Автор Тема: България!  (Прочетена 928328 пъти)

n_sirakov

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: България!
« Отговор #555 -: 20 Септември 2011, 10:06:15 »
Ще опитам през почивните дни

KRAKOMOBILA

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2728
  • Рейтинг: 238
  • 46-та серия долу от графика - Шкода рулз!
Re: България!
« Отговор #556 -: 20 Септември 2011, 10:09:31 »
Това за "експозицията" е пълна глупост - и в момента всички депа изглеждат така. Просто мястото за рязане във Варненското депо е видимо от вън - голяма работа.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #557 -: 20 Септември 2011, 11:25:20 »
Цитат на: n_sirakov link=topic=1752.msg65192#msg65192 date=1316502375
Ще опитам през почивните дни

Ще съм ти задължен ако има всички възможни ракурси и в детайли, надписи и т.н.!!!
Всичко което е останало от него. Пък ще се реванширам по някакъв начин...в краен случай ще черпя!!!

 :drinks: :drinks: :hi:

KRAKOMOBILA

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2728
  • Рейтинг: 238
  • 46-та серия долу от графика - Шкода рулз!
Re: България!
« Отговор #558 -: 20 Септември 2011, 11:56:25 »
Такъв кран има и в депото в Мездра - бачка на ток обаче.

n_sirakov

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: България!
« Отговор #559 -: 20 Септември 2011, 15:13:03 »
Цитат на: pach link=topic=1752.msg65194#msg65194 date=1316507120
Цитат на: n_sirakov link=topic=1752.msg65192#msg65192 date=1316502375
Ще опитам през почивните дни

Ще съм ти задължен ако има всички възможни ракурси и в детайли, надписи и т.н.!!!
Всичко което е останало от него. Пък ще се реванширам по някакъв начин...в краен случай ще черпя!!!

 :drinks: :drinks: :hi:
ОК

liro4605

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: България!
« Отговор #560 -: 20 Септември 2011, 22:38:04 »
Това е мястото дето ходихме заедно,гледай да не те арестуват  ;D.По натам има едни стари циментовози,наснимаи им надписите ,че от тях вече неостанаха(тези с 4те бурета).Тези май са возили сода или нещо друго беше,но надписите са много добре запазени.

nilfe

  • Trade Count: (75)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 955
  • Рейтинг: 15
  • H0 Епоха 1, 2, K.P.E.V. DRG - ВАРНА
Re: България!
« Отговор #561 -: 21 Септември 2011, 07:53:19 »
Снимал съм ги вече. Пламен има снимките. Ники гледай да не те арестуват от транспортна полиция. Аз за малко се разминах предният път. Мислят, че ще им крадем вагоните за скрап.  :lol:

IKAR

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 950
  • Рейтинг: 265
  • HO DB,SBB III,IV, HOm Rhatische Bahn V София
Re: България!
« Отговор #562 -: 21 Септември 2011, 10:17:20 »
Някъде из плевенското село Сторгозия в "доброто старо време":

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #563 -: 21 Септември 2011, 11:35:57 »

Първият български парен локомотив – 1948г:

Историята на този локомотив всички я знаете така, че не смятам да се връщам на нея...


Първият български камион – „Димитровец“ – 1949г:

С далеч по-дълготрайно полезно действие се оказва първият български камион, който е също самоделка. И до днес той си остава единствен като конструкция и производствено име, изготвен е и по „уникална” технология. Не можем да отчетем само дали не е поставен рекорд по време на изработването му. Просто няма с какво да сравним този показател, тъй като камионът, освен че е бил първи, остава единствен до 1967 г., когато пак се появяват нови, произведени в България камиони, но те вече се изготвят в специален Завод за товарни автомобили. И всъщност не се изготвят, а само се сглобяват.

Сочи се, че точно на 1 май 1949 г. работниците от Завод 12 в София дават обещание пред тогавашния български държавен ръководител Георги Димитров: в чест на петата годишнина от Девети септември - деня на установяване на социалистическата власт в България, да построят „със собствени сили и в извънработно време” първия български камион. По това време Димитров трябва вече да е бил на лечение в СССР, но това не е било пречка за даване на обещанието: „пред” не следва да се разбира буквално. На 5 септември с. г. вестник „Труд” публикува възторжен репортаж озаглавен „Първият „Димитровец” и описва мигове от прохождането на първия български камион по софийските улици.

„Димитровец” - пише профсъюзният вестник - се роди без необходимите инструменти и пособия. Хората, които го изработиха бяха без нужната подготовка. Коваха безформения стоманен къс, стъргаха го на шепинг, на струг, на бормашина, вместо да го наливат и пресоват, както това става в чужбина. Построиха го със „зъби и нокти”... Сърцето на „Димитровец” затуптя и тритонният камион полетя по шосето за Княжево... Това бе победа, още една победа на работническата класа на нашия трудолюбив и свободен народ. „Димитровец” е първият ни автомобил.”

Години по-късно, на 5 септември 1984 г., пак пред „Труд” един от участниците в построяването на „Димитровец” споделя: „Трудностите никнеха като гъби след дъжд. Изковаването и свиването на шасито, на калниците, на всичката железария, ставаше на ръка. Подгрявахме ламарината с оксижен и после блъскахме с чук.”

Пак тогава специалисти от Комбината за товарни автомобили „Мадара” в Шумен изразяват своето учудване. „Не бяхме чували за „Димитровец” - казва един от тях. - Мислехме, че нашето самоходно шаси от 1960 г. е началото на българското автомобилостроене.” Друг добавя: „Казват, че всичко направили сами? И мотора ли? Хм... Такова нещо днес едва ли може да стане.”

Направен с използване на струг, шепинг, бормашина, оксижен и чук, първият български камион „Димитровец” е факт. Твърди се, че близо 20 години той се е движил из страната, но накрая не е запазен като научно-технически експонат, а е продаден на „Вторични суровини”.

Мястото, където е бил изработен „Димитровец”, е създадената през 1918 г. в София Армейска инженерна работилница за организиран ремонт и поддържане на военни автомобили. През 1937 г. работилницата се преименува на Военно-инженерна свързочна фабрика, а от 1945 г. става Завод 12. Създаването на първия български камион се извършва под ръководството на Кирил Зафиров, зам. началник на цех, изявен рационализатор, който през 1950 г. става и лауреат на Димитровска награда за изобретения и рационализации. Като майстор-стругар той изработил коляновия и разпределителния вал на камиона. „С големи усилия, с непосилен труд - казва Зафиров - изработихме тоя пръв български камион, който в чест на вожда и учителя на класата нарекохме „Димитровец”. (Забележете нюанса в тия думи, казани през август 1984 г. Не „учителя на народа”, а „учителя на класата”!)

Същият К. Зафиров е запазил и спомени от Пловдивския панаир: „Наблюдавах с какво вълнение посетителите оглеждаха нашата рожба. Искаха непрекъснато да паля двигателя, за да се убедят, че може да работи, радваха се, галеха го като домашно добиче. Всеки си тръгваше с мисълта, че и България може да изработва това, което другите напреднали страни, произвеждат от години.”

Знае се и името на единият от петимата работници, изковали шасито: Матей Загорски. Той постъпил в завода през 1931 г. За да му признаят званието майстор-машинен шлосер, трябвало на изпита пред Камарата на занаятчиите да направи тяло на банциг, чрез обработка на 50 кг отливка само със секач, чук и пила. За званието вътрешен майстор, пък, представил машинка за затваряне на буркани.

Първият български трактор :

Тракторът е колесен, наименован „МОФАК 2”. Произведен е от Завод 15 в Карлово, днес Карловски тракторен завод. Пуснат е в движение в края на април 1949 г. и е показан на Пловдивския мострен панаир същата година. Твърди се, че днес тракторът се намира в музея на града. За съжаление не се откриха каквито и да са допълнителни данни за първия български валяк.
Първият български валяк:

Ето един валяк (но този си е немско производство) от онова време - този е парен!!!



Пощенските марки са от 1951 г.

Периодът на самоделките, като начало на българското машиностроене, е отбелязан в Енциклопедия България по следния начин: „Липсата на опит и относително ниската степен на производствено-техническата база (машиностроителните и електропромишлените предприятия са механичен сбор от национализираните малки предприятия) дават отпечатък върху характера на производството. Изделията и машините са с малка сложност и на ниско техническо равнище. Без необходимата техническа документация и квалификация се произвеждат и първите сложни единични машини (локомотив, автомобил, багер и др.) на основата на образци, изработени в други страни” (том 4, с. 111).

Журналистът от „Труд” в 1984 г. съжалява, че „Димитровец” не бил запазен. „Необходим ни е сега - пише той - Както и един национален музей на техниката. Необходими са ни не толкова за сравнение с днешния ни ден, колкото да ни напомнят откъде сме тръгнали.” Е, днес към това може да се добави: и се види, че далеч не сме отишли. Но определено веществените следи от миналото, със запазените мисли на техните създатели, ще ни накарат по-добре да разберем „вкуса на времето”, както се споменава в една песен.


И сега малко по-съвременно...
Главният конструктор на мерцедес Петер Пфайфер дойде в Сливен за премиерата на проекта
Тръгна първият български автомобил
Гергана Грънчарова първа седна в прототипа “Юниверс”

КРАСИМИР МИЛАНОВ
07.05.2007
Главният дизайнер на "Мерцедес" Петър Пфайфер лично проследи потеглянето на първия български автомобил "Юнивърс". Тестът бе направен вчера на летището в Сливен. Честта да седне зад волана се падна на министъра по европейските въпроси Гергана Грънчарова навръх именния є ден.
Първите прототипи на автомобила са два ¬ бял и червен. Засега обаче само белият е в движение. Автомобилът и е тестван със скорост до 140 км/ч. Задвижва се от мотор на Смарт Фор фор.
Проф. Харалд Лешке ¬ ръководител на студентския екип от Техническия университет, който разработи автомобила, също тества "Юнивърс". Много добре издържан като дизайн, отлична работа, коментира Пфайфер. Студентите, проектирали колата, са Даниел Чавдаров, Володя Димитров и Иван Иванов.


А дотогава ще си купуваме родните джипове и пикапи по ...китайски лиценз.
Китайската компания "Грейт Уол", която до есента ще започне да произвежда автомобили край Ловеч, ще лансира на пазара у нас джип с цена 31 000 лева и пикап за 24 500 лева. Това са цените, които присъстват в официалния каталог на започващия утре софийски автосалон.

Към момента няма яснота само за стойността на най-малкия и вероятно най-евтин представител в гамата – двойника на "Тойота Ярис" "Грейт Уол Волекс". Довечера "Литекс Моторс", които са българския партньор на китайците, дават пресконференция и коктейл.
Очакванията са там да стана ясно всички цени и плановете на компанията за навлизането на нашия пазар. Амбициите са "Грейт Уол" да стане пазарен лидер у нас във всички класове, където има представители.
 

Джип за 31 000 лева? Може
"Грейт Уол Ховър" ще се превърне в един от най-достъпните автомобили със задвижване 4Х4 у нас с цената си от 31 000 лева с ДДС и възможността да ползва данъчен кредит, по силата на европейската категория N1е. Версията само с предно предаване е още по-евтина – 28 699 лева и също може да се вземе без досадния данък.
 
За тези пари получавате автомобил с дължина 4.65 метра, ширина 1.81 м., височина 1.75 м. и междуосие от 2.7 м. Просветът е почти 20 сантиметри, а предния и заден ъгъл на заход са съответно 30 и 24 градуса.
 
"Ховър" разполага с багажник с обем между 810 и 2074 литра. Базовото оборудване включва автоматична климатична система, въздушни възглавници, ABS, EBD, двойно оптични фарове, 17 цолови алуминиеви джанти, фарове за мъгла; LED задни светлини, датчик за дъжд, и т.н. Като опции се предлагат DVD система със седем инчов сензорен екран и USB вход, камера за заден ход, кожен салон, ел. регулиране на шофьорската седалка, Bluetooth свързване на телефон и др.
 
Двигателят на "Грейт Уол Ховър" е четирицилиндров, 2,4 литров бензинов с мощност 136 к.с. и 200 Нм максимален въртящ момент.
 
Пикап за 24 500? Защо не
При пикапите с висока проходимост новият играч носи името "Грейт Уол Стийд" и също може да е със задвижване на двете или четирите колела. В първия случай цената е 24 499 с ДДС, а във вторият - 27 499 лева с ДДС. И тук е възможно ползване на данъчен кредит.
 
"Грейт Уол Стийд" е с дължина 5.04 метра, широчина 1.8 м, височина 1.73 м. и има междуосието от 3.05 м. Минималният пътен просвет е 194 мм, като версиите със задвижване 4x4 имат и понижаващи предавки (демултипликатор). Базовият мотор на пикапа е същият като на "Ховър" (2.4 бензин, 136 к.с., 200 Нм.).
 
"Стийд" може да се поръча и с двулитров комън рей дизел с турбо-компресор с променлива геометрия, който генерира мощност 150 к.с. и 310 Нм въртящ момент. Базовото оборудване е сходно с това на "Ховър".
 
Българският завод
Българският завод на "Грейт Уол", в който ще се сглобяват коли за местния пазар и за страните от ЕС, е разположен край ловешкото село Баховица. Той заема близо 500 декара, като капацитетът е 50 000 автомобила годишно при две работни смени. При влизане в пълен цикъл на производство в него ще работят около 2000 души. 

Доколкото знам джиповете вече са в продажба отг началото на септември!
...и това е България... :hi:

KRAKOMOBILA

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2728
  • Рейтинг: 238
  • 46-та серия долу от графика - Шкода рулз!
Re: България!
« Отговор #564 -: 21 Септември 2011, 12:05:51 »
Пламене я дай линк да видя къде е постната тази снимка:
http://nauka.bg/forum/index.php?s=dfd2ff5c62dbd076df72565b0fc61ae0&app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=21551

n_sirakov

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: България!
« Отговор #565 -: 23 Септември 2011, 13:27:26 »
Цитат на: liro4605 link=topic=1752.msg65204#msg65204 date=1316547484
Това е мястото дето ходихме заедно,гледай да не те арестуват  ;D.По натам има едни стари циментовози,наснимаи им надписите ,че от тях вече неостанаха(тези с 4те бурета).Тези май са возили сода или нещо друго беше,но надписите са много добре запазени.
преди малко се прибрах от там и сега видях какво си писал дано Нил има снимките които ти трябват ако не другия път ще ги снимам
а за ареста не се притеснявай бях там с разрешението на началник смяната  :drinks:

TheJackal

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1710
  • Рейтинг: 159
  • ТТ 1:120 III und IV Epoch DB & DR
Re: България!
« Отговор #566 -: 23 Септември 2011, 13:37:13 »
Като заговорихте за Варна се сетих, че спускайки се по "Аспаруховия мост" посока от Бургас, на детелината към центъра за града има изоставен един "Седмак" и една "Пеперуда", после са циментовозите и останалите вагони, има и електрички. Може и тях снимате.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #567 -: 24 Септември 2011, 22:55:30 »
Цитат на: n_sirakov link=topic=1752.msg65199#msg65199 date=1316520783
Цитат на: pach link=topic=1752.msg65194#msg65194 date=1316507120
Цитат на: n_sirakov link=topic=1752.msg65192#msg65192 date=1316502375
Ще опитам през почивните дни

Ще съм ти задължен ако има всички възможни ракурси и в детайли, надписи и т.н.!!!
Всичко което е останало от него. Пък ще се реванширам по някакъв начин...в краен случай ще черпя!!!

 :drinks: :drinks: :hi:
ОК

СПециални благодарности - рече и отсече!!!
(още свалям снимките, но това което видях е многообещаващо)
Може и чертеж да намеря и ... в ТТ да го имаме някой ден!!!
Още  веднъж - благодаря!!!
(реванш-черпенето си остава в пълна сила  :hi: ;D)
 ... и ако позволиш - една снимка, че не се стърпявам вече!!!

 :yahoo: :yahoo: :yahoo:

n_sirakov

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: България!
« Отговор #568 -: 25 Септември 2011, 11:27:24 »
Качи колкото искаш снимки те са твой  :drinks:

liro4605

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: България!
« Отговор #569 -: 25 Септември 2011, 13:33:13 »
От такъв багер в Стара Загора си взех един атрибут  :haha: http://bgphoto.net/photos/37794/o634525540429516250.JPG Сега си го нося на минипикници в планината.Важно е в нещо да има история,поне за мен е така.Ето и още една снимка. http://bgphoto.net/photos/37794/o634525537624516250.JPG