Общ форум | Chit-chat > Общи приказки извън хобито | Chit-chat away from the hobby
България!
Vlado:
Не беше ли на гара (вече спирка) Червена вода?
pach:
Не знам...но попаднаха и на още нещо интересно:
--- Цитат ---
Любопитна е историята на кантон спирка Трапезица.
(Image removed from quote.)
Първоначално се намирала на 200 м от сегашната гара по посока на Горна Оряховица. Една сутрин строителите намират почти готовата сграда потънала в льосовите почви. За миг просто изчезнала. Дори откриването на железопътната линия се забавило, защото се наложило изграждането на нова сграда. Определено било днешното й място - по-здраво, върху скали, и така повече от 100 години тя си стои там. Въпреки превратностите на времето все още личи красивият й архитектурен вид. Така започва нова ера в строителството и в самата визия на историческото Велико Търново. За построяването на тази ж.п. линия се работи много активно и енергично. За целта, освен гарите, е трябвало да се прокопаят двата влакови тунела под града, които и днес са невероятна атракция и забележителност на града. Техните изкопи започват почти едновременно - първият от гара Трапезица е започнат на 1 ноември 1897 г., а вторият под Света гора - на 19 ноември. Сериозни перипетии съпътстват строежа на толкова екзотичния железен мост, свързващ двата тунела, през който минава железопътната линия. Две опустошителни наводнения, при които са отнесени част от железните конструкции, завлечени са работните скелета и какви ли не други строителни неволи затрудняват забележителното дело. Създатели на това сложно съоръжение са белгийски, френски, италиански специалисти и работници, както и български строители. Този обект се превърнал в истинско събитие за нашия град. Всички говорили само за него, възхищавали се от сложността на строежа и същевременно от скоростното изпълнение на тази железопътна отсечка. Във фонда на Регионалния исторически музей се съхраняват уникални оригинални снимки, свидетелстващи за големия строителен размах на това така грандиозно дело.
Най-после дългоочакваният миг на откриване на жпгара Търново идва. Самото откриване на кокетната гарова сграда е повече от тържествено. Очаквал се и самият княз Феирдинанд. Всички били сигурни в неговото присъствие, но в последния момент непридвидени дела осуетили посещението му. На 8 октомври 1900 г. нашият град посреща с новия ХХ век и първия влак - едно истинско чудо на техниката. Толкова невероятно е било движението му. Като змия припълзявал той през тунелите, през железния жп мост над реката, показвал се от различни посоки под града, влизал от тунел в тунел. Великотърновци отначало дори се страхували и го наричали с ужас “железния кон”. Но бързо свикнали с удобствата му и той скоро станал част от живота на старата столица. Част от живота на великотърновци си остава и кокетната спирка кантон Трапезица. Тя обслужвала не по-малко жители на града, отколкото централната гара. Била и любимата спирка за туристите и гостите. Не случайно още в първите години след откриване на железницата за улесняване на излетниците, които посещават града и Царевец, археологическата секция на Туристическо дружество “Трапезица” организира направата на пътеки от жп моста откъм гара Трапезица към площад “Баждърлък” (“Велчова завера”) и от жп моста до Каябаш (пл. “Асен I”). Пътеките се обезопасяват с парапети, поставят се пейки. В двата края на новопрокараните пътеки и по входните артерии на града дружеството поставя пътепоказатели, които да упътват туристите към историческите забележителности. На гара Трапезица в съдбовната 1908 г. княз Фердинанд слиза с малката си охрана и се отправя пеша към забележителната църква “Свети четиридесет мъченици”, за да прочете историческия манифест и си тръгне оттам като цар на независима България. Сградата на самия кантон Трапезица е разполагала с гостилница и питиепродавница, където търновци и гости, чакайки пристигащия трен, хапвали и пийвали. Не едно сърце е трептяло, посрещайки и изпращайки любими хора. Тук са пристигали много известни гости на града, различни представители на обществено-политически и културни организации.
Все още в по-възрастните ни съграждани тази емблематична гара буди сантимент и умиление и едва ли заслужава сегашната си съдба. Трагично е състоянието й с изпочупените прозорци, нападалата мазилка, липсата на всякакво осветление и заобикалящата я мръсотия. Въпреки уверенията на представителите на БДЖ още от 2007 г., че е плануван ремонт, резултати не са налице.
Радостен е фактът, че се предвижда изграждането на панорамен 20-метров асансьор край хълма Трапезица. Подемникът ще изкачва туристите на височина от около 100 метра точно от едноименната железопътна гара чак до върха на хълма, където в момента се възстановява втората крепост след Царевец. Атрактивният проект предвижда и възстановяването на гара Трапезица - този чудесен паметник на културата, във вида на истинската му слава. Предвиден е в непосредствена близост и паркинг на общински терен, където ще спират колите и автобусите с туристи, за да се насочат към историческия хълм. Дано това чудесно намерение този път се осъществи, за радост на великотърновци и хилядите негови гости.
Катя Митова-ГАНЕВА
(Снимките са от фонда на Регионален исторически музей)
В-К "ЯНТРА-ДНЕС"
--- Край на цитат ---
pach:
Снимка на старата гара в Добрич:
Някой да се сеща кой е локомотива!? :pleasantry:
;D ;D
пп.Четник...виж комините... ;)
Ето я в началото:
Същата картичка но в по-голям формат:
Тук има и локомотив ...ама едвам се различава:
:yahoo: :dance1: :dance1: :dance1:
Май някой се съмняваше, дали локомотивите са били трицветни в началото (което е абсурдно де...)
Та тук фотографа е имал някаква основа (все пак го е видял на живо при снимката) на която е направил основнито оцветяване.
Интересно ...плуга е червен , но не се виждат колоосите добре...
topalov:
Ех тая гара Габрово... можем много пари да изкараме от нея :diablo: :sarcastic: :sarcastic:
pach:
Съвременното състояние на старата железопътна гара в Добрич:
(снимките са взети от http://railwaymodeling.com/gallery/albums)
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия