Главен форум | Main forum > Железопътен моделизъм | Railway modelling
Списание МИБА навърши 61 години!!!
pach:
Нарочно пиша по този начин името му :spiteful:,
защото така си го казваме в говоримият български език...
В интерес на истината, списанието в началото се е наричало "Миниатюрни железници", но в последствие вече се изписва "MIBA".
Списание МИБА навърши 61 години!!!
:good: :good: :good:
Във връзка със разсекретяването на някой неща от архива с тези броеве, смятам да публикувам тук малко страници от първите му броеве.Надявам се всеки да открие нещо за себе си.Нищо ново под слънцето (или както пише под никнейма ми на едно друго място -"всичко ново е добре забравено старо!" ;)) .
И такаааа, годината е 1948 -ма!!!
Миниатюрните жерлезници не са от вчера.В Европа, по това време, има началато на края на едно противопоставяне на две държавно-устройствени системи.
Страната загубила втората световна война (WW2) е разделена на две части.
Американско/английско/френската зона (по известна като "съюзническата зона") на окупация постепенно е преобразувана в нова държава - Западна Германия или ФРГ - Федерална Република Германия.
Съветската окупационна зона (известна като "източната зона") също я преобразува в нова страна - Източна Германия или ГДР - Германска Демократична Република.
Няма да навлизам в подробности от историята нито на едните, нито на другите, защото един стар приятел ще се вбеси не на шега и ще почне пак да ме сочи с пръст и да бръщолеви -"Ааааа, тииии... какво правиш в наш`то хоби!!!???"...сякаш той му е едноличен собственик и историята започва с него!?!!!
Важното е, че по това време докато източната зона се стреми да навлезне в плановата икономика , то западната половина на тази държава, продължава да спазва принципа на пазарната икономика и съответно да се развива напред.
Точно по това време е създадено и списанието от което възнамерявам да ви кача някой "снимки".
За всички които се интересуват от нашето хоби , за тези които обичат да майсторят, за момчетата които не се плашат да си правят сами някой "нещица", за онези които се интересуват как е било направено това и онова, за интересуващите се от историята в хобито и на хобито ...и за един приятел :yahoo: който от самото начало е започнал в І-ва епоха и който в момента се плацика на морето с лаптоп на плажа - нека да има какво да чете , зада не се откъсва за дълго време от хобито!!! ;) :haha: :yahoo: :beach:
И като стана въпрос за първа епоха - пак ви казвам, момчета - накрая всички ще се съберем в І-ва епоха !!! :haha: :lol: :haha: :lol:
Вече чувам как други двама приятели се споглеждат един друг и първият уточнява :buba: - да но трябва да е и в SPUR-I (шпуур айнц) , а другият :umnik: допълва - иначе всички ще ги взема в 2G!!!
Помислил съм и за производителите по спомени и истории - :read: :king:(ха да видим дали ще се сетите за кои двама приятеля - от корифейте, става въпрос!? :spiteful:)
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Така или иначе, надявам се всеки да намери нещо полезно за себе си и да коментира целият материал.
Ще качвам снимките на порций, че едвам съм отделил около 10 % от архива, а се получиха около сто снимки :blink: :swoon:, лично аз предпочитам да им се наслаждавам (както казваме за книги и списания) с хартия в ръка.По обясними причини ще кача тук нещата които съм преценил , че ще имат по-голяма аудитория.
(то преценката е малко субективна, ама както се казва "Това е Маро,положението...!!!" ;)) :yahoo:
pach:
Мммм, такаааа...аз вече си взех кафе в ръка, а вие? :yes: ;D
Нещо истинско, от корицата на 10 брой-1948/49г, като това е първата година на издаване.Ако не ме лъже паметта, през 1948 г. са издадени общо четири броя, та по тази причина,тя е слята по този начин с 1949г.
Колкото до "летящият хамбурец" (така ли се пише от Хамбург!?),специалистите могат да го коментират ако искат - колко броя от него са произведени общо, къде се е движил и т.н.
Смятам,че тази коризца и подходяща за началото...
И така да продължим с "основата" на железниците - а именно по това което се движат - релсовият път.Ето скица на половин английска стрелка с нейното задвижване.Лостовата система, след съвремемнна обработка на материалите, може да бъде приложена и днес...
Но не бих ползвал подобни ключове в електрическата част , макар че пружинките дават известен аванс...
А това си е пълноценна английска стрелка, но в един от следващите броеве.Вярно, че е означена за мащаб "00" (двойна нула), но принципа на механеката е валиден дори за "Z".
;D ;D ;D
pach:
Мдаааа, сега се сещам още две неща - качвам тук тази тема , щото смятам, че щом като става въпрос за списание по моделизъм, значи в този раздел му е мястото...ииии ще са на порций снимките, че са големшки, та да имате скролбар под всеки пост...
Продължавам с малко от помощното стопанство на едно депо.
Нещо без което парните локомотиви, не биха били парни... :)
с подробен вид на крана...
Както и една елементарна подсказка, как да "изпуска" по малко вода (над съответният отвор) преди заставането на локомотива до него.Някой може да си го реализира с една помпичка от апарат за кръвно налягане
вместо монтираната на скицата спринцовка) и по този начин да го електрифицира, или от микрофонтан (стайните),но да внимава къде точно ще се лее вода (не върху релсите или модела... :spiteful:)...така или иначе, може само над отвора "да се оттича,след работа", над отвора под който е всъщност и резервоара.
;D ;D ;D
pach:
Ихаааа , винаги нещо ще пропусна...
Връщам се обратно на релсовият материал - да ви покажа как са се справяли, когато не е имало код на релсите :spiteful: :haha:
Става въпрос за обикновенно,дясно,право разклонение:
Основата е малко грубичка, но пък удобна - все пак е от преди 60 години...
Обърнете внимание на двата "тела" дето стърчат от бобинките - те са всъщност пружинни и изпълняват освен превключваща, но и натягаща функция.Дали и тогава са имали проблем с несигурното превключване на езика, поради попаднал боклук в него!?
а целиат комплект, ми напомня на днешните "баузац" (нем.) демек "сглобяем" от мастите фирми производителки. :spiteful:
;D ;D ;D
pach:
Да се върнем малко назад в историята - когато електрониката се правеше с лампови триоди...
Всъщност имам схемите на такива плавни регулатори на скоростта за модели и се чудая до колко е било плавно!?
И така , това е една съвсем проста схема на разделение в една гара освен на "пътническа" ("Р") и товарна ("G") но и с възможност за управление по посока и скорост на локомотиви в двете части.
Стига да не става късо (!?)...
А това е още по архаично средство за управление - забележете въртящият се ключ в ляво на схемата.Неговото предназначение е да променя посоката на движение, чрез завъртане на контактуващите пластини .По старите от нас ис спомнят ,че такива ключове имаше и в нашите ежедневни електроинсталаций.Моят в мазето все още работи безотказно вече 65 години!!!
А с тези три страници схеми и обяснения, виждаме че схема "Z" за зажхранаване на гари и макети, не е от вчера... :good:
Е, пултовете са своеобразни сандъци, но пък си имат и светеща сигнализация. :on_the_quiet:
Мдаа, при добро желание и прецизна изработка, са си вършели работата перфектно.
Тук се сещам за този приятел :umnik: , дето трябва да му купя възможно най.малките "ЦК" ключета... :spiteful: :haha: :haha: :haha:
;D ;D ;D
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия