И така , петък е (майната му че е 13-ти
) или по друг начин казано "ден на майстора"...
Та ви подготвих следващата порция архивни снимки- този път посветени на автобусите (част от тях) които са седвижели из България.
Старите автобуси на България.
И така , да продължим в направление доста по близо до нашият моделизъм.
Транспортни автобуси в България от различни епохи.
Като едно добро начало е тази снимка, на един от първите ни автобуси родно производство. Фабриката производител е изписана на каросерията на този омнибус както са ги наричали в началото на миналият век.
Впрочем по-възрастните колеги моделисти сигурно си спомнят къде е била тази фабрика???
А за мераклийте да пресъздадат български макет от онази епоха, ще отбележа че в Конрад има подобен омнибус предлаган в два цвята (1/87-НО) за 17 евро.При добро желание може да бъде „суперосан” като този от горната снимка...
А това е един „омнибус” също от началото на миналият век, който е пътувал по маршрут София - Самоков – Чамкория (днешен Боровец).Не е нашо производство, но пък са пътували струва ми се доста „задружно” но въпрос на приятна компания в крайна сметка...
А ето как е изглеждала носещата конструкция от дърво на първите автобуси от социалистическото управление , който заради фабриката (тогава наричана вече завод по руски образец) национализирана от комунистите...та това е началото на тъй наречените автобуси „ботевградки”.
Ето как са изглеждали всъщност първите модели...
А това по мой спомени (имах го на модел в НО) би трябвало да е Икарус от ранните серия след 50-те години , най-вероятно тогавашните ни междуградски автобуси...
Това е по следващата модификация на „ботевградките” струва ми се вече с двигатели по лиценз на Шкода.Снимката е пред централна поща в Пловдив – егати стълба в центъра на града, има в едър план...
Ето я същият модел на този автобус , вече цветна картичка в центъра на град ...(който го познае, да казва, че аз го забравих).По малкият пък е съветско производство - 20 местен "ПАЗ" , често ползван за служебен транспорт от различни голями предприятия.Само дето не мога да се сетя съкращението "ПАЗ" какво точно значеше...
А това е най-старият тролейбус който аз си спомням да съм ползвал (е като малко дете де...) сниман пред хотел Плиска (в тогавашният му вид) движейки се по старото Цариградско шосе по линия №5.Това всъщност му е първа спирка след обръщането на днешният 4-ти км.Там въртеше на ухото си около ресторант градина „Чучулига”. По знаещите от мен да кажат непременно каква марка е бил този тролейбус???
Да се върнем отново в началото на миналият век (някъде около І-та световна война) на един известен в България провлак.Път има , но за наше съжаление (а може би и на фотографа) не се вижда дори конска каруца...Но пък голямо движение , чак с опастност за задръстване има от...пешеходци!!!
Същият провлак , 15-тина години по-късно.Автомобилите не са чак толкова много , та са доста пълнички при употребата им.Още от тогава към морето българина ходи в голяма компания...и „Деца на море”!!!
Същият провлак вече от 70-те години, много разпространена цветка пощенска картичка от морето.Типичната употреба на 4ботевградката” - с прикачено пътническо ремарке , връща се към Бургас.От зад се вижда товарен пикап „Варшава” – полският лиценз на съветската „Победа”.
Тук ако се вгледате пред народнота събрание , ще видите следващата производна на „ботевградката” – вече имаща си и име – „Чавдар” модел 3М4, с характерната „козирка” над челните и задни стъкла.В средата на кръстовището има „Шкода 1000 МВ” , а останалите автомобили са „Волга М21” , „Вартбург” и един „Робур” със стълба за ремонт на уличното осветление.
Някъде по-това време вече е имало и туристически агенции от типа на „Родина турист” предшественик на „Балкантурист”.Ползвали са новички туристически автобуси „Шкода” произвеждани по лиценз на фабриката за каросерии „Кароса”. То така им казваха „Шкода-Кароса” или по-известна у нас като „хлебната” Шкода заради формата на каросерията си.Между двете „хлебни” Шкоди ,е един от най-големите и идиотски автобуси за междуградски или туристически превози, производство на съветските комунисти – „ЛАЗ” (
Ленинский
Авто
Завод). Това е недоразумението на руската конструкторска мисъл – влагаха в него бензинов (а не дизелов) двигател от тежките им камиони , който имаше разход около 100 л. на 100 км!!! Ама кой ти гледаше тогава икономии, пари или ,че петрола ще свърши!?!!!!
Отзад се вижда рекламно (рекламата не е от вчера) „микробусче” модел „ЖУК” на полското автомобилостроене от тези години.А да и един „Москвич – 408/412?”...
Не че при създаването на „Балкантурист” – единствената ни тогава туристическа (социалистическа) агенция , не си купувахме автобуси от „загиващият” капитализъм – в случая един туристически автобус от „Мерцедес” чийто лукс бяше приятно изключение в годините на банка „Тексим”, международният товарен транспорт „СомаТ” и лицензното производство на „Оранжада”.
Някъде по това време пикапите „Варшава” започнаха да изчезват от употреба , както и лимузините от руснаците „Победа” , а пък за старите „ботевградски” автобуси настъпиха последните дни.
Макар, че по крайните „паланки” на страната ни да се движеха до последни сили...
Защото наставаха годините на възхода на ботевградската фабрика „Чавдар” производството на новите автобуси тогава – „Чавдар 11М3” с каросерия по лиценз от „Сетра” и дизелови двигатели прозеждани в Шумен по лиценз на „Шкода”.Този автобус и неговите различни модели (крайградски, туристически, ремонти работилници, за транспорт на безалкохолни напитки и още много) сдтана най-масовият автобус родно прозводство.
Макар вече да внасяхме дори новият модел на унгарският „Икарус-280” за масовият градски транспорт.Но „Икаруса” бе преди всиччко за голямите градове ...
Разраснали се с панелните квартали тип „спални” до неимоверни размери...
Е , хайде стига толкоз , че ме хващат бесовете като се сетя някой тъпизми от „по-новата” история на Родината ни , под управлението на комунистите...
Надявам се ,че снимките ще ви свършат работа при пресъздаването на макети от различни епохи и администраций, надявам се ,че съм върнал някой спомени на по-големите колеги тук, както и че не съм сбъркал с някое име или нещо подобно.
Колкото до моделите – аз лично вече издирвам „Мерцедеса” на Балкантурист в НО , и ако си го набавя , непременно ще му сложа такъв надпис!!!