Автор Тема: Една "одисея" в N  (Прочетена 5929 пъти)

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Една "одисея" в N
« -: 28 Август 2009, 16:15:38 »
Спомням си времето, някъде през 70-те, когато пред мен стоеше избора в кой мащаб да започна. Обаче, тъй като по онова време нашето хоби беше почти толкова екстравагантно колкото и сега, пък и на ДСО Млад Техник явно не му отпускаха кой знае какви квоти за внос на този тип "играчки", мащаба N се намираше в единични екземпляри ту тук ту там. Може би затова и започнах в НО! Но същественото нещо останало ми от онова време е изключителната разлика в детайлността на моделите в НО и N, в полза на първия разбира се. От тогава минаха доста годинки, и подценявайки мъника, винаги съм подминавал моделите в този мащаб. Преди известно време обаче, получих запитване за монтаж на декодери в модели от точно този мащаб. Честно- монтаж на толкова тясно не бях правил. И си нямах на идея с какво се хващам. Но както се казва - хората пари за тясно дават, та аз ли да се оплаквам от теснотия. Изискването беше освен обикновенните декодери, да търся къде има место за слагане и на звук. Кой да знае, че борбата ще е едва ли не за всеки микрон вътрешно пространство по машините :)
И така почнахме с  монтирането на обикновенни декодери, все пак и за натрупване на малко опит. Тези които са подготвени за декодери не са проблематични, още повече че декодерите са едни от най-малките предлагани на пазара. Но както се казва, всяко правило има изключения. Началото е с Е03 на ARNOLD



Машината е изключително детайлна, с перфектна механика. Бързо схващам, че сегашните модели в N, са по-детайлни от едновремешните НО модели на Пико. Явно технологиите са напреднали доста и в този мащаб.



Место за декодера има достатъчно над мотора, обаче не така за съжаление седи въпроса със свързването с куплунга. Налага се да се прави хирургическа операция. Отстранява се ключето за превключване на захранването към контактната мрежа, за да може през него да се прекарат кабелите от и за декодера






Така прекарани кабелите се калайдисват и се вкарват в куплунга. Вижда се че няма место да се вкара какъвто и да е куплунг на декодер. Не ми е ясно като как точно от Арнолд са смятали да монтират декодер на тази машина.



Правя първи проби и виждам че всичко е ОК!



На горната снимка се вижда средата на машината отдолу, че има место колкото само да минат кабелите на декодера, но за декодер по-дебел от вестник просто место няма.

Преминавам към машини правени от Трикс. Странна фирма е Трикс. Определено не съм особенно въодушевен от Правотоковия вариант на Мерклин и нямам идея каква е причината да искат толкова пари за моделите си. Обаче в N не седят нещата по този начин. Пичовете правят наистина детайлни и мисля доста здрави като конструкция локомотиви. Като съществен недостатък на по-старите машините на тази фирма(тези които не са преработени за декодер) е свързването на единия полюс на двигателя към рамата, което не винаги е видно и в края на краищата може да доведе до късо и дикодера да даде фира.

Продължаваме с две 120 -ки







Видно е че когато всичко е обмислено, поставянето на подходящ декодер не е проблем.
И така лека полека, преминаваме към най-интерсната част - монтаж на звук на парен локомотив в N.
Машините бяха 3 от който трябваше да избера в кои да стане монтажа, като две от тях(03 и 41) са с еднакви тендери. И така голямото мислене започва









Обаче как да вкарам декодер и говорител в тоз обем не ми е ясно.  Все пак има макар и малка тероетична възможност за монтаж само в тройката и 41-цата. Справката по форумите в Германия, показва че и там още не са успяли да монитрат звук на въпросните модели. За незапознатите ще кажа следното. Обикновенно в машините с отделен тендер в НО, декодера се монтира в тендера при мотора, а говорителя е някъде в машината отпред. В някои машини и двете са в тендера, но в НО все пак има место за това. В случая обаче тази схема е невъзможна, поради това, че говорителя тъй или иначе не може да се монтира отпред, поради габъритни съображения, а монтажа отзад също не става, тъй като мотора и редуктора изяждат по-голямата част от пространството на тендера, да не говорим, че декодера все пак трябва да се побере някъде, а место просто няма. Пробвам и друг по-миниатюрен говорител но и той не седи добре, стърчат жици....



След няколко дена мислене стигам до извода, че без фрезоване няма да мине, а пък говорителя с резонатор просто няма къде да се сложи, затова ще монтирам само говорителя, като му намирам место под въглищата. Възможността за този тип монтаж я даде не съосното монтиране на двигателя, което  е доста необичайно, за задвижване в тендера. Всъщност тези 2мм несъосност, помогнаха, за да се реши задачката. Едновременно с това ме притеснява, че при този мащаб, фрезоването на доста голяма част от тежестта от едната страна, може да доведе до нестабилност на тендера, при все, че и мотора тежи повече от към другата страна.



И тъй борбата почна!



След като разкачих всичко, което би могло да пречи поставям тиксо за да предпазя редуктора от попадане на стружки по време на обработката




И така след внимателно фрезоване се получи ето това




Чепаците от фрезоването се отстраняват внимателно с шабър.
Малко се чудя дали декодера да е така или онака



Платката, след като разкачам всичко по нея, я стръгвам за да мога да осигуря пространство за декодера




Всичко метално трябва да бъде изолирано, но кой да предполага че дебелината на тиксото имало някакво значение. По надолу тази дебелина ще ми попречи да сглобя капака на тендера, а без изолация вероятността за късо е много голяма, тъй като рамата на тендера е под напрежение по конструктивни съображения.



И така след близо цяла седмица блъскане се получи това. За по-голям интегритет едва ли може да се мисли.







А за сравнение на размерите, може да видите колчав е декодера спрямо единия от пръстите ми




Монтирам капака на тендера, и поставям въглищарника за да покрия говорителя.



И въпреки че всичко изглежда нормално, виждам че капака като че ли отзява 2-3 десети от едната страна. Всички опити да го накарам да изчезне остават без успех. Въглищарника си отзява. Верно че не се забелязва особенно, но мен ме дразни. Работата е ясна. Пак ще иска да се фрезова, този път тежестта под говорителя. За съжаление трудното сглобяване е било безмислено и почвам пак с разглабянето.

Обаче плочката, която трябва да се ферзова 2-3 десети е дебла около 2,5мм, т.е. с дебелината на ламарина. Който все пак има някакъв опит с фреза знае, че закрепванетои точната обработка на такъв тип детайл е доста трудна. За моя радост опирацията е успешна и говорителя, пропада със заветните 3 десети.



Следва ново цялостно сглобяване(няма как да пробвам само въглищарника), като искрено се надявам всичко да е наред. За моя радост операцията е успешна ;D. Всичко е както трябва да е!
Машината отива за програмиране и звук.
Въпреки добрия резултат, с монтажа, мен ме притесняваше липсата на резонатор, на говорителя.
След програмирането, се оказвам прав. Звука е слаб и глух, въпреки че говорителя е 1 ват. При това говорителя е поставен в метална кухина, от която звука излиза сравнително трудно. След няколко проби се оказва че говорителя работи отлично дори и с плоска пластмасова пластинка, а не с оригиналния резонатор. Всъщност точно тази добавка, изкара от предварителните разчети монтажа на говорителя и се наложи фрезоването на плочката под него.
И така целта е постигната.
Не знам дали има друга N-аджийска машина в България със звук, така че  gts.best вероятно ще е първия, който ще може да се гордее с реалистичен звук на своя макет в N!
Да ме у честито и да си ги кара със здраве!

Заключение: Този мащаб е претърпял невероятно развитие последните 20г., а работата по моделите промени тотално предишното ми пренебрежителното отношение от към детайлност на този мащаб. Монтажа на декодери и най-вече на звук прави така, че моделит в N да не отстъпват почти в нищо спрямо тези в НО или ТТ. А правенето на макет на 1кв.м. е предимство с което по-големите мащаби уви не могат да се похвалят в нашия апартаментаджийски живот.







XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2446
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re:Една "одисея" в N
« Отговор #1 -: 28 Август 2009, 16:57:59 »
Цитат
Заключение: Този мащаб е претърпял невероятно развитие последните 20г., а работата по моделите промени тотално предишното ми пренебрежителното отношение от към детайлност на този мащаб. Монтажа на декодери и най-вече на звук прави така, че моделит в N да не отстъпват почти в нищо спрямо тези в НО или ТТ. А правенето на макет на 1кв.м. е предимство с което по-големите мащаби уви не могат да се похвалят в нашия апартаментаджийски живот.

Е, не отстъпват...ти пък сега...аз останах без очи да се дзверя и съм в HO, а какво остава да се смаля.А иначе полезна тема, благодаря ти, аз също ще трябва да се "боря" с тендерен парен локомотив, но в НО.Тук виждам, че не само аз съм дръзнал да смалявам тежестите на локомотива, значи съм на прав път. Колкото до фрезоването искам да споделя опит - аз го правя с дремел, е не става толкова филигранно, но все пак стърганото си остава в машината и едва ли е толкова важно как изглежда.Пък и който е по търпелив и внимателен сигурно ще го докара като от истинска фреза с дремела.  :good:
« Последна редакция: 28 Август 2009, 17:02:32 от XRISTO »

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re:Една "одисея" в N
« Отговор #2 -: 28 Август 2009, 17:17:34 »
Цитат на: lubomir link=topic=1833.msg27914#msg27914 date=1251465338
... Справката по форумите в Германия, показва че и там още не са успяли да монитрат звук на въпросните модели. ...

Ако е така наистина, не е зле тогава и там някъде да се пусне това нещо!

"Супер Любо"!!!  :good:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Една "одисея" в N
« Отговор #3 -: 28 Август 2009, 18:02:54 »
 :hi: :hi: :hi:
Отлична работа!!! За детайлността съм напълно съгласен с теб, особено след като имах възможността да разгледам 60 парни локомотива от І-епоха в N.Собственика се ухили до ушите като на десетият бях изчерпал суперлативити и се наложи да му кажа , че дълбоко преосмислям този мащаб.

Радвам се че е станал добре парният и май наистина е първият локомотив в N озвучен по DCC.
Колкото за глухият звук , въпреки 1VV високоговорителче, след като няма добра резонансна кутия , опитай да огледаш къде може да се направи отвор (може би отдолу) за да може звука за "излезне" от този тесен тендер.Така няма да се подобри (може би ...) резонанса , но поне ще има по-голяма чуваемост, тоест ще се усили малко звука.То в N Не трябва да е много силен звука все пак - та това е 1/160!!!
Поздрави за майстора и собственика на тези локомотиви!!!
 :good:

mgirginov

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (34)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1930
  • Рейтинг: 192
  • N Länderbahnen I еп. София
Re:Една "одисея" в N
« Отговор #4 -: 28 Август 2009, 20:49:45 »
Браво! Навреме и много полезно!

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Една "одисея" в N
« Отговор #5 -: 03 Септември 2009, 10:07:31 »
Цитат на: CaLLlo link=topic=1833.msg27918#msg27918 date=1251469054
Цитат на: lubomir link=topic=1833.msg27914#msg27914 date=1251465338
... Справката по форумите в Германия, показва че и там още не са успяли да монитрат звук на въпросните модели. ...

Ако е така наистина, не е зле тогава и там някъде да се пусне това нещо!

"Супер Любо"!!!  :good:
Правенето на даден модел, започва винаги със запознаване с инструкцията му и преглед на информацията в нета за него. Последното е много полезно, понеже показва кой, къде и какво е успял да постигне. Верно, че отнема време, но пък е много важно да се види до къде се е стигнало и дали нещо не може допълнително да се подобри. Освен това спомага демонтажа и работата по модела да са без аварийни. Понякога някои модели са като костелив орех, а инструкциите не спомагат особенно демонтажа. Триксовите инструкции и за N и за Н0 са точно такива. В такъв момент, няколко снимки на разглобен модел, помага невероятно да извършиш демонтажа без да счупиш нищо. Е риск да се оплескат нещата винаги има, но то и карането на автомобил си е с риск за живота, пък ние щем не щем ги караме...
В случая N-аджийския портал в Германия помогна много!
http://www.1zu160.net/digital/einbau.php

anubis

  • Trade Count: (5)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 327
  • Рейтинг: 28
  • HO
Re:Една "одисея" в N
« Отговор #6 -: 02 Януари 2010, 14:05:35 »
Поздравления за търпението, изобретателноста и прецизната работа на Любо!От доста време следя изявите му във форума и смея да твърдя, че той и Capricorn ще поемат щафетата от Vaskopf. Щастлива Нова година!