Автор Тема: На свиждане на трима, осъдени на смърт!  (Прочетена 25729 пъти)

TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 796
  • Рейтинг: 601
Здравейте!
 Отдавна съм я намислил тая тема, но все не оставаше време да я започна. И всъщност докато се наканя, присъдата върху първият беше изпълнена, и той от 5 месеца вече е покойник. Става дума за гара Побит камък. Тук ще представя осигурителната и инсталация.
  Става дума за МКЦ (Микрокомпютърна централизация) тип JZSD 770. Системата е разработка на датската фирма DSI през 1980 г. , а е произведена от шведската фирма Ериксон, и функционира в 2 гари в БДЖ (Побит Камък и Септември) от началото на 1987 г. Всъщност тези 2 гари така и си останаха единствените в БДЖ с компютърни централизации.
  Както се вижда от първите 5 снимки дежурният ръководител общува със системата посредством клавиатура и видеодисплей. Този на снимката обаче не е оригиналният. Коловозното развитие на гарата се изчертава със светлосини ивици. Вижда се положението на стрелките и сигналите, заетостта на релсовите вериги и някои помощни индикации.










Влаковите маршрути се очертават със зелено, маневрените - с бяло. Съответният влаков (маневрен) светофор също свети зелено (бяло). На следващите 4 снимки имаме входен маршрут с прохлъзване от страна Вакарел, Същият м-т допълнен до транзит към Елин Пелин, и един маневрен м-т от Ч1.








Следващите 4 снимки са просто опит да хвана образа на екрана по добре (никога не съм казвал, че съм добър фотограф)








Това е аварийният пулт за управление. Той се ползва само при повреда в компютърната част и не представлява неин пълен заместител. От него могат да се обръщат само стрелки в индивидуално управление и да се отварят поканителните сигнали на входните светофори.




Тук Сашо е сглобил една поредица от снимки, в която се вижда преминаването на влак по път1 от Елин Пелин към Вакарел.



Преминаваме към релейното помещение. На следващите 9 снимки са компютърните шкафове. Няма да ги описвам подробно кой как се казва и какви точно функции изпълнява. Все пак ще кажа, че цялата логическа работа по контрола на гарата, подреждането на маршрутите, проверката и контрола на условията за безопасност, изработването на заповедите към обектите (стрелки, сигнали и бариери), контрола на релсовите вериги и визуализацията на обектите при чиновника се пада на тях. Тук са и шкафовете на диспечерската централизация, чрез които гарата се управлява от диспечерският център в София (за него по подробно по нататък)


















Стигаме до релейните групи. Тук те изпълняват само проверка на коректността на заповедта от компютърната част, както и фунцийте на непосредствено управление и контрол на обектите. От техни контакти се взима и информацията за състоянието на обектите и се подава към компютърната част за визуализация чрез диодна матрица. Затова и релетата са толкова малко - само 2 реда стативи. Третият е за автоблокировката












Ето и няколко общи снимки. Всичко е снимано на 29 Май, три дена преди екзекуцията на гарата.








Това е изходният сигнал от 4-ти коловоз страна Вакарел. Преди 17 години точно от него свалих мерките, при направата на моите светофори в къщи. Не съм си и помислял тогава, че някога тази гара ще бъде закрита.






Това някога беше водната кула


И така, засега толкова. При интерес от ваша страна мога да напиша и още - стига да питате. :hi:
[/qu
« Последна редакция: 23 Ноември 2009, 10:48:01 от TANO »

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1812
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re:На свиждане на трима, осъдени на смърт!
« Отговор #1 -: 18 Ноември 2009, 16:27:02 »
В една друга тема се обсъждат размерите на светофорите. Дали ще можеш там да дадеш някои и друг размер?

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12279
  • Рейтинг: 1315
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:На свиждане на трима, осъдени на смърт!
« Отговор #2 -: 18 Ноември 2009, 16:36:24 »
Поздравления!!!
И за най-младият ръководител движение! ;)
Сега като е закрита гара Побит камък , какво става там?
Влаковете преминават транзит (тия дето са спирали де...) ясно, а ще ли я разглобяват , или ще я консервират (или там както се казва зв такъв случай).
Ако дадеш чертежчето на светофорите , цял форум кще ти се радва  :drinks: ;) :clapping:.

Кои са другите две гари преминали  в небитието??? :(

TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 796
  • Рейтинг: 601
Re:На свиждане на трима, осъдени на смърт!
« Отговор #3 -: 18 Ноември 2009, 16:44:48 »
Сега не ми остана повече време, в петък ще напиша още няколко думи. За мерките на светофорите - трябва да си намеря чертежчетата, иначе няма проблем. Между другото някога си мислех да ги правя по поръчка, ама май мина това време. Много са пипкави и отнемат време, пък аз напоследък хич го нямам. Но при интерес мога да се напъна и да ги направя. Само, че наистина ще трябва силно да се напъна за да намеря време и тогава от напъването да не Зема нещо друго да свърша :yes:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12279
  • Рейтинг: 1315
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:На свиждане на трима, осъдени на смърт!
« Отговор #4 -: 18 Ноември 2009, 17:05:30 »
Да чертежите , и ще си направим "за всички които го пожелаха"!!!
И за теб дори !!! :pleasantry:
 :drinks: :drinks: :drinks:

gregary

  • Trade Count: (37)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2035
  • Рейтинг: 1421
  • SBB, BLS, RhB, DB, БДЖ
Re:На свиждане на трима, осъдени на смърт!
« Отговор #5 -: 18 Ноември 2009, 18:57:28 »
    Незнам в какъв смисъл казвате "закрита гара".Гарата до вчера си работеше съвсем нормално ;D,спират си само пътнически влакове както винаги до сега през последните 20-25 години.Зная го добре,защото там се намира вилата ми и през ден съм там
 :drinks: :drinks: :drinks:
« Последна редакция: 18 Ноември 2009, 21:22:54 от gregary »

TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 796
  • Рейтинг: 601
Re:На свиждане на трима, осъдени на смърт!
« Отговор #6 -: 20 Ноември 2009, 12:27:38 »
 Е, това, че пътническите влаци спират на дадено място не значи, че това място е гара. На тях им се случва понякога да спират и на спирките. А Побит Камък в момента е точно това - спирка.
 Още няколко думи за МКЦ. Като функционални възможности тя не е по различна от МН-70 и Руска блочна. Системата е с маршрутизирани и немаршрутизирани маневри и посекционно освобождаване на маршрутите. Това, което е в повече е, че компютъра помни всички команди и промени в състоянието на обектите в последните 2 часа и това може да се разпечата и да се ползва за проверка при аварии и катастрофи.
 Какво е състоянието в момента - инсталацията не е напълно изключена и функционира като разделен пост. Стрелките са заковани за правите, а сигналите и релсовите вериги на отклонителните коловози са изключени. До една година обаче всичко ще бъде извадено и ще замине за резервни части в г. Септември.
 Каква е ползата за вас - и по специално за компютърните маниаци? От снимките може да видите какво трябва да има на екрана, ако решите да управлявате макетите си с компютър
 Е засега толкова, ако няма повече интерес другата седмица ще представя следващият смъртник

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12279
  • Рейтинг: 1315
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:На свиждане на трима, осъдени на смърт!
« Отговор #7 -: 20 Ноември 2009, 12:34:03 »
Баси финала... :swoon:
Първо преди години (мноого ) виадукта , сега гарата ...очаквайте скоро ...железниците!!!
Назад към първобитно общиният век!!! :pleasantry:

Мдааа, дай още снимки ако имаш , от тази гара и сградата , въобще всичко което се сетиш за нея - поне при нас да остане в някаква форма... :sarcastic: :(

пп.И тълковен речник за лаици (като мен) на тема:
МРЦ
МН-70
Рускатта блочна поне ми намеква нещо  ;) :blush2:
и всички тия съкращения , щото не са ми (ни) много ясни ...май... :blush2:

Пък както казва Жоро - ние ще си водим записки ...
« Последна редакция: 20 Ноември 2009, 12:36:48 от pach »

TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 796
  • Рейтинг: 601
Re:На свиждане на трима, осъдени на смърт!
« Отговор #8 -: 20 Ноември 2009, 12:58:46 »
Я, абе гледам, че са ме повишили в чин Full member. Та да питам - още колко гари трябва да закрият и да ги представя тук, та да получа следващото повишение? :unsure:

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re:На свиждане на трима, осъдени на смърт!
« Отговор #9 -: 20 Ноември 2009, 14:02:28 »
Повишението е само на база "брой публикации", явно си минал 100  :bb2:

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5544
  • Рейтинг: 636
  • Красотата е в детайла!
Re:На свиждане на трима, осъдени на смърт!
« Отговор #10 -: 20 Ноември 2009, 15:45:27 »
А после има и Hero member, тъй че трябва да си по-активен. ;)

TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 796
  • Рейтинг: 601
Re:На свиждане на трима, осъдени на смърт!
« Отговор #11 -: 20 Ноември 2009, 15:56:06 »
Е, то не зависи от мен, ама както е тръгнало, ако го закрият БДЖ-то с тия около 350 гари и ги представя тук не Hero member ами направо някоя генералска нашивка трябва да ми дадете. Кат на бат, Бойко.

TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 796
  • Рейтинг: 601
Re:На свиждане на трима, осъдени на смърт!
« Отговор #12 -: 16 Декември 2009, 12:48:27 »
Виждам, че Сашо ми е качил снимките, значи е време да ви представя вторият смъртник, очакващ изпълнението на смъртната си присъда.
Става дума за диспечерската централизация тип ЧДЦ66 на участъка София - Карлово, позната още и като Де-це-то
Това е общ поглед на работното място на влаковите диспечери:



Панорамното табло, снимано по-отблизо на сектори:





Системата има две еднакви работни места. Всяко от тях може да управлява всички гари, но за удобство участъка е разделен на 2 кръга - Илиенци - Златица и Пирдоп - Карлово.


Това е командният панел, чрез който се подават командите към гарите. Принципа на въвеждането им е изключително прост. Всяка една команда се въвежда с последователно натискане на 3 бутона.


Това е панела за свръзки. Вижда се обаче, че този не е оригиналният.


Общ поглед върху индикацийте от една гара, в случая г. Антон


Следват две анимации. Първата е на г. Пирдоп. Виждаме едно пътническо влакче да минава през гарата посока Карлово


Същото влакче снимано да влиза на главният коловоз в следващата гара - Антон


И още малко снимки:




Тук сме вече при енергодиспечера.Това е подсистемата за управление на разединителите на фидерите захранващи автоблокировката. Голяма част от това табло вече не функционира.






Това е схемата на разединителите по контактната мрежа. Те не се управляват от тук. Това е само схема начертана на пластмасови пана



Вече сме в релейното помещение. За всяка гара си има по един релеен шкаф, както и апаратура обща за всички гари. Тук ще попитам ако някой се е уплашил от моите 48 релета на домашната ми инсталация, какво ще кажете за тези, които по проектната документация са 3012 без да се брои безконтактната апаратура, поставена също тук в щепселни блокове



Поглед отблизо към релетата тип КДРШ - ще рече кодово диспечерско реле щепселно. Това са обикновени релета от непърви клас надеждност, които се използват и за наборните схеми на гаровите МРЦ.





И накрая захранващите стативи:




TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 796
  • Рейтинг: 601
Re:На свиждане на трима, осъдени на смърт!
« Отговор #13 -: 16 Декември 2009, 13:35:46 »
Още няколко думи за ЧДЦ66. Системата е руска. Първоначалната разработка е от 1959 г. През 1966 г. е модернизирана, като безконтактната апаратура(транзистори, генератори и др.) е поставена в щепселни блокове за по лесен монтаж и замяна при повреда. От този тип е и нашата, която функционира официално от 1972 г. Принципа на телеуправление (ТУ) и телесигнализация (ТС) се състои в изработване, предаване и приемане на групи честоти между централния пост и гарите по обикновена двупроводна линия. Сигнал ТУ се състои от 19 импулса, съставени от 4 честоти в диапазона 500 - 800 херца с адресна и управляваща част, и обща продължителност 1,25 сек. Сигнал ТС е с 21 импулса с 4 честоти в диапазон 1650 - 2550 херца с адресна и информационна част и продължителност 0, 46 сек.
 Почти всички гари в у-ка с изключение на Златица, Обединена и крайните за у-ка Илиенци и Карлово са съоръжени с МРЦ тип Руска блочна за малки гари. Тази централизация, както и всички други типове централизации у нас се надявам да мога някога да представя в отделна тема. Номера е да успея да събера материал, защото за някои от тях все още нямам снимки.
 Междугарията в участъка бяха съоръжени с ЧКАБ - Числово - Кодова автоблокировка, също руска система.
 Какво е положението в момента. Поради пълното ограбване на захранващите фидери на ЧКАБ в целия софийски район чак до Златица, както и ограбване на апаратурата на ЧКАБ в момента целия у-к до Златица е съоръжен с АБ с броячи на оси. Проблема е, че повечето прелези не са обвързани с тях, а това, както и някои други проблеми са основната пречка гарите да не се управляват от централният пост. Някои от тях в момента дори не се виждат на панорамното табло. Преди време имаше акция за частична модернизация на гарите изразяваща се в замяната на импулсните релсови вериги с броячи на оси. Това се осъществи само в г. Макоцево, след което работата нещо умря. Преди година се заговори за закриване на системата и замяната и със съвременна компютърна система от която у-ка може само да се наблюдава, без да могат да се управляват гарите. Поради липса на средства и това умря, но и нищо не се прави за възстановяването на тази ситема. А на нея не и трябва много за да изкара и още 37 години - толкова колкото е работила и досега. Така, че образно казано главата и е на дръвника, но брадвата в момента е тъпа, а няма пари да се закупи точило.
 Това, както и някои други подробности, които няма да споменавам ме карат да си мисля, че в скоро време ще използват брадвата така, както си е ненаточена и от системата ще останат само ... тези снимки.

TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 796
  • Рейтинг: 601
Re:На свиждане на трима, осъдени на смърт!
« Отговор #14 -: 01 Март 2010, 12:40:59 »
 Тази тема се позабави малко, но ето, че дойде време и за третият подсъдим, за когото е поискана смъртна присъда. За сега обаче такава все още не е произнесена.
 Става дума за диспечерската централизация София - Пловдив, позната още като КСАУДВ /Комплексна система за автоматизирано управление на движението на влаковете/
 Първо представям подсистемата за управление на влаковото и маневрено движение в участъка със заводско означение TI 30/11 и MIN30. Това е работното място на влаковите диспечери.






Следват няколко снимки на панорамното табло, снимано последователно на части

















Ето и три анимации, на Вакарел, Побит Камък и Елин Пелин. Снимките ги правих миналия Май, затова Побит Камък тук все още се вижда като гара

  - 13-anim-Vakarel.gif - 1373 KB

   - 14-anim-PobitKamyk.gif - 795 KB

  - 15-anim-ElinPelin.gif - 1600 KB

Това е тест на индикаторите на една гара, в случая Елин Пелин


Показаното на следващите 2 снимки вече не съществува, затова качвам сканирани снимки от старо списание. Това бяха двете главни работни места и помощното работно място /в средата/. От главните работни места, съоръжени с монитори и специализирани клавиатури се даваха команди за влаково и маневрено движение, състоянието в гарите се виждаше с пълни подробности на мониторите, а влаковете се движеха с автоматични програмни маршрути, въведени предварително в паметта на системата. Помощното работно място е с ограничени функционални възможности - само за влакови команди и въвеждане номерата на влаковете


Ето и изображение от една гара - в случая Казичене. Коловозното развитие е очертано с бяло, вижда се положението на стрелките, влаковите маршрути се очертават със зелен, а маневрените с жълт цвят

Следва продължение