Автор Тема: Цветова схема на БДЖ парни локомотиви  (Прочетена 42127 пъти)

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Идеята ми е тука да се разберем, от кои цветове на кои производители да ползваме, за да изглеждат нашите БДЖ парни машини с еднаква оцветка, а не като оригиналите във всички нюанси. Считам че е правилно, след като всеки дялка нещо и се мъчи да прави БДЖ машини, то поне цветовете да са съгласувани и машините поставени една до друга да изглеждат с еднакви цветове, а не всяка да има собствено мнение по въпроса. Нека поне в хобито нещата да имат някакъв ред, а не като бозата в държавната железница.
Основните цветове са както следва
1.Зелено - крила, цилиндри и др.
2.Червено, колооси, рами и др
3.Черно - котел, кабина и др
4.Бяло - бандажи и др
Ваш ред е да давате предложения, като може би е най-добре да се вземе в предвид това, което вече е ползвано при преработката на някои модели от наши съфорумци.
Вероятно едно време(имам в предвид до 9-ти) е имало точно определени цветове, които най-вероятно са се спазвали, пък и вероятно са си ги внасяли от Германия или Австрия, но с времето и пускането на фабриките за български бои сме свидетели до къде дойде работата, с цветовото оформление на ТПС на БДЖ.

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re:Цветова схема на БДЖ парни локомотиви
« Отговор #1 -: 26 Май 2009, 10:31:59 »
По този въпрос, единствено си представям да се спазват цветовете по RAL. Което значи, че трябва да ги намерим отнякъде какви са. Това колко са спазвани е ясно на всички. От друга страна цвета, дори и да е спазван стандарта, дори в действителност едва ли е бил еднакъв при всички машини, всяка боя избелява с времето. Това е валидно както за истинските машини така и за моделите, т.е. ако аз боядисам днес един модел, а ти боядисаш по идентичен начин друг след 6 месеца, двата ще имат различен цвят.

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Цветова схема на БДЖ парни локомотиви
« Отговор #2 -: 26 Май 2009, 11:12:10 »
И си прав и не си. Прав си защото наистина с времето боите се променят, но това важи при ежедневно излагане на слънце. УВ-то такова мамата на всичко полимерно. И все пак практиката е показала че цялата химия, която се произвжда по нашия край е компрометирана от гледна точка на спестяването на най-малките и  едновременно с това най-скъпите и важни съставки, които определят устойчивостта на покритието в течение на времето. Наша боя на слънце трудно изкарва 2г, а накрая вече няма абсолютно нищо общо с боята поставена в началото. Докато при бои направени малко по-назапад, срока може да се утрои или упетори, при това в края на срока боята е несъществено променена като цвят, но все пак няма тоя блясък като в началото.
Имайки в предвид че слънцето е убийствено за моделите ни като цяло, то приемаме че боите въобще няма да са изложени на УВ и от там се счита че практически то няма да влия на цвета с времето. Ако боите са на някоя от нормалните фирми цвета с времето практически(видимо) няма да се промени. Но въпросът не е толкова в това, а е по-скоро да се разберем за кои номера на кой производител да ползваме. Разбира се това няма да е задължително и всеки може да си бърка каквото си иска. Въпросът е че тези които искат да си правят БДЖ машини, лесно да се ориентират и снабдят с въпросните цветове на даден производител. Освен това поставени машините една до друга, ще изглеждат по-добре ако са с еднакви краски а не с различни нюанси, в зависимост от субективния цветоглед на всеки моделист(а ние знаем че всеки вижда различно). Аз например в момента изпитвам затруднение да избера въпросните цветове, между Ревел и Лайф колорс, и съм сигурен че каквото и да избера, утре като се събрем, разликата между моя модел и другите модели на колеги на макета ще ме дразни.
Това имах в предвид.

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re:Цветова схема на БДЖ парни локомотиви
« Отговор #3 -: 26 Май 2009, 12:46:10 »
Идеята е ясна и ми харесва. Постигането на единство обаче е трудно. Боите на ревел са най-намираеми в БГ и най-познати, моя опит е почти изцяло с тях.

Когато дойде време да си боядисвам лока, дойде и момента за избор на цвят. Питах Владо с какво е боядисана 14-ката му - ревел 364 RAL6001. Само че на мен ми се видя малко светла, въпреки че като готов цвят и според мен е най-подходящ. И какво правя гледам палитрата на ревел и единственото друго зеленo, което има нещо общо с цялата история е 363 RAL6020, само че е мноооого по-тъмно отколкото ми се нрави. Е в крайна сметка си забърках смес от двете, броих по-колко капки от всяка съм сложил с цел повтаряемост (отново по съвет на въздесъщия Васко), но а познай дали при следващото бъркане няма пък макар минална разлика в нюанса.

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Цветова схема на БДЖ парни локомотиви
« Отговор #4 -: 26 Май 2009, 13:06:37 »
Е точно затова ми се ще да си направим няква собствена стандартизация, като е най-добре вместо каквито и да са миксове, да изберем, това което е готово(това гарантира закупуването на същия цвят дори и след години). Призводителя не е от особенно значение, понеже всичките са горе долу еднакво добри като покритие. Затова караме по цветова схема и избираме най-близкото до нащо.

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re:Цветова схема на БДЖ парни локомотиви
« Отговор #5 -: 26 Май 2009, 14:17:21 »
Имайте в предвид и един скрит подводен камък при пръскането! Колкото и да уточнявате точни цветове и ралове, за да постигнете еднакви крайни резултати имате само 2 варианта при пръскане на червено и зелено върху черно:

1) да пръскате дебело - няколко пъти - 5 и над 5
2) да пръскате тънко - само 1-2 пъти, но върху предварително тънко пръсната светла основа(грунд)

Излиза че ще трябва да уточните И типа, и цвета на грунда, нямате друг шанс за краен успех!
Тук могат да ви помогнат единствено хората с най-голям опит - Васко и Ясен.


lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Цветова схема на БДЖ парни локомотиви
« Отговор #6 -: 26 Май 2009, 14:28:02 »
Грунда винаги е сив.  Не случайно повечето грундове са в тая гама.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12273
  • Рейтинг: 1315
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Цветова схема на БДЖ парни локомотиви
« Отговор #7 -: 26 Май 2009, 15:33:12 »
Подред , че от два дена се преследваме с един гаден червей из компютъра ми , ама го склещих накрая - егати веселбата , но накрая кефа да го гепиш е огромна!!!
Та се включвам тук в движение...
Цветовете задължително по RAL - още повече ,че имаме БДЖ-ейските , любезно предоставени ни от Стефан Деянов , когато обсъждахме пребоядисването от румънците на БДЖ - 06(Одисей-060 по румънско).
Сега , ясно е , че тези цветове бяха за този лок ,но ето една подходяща основа да се уеднаквят  за всички БДЖ - машини...
Обаче , това е малко относително , и то по-доста повече от горе изброените две причини - изсветляване от УВ и основата.
Грундовете вече са поне четири - пет цвята (от сиво през бежово да жълтеникаво) говоря за моделните грундове , а не автотенекеджийските или дърводелски.
Моделните грундове са винаги светли за да спомагат откриването на и най-малките дефекти по корубите (в нашият случай) преди боя!!!
Който е ползвал грунд , знае как изпъкват дори прашинките , което всъщност спомага за доизкусуряване на модела преди окончателна боя.
Както и при стендовият моделизъм , винаги се боядисва от светли към тъмни цветове , защото в противен случай става манджа с грозде.
Пример - за да се боядисат лентите бели на БДЖ-06 , то зъдължително първо се пръска кожуха в района на лентите с бяла боя , която след това се маскира (има си специални маскиращи средства , било маскол , течен силикон , лепливи ленти за маскиране и дори хартиено тиксо) във вида на лентите и отгоре ВЕЧЕ може да се пръска с червената .
Обратното , ако върху червеното се пръскат белите ленти (като техника на боядисване е лесно и изкушаващо) то бялото винаги ще прозира и никога няма да стане чисто бяло (освен ако не напластите такъв слой чееее..... с две думи - грозна работа).
Проблемите обаче не спират до тук ...
Преминаваме на следващият - в стендовият моделизъм , има така нареченото "мащабиране на цветовете" (други му казват "тониране на светлината").
Тоест когато един модел е боядисан съгласно законите на мащабирането , то той изглежда в истинските си цветове бидейки гледан на около 25-35 см приблизително от очите ви за мащаб 1/87.
Следователно дори и да знаеш точните РАЛ цветове , и капките (както казва Зазо) всичко добива относителност при пресъздаването на максимално копие до действителността.Пък тук ако добавим и състаряването на което поне половината са привърженици , още един повод да стане манжда с грозде....
Има и други още по дребни или едри спънки , за това предлагам това "стандартизиране" на БДЖ-моделите в частта си на оцветяване да се отнася за "витриннини" модели - тоест тези дето пресъздават чисто нова машина от завода производител , като си направим препоръки за "мащабирането на цветовете" о останалото , като състаряване , зацапване от експоатация и т.н. да си остане по ум , ръце и мерак на всеки моделист.
Тоест ние може само да предложим някакви насоки по РАЛ номерата , но в крайна сметка дори при две еднакво боядисани машини ще имаме разлика - въпрос и на "ръката на майстора" така ,че не виждам смисъл да се задълбочаваме чак пък толкоз.
Доколкото разбирам , идеята на Любо е да уточним основните цветове , за да няма спор "твойта 06-ца е по червена , от мойта кафеникава , пък уж са от една серия -кво стаааа сеа!?!?!?" и т.н.
 :yes: ;D ;D ;D
 

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Цветова схема на БДЖ парни локомотиви
« Отговор #8 -: 26 Май 2009, 16:11:37 »
Правилно си разбрал, такава е идеята!

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re:Цветова схема на БДЖ парни локомотиви
« Отговор #9 -: 28 Май 2009, 17:31:42 »
Като стана дума за маскол-а, откъде може да си купи човек?

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12273
  • Рейтинг: 1315
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Цветова схема на БДЖ парни локомотиви
« Отговор #10 -: 29 Май 2009, 09:14:08 »
Мда , при Жоро май нямаше скоро , така че виж в Нирахоби на Младост , сега и метрото бачка..
Или пък при Боян на Вискяр планина или кв. Стрелбище - новият (по-голям) магазин!
Аз бях дал на Рефил една течна гума (от друг бранш ) която докато е течна е водорастворима , а после се държи точно като маскола ...
Обаче нямам данни , Никитоооо , що е направил с пробите?!?! :blink:

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re:Цветова схема на БДЖ парни локомотиви
« Отговор #11 -: 29 Май 2009, 10:44:18 »
Мдам, добре че жоро зареди с боички, че по едно време беше станало мъка да си намериш конкретен цвят.

Понеже темата е за цветовата схема, някой знае ли дали има точна инструкция за цветовото оформление на парните локомоти в БДЖ. То за имане сигурно има де, ама какво гласи всъщност е интересно. Щото по макар и малкото цветни снимки които се намират, излиза, че локовете са боядисвани малко едно към гьотере. Че дори и сега е с музейните а малко шарено. Най-много ми прави впечатление, че червените кантове се слагат едва ли не малко произволно, или поне аз не мога да хвана логиката.

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re:Цветова схема на БДЖ парни локомотиви
« Отговор #12 -: 09 Юни 2009, 16:03:19 »
Тука нещо едно голямо нищо. Я кажете наистина ли са боядисвани толкова шарено локовете навремето?



Съмнявам се Деянов да е правил свободни съчинения, но нещо шаренията ми идва в повече. То не е кантове, не са болтове, червено та бяло. Изумях, дет се вика.  :blush2:

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Цветова схема на БДЖ парни локомотиви
« Отговор #13 -: 09 Юни 2009, 16:36:07 »
Хм, аз таман виках да закрием темата, щото явно или няма интерес, или никой не иска да коментира въпроса.
Относно шаренията: ами тука е България и шареното хваща окото, вероятно и затова е такъв "дизайна". На изток има и по-зле.
Аз съм за опростяване на дизайна, без излишно залитане за боядисване на болтове, нитове, шайби, шплентове и тем подобни глупости. Който иска да дерзае, но и аз считам, че е излишно.

KRAKOMOBILA

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2727
  • Рейтинг: 236
  • 46-та серия долу от графика - Шкода рулз!
Re:Цветова схема на БДЖ парни локомотиви
« Отговор #14 -: 09 Юни 2009, 17:30:00 »
Аз мисля, че си е супер - основните цветове са бяло, зелено и червено - вие сами се сетете защо. Тук таме има проблясъци на други цветове.