Общ форум | Chit-chat > Общи приказки извън хобито | Chit-chat away from the hobby
България!
pach:
Да побързам да пусна обещаното (преди да са ме пратили при бананите) щата някой може да ми сложи още минуси - зер ако му се види темата извън неговите интереси...
И така - всички знаем (а дали всички) за съвместния проект "EUROPEANA" която работи съвместно с доста библиотеки от Европа,
включително и с няколко наши районни такива. Ето какво намерих тези дни покрай този проект.
Ето на какви стари снимки от град варна се натъкнах вчера.
1. Кеят, началото на ХХ век. В дъното - старата митница и
съоръженията за постройка на новото пристанище.(~1901-1910г.)
2. Варна. Пристанището. (~1911-1920г.)
[Мантигян, Агоп фотограф, издател]
3. Вагон от царския влак на гара Варна. Част от салона за гости (~1921-1930г.)
Това е много интересна снимка – отзад се виждат релси и още един вагон в дясно!!! (?)
Кой точно салон-вагон е според вас?
На 11 юли 1907 г. е даден старт на строежа на новата варненска гара.
За най-подходяща форма на постройката е избрана тази на буквата "Г",
имайки предвид в бъдеще възможността да се допълни строежа до формата на буквата "П".
Сградата е проектирана така, че по-дългата северна фасада с входа да гледа към града,
а по-късата източна – към площада пред пристанището,
където по-късно е построено митническото здание.
4. Гарата с монтирания през 1929 г. часовников механизъм.
[Руденко, С. фотограф, издател]
5. Централният вход на жп гарата. 1950г.
6. Поглед от часовниковата кула на жп гара Варна.(~1931-1940г.)
До 1908 г. плитката и криволичеща река Девня представлява водно
препятствие между Варна и кв. Аспарухово. Чрез нея водите на Варненското езеро
се оттичат в морето в района на пристанището. Реката силно се разлива и
заблатява големи пространства земя.
През 1907 – 1908 г. между морето и езерото е прокопан регулиран канал,
дълъг близо два километра, широк 50 м и дълбок 5 м.
Оттогава река Девня престава да съществува в тази си
част и картината на местността коренно се изменя.
Заблатените и маларични места постепенно се пресушават и изчезват,
ащото нивото на Варненското езеро се приравнява
с нивото на морето – преди това то било с 1.40 м по-високо.
Езерото става достъпно за корабоплаване и водата му се осолява.
7. След завършването и приемането на канала
започва и монтирането на нов понтонен мост.
Той е продължение на шосето между Варна и кв. Аспарухово.(1909г.)
През май 1937 г. държавата започва строеж на модерен подвижен клапанен мост с железопътна линия.
С помощта на мощни елекромотори той се отваря само за две и половина минути,
като ширината на отвора му достига 30 м. Мостът е дълъг 81 метра, дълбочината на канала е над 6 м,
а основите на постамента са поставени на 6 м в почвата под водата. Изграждането на основите на
моста е възложено на дирекция „Водни строежи“, а направата на самия мост и
на електроинсталацията – съответно на германските фирми "МАН" и "АЕГ".
8. През ноември 1938 г. този съвременен мост е завършен.
9. Това би бил интересен модел на нечии варненски ж.п.макет...
10. Моста и дълбочината на канала (реката) са позволявали да влизат
сравнително голями кораби като този например - моторен кораб „Мургаш“.
Първата лека кола във Варна nрuнаgлежu на Б. Ючорманскu – американски Крайслер"
с шофьор немец. Във вестнuцuте се nоявяват рекламu: "заменете файтона cu с автомобuл "форg"[...]
"шевролет"[...] без шум, nушек, мuрuзма". Някоu собственици на колu се npenuтaвaт,
nревозвайкu nътнuцu към мopcкaтa гpaguнa, околнocтuтe на гpaga, до манастира "Св. Константuн".
11.
12. Пристигналите от General Motors Continental - гр. Анверс,
различни видове автомобили марка Шевролет, подготвени за демонстрация. 1929г.
13. Автомобили Шевролет. Модерното транспортно средство
предлагано на варненци от Бр. Илчеви. 1928г.
В по-късен период, магазина им винаги предлага и по-съвременни европейски модели за транспрот.
През 1905 г. във Варна се открива клон на Международното транспортно акционерно дружество
Виена - Русе - Варна, а през 1907 г. е регистрирано и
"Безименно акционерно аутомобилно дружество в гр. Варна".
Негови акционери са Златан Бръчков, Александър Василев, д-р Б. Ючормански, М. Филипов,
дружество "Грозд", Кожухарско дружество" - София, дружество "Труд" - Русе.
То купува два омнибуса с 25 к.с. мощност. След две години дружеството обявява ликвидация.
14.Изглед в посока към централния площад. На преден план е омнибус, в близост до Базар Паруш.
15. Второто десетилетие открива нови страници в историята на транспорта за варненци,
свързани с Автомобилно предприятие Варна - Бургас, до 1.01.1940 г.,
когато се открива "Общинската омнибусна служба".
Омнибус в посока към катедралата. – 1909г.[Атанас Велчев, фотограф и издател]
Фирма "Братя Илчеви" е основана във Варна през 1922 г.
Панайот и Димитър Илчеви поставят през 1925 г. в черноморския ни град
началото на българското автомобилостроене.
Първото шаси "Шевролет" на "Дженерал мотърс" - САЩ, Чикаго, е закупено от АД "Стрела" - София.
В ремонтната работилница за файтони на Петър Георгиев в "Аспарухово" е поръчана
изработката на каросерията, която била изцяло дървена.
Така се ражда първият български автобус с 12 места.
16. С дървен автобус е открита първата междуселищна линия Варна - Козлуджа (Суворово).
Първият му шофьор е Николай Шилинг.
По линията Варна-Св.Константин.
pach:
През 1925 г. щастлива случайност свързва братя Илчеви с генералния
представител на "Дженерал мотърс" за Европа, американеца от хърватски
произход Борис Трис. В края на същата година фирма "Братя Илчеви"
прераства в акционерно дружество и поема представителството на "Шевролет" за България.
Кантората на "Братя Илчеви" АД е на ул. "Цар Симеон" N 6. С кораб
"България" от Александрия са доставени шаситата на два леки автомобила "Шевролет".
Дружеството осъществява първата си продажба на лек автомобил за 160 000 лв.
17. През 1925 г. обединението с файтонджийската работилница,
както и въвеждането на редица новости и разширения, ражда в "Аспарухово"
първата българска фабрика за автомобилни каросерии "Херкулес".
Фабричната постройка се намирала в днешния център на квартала.
Във фабрика "Херкулес" е конструиран и автобус тип "Шевролет" с удължено шаси за 20-25 пътници.
Първата градска омнибусна линия е по маршрута "Аспарухово" - края на града (до завод "Елдом").
"Братя Илчеви" АД и фабрика "Херкулес" преустановяват дейността си след национализацията.
Васил Димитров - фотограф, издател
С кораб "България" от Александрия са доставени шаситата на два леки автомобила "Шевролет".
Дружеството осъществява първата си продажба на лек автомобил за 160 000 лв.
на г-н Наудашер, собственик на циментовия завод "Гранитоид".
18. Реклама на „"Градска омнибусна служба" АД-Варна“
"Градска омнибусна служба" АД-Варна, с централна спирка срещу хотел "Лондон",
осъществява редовни междуградски рейсове Варна-Шумен-Бургас, Варна-Добрич,
Варна-Балчик-Каварна. "Братя Илчеви" АД поставя началото и на първите в страната
редовни курортни рейсове - до "Св. Константин", Аладжа манастир, Гюндюз чешме.
Срещу 5 лева всеки можел да обиколи крайбрежието от Узун кум (Златни пясъци)
с автобус, докато цената на един файтон е 100-150 лв.
19. Първата градска омнибусна линия е по маршрута "Аспарухово" - края на града (до завод "Елдом").
През 1925 г. обединението с файтонджийската работилница,
както и въвеждането на редица новости и разширения, ражда в "Аспарухово"
първата българска фабрика за автомобилни каросерии "Херкулес".
Фабричната постройка се намирала в днешния център на квартала.
Във фабрика "Херкулес" е конструиран и автобус тип "Шевролет" с удължено шаси за 20-25 пътници.
20. Сега да минем в по-нова Варна. Отново ул „Преславска“ и авобус на градския транспорт.
21. Домът на флота (~1950г.)
22. Севастопол и един товарен пикап - полския „JUK“
23. На тази снимка повечето хора не са мужду живите – либийския диктатор полковник Муамар Кадафи в компанията на Първия – Тодор Живков приемат почетната флотска рота в града.
24. Първия космонавт Юрий Гагагрин на посещение в града.
25. Когато спортно-фестивалния комплекс се строеше.
26. Изглед от Варна.
27. Варненската пивоварна. 1909г.
28. Миноносци в залива през 1929г.
29. Посещение на английски военни кръстосвачни кораби - CERES, Curacoa, Curlew, Colombo във варненското пристанище - 17.ІХ.1932 г.
30. Миноносците Дръзки, Смели, Шумни и Летящи във варненския порт които имат и торпедни апарати.
Сканирането и цифровизирането продължава, така че и ние ще продължим след време със събирането на
Подобни архивни материали. Снимките с адоста повече, но тук публикувам само някои от тях,
като наблягам на неща в близост до нашето хоби – мостове, автобуси и т.н. . някои исторически фотографии.
Но явно най-вероятно този ще е последния изчерпателен пост тук за да не дразня повече някой. Съжалявам за което! :hi:
Ползвани са материали от „EUROPEANA“, Варненската библиотекdи ресурси от мрежата (блог в TWITER чийто адрес затрих от бързане д апубликевам - http://varnasummer.com/)
pach:
Най-после! bg&flag
Тъй като до сега имах изглед от предната част на сградата само на тази ранна скица,
намерена през януари 2011г, на много изненадващо място, и скица
която беше (и се доказа) че е със съмнителна визия, търсих, търсих и ...който търси - намира!
Това е най-скъпата снимка която ми се наложи да купя
и вчера я получих най-после. най-близката сграда по на запад от нас,
която е построена десетина/петнадесет години след нашата, е тази
на гара "Еслинген". Но приликата е само на пръв поглед близка.
Все пак немската гара е преминала толкова много реконструкции,
че май само силуета и все още е близък до нашата стара гара.
Не казвам че са строени по един проект, а че имат някаква далечна прилика в някои визии.
Сега вече мога да започна чертежите на старата приемна сграда в гара София.
Заедно с още една снимка от този (приблизителен) поглед - от към коловозите,
се вижда че и нашата гара е търпяла (логично) някои промени през началните години.
Новата моя снимка е направена през 30-те години на миналия век.
След сканиране успях доста да поизчистя детайлите и вече
спокойно мога да кажа как е изглеждала гарата от към коловозите.
:yahoo: :yahoo: :yahoo: &bgflag
ПП. Издирването продължава, щото "Колкото повече - толкова повече!" е казал Мечо Пух.
TheJackal:
Ж.П. Гара Бургас преди 115 години:
Тази снимка вярвам много от вас ще видят за първи път. Гаровият площад 1937 год.:
Сградата на митницата:
Първата линия за Поморие:
pach:
Пристигна и тази снимка от Австрия. За сега последна...
БДЖ-04 на двойна тяга през искърското дефиле в 1967г.
Обще взето рядко съм ги виждал като товарни локомотиви...
или поне снимките с товарни композиции са по-малко!
За съжаление и оригиналната снимка се оказа от някакъв настолен работен календар,
та практически качеството си остава ниско. Но аз все пак съм доволен!
bg&flag
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия