Автор Тема: Макета в НО на Иво Недков  (Прочетена 147356 пъти)

Ivo Nedkov

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1163
  • Рейтинг: 177
  • HO, София
Макета в НО на Иво Недков
« -: 30 Септември 2009, 11:30:59 »
Здравейте приятели!
След дълги размисли и аз реших да си направя макет!
С оглед на скромната ми колекция и на оскъдното място,
реших да си направя макет с размери 220 х 110 см.
Ето и с какво разполагам като начало:
Картинка на моите трансформатори и цяла кутия с най различни релси:

(на снимка 1: 2 трафа FZ1 - този в ляво ми е от toniemi и един от стартов сет на ТТ)
(на снимка 2: прави, криви, стрелки, кръстове и други екстри...
и една кула и една малка гара без покрив която трябва малко да се дооправи...)

Разгледах най различни схеми и се спрях на тези двете:


Разбира се, може малко и да ги променя...  ;D
Очаквам вашите коментари и предложения...
« Последна редакция: 31 Октомври 2015, 12:43:21 от Ivo Nedkov »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12240
  • Рейтинг: 1302
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Макета на бате Гойко (bategojko)
« Отговор #1 -: 30 Септември 2009, 12:05:05 »
Чудесно начало за начинаещ, какъвто си се обозначил  :pleasantry:
по въпроса -
             план 28                                              план 29
предимства:                                        предимства:
- двоен участък                                    - двоен участък
(характерното приятно разминаване на две композиции пример товарен влак с пътнически)
- по-малък брой стрелки                       - допълнителен свързан (разменен)коловоз
- по-малък размер                                - добре обособен клонов участък
(това си е от значение спрямо площ)       (изтеглителен коловоз - не пречи на движението)
- слаба консумация на енергия             - добър товарен сектор в основната гара
(употреба на "бюджетен" траф FZ2)       - възможност за богата маневрена дейност
- опростено управление                         в товарен и клонов участък
                                                          - по дълги коловози в гарата (по дълги влакове)

недостатъци:                                       недостатъци:
- къси коловози                                   - по-сложно управление, нужда от автоматика.
- "общ" разменен коловоз м/у двата      - малка претрупаност съобразно размерите.
овала                                                 - по-голям размер.

Характерното е, че и двете схеми могат да търпят още допълнение и развитие на трасета и коловози (важно условие в моделизма ни), както и позволяват развитие във височина за визуално "разделяне" на двата овала без необходимост от спазване на максималните изисквания при изграждането им, тъй като нямат пресечни точки.
Има и още ,но да кажат и другите колеги...
 ;D ;D ;D

EMPEROR

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Макета на бате Гойко (bategojko)
« Отговор #2 -: 30 Септември 2009, 12:11:05 »
Браво... и двата варианта са много приятни :) За ограничено място, направо са си перфектни!

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re:Макета на бате Гойко (bategojko)
« Отговор #3 -: 30 Септември 2009, 12:35:18 »
Пламен е направил много "як" разбор. Аз съм твърдо за "план 29". Най-сериозния му недостатък наистина е този: малка претрупаност съобразно размерите. Това обаче може да се реши, като товарната част на гарата се изнесе в кривата в лявата част на макета или се опрости малко, но дори и в оригиналния му вид е супер и дава много повече възможности от другия, което е причината да го предпочитам.

Ivo Nedkov

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1163
  • Рейтинг: 177
  • HO, София
Re:Макета на бате Гойко (bategojko)
« Отговор #4 -: 30 Септември 2009, 13:04:51 »
Благодаря на всички, които ми отговориха... :yes:
Моите предпочитания взеха да клонят към схема 29,
но вслушвайки се в съветите ви, мисля малко да я опростя
и да направя някой корекции и размествания.
Когато ги измисля, ще сложа вече коригираната схема
и ще можем да я изкоментираме пак...



Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re:Макета на бате Гойко (bategojko)
« Отговор #5 -: 30 Септември 2009, 19:52:52 »
Никъде не е казано, че трябва задължително да направиш точния план..  :) Ако не си падаш много по маневрените дейности, може да опростиш глухите коловози на долната гара /гледано по схемата/, и да добавиш още един коловоз на горната... Според мен най-добре ще си прецениш, когато почнеш да редиш линиите и стрелките и подкараш пробно композиции... Само внимавай да не оплескаш тоците, което лесно става при наличието на повече от един траф...  :drinks:

eurostar

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 816
  • Рейтинг: 84
  • N-scale, Era V+
    • Rexx Design Studio
Re:Макета на бате Гойко (bategojko)
« Отговор #6 -: 01 Октомври 2009, 12:55:37 »
Аз харесвам повече схема 28. Бих дал само една препоръка - стрелките между 1ви и 2ри коловоз и между 2ри и 3ти да бъдат изнесени в завоя от дясната страна, за да има повече място по коловозите в самата гара. Продават се такива стрелки "в завой" от повечето производители. А също тези стрелки от дясно между 2ри и 3ти да бъдат преди тези между 1ви и 2ри като се върви по часовниковата стрелка. Успех!

Всъщност, ако самата сграда на гарата бъде отгоре, номерацията на коловозите е по-удачно да бъде отгоре надолу.

Ivo Nedkov

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1163
  • Рейтинг: 177
  • HO, София
Re:Макета на бате Гойко (bategojko)
« Отговор #7 -: 04 Октомври 2009, 16:57:26 »
Вслушвайки се в съветите ви,тези 2 дни падна
голямо лазене по земята и редене на линийки...  :yes:
Направя някоя схема и пускам влаковете.
Като нещо не ми хареса - преправям и пак проби...  :good:
Имам да доуточня оше някои подробности,
и ще сложа схема на това което съм измислил...  ;D

toniemi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 4772
  • Рейтинг: 623
  • Направи си сам и ще ти олекне! HO,Z Само БДЖ
Re:Макета на бате Гойко (bategojko)
« Отговор #8 -: 04 Октомври 2009, 17:05:59 »
Цитат на: bategojko link=topic=1889.msg29159#msg29159 date=1254664646
Вслушвайки се в съветите ви,тези 2 дни падна
голямо лазене по земята и редене на линийки...  :yes:
Направя някоя схема и пускам влаковете.
Като нещо не ми хареса - преправям и пак проби...  :good:
Имам да доуточня оше някои подробности,
и ще сложа схема на това което съм измислил...  ;D

Така се прави :good:

Но после като направиш макета,ще видиш поне още 10 възможности за подобрение.

Ivo Nedkov

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1163
  • Рейтинг: 177
  • HO, София
Re:Макета на бате Гойко (bategojko)
« Отговор #9 -: 06 Октомври 2009, 15:56:21 »
В събота и неделя, падна голямо редене на линийки: ;D
Ето и два варианта, които направих:
В първия проект, Основната гара става с 4 коловоза.
В задната част на макета, има Товарна гара с 3 коловоза.
На втората снимка има друг вариант на коловозите в Основната гара:


Във втория проект, се опитах да направя "обръщателно ухо", което се издига и спуска:
На втората снимка "обръщателното ухо" се вижда по-добре:

Не останах доволен от способността на локомотивите да изкачват
наклона с прикачени вагони. На разстояние 1.50 м. изкачването е към 9 см.
И сигурно този 2-ри проект ще отпадне, но все пак го споделям с вас.
За сега първия проект ми допада повече...

Е, очаквам и вашето мнение...  :yes:




pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12240
  • Рейтинг: 1302
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Макета на бате Гойко (bategojko)
« Отговор #10 -: 06 Октомври 2009, 16:45:54 »
Похвално дело!
Впрочем още един "практик" който доказа необходимостта от спазване на правилото за релсови трасета в наклони - не повече от 40/1000 .
Батегойко за подробности по това правило виж тук
http://www.railwaypassion.com/?cid=102&NewsId=11
както и разразилият се спор в анкетата тук
http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,1896.msg29259.html#msg29259
 :lol: :lol: :lol:
колкото до твойто трасе от 1500 мм добър наклон от 30-35/1000 ще ти позволи да се издигне едва до 60 мм което е почти достатъчно (но почти  :blink:) само за парната тяга.
За електровози си трябват още сантиметри...

Иначе добре си започнал с проби и "грешки" - така е най-добре ...пък и доста приятно!
 ;D ;D

Ах, да...ако предвиждаш ухо , пожелателно е да са две срещуположни - за някой е досадно да обръщат локомотива и композициите в гара (или обръщател) след като се "завърнат" от ухото.
 :yes:

Сега най - после ми се отвори една от снимките ти.
Трябва ти още една лява стрелка май (адри предлага)?
Товарната гара не е добре да пресича основно трасе (кръстачката) както и не е желателно автоматичната разкачвачка там да е до кръстовището.Първо защото именно пресича основно трасе и второ , за да сработи откачвачката част от локомотива ще се окаже на кръстачката с нейните изолирани участъци, от където по малко контактуващи електрически колооси и влошено движение на локомотива.(някоя къса машина , каквито са маневрените може и да спре на място , ако колоосите и се окажат само в изолираните участъци)
« Последна редакция: 06 Октомври 2009, 16:52:49 от pach »

Ivo Nedkov

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1163
  • Рейтинг: 177
  • HO, София
Re:Макета на бате Гойко (bategojko)
« Отговор #11 -: 06 Октомври 2009, 17:28:29 »
Знам, че макета ще стане по раздвижен ако е на 2 нива,
ама пробите хич не ми харесаха. Затова се чудя дали да го правя така. :unsure:

pach написа:"Товарната гара не е добре да пресича основно трасе (кръстачката)
както и не е желателно автоматичната разкачвачка там да е до кръстовището"

Разкачвачката за вагони ще я премястя,
а може и въобще да я махна, че не работи много добре...  :(

А що се отнася до кръстачката сега ще ти обясня каква ми е идеята:
- Всеки от двата кръга ще се управлява самостоятелно;
- По-големия (външен) ще е с приоритет, защото завоите са по-големи
и по него ще могат да се движат и парните локомотиви;
- Искам композиции и от двата кръга да ползват Товарната гара;
- И все пак имам 3 кръстачки и искам поне една да сложа някъде...

Направило ми е впечатление, че тези кръстачки почти не присъстват
в макетите, а ПИКО са ги направили за да се ползват, нали????  :)






pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12240
  • Рейтинг: 1302
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Макета на бате Гойко (bategojko)
« Отговор #12 -: 07 Октомври 2009, 08:37:41 »
Добре че нямаш десет английски стрелки, щото ако и тях решеше да сложиш непременно на макета - голям зар щеше да е . :haha: :haha: :haha:Като искаш да вложиш всички кръстачки, що не си направиш една/две осмици от релсите!? :spiteful:
Кръстачки обикновенно слагат в големите гари , когато искат от външният овал да изведат линия за първи коловоз... пък и там обикновенно слагат английски стрелки които хем са "кръстачки" хем са стрелки.За това няма да видиш повсеместна употреба на кръстачки.
За де наредиш една гара не е лошо да обмислиш предварително всичко - начин на определяне мястото на коловозите, приоритетна линия, автоматика, сигнализация и блокировка.Въобще не е лошо да се разгледат различните типове гари и тяхното коловозно развитие.
Освен в детските играчки, никъде няма да видиш товарна гара изнесена чрез стрелките си на основното трасе , а съвсем пък е абсурдно, един от глухите коловози да пресича едната линия на основното трасе , за да "отиде" до второто по-важно коловозче.
Трябва да решиш на такава площ какво би искал да направиш - детска игра или смислен макет.

За ухото ако държиш да го оставиш го изведи от "централната гара" със стрелка от първи коловоз (това е коловоза най-близо до гаровата сграда).Тогава можеш да започнеш изкачването още в завоя , следва къса права, самото ухо, след това спускане по правата и същият десен (на плана ти ) завой и включване пак чрез стрелка в гарата от която е тръгнало , но вече сложена в десният край на четвърти коловоз - в момента там имаш глух коловоз.
В този случай ще имаш достатъчно място за превземането на наклона по стандартите гарантиращи успех.
И остава да решиш въпроса с второ ухо, или обръщател поне за локомотивите...
 ;D

Ivo Nedkov

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1163
  • Рейтинг: 177
  • HO, София
Re:Макета на бате Гойко (bategojko)
« Отговор #13 -: 07 Октомври 2009, 11:36:42 »
pach, благодаря ти много за коментарите. Както писах преди, хареса ми макет 29.
Обаче ми се стори много претупан в долната част при Централната Гара.
Затова реших долу да е само Централната гара, а горе да сложа Товарната гара.
Да се получи едно по равномерно разположение, а не всичко да е струпано на едно място.
Ето какво разположение измислих сега:

1. Отпада варианта за "обръщателно ухо", направата на наклони ще усложни макета.
А и нещо не съм доволен от движението на локомотивите и вагоните по наклони...
2. Махнах кръстачката, по твоя препоръка.
3. Долу, Централна гара с 3 коловоза, средният е общ.
4. Горе, Товарна Гара пак с 3 коловоза, влиза се само от вътрешния кръг.
5. В ляво, планина с тунел, през който да минават влаковете.
6. В дясно, някъде по средата ще има и прелез.
7. Долу в ляво мисля да сложа клавиатурки и прекъсвачи за управление на макета.
По този начин всички връзки ще са на едно място и няма да се налага да правя
външен контролен пулт и да го свързвам с много проводници и куплунзи.
8. Целия макет трябва да се побере на 2.20 х 1.10 м.
Когато го ползвам ще го слагам на леглото,
а иначе ще стои изправен и подпрян на стената в стаята.

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re:Макета на бате Гойко (bategojko)
« Отговор #14 -: 07 Октомври 2009, 13:06:19 »
Едно лично мнение - клавиатурките за управление не стоят хубаво върху самия макет... Някак си стоят изкуствено и абсолютно невръзващо се с останала част от макета... Затова много макетисти ги слагат отстрани на вертикалната стена на макета или пък ги извеждат от външен допълнителен модул, който или се сгъва под макета, или се сваля /тогава се слагат и съответните куплунзи/, или стърчи встрани... въпрос на индивидуален избор...