Подред , че от два дена се преследваме с един гаден червей из компютъра ми , ама го склещих накрая - егати веселбата , но накрая кефа да го гепиш е огромна!!!
Та се включвам тук в движение...
Цветовете задължително по RAL - още повече ,че имаме БДЖ-ейските , любезно предоставени ни от Стефан Деянов , когато обсъждахме пребоядисването от румънците на БДЖ - 06(Одисей-060 по румънско).
Сега , ясно е , че тези цветове бяха за този лок ,но ето една подходяща основа да се уеднаквят за всички БДЖ - машини...
Обаче , това е малко относително , и то по-доста повече от горе изброените две причини - изсветляване от УВ и основата.
Грундовете вече са поне четири - пет цвята (от сиво през бежово да жълтеникаво) говоря за моделните грундове , а не автотенекеджийските или дърводелски.
Моделните грундове са винаги светли за да спомагат откриването на и най-малките дефекти по корубите (в нашият случай) преди боя!!!
Който е ползвал грунд , знае как изпъкват дори прашинките , което всъщност спомага за доизкусуряване на модела преди окончателна боя.
Както и при стендовият моделизъм , винаги се боядисва от светли към тъмни цветове , защото в противен случай става манджа с грозде.
Пример - за да се боядисат лентите бели на БДЖ-06 , то зъдължително първо се пръска кожуха в района на лентите с бяла боя , която след това се маскира (има си специални маскиращи средства , било маскол , течен силикон , лепливи ленти за маскиране и дори хартиено тиксо) във вида на лентите и отгоре ВЕЧЕ може да се пръска с червената .
Обратното , ако върху червеното се пръскат белите ленти (като техника на боядисване е лесно и изкушаващо) то бялото винаги ще прозира и никога няма да стане чисто бяло (освен ако не напластите такъв слой чееее..... с две думи - грозна работа).
Проблемите обаче не спират до тук ...
Преминаваме на следващият - в стендовият моделизъм , има така нареченото "мащабиране на цветовете" (други му казват "тониране на светлината").
Тоест когато един модел е боядисан съгласно законите на мащабирането , то той изглежда в истинските си цветове бидейки гледан на около 25-35 см приблизително от очите ви за мащаб 1/87.
Следователно дори и да знаеш точните РАЛ цветове , и капките (както казва Зазо) всичко добива относителност при пресъздаването на максимално копие до действителността.Пък тук ако добавим и състаряването на което поне половината са привърженици , още един повод да стане манжда с грозде....
Има и други още по дребни или едри спънки , за това предлагам това "стандартизиране" на БДЖ-моделите в частта си на оцветяване да се отнася за "витриннини" модели - тоест тези дето пресъздават чисто нова машина от завода производител , като си направим препоръки за "мащабирането на цветовете" о останалото , като състаряване , зацапване от експоатация и т.н. да си остане по ум , ръце и мерак на всеки моделист.
Тоест ние може само да предложим някакви насоки по РАЛ номерата , но в крайна сметка дори при две еднакво боядисани машини ще имаме разлика - въпрос и на "ръката на майстора" така ,че не виждам смисъл да се задълбочаваме чак пък толкоз.
Доколкото разбирам , идеята на Любо е да уточним основните цветове , за да няма спор "твойта 06-ца е по червена , от мойта кафеникава , пък уж са от една серия -кво стаааа сеа!?!?!?" и т.н.