Да побързам да пусна обещаното (преди да са ме пратили при бананите) щата някой може да ми сложи още минуси - зер ако му се види темата извън неговите интереси...
И така - всички знаем (а дали всички) за съвместния проект "EUROPEANA" която работи съвместно с доста библиотеки от Европа,
включително и с няколко наши районни такива. Ето какво намерих тези дни покрай този проект.
Ето на какви стари снимки от град варна се натъкнах вчера.
1. Кеят, началото на ХХ век. В дъното - старата митница и
съоръженията за постройка на новото пристанище.(~1901-1910г.)
2. Варна. Пристанището. (~1911-1920г.)
[Мантигян, Агоп фотограф, издател]
3. Вагон от царския влак на гара Варна. Част от салона за гости (~1921-1930г.)
Това е много интересна снимка – отзад се виждат релси и още един вагон в дясно!!! (?)
Кой точно салон-вагон е според вас?
На 11 юли 1907 г. е даден старт на строежа на новата варненска гара.
За най-подходяща форма на постройката е избрана тази на буквата "Г",
имайки предвид в бъдеще възможността да се допълни строежа до формата на буквата "П".
Сградата е проектирана така, че по-дългата северна фасада с входа да гледа към града,
а по-късата източна – към площада пред пристанището,
където по-късно е построено митническото здание.
4. Гарата с монтирания през 1929 г. часовников механизъм.
[Руденко, С. фотограф, издател]
5. Централният вход на жп гарата. 1950г.
6. Поглед от часовниковата кула на жп гара Варна.(~1931-1940г.)
До 1908 г. плитката и криволичеща река Девня представлява водно
препятствие между Варна и кв. Аспарухово. Чрез нея водите на Варненското езеро
се оттичат в морето в района на пристанището. Реката силно се разлива и
заблатява големи пространства земя.
През 1907 – 1908 г. между морето и езерото е прокопан регулиран канал,
дълъг близо два километра, широк 50 м и дълбок 5 м.
Оттогава река Девня престава да съществува в тази си
част и картината на местността коренно се изменя.
Заблатените и маларични места постепенно се пресушават и изчезват,
ащото нивото на Варненското езеро се приравнява
с нивото на морето – преди това то било с 1.40 м по-високо.
Езерото става достъпно за корабоплаване и водата му се осолява.
7. След завършването и приемането на канала
започва и монтирането на нов понтонен мост.
Той е продължение на шосето между Варна и кв. Аспарухово.(1909г.)
През май 1937 г. държавата започва строеж на модерен подвижен клапанен мост с железопътна линия.
С помощта на мощни елекромотори той се отваря само за две и половина минути,
като ширината на отвора му достига 30 м. Мостът е дълъг 81 метра, дълбочината на канала е над 6 м,
а основите на постамента са поставени на 6 м в почвата под водата. Изграждането на основите на
моста е възложено на дирекция „Водни строежи“, а направата на самия мост и
на електроинсталацията – съответно на германските фирми "МАН" и "АЕГ".
8. През ноември 1938 г. този съвременен мост е завършен.
9. Това би бил интересен модел на нечии варненски ж.п.макет...
10. Моста и дълбочината на канала (реката) са позволявали да влизат
сравнително голями кораби като този например - моторен кораб „Мургаш“.
Първата лека кола във Варна nрuнаgлежu на Б. Ючорманскu – американски Крайслер"
с шофьор немец. Във вестнuцuте се nоявяват рекламu: "заменете файтона cu с автомобuл "форg"[...]
"шевролет"[...] без шум, nушек, мuрuзма". Някоu собственици на колu се npenuтaвaт,
nревозвайкu nътнuцu към мopcкaтa гpaguнa, околнocтuтe на гpaga, до манастира "Св. Константuн".
11.
12. Пристигналите от General Motors Continental - гр. Анверс,
различни видове автомобили марка Шевролет, подготвени за демонстрация. 1929г.
13. Автомобили Шевролет. Модерното транспортно средство
предлагано на варненци от Бр. Илчеви. 1928г.
В по-късен период, магазина им винаги предлага и по-съвременни европейски модели за транспрот.

През 1905 г. във Варна се открива клон на Международното транспортно акционерно дружество
Виена - Русе - Варна, а през 1907 г. е регистрирано и
"Безименно акционерно аутомобилно дружество в гр. Варна".
Негови акционери са Златан Бръчков, Александър Василев, д-р Б. Ючормански, М. Филипов,
дружество "Грозд", Кожухарско дружество" - София, дружество "Труд" - Русе.
То купува два омнибуса с 25 к.с. мощност. След две години дружеството обявява ликвидация.
14.Изглед в посока към централния площад. На преден план е омнибус, в близост до Базар Паруш.
15. Второто десетилетие открива нови страници в историята на транспорта за варненци,
свързани с Автомобилно предприятие Варна - Бургас, до 1.01.1940 г.,
когато се открива "Общинската омнибусна служба".
Омнибус в посока към катедралата. – 1909г.[Атанас Велчев, фотограф и издател]
Фирма "Братя Илчеви" е основана във Варна през 1922 г.
Панайот и Димитър Илчеви поставят през 1925 г. в черноморския ни град
началото на българското автомобилостроене.
Първото шаси "Шевролет" на "Дженерал мотърс" - САЩ, Чикаго, е закупено от АД "Стрела" - София.
В ремонтната работилница за файтони на Петър Георгиев в "Аспарухово" е поръчана
изработката на каросерията, която била изцяло дървена.
Така се ражда първият български автобус с 12 места.
16. С дървен автобус е открита първата междуселищна линия Варна - Козлуджа (Суворово).
Първият му шофьор е Николай Шилинг.
По линията Варна-Св.Константин.