Автор Тема: Осветление на локомотива и още...  (Прочетена 24526 пъти)

eurostar

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 795
  • Рейтинг: 74
  • N-scale, Era V+
    • Rexx Design Studio
Re: Осветление на локомотива и още...
« Отговор #15 -: 02 Февруари 2008, 18:47:10 »
Павел,
Два от диодите, които пробвах без резистор изгоряха моментално. Третия го запоих към резистор и свети без да нагрява... Еврика! Другите два диода, които бяха на платки нагряват. Сега обаче имам следния въпрос: над мотора на локомотива има едно странно нещо (картинката тук долу), което не знам какво е и за какво служи. Но фабричните диоди на новия локомотив са свързани директно към това нещо без резистор или поне аз не го виждам.

toniemi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3799
  • Рейтинг: 283
  • HO,Z Само БДЖ Klosterreichenbach
    • toniemi2
Re: Осветление на локомотива и още...
« Отговор #16 -: 02 Февруари 2008, 19:19:18 »
Цитат на: eurostar link=topic=177.msg1554#msg1554 date=1201970830
Павел,
Два от диодите, които пробвах без резистор изгоряха моментално. Третия го запоих към резистор и свети без да нагрява... Еврика! Другите два диода, които бяха на платки нагряват. Сега обаче имам следния въпрос: над мотора на локомотива има едно странно нещо (картинката тук долу), което не знам какво е и за какво служи. Но фабричните диоди на новия локомотив са свързани директно към това нещо без резистор или поне аз не го виждам.
Мисля че това се слага за да не искри моторчето и да не смущава телевизора.

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1770
  • Рейтинг: 251
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re: Осветление на локомотива и още...
« Отговор #17 -: 02 Февруари 2008, 21:34:49 »
Цитат на: eurostar link=topic=177.msg1554#msg1554 date=1201970830
Павел,
Два от диодите, които пробвах без резистор изгоряха моментално. Третия го запоих към резистор и свети без да нагрява... Еврика! Другите два диода, които бяха на платки нагряват. Сега обаче имам следния въпрос: над мотора на локомотива има едно странно нещо (картинката тук долу), което не знам какво е и за какво служи. Но фабричните диоди на новия локомотив са свързани директно към това нещо без резистор или поне аз не го виждам.
Това нещо се нарича кондензатор и служи за изглаждане на пулсациите на правия ток. Той няма отношение към съпротивлението на светодиодите. Използвай линка за изчисляване на резисторите и няма да имаш проблеми.

eurostar

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 795
  • Рейтинг: 74
  • N-scale, Era V+
    • Rexx Design Studio
Re: Осветление на локомотива и още...
« Отговор #18 -: 03 Февруари 2008, 00:00:30 »
Merci bien,
Ще ти пратя в понеделник схемата, по която ще работя за удобрение.

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 201
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: Осветление на локомотива и още...
« Отговор #19 -: 09 Март 2008, 01:55:50 »
Цитат на: gervasii link=topic=177.msg1420#msg1420 date=1201683009
възползах се от съвета за светодиодите и стана супер. имам един въпрос? монтирах диодите в двете посоки като им размених полюсите. тоест напред, светят предните а задните не светят. коментирах казуса с един приятел аматьор и смята че единия от диодите е винаги "накъсо" независимо от посоката и изрази мнение че така има опастност лесно да изгорят. та мисълта ми е вярна ли е неговата логика или не? благодаря предварително!!!!!!!!!!
Ако съм разбрал правилно, свързал си паралелно 2 светодиода в различни посоки и последователно на тях резистора и в резултат, единият свети в едната посока на движение, а другият в обратна? Ако е така, бих казал "с един куршум си убил 2 заека". С такова свързване двата диода се пазят взаимно от недопустимо повишение на обратното напрежение в запушено състояние, което обикновенно е 5V, т.ч. твоят приятел аматьор не е никак прав, а точно обратно.
Бих казал дори и когато един светодиод се използва само, никак не е зле да се включи паралелно на него обикновен диод в обратна посока, с което се осигурява максималното обратно напрежение да не надвишава 0,7V.

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 201
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: Осветление на локомотива и още...
« Отговор #20 -: 09 Март 2008, 02:38:03 »
Цитат на: eurostar link=topic=177.msg1554#msg1554 date=1201970830
Павел,
Два от диодите, които пробвах без резистор изгоряха моментално. Третия го запоих към резистор и свети без да нагрява... Еврика! Другите два диода, които бяха на платки нагряват. Сега обаче имам следния въпрос: над мотора на локомотива има едно странно нещо (картинката тук долу), което не знам какво е и за какво служи. Но фабричните диоди на новия локомотив са свързани директно към това нещо без резистор или поне аз не го виждам.
;D ;D Ми естествено че ще изгорят ... и то моментално ... ;D ... Светодиодите за разлика от много други неща които познаваме, задължително вървят с резистор, който определя тока през тях - вече са обяснили как се изчислява. Дори и с транзистор да ги пускаш както някой написа, токът пак ще се определя от такъв резистор. Тачо вече е написал, че светодиодите се ползват обикновенно с максимален ток до 20 mA, след 50 mА почти всеки модел светодиод вече е изгорял и това всичкото при напежение около 2 V. Много лесно като надвишиш дори и със съвсем малко това напрежение и светодиода е цъфнал ;D А ти колко си му подал 12 или 24 ? Та затова се слага резистор винаги.

За второто нещо с картинката: кондензатор 100 nF, който не служи нито за намаляване на искренето на моторчето, нито за изглаждане на пулсациите на правото напрежение, а само за както е казал Тони - "да не смущава телевизора". При дигитално управление служи и за още нещо, затова и е с по-голям капацитет отколкото при по-старите модели - Не се подават управляващи импулси от централата директно и върху мотора, защото той ги шунтира.

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2442
  • Рейтинг: 11
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re:Осветление на локомотива и още...
« Отговор #21 -: 18 Юли 2009, 08:44:05 »
Цитат на: CaLLlo link=topic=177.msg2650#msg2650 date=1205020550
Бих казал дори и когато един светодиод се използва само, никак не е зле да се включи паралелно на него обикновен диод в обратна посока, с което се осигурява максималното обратно напрежение да не надвишава 0,7V.

Правя този цитат, защото се сблъсквам със следният проблем:
 Правя осветление на един парен безтендерен и вече съм стигнал до момента на свързване.Този съвет, дето го дава Ясен не окъсява ли релсите? Не е ли по правилно да се сложи след светодиода обикновен, който да издържа на по-голям обратен ток и така да предотвратява изгарянето на светодиода?А, забравих да спомена, че локът ще се ползва временно като аналогов и затова съм се замислил относно обратните тоци.  :yes:

TheJackal

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1650
  • Рейтинг: 136
  • ТТ 1:120 III und IV Epoch DB & DR
Re:Осветление на локомотива и още...
« Отговор #22 -: 18 Юли 2009, 17:32:23 »
Вързвай - запоявай смело! Единият край на диода за едното колело от едната страна , другият край от другата страна. Свети като ден без значение в коя посока ще върви локомотива - се едно, че имаш вагон - ресторант!  ;D :drinks:

widowmaker

  • Trade Count: (8)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1653
  • Рейтинг: 145
  • Ep. I - K.P.E.V. - София
Re:Осветление на локомотива и още...
« Отговор #23 -: 20 Септември 2009, 00:13:51 »
По добре е да използваш тази простичка схема, полевакът работи като генератор на ток.
При това положение, светодиодите ще светят равномерно в диапазона 2-3.5В (в зависимост от използваният светодиод) до максималното напрежение:



Шунтирай транзистора с един диод, вързан наобратно заради обратното напрежение на самоиндукция, възникващо при прекъсване на захранването на мотора (недобър контакт с релсите примерно)
Още по добър вариант от обратния диод е да вържеш 2 ценер диода за 24 волта с катодите един към друг и да закачиш двата свободни анода към изводите на мотора. Просто не трябва да използваш за задвижването трансформатор, който дава повече от 15-16 волта - при пулсиращо изправено, нефилтрирано напрежение, както и при променливо, разликата между ефективна и амплитудна стойност на тока е sqrt*2, т.е.  диодите ще почнат да пускат, когато ефективното напрежение (волтмера мери точно такова!) стане 17В - 17*(sqrt*2) = 24
Естествено, че могат да се ползват и 30-36В ценери ако работното напрежение на транзистора го позволява в случая и двата имат 50В, т.е. спокойно могат да се турят до 36В.
Транзистора се избира с максимален дрейнов ток, колкото ти е нужно за добро светене на светодиода - 10-15 мА стигат на топло-белите и на червените.
Ако транзистора е с по малък дрейнов ток, могат да се вържат 2 и повече в паралел.
Могат да се ползват например 2SK117BL (тошиба) , 2SK301R (панасоник) има ги в Пулсатор Електроникс, за 117 добре е да се ползват такива с букви BL  (буквите са след означението: 2SK117BL), вместо GR, просто са за по голям дрейнов ток.
За 301 буквата е R. Тока се мери много лесно - гейт-сорс на късо и към минуса на 9 волтова батерия, дрейна през милиамперметър към плюса. Ако не са сбъркани изводите, транзистора ще пусне максималният си ток на канала, щото Ugs=0V, това е.
Купуваш примерно 10-на и си подбираш по двойки колкото ти трябват.

Данните на 117:
http://www.synthdiy.com/files/2008/2sk117.pdf

и на 301:
http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/panasonic/2SK0301.pdf

Схемата е изпробвана от мен още преди 15-на години на една пиковска людмила.


« Последна редакция: 20 Септември 2009, 13:11:02 от widowmaker »

staff123

  • Trade Count: (1)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 471
  • Рейтинг: 2
    • LinkedIn
Re:Осветление на локомотива и още...
« Отговор #24 -: 26 Септември 2009, 20:41:10 »
Здравейте!
Искам да сложа диодно осветление на Piko BR185 и BR189. Идеята ми е такава, че когато лока се движи напред, то предните светлини да са бели, а задните - червени. Предполагам, че е възможно, но не съм сигурен, че знам как и с какви диоди. Тези дето ги има в Конрад Artikel-Nr.: 156616 - 62 стават ли?

piko1

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Осветление на локомотива и още...
« Отговор #25 -: 26 Септември 2009, 23:29:03 »
аз лично смятам да използвам за моя 290:
Artikel-Nr.: 156611 - 62
Artikel-Nr.: 156616 - 62

въпреки и че при мен е същата мъгла

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2442
  • Рейтинг: 11
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re:Осветление на локомотива и още...
« Отговор #26 -: 27 Септември 2009, 09:19:43 »
Ето оттук:
http://www.mt1components.com/index.php?option=com_content&view=article&id=54&Itemid=52
можеш да си вземеш светодиоди на прилична цена без да чакаш."Конрадските" стават само за някои локомотиви, защото са големшки.Малките стават и за локове с повече място, естествено.Само поставянето е деликатна работа, но то по принцип повечето задачи в  нашето хоби са деликатни като изпълнение.Аз използвам тези: UE-ST170NW1-10T (за такива съм ги поръчал, де, един приятел ми ги взе от София).Вграждах ги в един парен на Флайшман и стана доста прилично.Светят прекалено силно за габаритите си.Е, слага се съпротивление, но ти сигурно знаеш.  :good:
Успех с осветяването.  :hi:

staff123

  • Trade Count: (1)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 471
  • Рейтинг: 2
    • LinkedIn
Re:Осветление на локомотива и още...
« Отговор #27 -: 27 Септември 2009, 14:36:47 »
Какво съпротивление си използвал?
И ако можеш да ми кажеш какъв е минималния ток, при който светват тези диоди, когато са вързани в схемата.

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2442
  • Рейтинг: 11
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re:Осветление на локомотива и още...
« Отговор #28 -: 27 Септември 2009, 18:41:36 »
Цитат на: staff123 link=topic=177.msg28827#msg28827 date=1254051407
Какво съпротивление си използвал?
И ако можеш да ми кажеш какъв е минималния ток, при който светват тези диоди, когато са вързани в схемата.

Ето тема, която да ти е полезна:
http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,588.75.html
В нея Пламен е описал всичко с подробности.
Виж, относно това какъв минимален ток им трябва за да светят - не мога да ти бъда в помощ, защото аз съм цифрово и токът ми е на макс.  :yes:

staff123

  • Trade Count: (1)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 471
  • Рейтинг: 2
    • LinkedIn
Re:Осветление на локомотива и още...
« Отговор #29 -: 27 Септември 2009, 19:33:39 »
Цитат на: XRISTO link=topic=177.msg28838#msg28838 date=1254066096
Цитат на: staff123 link=topic=177.msg28827#msg28827 date=1254051407
Какво съпротивление си използвал?
И ако можеш да ми кажеш какъв е минималния ток, при който светват тези диоди, когато са вързани в схемата.

Ето тема, която да ти е полезна:
http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,588.75.html
В нея Пламен е описал всичко с подробности.
Виж, относно това какъв минимален ток им трябва за да светят - не мога да ти бъда в помощ, защото аз съм цифрово и токът ми е на макс.  :yes:


Благодаря ти.