвид

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Устройство на парния локомотив
« Отговор #2 -: 01 Април 2009, 14:39:31 »
Имам един чуден учебник за парни локомотиви, издаден някъде в началото на 50-те. На български е и има абсолютно всичко, включително и доста чертежи, разрези и обяснения за принципа на работа на отделните уреди, апарати и механизми. От тази литература по-полезна до момента не съм намерил. Вероятно няма да е лоша идея да се сканира и публикува, проблема е че е над 500 стр, а това си изисква време.

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Устройство на парния локомотив
« Отговор #3 -: 01 Април 2009, 19:12:02 »
Точно този учебник имам предвид и аз, но поднесен в значително опростен вид. Все пак сме само ж.п. моделисти и не е необходимо да знаем всичките диаграми и изчисления. Достатъчно е да се знае кое е парен дом, кое питателен дом, какво е инжектор, въздуШна помпа и други такива атрибути, които се виждат и на моделите.

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Устройство на парния локомотив
« Отговор #4 -: 01 Април 2009, 19:37:36 »
Първото нещо, което се гледа на парня  локомотив, е дали е с отделен тендер, или е тендерен.
Отделният тендер се нарича също и "шлеп-тендер". Един 4-осен тендер носи около 30 куб. м. вода и 10 тона въглища. Локомотивите с шлеп-тендер са подходящи за дълги пътувания по главните линии. С едно зареждане на тендера изминават по 150-200 км. Но имат и едно неудобство-трябва винаги да пътуват на преден ход (с комина напред). При заден ход (с тендера напред) скоростта е ограничена на не повече от 50 км/ч.


Тендерните локомотиви имат сравнително ограничен запас- не повече от 10 куб.м. вода и 2-3 тона въглища, но имат еднаква конструктивна скорост както на преден, така и на заден ход. Те са предпочитани за къси разтояния и особено за места, където няма обръщателен кръг.


Следващото нещо, което се гледа на парната машина, това е броя и разположението на колоосите (двете колела и оста представляват една неразглобяема конструкция, която се нарича КОЛООС)
Различаваме двигателни (сцепни) и свободни (направляващи) колооси. Цялостното разположение на колоосите се нарича КОЛООСНА ФОРМУЛА и се означава по следния начин-
арабска цифра означава броя на свободните колооси отпред, поредната латинска буква показва броя на сцепните колооси и арабска цифра, която показва броя на свободните колооси отзад. Например 2C1 означава, че локомотивът има 2 свободни колооси отпред, три двигателни, и една свободна отзад, 1Е означава, че има една свободна отпред, 5 двигателни и нула свободни отзад. D означава, че локомотивът има нула свободни отпред, 4 двигателни, и нула свободни отзад.
Когато свободните колооси са в талига, след цифрата се пише знака' (прим). Например 2'C2' означава, че локомотивът има двуосна талига отпред, три двигателни колооси, и двуосна талига отзад.
Според службата, за която са конструирани локомотивите, различаваме бързоходни, пътнически, товарни и маневрени.
Бързоходните локомотиви обслужван бързите и експресни вкакове. Обикновено имат две или три сцепни колооси със сравнително голям диаметър- 1850 до 2300 мм.

Пътническите локомотиви имат две, три или четири сцепни колооси с по-малък диаметър – от 1500 до 1750 мм.

Товарните локомотиви имат по четири, пет, а понякога дори шест сцепни колооси с диаметър от 1250 до 1600 мм.

При маневрените локомотиви диаметърът на двигателните колооси е най-малък- 1100 до 1250 мм. по кръга на търкаляне.

От диаметърът на двигателните колооси зависи пряко и конструктивната скорост на локомотива. Тъй като при парният локомотив няма никаква междинна предавателна система, силата с която парата действа върху буталото се предава директно на сцепните колооси, то предварително локомотивът е конструиран за определен вид служба. Товарният локомотив не може да обслужва бърз влак, защото не може да достигне необходимата скорост, както и бързоходният локомотив не може да тегли товарен влак, тъй като няма необходимата мощност!
 
« Последна редакция: 02 Април 2009, 04:28:28 от Сaprycorn »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Устройство на парния локомотив
« Отговор #5 -: 02 Април 2009, 08:55:07 »
Чудесно и най-после!!! :good: :good: :good:
Първи въпрос - може би трябва да се обясни защо "шлеп-тендерните" имат ограничение при движението си с тендера напред и не е само поради влошената видимост!
Втори въпрос - само по този начин ли се означават колоосните формули - 2`С или има нещо от сорта 1-3-0 , или пък "пасифик".Как е при различните администрации ?По години?
 ;D ;D ;D

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re:Устройство на парния локомотив
« Отговор #6 -: 02 Април 2009, 09:04:37 »
Цитат на: pach link=topic=1557.msg22441#msg22441 date=1238651707
Втори въпрос - само по този начин ли се означават колоосните формули - 2`С или има нещо от сорта 1-3-0 , или пък "пасифик".Как е при различните администрации ?По години?
 ;D ;D ;D

А така кой не е внимавал. Питах и аз същото, никой не пощя да каже, та сам трябваше да си отговарям.

http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,312.msg17582.html#msg17582

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Устройство на парния локомотив
« Отговор #7 -: 02 Април 2009, 09:17:37 »
Зазо , това там е отделна част , която съм си я дори разпечатал , ама нали тук ще се събере всичко за парният локомотив , та за това... :yes:

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Устройство на парния локомотив
« Отговор #8 -: 02 Април 2009, 09:21:41 »
Това за ограничението на скоростта на машините с отделните тендери при движение назад не е меродавно за всички машини с отделни тендери. Някои от тях си се движат и в двете посоки с една и съща максимална скорост. Всичко е в зависимост от конструкцията на машината и тендера, каква е била идеята на конструктора, и накрая,  как се държи колата на машината в криви при движение в едната и другата посока. Кенгуруто например не се държи особенно добре при движение назад може би защото е с обща рамна конструкция. Затова и машините с такива тенедери обикновенно са с ограничение при движение назад, докато същите машини но с тендер тип лодка си се движат с еднакви макс. скорости. За ползващите цифрови управления, този въпрос е лесно разрешим, понеже в декодерите обикновенно може да се задава дали да има или не ограничение при движение назад(обикновенно 65% от максим. скорост при движение напред). За налоговите машини, въпросът може да се реши евентуално с поставянето на диодни ограничители примерно, до създаване на асиметрия на захранващото напрежение при движение в двете посоки.

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re:Устройство на парния локомотив
« Отговор #9 -: 02 Април 2009, 11:08:18 »

  Германско 
  означение 
  Англо-Американско 
  означение 
Американско
наименование

Изглед




A10-2-2Oo
1A2-2-0PlanetoO
1A12-2-2PatenteeoOo
2'A4-2-0Crampton, NorrisooO
3A6-2-0CramptonoooO
B0-4-0Four-Wheel-SwitcherOO
1'B2-4-0HanscomoOO
1'B1'2-4-2ColumbiaoOOo
2'B4-4-0American, Eight-WheelerooOO
2'B1'4-4-2AtlanticooOOo
2'B2'4-4-4JubileeooOOoo
C0-6-0Six-Wheel-SwitcherOOO
1'C2-6-0MoguloOOO
2'C4-6-0Ten-WheelerooOOO
1'C1'2-6-2PrairieoOOOo
2'C1'4-6-2PacificooOOOo
1'C2'2-6-4AdriaticoOOOoo
2'C2'4-6-4Hudson, BalticooOOOoo
D0-8-0Eight-Wheel-SwitcherOOOO
1'D2-8-0ConsolidationoOOOO
1'D1'2-8-2Mikado, Mac ArthuroOOOOo
1'D2'2-8-4BerkshireoOOOOoo
2'D4-8-0Twelve-Wheeler, MastodonooOOOO
2'D1'4-8-2Mountain, Mohawk (NYC)ooOOOOo
2'D2'4-8-4Northern, Niagara (NYC), WyomingooOOOOoo
E0-10-0Ten-Wheel SwitcherOOOOO
E1'0-10-2UnionOOOOOo
1'E2-10-0DecapodoOOOOO
2'E4-10-0MastodonooOOOOO
1'E1'2-10-2Santa FeoOOOOOo
1'E2'2-10-4TexasoOOOOOoo
2'E1'4-10-2Texas, Southern Pacific, OverlandooOOOOOo
1'F2-12-0CentipedeoOOOOOO
1'F1'2-12-2JavanicoOOOOOOo
2'F1'4-12-2Union PacificooOOOOOOo
C'C0-6-6-0Erie (Mallet-Lok)OOO OOO
(1'C)C2-6-6-0namenlos (Mallet-Lok)oOOO OOO
(1'C)C1'2-6-6-2Mallet Mogul (SP), Prairie Mallet (ATSF)oOOO OOOo
(1'C)C2'2-6-6-4namenlos (Mallet-Lok)oOOO OOOoo
(2'C)C2'4-6-6-4Challenger (Mallet-Lok)ooOOO OOOoo
(1'C)C3'2-6-6-6Allegheny (Mallet-Lok)oOOO OOOooo
D'D0-8-8-0namenlos (Mallet-Lok)OOOO OOOO
(1'D)D1'2-8-8-2Chesapeake (Mallet-Lok)oOOOO OOOOo
(1'D)D2'2-8-8-4Yellowstone (Mallet-Lok)oOOOO OOOOoo
(2'D)D2'4-8-8-4Big Boy (Mallet-Lok)ooOOOO OOOOoo
(1'E)E1'2-10-10-2Virginian (Mallet-Lok)oOOOOO OOOOOo
(2'C1')(1'C2')4-6-2 + 2-6-4Double Pacific (Garratt-Lok)ooOOOo oOOOoo
(2'D1')(1'D2')4-8-2 + 2-8-4Double Mountain (Garratt-Lok)ooOOOOo oOOOOoo

http://de.wikipedia.org/
« Последна редакция: 02 Април 2009, 13:51:53 от CaLLlo »

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re:Устройство на парния локомотив
« Отговор #10 -: 02 Април 2009, 11:37:26 »



                                          Същото в нов прозорец

Устройство на локомотив с пароразпределение тип Хойзингер, или Валсхард:
           (Komponenten einer Heusinger- oder Walschaerts-Steuerung)

1 - Контракривошип (Gegenkurbel)
2 - Контракривошипна щанга (Schwingenstange)
3 - Преводна щанга на ходообръщателя (Steuerstange)
4 - Подвезка (Hängeeisen)
5, 6 - Превод (Steuerstangenhebel)
7 - Кулиса (Schwinge)
8 - Кулисна щанга (Schieberschubstange)
9 - Кръстоглав (Lenkeransatz am Kreuzkopf)
10 - Шибърен паралел и шибърен кръстоглав (Schieberstangenführung)
11 - Палцова щанга, наклонителна щанга, хоризонтален лост на предварението (Lenkerstange)
12 - Вертикален лост на предварението (Voreilhebel)
13 - Стержен на пароразпределителя (Schieberstange)
14 - Шибър, в случая бутален (Kolbenschieber)
15 - Шатун (Treibstange)
16 - Сцепна щанга (Kuppelstange)
17 - Паралели
18 - Бутален стержен (Kolbenstange)
19 - Бутало







                                                       Голям чертеж в нов прозорец
         
1 - Шлептендер с вода и въглища (Schlepptender mit Wasser- und Kohlenvorräten)
2 - Будка (Führerstand)
3 - Свирка (Dampfpfeife)
4 - Преводна щанга на ходообръщателя (Steuerstange)
5 - Предпазен клапан (Kesselsicherheitsventil)
6 - Турбогенератор (Turbogenerator/Lichtmaschine)
7 - Пясъчник (Sandkasten mit Sandfallrohren)
8 - Лост на парния регулатор (Reglerzug)
9 - Парен дом (Dampfdom)
10 - Въздушна помпа за спирачките (Luftpumpe für die Druckluftbremse)
11 - Димна камера (Rauchkammer)
12 - Паровходна тръба (Einströmrohr)
13 - Врата на димната камера, баджа (Rauchkammertür)
14 - Парапет (Handlauf)
15 - Задна свободна колоос (Schleppachse)
16 - Странична площадка (Umlauf)
17 - Рама (Lokomotivrahmen)
18 - Спирачни накладки, калодки (Bremshängeeisen)
19 - Пясъчни тръби (Sandfallrohr)
20 - Сцепна щанга (Kuppelstange)
21 - Кулиса (äußere Steuerung)
22 - Шатун (Treibstange)
23 - Бутален стержен (Kolbenstange)
24 - Парен цилиндър и бутало (Dampfzylinder)
25 - Шибър (Schieber (innere Steuerung))
26 - Шибърна кутия (Schieberkasten)
27 - Пещ (Feuerbüchse)
28 - Пламъчни тръби (Heiz- und Rauchrohre)
29 - Надлъжен котел (Langkessel)
30 - Паропрегревателен елемент (Überhitzerelemente)
31 - Регулатор наситена пара (Naßdampfventilregler)
32 - Паропрегревателен сандък (Dampfsammelkasten)
33 - Комин (Schornstein/Esse)
34 - Прожектор (Spitzensignal)
35 - Кноров ръкав (Bremsschlauch)
36 - Воден резервоар, баки (Wasserkasten)
37 - Въглищен бункер (Kohlekasten)
38 - Скара (Rostlage)
39 - Пепелник (Aschkasten)
40 - Буксов лагер (Achslager)
41 - Балансер (Ausgleichshebel)
42 - Ресор (Blattfederpaket)
43 - Сцепна колоос, в случая ведуща (Treib- und Kuppelradsätze)
44 - Буксова опора (Achslagerbock)
45 - Пароизходни тръби и конус (Standrohr und Blasrohrkopf (Ausströmung))
46 - Предна свободна колоос (Laufachse)
47 - За Европа стефансонов спряг - тегличен прът, кука, подвезка, винт и хамут (купла) (Kupplung)



                                                    http://de.wikipedia.org/

Тук постепенно ще се добавят всики термини до най-точните наши, за сега е само немски.
А най-добре, някой да се хване и да публикува свой превод направо в wikipedia.org, щото срамота - това го има на 30 други езика!
Какъвто и да е превод обаче не върши работа - с по 5 грешки на ред и направен с онлайн преводачки.
« Последна редакция: 05 Април 2009, 23:22:11 от CaLLlo »

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1012
  • Рейтинг: 257
    • bgrail.info
Re:Устройство на парния локомотив
« Отговор #11 -: 02 Април 2009, 12:49:00 »
Цитат на: pach link=topic=1557.msg22441#msg22441 date=1238651707
Първи въпрос - може би трябва да се обясни защо "шлеп-тендерните" имат ограничение при движението си с тендера напред и не е само поради влошената видимост!
Всъщност видимостта назад обикновено е доста по-добра от тази напред.
Малко са локомотивите с отделен тендер, при които скоростта на заден ход е ограничена. При повечето е еднаква и напред и назад.
« Последна редакция: 02 Април 2009, 12:56:02 от bdz43r »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Устройство на парния локомотив
« Отговор #12 -: 02 Април 2009, 13:02:03 »
Е те това е тема като за тоя форум!!! :yes:
Благодарско за Ясен  и браво на Сашо!!! :clapping: :clapping: :clapping:
За това идеше явно реч... :good: :good: :good:

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Устройство на парния локомотив
« Отговор #13 -: 02 Април 2009, 15:35:18 »
чертежът е чудесен, по него може да се обяснят всички части и тяхното действие. Само би било по добре, ако се намали малко, за да се вижда всичко от картинката. Понеже локомотивът е американски, има някои разлики с типично немските/български локомотиви, например липсват контрастержените на буталата и на Шибърите, колелата са дискови с капковидни отвори и т.н. Но като цяло този чертеж е много добър.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Устройство на парния локомотив
« Отговор #14 -: 02 Април 2009, 15:55:02 »
Ако искате чертежи на типично немски локомотиви (следователно и български ) препоръчвам този сайт (ама е на френски и английски...)

http://www.voisin.ch/dlok/

чертежите и описанието са си малка мечта-фантазия на моделиста!!! :spiteful:
 :good: ;)