Здравейте!
Отдавна съм я намислил тая тема, но все не оставаше време да я започна. И всъщност докато се наканя, присъдата върху първият беше изпълнена, и той от 5 месеца вече е покойник. Става дума за гара Побит камък. Тук ще представя осигурителната и инсталация.
Става дума за МКЦ (Микрокомпютърна централизация) тип JZSD 770. Системата е разработка на датската фирма DSI през 1980 г. , а е произведена от шведската фирма Ериксон, и функционира в 2 гари в БДЖ (Побит Камък и Септември) от началото на 1987 г. Всъщност тези 2 гари така и си останаха единствените в БДЖ с компютърни централизации.
Както се вижда от първите 5 снимки дежурният ръководител общува със системата посредством клавиатура и видеодисплей. Този на снимката обаче не е оригиналният. Коловозното развитие на гарата се изчертава със светлосини ивици. Вижда се положението на стрелките и сигналите, заетостта на релсовите вериги и някои помощни индикации.





Влаковите маршрути се очертават със зелено, маневрените - с бяло. Съответният влаков (маневрен) светофор също свети зелено (бяло). На следващите 4 снимки имаме входен маршрут с прохлъзване от страна Вакарел, Същият м-т допълнен до транзит към Елин Пелин, и един маневрен м-т от Ч1.




Следващите 4 снимки са просто опит да хвана образа на екрана по добре (никога не съм казвал, че съм добър фотограф)




Това е аварийният пулт за управление. Той се ползва само при повреда в компютърната част и не представлява неин пълен заместител. От него могат да се обръщат само стрелки в индивидуално управление и да се отварят поканителните сигнали на входните светофори.


Тук Сашо е сглобил една поредица от снимки, в която се вижда преминаването на влак по път1 от Елин Пелин към Вакарел.

Преминаваме към релейното помещение. На следващите 9 снимки са компютърните шкафове. Няма да ги описвам подробно кой как се казва и какви точно функции изпълнява. Все пак ще кажа, че цялата логическа работа по контрола на гарата, подреждането на маршрутите, проверката и контрола на условията за безопасност, изработването на заповедите към обектите (стрелки, сигнали и бариери), контрола на релсовите вериги и визуализацията на обектите при чиновника се пада на тях. Тук са и шкафовете на диспечерската централизация, чрез които гарата се управлява от диспечерският център в София (за него по подробно по нататък)









Стигаме до релейните групи. Тук те изпълняват само проверка на коректността на заповедта от компютърната част, както и фунцийте на непосредствено управление и контрол на обектите. От техни контакти се взима и информацията за състоянието на обектите и се подава към компютърната част за визуализация чрез диодна матрица. Затова и релетата са толкова малко - само 2 реда стативи. Третият е за автоблокировката






Ето и няколко общи снимки. Всичко е снимано на 29 Май, три дена преди екзекуцията на гарата.




Това е изходният сигнал от 4-ти коловоз страна Вакарел. Преди 17 години точно от него свалих мерките, при направата на моите светофори в къщи. Не съм си и помислял тогава, че някога тази гара ще бъде закрита.



Това някога беше водната кула

И така, засега толкова. При интерес от ваша страна мога да напиша и още - стига да питате.

[/qu