Общ форум | Chit-chat > Общи приказки извън хобито | Chit-chat away from the hobby
България!
pach:
Нищо което пропуснах в ebay.... но все пак не съм чак толкова по трамвайте!
Копирайте ако искате снимката - няма да остане дълго.
Мисля че това е ухото при захарна фабрика...но не съм убеден... :scratch_ones_head:
За модела на трамвая, да се произнесат специалистите. Ремаркетата май са тип "Кардалев"!?
:hi:
IKAR:
Ухото е точно на другия край на тройката - на Подуене. Единствено там в цяла София имаше подобен дълъг и голям зидан покрив с будки, РЕП и телефонни кабини. Разрушиха го през 1988-а при започналия тогава голям ремонт на Подуене и Мадрид/Янко Сакъзов - тогава тройката за първи път я отрязаха, а широкият трамвай го удължиха до Паметника Левски. Пак по това време бастисаха и трамвая през Цар Иван Асен 2-ри и Орлов Мост.
Ремаркетата не са Кардалев, пак съ български, но от по-късен период - 1940-1942 г.
pach:
Публикувано в 17.02.2013
Рилската железница е построена в началото на XX век. През 1903г. братята Тодор и Кирил Балабанови
получават концесия за експлоатация на Риломанастирските гори и построяват дървопреработвателна
фабрика в град Кочериново. Във връзка с Балабанова концесия започва изсичане на иглолистните
дървета на почти цялата територия, като за сеч са разрешени всички дървета с диаметър над 30 см.
За транспортиране на изсечения материал се предвиждало река Рилска чрез баражи
да бъде направена плавателна до построената в село Бараково дъскорезна фабрика.
Транспортирането на иглолистния материал от сечищата до реките Рилска и Илийна
е извършвано по спускове и плазове, правени в гънките на склоновете
и по дерета чрез сухи и водни улеи.
Строителството на теснолинейната жп линия Кочериново-Рилски манастир
започва по време на Първата световна война и през 1924г. тя достига до Рилския манастир.
Има междурелсие от 600 милиметра и е използвана за транспортиране на
дървените трупи от гората към завода в кочериновското село Бараково.
След 1942 г. 45-километровият железен път е експлоатиран от БДЖ.
36 години по линията се движат товарни и пътнически влакове. Става туристическа атракция.
През 1960г. е взето решение експлоатацията да бъде прекратена.
Последният влак потеглил от гара Рилски манастир на 31 март 1960г.
Тогава влакчето развивало скорост от 12 км. в час и взимало разстоянието за 4 часа и половина.
В следващите две години железопътната линия е демонтирана.
Днес има проект за възстановяването на железницата.
Документален филм за Рилската железница - ПРИЯТНО ГЛЕДАНЕ:
http://www.youtube.com/watch?v=pWIJ16OEqV0
Публикувано в 14.09.2012
50 години двама братя от град Кочериново Иван и Методи Панайотови събират снимки,
документи, предмети, за да направят музей на една епоха - Балабановата фабрика,
най-голямата на Балканите в началото на XX век.
Основател на Балабановата фабрика в Кочериново е Тодор Балабанов - бивш поборник до Освобождението,
а след това виден индустриалец и общественик. Неговото име и това на брат му Коста е
свързано с изграждането на много индустриални обекти в България като жп линията Перник-Радомир,
Лъвовия мост в София, спиртната фабрика в Мездра,
Голяма сполука за братя Балабанови се оказва спечелването на Рилската концесия през 1902 г.
Същата година те регистрират събирателно дружество за експлоатацията на гората,
принадлежаща на Св. Рилска обител, в течение на 20 години. В 1906г. в действие влиза
създадената от тях индустриална дъскорезна фабрика в село Кочериново, която
се обслужва от 1 200 работници. Дъскорезницата обработвала добития в Рила дървен материал,
който бил спускан по течението на река Рилска, първоначално произвеждала материал
за облицоване на къщи и вагоните на БДЖ.
По-късно основават и мукавена фабрика в село Бараково,
край Кочериново, както и теснолинейната жп линията Кочериново-Рилски манастир.
Рилската концесия в голяма степен способства за изключителния икономически напредък и утвърждаване
на братя Балабанови. Забележителните организаторски способности на Т. Балабанов
ярко се проявяват при създаването на Съюза на българските индустриалци
през 1903 г., на който е издигнат за председател.
Има доста интересни факти в следващия документален филм за фабриката на Балабанови:
http://www.youtube.com/watch?v=Rotyv3G7OmM
pach:
Така и така сме "на канала на БНТ2" ...
Публикувано в 17.02.2013
Реализацията на идеята в София да бъде изградена мрежа от трамвайни линии започва на 1 декември 1898г.,
когато община София отдава на концесия построяването на трамвайни линии на френското дружество "Марсилия"
и белгийско дружество "Електрически трамвай". Строителните работи продължават около година и на 14 януари
(1 януари стар стил) 1901г. официално тръгва първият трамвай в София.
Кмет е Христо Попов (12.IV.1899 - 4.IХ.1901) от Либералната (Радославистка) партия,
герой от боя при Гургулят от Сръбско- българската война (1885), академично подготвен български офицер и политик.
Завършил е висшето си военно образование в Санкт Петербург и финанси в Женева.
Пускането на трамвая у нас става възможно благодарение на първата електроцентрала в Панчарево,
която заработва на 1 ноември 1900г.
Първоначално пътниците са обслужвани от 25 мотриси и 10 ремаркета - двуосни,
с дървена каросерия, които са се движили по 6 маршрута (гарата - Граф Игнатиев,
Лъвов (Шарен) мост - Патриарх Евтимий, ул. Брегалница - Ветеринарна лечебница,
пл. Бански - Орлов мост, пл. Македония - Орлов мост, пл. Света Неделя - Княжево)
с обща дължина 23 км и единичен коловоз с междурелсие 1000 mm.
До 1903 г. са доставени 3 мотриса и 6 ремаркета, а в следващите пет години още 14 ремаркета.
През 1908 г. са внесени 18 нови мотриси. Между тях са първите 6 - осни мотриси "Цепелини",
обслужвали повече от половин век столичния транспорт - последната мотриса е бракувана през 1966г.
Нови мотриси се внасят през 1924,1928, 1931 ,1935
и 1938г.
На новото техническо чудо му трябвало доста време да надделее конкуренцията на конските омнибуси,
каруците и файтоните, с които продължавали да се движат софиянци. Богатите и офицерит
е предпочитали да си купуват все по-нови модели австрийски файтони, а шопите по навик си се движели със своите кончета.
През 1931г. под ръководството на инж. Теодосий Кардалев започва производство на първите български ремаркета,
при които се използва здрава ходова част от вече бракувани мотриси.
Тези ремаркета са известни като ''Кардалевите ремаркета". През 1936 г. са произведени и първите български мотриси
с марката ''ДТО" (по името на Дирекцията на трамваите и осветлението в Столичната община).
При производството им са използвани стари шасита, като всички останали елементи са подменяни с нови.
През 1934 г. на територията на днешния район Красно село е изградено първото голямо трамвайно депо.
В него през 1951 г. е създаден и завод за производство на трамвайни мотриси,
наследник на създадената от инж. Кардалев техническа работилница на ДТО. До 1959 г. там са произведени общо
155 мотриси ''ДТО" и ''Република" - първия изцяло български трамвай.
Ето и самото филмче (5 мин):
http://www.youtube.com/watch?v=MaU20Bdf2k8
pach:
Тъй като малко се забавиха някои снимки,
новия пост в темата ще е леко общ, свързан
както с определени дати, така и с определени
снимки и случки разпръснати във времето.
На 16 април се навършиха 88 години от един от най-кървавите атентати,
в началото на ХХ-ти век - този в софийската църква "Света Неделя".
Извършен в 15,20 часа по време на опелото на генерал Константин Георгиев.
убит два дена по рано от функционери на БКП.
Цел на атентата:............обезкръвяване на офицерството,
премахване на част от управляващата интелегенция, убийството
на Н.В. цар Борис ІІІ и премахване на военния и политически елит
на България през 1925г.
Убити в църквата:................213 човека
- от тях офицери ........29
- генерали ....................14
- нар.представители.......7
- български граждани....163
Ранени при атентата:......500
Сред убитите и ранените са:
Д-р Борис Вазов – подпредседател на НС
Иван Попов – участ.четата на Ф.Тотю, герой от четири войни.
ген.Владимир Вазов – “героят от Дойран”;
Иван Дипчев – син на Райна Княгиня;
Пеньо п Кръстев – полк, нач въздухопл;
и др.
Сред убитите за съжаление е и моят прадядо - Иван Манчев,
глава на един от старите родове в Карлово, по това време,
преселил се в София по заповед на Н.В. Царя, за да развива
българската търговия и производство. Починал от раните си
на следващия ден.
Непосредствено след атената към 16 часа, местно време
Камбанарията на църквата “Света Неделя”, разрушена след атентата на 16 април 1926 г.
- на заден план се вижда църквата “Света Петка Стара”,
която днес е вградена в сградата на Софийската митрополия,
София, 20-те години на ХХ век.
Църквата след атентата.
Панихида за жертвите от атентата в църквата "Света Неделя",
извършен на 16 април 1925 г., София
Обесването на атентаторите от атентата над църквата “Света Неделя”:
Петър Задгорски (клисарят) - обесен,
Георги Коев го бесят, Марко Фридман очаква да бъде обесен,
София, при еврейските гробища зад игрище “Славия”, 27 май 1925 г.
---------------------------------------------------------------------------
Следват няколко интересни фотографии от http://www.lostbulgaria.com
и неговият автор Пейо Колев :hi: :hi: :hi:
Панорамен изглед към Витоша, вероятно от височините на кв. Лозенец.
На преден план тухларните фабрики на мястото на днешния Южен парк,
в далечината село Бояна - около 1918 г.
Въздушна фотография Колодрума в Борисовата градина
по време на колоездачен събор, София, септември 1928 г.
Въздушна фотография на Борисовата градина, Колодрума, стадион “Юнак”
намирал се на мястото на днешната метростанция,
на кръстовището на бул. “Драган Цанков” с бул. “Евлоги Георгиев” и Перловската река,
в ляво - III извънградска част и “Цариградско шосе”, София 1928 г.
Въздушна фотография на стадион “Юнак” намирал се на мястото на днешната метростанция,
на кръстовището на бул. “Драган Цанков” с бул. “Евлоги Георгиев” и Перловската река,
София 1928 г.
Летецът капитан Петко Попганчев със своя автомобил Шкода кабриолет,
края на 30-те години на ХХ век
Поетът Никола Вапцаров като курсант в
Морското машинно училище във Варна,
края на 20-те години на ХХ век
Пресечката на улица “Съборна” с улица “Леге”,
София, началото на ХХ век
:dance1: :dance1: :dance1:
Гарата в Дупница, 30-те години на ХХ век
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия