Анкета

"ЗА" или "ПРОТИВ" големите наклони по макета сте?

"ЗА", обичам да гледам, как локомотивите катерят големи нагорнища с тежък влак.
8 (22.2%)
"Против", на макета не трябва да има по-големи наклони отколкото в реалните железници.
19 (52.8%)
Нямам мнение
3 (8.3%)
Желателно е да няма големи наклони, но поради липса на място в къщи се налага да ги правим, за да се вместим в наличното пространство
6 (16.7%)

Общ брой гласове: 23

Автор Тема: "ЗА" или "ПРОТИВ" големите наклони по макета сте?  (Прочетена 7182 пъти)

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Много ми е интересно да разбера мнението на повече хора по този въпрос, харесвате ли макетите с големи наклони?

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re:"ЗА" или "ПРОТИВ" големите наклони по макета сте?
« Отговор #1 -: 05 Октомври 2009, 09:33:01 »
Гласувах с "против", ама трябва да доуточня, че имам предвид само видимата част на макета. Склонен съм на компромиси в някакви допустими граници разбира се, ако наклона е в тунел или "подземието", щото иначе разминаването на нивата иска много място.

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re:"ЗА" или "ПРОТИВ" големите наклони по макета сте?
« Отговор #2 -: 05 Октомври 2009, 09:38:33 »
Според мен трябва да има още един възможен отговор: наклон, по-голям от реалния, но не по-голям от 2 пъти реалния /примерно/... Особено важи за по-малки макети, когато моделистът е решил, че ще има две нива въпреки всичко. И за да може да реализира "втория етаж", му се налага да увеличи наклона над реалния. Но и наклони от 10-15% са немислими във всички случаи - дори и да има възможност някой локомотив да ги изкачи, то това ще стане със съвсем къса композиция...

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1343
  • Рейтинг: 208
Re:"ЗА" или "ПРОТИВ" големите наклони по макета сте?
« Отговор #3 -: 05 Октомври 2009, 10:29:15 »
Наклона се определя от мащаба. На пример при мен се оказа, че  това което е дадено покнига за най- малкия радиус не е реално и локомотивите боксуват, за това се наложи удължаване на трасето за същата височина. Така че, по- малък наклон - по добре, при всички случаи! Ако не, серпентини се правят, зави си от макета. Друг отговор на тоя въпрос няма !     

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:"ЗА" или "ПРОТИВ" големите наклони по макета сте?
« Отговор #4 -: 05 Октомври 2009, 10:32:47 »
2 пъти реалният наклон ни хвърля в "макетите" на "Noch" които са си скъпа детска играчка далеч от реалността.
Не разбрах, анкетата за играчки ли е и или за макети?
Аз съм "против" защото реших че става въпрос за макетите...
 :yes: ;D

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re:"ЗА" или "ПРОТИВ" големите наклони по макета сте?
« Отговор #5 -: 05 Октомври 2009, 12:23:32 »
Ако трябва да зачекнем тая прословута "реалистичност", то тогава и стрелките трябва да изхвърлим, тъй като отклонението им е май 3 пъти по-голямо от реалното! Ама там, чудно защо, няма никакви претенции за реалистичност и всичко се приема като аксиома - както е решил производителят... А "великата реалистичност" остава някъде встрани, отзад или неясно къде... А защо тук пък да не може наклон, по-голям от реалния??? Да не говорим, че в реалността може да има композиции от 15 пътнически и 40 товарни вагони /всеки ги е виждал/, но в макет рядко има повече от 5-6 пътнически и 15 товарни в една композиция.. .Така че и локомотивът има по-леко натоварване и може да преодолее по-голям наклон от реалния...

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
Re:"ЗА" или "ПРОТИВ" големите наклони по макета сте?
« Отговор #6 -: 05 Октомври 2009, 12:29:02 »
Защото освен проблемите на преодоляването, които големият наклон може да предизвика, се явяват проблемите, които поставя естетиката. Един по-голям наклон създава впечатление не за жп, а за трамвайно трасе. Някак не върви, ми се струва!
Но все пак всичко е въпрос на собствена преценка и личен избор - щом някой го кефи да преодолява с влаковете си Монблан, защо да не го прави?! :)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:"ЗА" или "ПРОТИВ" големите наклони по макета сте?
« Отговор #7 -: 05 Октомври 2009, 12:49:32 »
Всъщност всеки производител като дава техническите данни за стрелките си по между другото дава и съотношението им.
Например 1:9 се отнася за модела на Тилиг - EW190 .
За ,различните стрелки то е различно, като има и на малко по-големият радиус -
300 мм пак 1 : 9 , докато на стрелките с радиус над 500 мм
то вече е малко по-различно - 1 : 12.
Така, че въпреки допускането на тъй наречените "помощни" мащаби, дори тогава се правят нещата да са максимално близо до "златното сечение" (за справка - Леонардо да Винчи!) тоест търси се все пак и естетиката.
За реалността на мащаба има голямо значение и раелността на създаване както на моделите (все пак не си караме вагони с прозорци сляти с корубата - дори Тони си "губи" времето да ги изрязва на новото си произведение) така и на релсовите трасета и околният пейзаж.
Но както казва и Владо - въпрос на вкус !
(Говоря основно за мащабите НО, ТТ, N и Z - за по-големите мащаби не съм наясно по въпросите както на детайлността , така и за реалистичността на стрелките и релсите...)

piko1

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:"ЗА" или "ПРОТИВ" големите наклони по макета сте?
« Отговор #8 -: 05 Октомври 2009, 16:14:15 »
аз съм на мнението на беста до някъде но аз тука да попитам колко беше най големия наклон в България
а за естетиката дали наклона ти ще е с 5 градуса повече или 5 градуса по малко каква е разликата
ще ходим да мерим на място колко му е голям наклона тази разлика от 5 градуса не си личи с просто око
до колкото си спомням максималния наклон за HO беше 15 градуса (поне поне това си спомням от жп моделизма на Ботев ) а 20 градуса малко трудно би се познал с просто око ако се припокрива с ландшафта
а до естетиката ми то ако го скриеш зад планински релеф дали пък изобщо ще разбереш че такъв наклон реално съществува да не би моделите на швейцарските железници да са 15 градуса примерно

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1012
  • Рейтинг: 257
    • bgrail.info
Re:"ЗА" или "ПРОТИВ" големите наклони по макета сте?
« Отговор #9 -: 05 Октомври 2009, 16:34:26 »
Цитат на: piko1 link=topic=1896.msg29230#msg29230 date=1254748455
дали наклона ти ще е с 5 градуса повече или 5 градуса по малко каква е разликата
ще ходим да мерим на място колко му е голям наклона тази разлика от 5 градуса не си личи с просто око
5 градуса е страшно голяма разлика и е очеизвадна с просто око.
Цитат на: piko1 link=topic=1896.msg29230#msg29230 date=1254748455
до колкото си спомням максималния наклон за HO беше 15 градуса (поне поне това си спомням от жп моделизма на Ботев ) а 20 градуса малко трудно би се познал с просто око ако се припокрива с ландшафта
20 градуса е достойно за стълбище! Нещо не си запомнил както трябва.

Аз съм за реалистичните наклони - до 40 ‰ в макет.

staff123

  • Trade Count: (1)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 473
  • Рейтинг: 2
    • LinkedIn
Re:"ЗА" или "ПРОТИВ" големите наклони по макета сте?
« Отговор #10 -: 05 Октомври 2009, 18:07:12 »
Определено предпочитам наклони до 4% (40 промила), но както е казал и Зазо в части, скрити от погледа, нямам нищо против по-големи (но с мярка ;D) наклони.

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2446
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re:"ЗА" или "ПРОТИВ" големите наклони по макета сте?
« Отговор #11 -: 05 Октомври 2009, 19:06:17 »
"За" и то не заради самият наклон, колкото за да може да се получи някакво развитие на макета и да може да се кръстосват отделните трасета с мост, а не с кръстачки.Пък и така бих могъл да направя гара с по-дълги коловози в малкото таванче с което разполагам.  :good:

eurostar

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 816
  • Рейтинг: 84
  • N-scale, Era V+
    • Rexx Design Studio
Re:"ЗА" или "ПРОТИВ" големите наклони по макета сте?
« Отговор #12 -: 06 Октомври 2009, 00:34:16 »
При мен наклоните са 3% максимум и ми се струват даже големи. Но като гледам тази снимка, може пък и да е нормално...
« Последна редакция: 06 Октомври 2009, 06:03:44 от eurostar »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:"ЗА" или "ПРОТИВ" големите наклони по макета сте?
« Отговор #13 -: 06 Октомври 2009, 08:46:52 »
Хаха, за тази снимка нека специалистът ни да се произнесе (Сашо  :hi:).
На пръв поглед изглежда като влакче от лунапарк, ама ако се вгледаш в хълма отсреща, ще видиш че той е плосък , съответно изрязан за де мине трасето на железницата.Ръба на срязването е абсолютно равен и успореден на трасето.
Следователно поне в далечният край трасето е абсолютно равно (така или иначе ръба на среза на хълма се явява единственото нещо от пейзажа което е на равнището на твоя поглед (тоест фотоапарата).
В близкият край има началото на наклон , но на практика при тази изкривена перпектива , предполагам получила се от огромното "варио" на обектива се получава визуална измама за реалността на наклон.
Да не пропускаме , че вариото е събрало на "едно място" доооооста дълъг участък от железопътното трасе (който иска да преброй стълбовете за контактната мрежа и да ги умножи по средното разстояние м/у тях) и съответно "погледът" ни е заблуден за "огромната" стръмнина която се превзема от ...явно скоростни влакове.
 ;D ;D ;D

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re:"ЗА" или "ПРОТИВ" големите наклони по макета сте?
« Отговор #14 -: 06 Октомври 2009, 17:18:50 »
Цитат на: pach link=topic=1896.msg29269#msg29269 date=1254808012
... да се произнесе (Сашо).

Много е стръмно, да ... и двата влака са спрели ...