Главен форум | Main forum > Фремо | Fremo
Общи въпроси за Фремо модулите
pach:
O`кей - утре ще преначертая схемата , като ще третирам двете линий на един модул като вързани в паралел!
Друго нещо да се сещате (?) , че бързам за Конрад за дремелче на Рефил и тъкмо ще проверя за куплунзи 15-тици!
;D
EMPEROR:
Добре де говориш ми тука за дебели проводници и голям ампераж... а ти мислиш ли че има централа, която да може да го захрани това чудо? Така и така без бустери няма да минем... иначе съм съгласен за 1кв.мм. да го наложим като стандарт. Само не е лоша идея да решим и през колко модула ще има бустери примерно. Аз лично на моя модул мисля да сложа и RS232 или USB интерфейс...
pach:
Не зависимо дали един (в началото) или няколко бустера (дай боже) няма никакъв смисъл ако проводниците извън тях бъдат с малки диаметри - просто няма да можем да отдадем необходимата ни мощност от бустера .Количеството на енергията която може да протече през дадено сечение на проводник ( в нашият случай) се определя с понятието сила на тока .Колкото по-голямо е сечението , толкова по-голям ток може да протече през него.
------------------------------------------------
Мдааа , наложи се да почета малко във връзка със вчерашното обсъждане тук и по телефоните (просто някой само четат тук)! ;)
Ето какво се получава.
Всички малки и големи FREMO-клубове в Европа се придържат към препоръките на FREMO ,и то не само в часта на дърводелството за модули , но и в употребяваният релсов материал , цвят на растителност , начин на управление и т.н.
При модулите с аналогово управление (а те са били първите) е било най-просто : два проводника споени на така наречените банан щекери и гнезда - забележете с диаметър 4 мм.
Е разбира се след това се е пристъпило към цифровизацията и на модулите , практиката е показала и наложила необходимостта от стандартни куплунзи които дори тук и сега и на нас биха се сторили доста архаични !!! Куплунг DIN41621 - намира се по магазините ни все още - най-често го ползват в старите автокасетофонни барчета.
Из между всички препоръки има такава и за електрическото окабеляване на модулите.Хората препоръчват за дебелината на проводниците които съединяват електрически , релсите м/у модулите да се употребява диаметър на проводника не по-малко от 1,5кв.мм.Задължително връзката на тези проводници с релсите да се осъществява минимум на две места.За дебелината на останалита проводници осъществяващи връзките по управлението на железопътните трасета както (контрол на стрелки , светофори и т.н.) и допълнителните структури (сгради , бариери , кранове и т.н.) препоръчват дебелина на проводника минимална 0,5 кв.мм или ако се ползват няколко за една връзка , да не бъдат по-малки от 0,25 мм (връзват се в паралел като усукана двойка например).
За повече инфо - http://www.fremo.org/h0europa/h0qs.htm
Спирайки се на 15-краков куплунг , ние решихме да ползваме най-доброто от чуждият опит .А той доста често се основава на практическата реализация с достъпни на общият пазар части.
След направената обиколка по софийските магазини , установих следното - триредовият 15-краков куплунг не се намира навсякъде.В магазините където го има , го предлагат само във вариант за монтаж на печатна платка.При направеният оглед , се доказа , че с цел по-малкият му обем , освен че е "нагъчкан" в три реда , се произвежда и с по-тънки крачета в сравнение с двуредовият 15-краков.
Това налага окончателен избор да стане двуредовият 15-краков куплунг .
В негова полза са следните данни:
- по-дебели крачета.
- намира се навсякъде включително и в магазините които работят и през мрежата и пощите .
- двуредната му организация предполага по-лесно спояване и от по-неопитни с поялника хора.
- продава се и във вариант монтаж в кабелни капачки (тоест не само за печатен монтаж).
- цената му варира в рамките от 40 до 65 стотинки според магазина и окомплектовката му.
И така след новата заигравка със скицата на електросхемата тя придобива следният вид (наш стандарт?):
На всеки модул по два 15-кракови куплунга . Гледано откъм лицето на модула - в ляво гнездовият (лява резба или женски ;)) в дясно щифтов (мъжки).
-Дължината на кабела м/у тях трябва да превишава с 50 см общата дължина на модула.(Така се осигуряват по 25 см за лесно осъществяване на връзките мужду модулите)
-Кабелите да са прикрепени на челата с подходящи скоби позволяващи свободно висене/свързване и да са от вътрешната им страна под нивото на изрезите за дръжките на модулите.
-Дебелината на проводниците да е 1 кв.мм за основните трасета и 0,5 кв.мм. за допълнителните връзки.(виж по-горе)
-Връзките са по номерата на крачетата както следва:
1 и 9 ------------- "DCC" или "DC+".
2 и 10------------ "GND"(маса) а в покъсен етап нова връзка.
3 и 11------------ "+12V" за постояннотокови аксесуари.
4 , 5 и 12-------- "GND" маса за постоянно.
6 и 13------------ "~16V" за променливотокови аксесуари.
7 и 14------------ "GND" (маса) а в покъсен етап нова връзка.
8 и 15------------ "DCC" или "DC-"
схемата
Забележка:вътрешните връзки на масите да се изграждат по показаният на схемата начин за по-лесно последващо разкачване и осъществяване на нови опроводявания.(LOCONET-S88)
Цветовете и сечението на многожилните проводници (тип "пмвг") са съответно:
"DCC" или "DC+"--- червен 1 кв.мм
"GND"------------- черен 1 кв.мм(2 и 10 краче/loconet)
"+12V" ---------- жълт 0,5 кв.мм
"GND"------------- жълто-зелен(основна и окончателна маса)
"~16V"------------ зелен 0,5 кв.мм
"GND"-------------- кафяв(7 и 14 краче/loconet)
"DCC" или "DC-"--- син 1 кв.мм
Желателно е спазването на цветовете по връзките за да не се нуждаем от схеми между различните модули - така с един поглед ще се знае от долу на модула кой проводник каква връзка осъществява. Цветът на проводниците за масата на допълнителните съоръжения в границите на модула (например на къщата в схемата) не се контролира.
Проводниците се намират във всеки магазин за електротехника / електроника и са с цена 05, - 1,15 лв на линеен метър.
Окабеляването в рамките на самият модул извън основният свързващ кабел да се прави по възможност и усмотрение на автора на модула.Възможна е употребата на "лустер" клеми , печатни платки и подобни , при осъществяването на вътрешните връзки на модула с основният свързващ кабел.
Ами това е - сега остава да продължим с модулите!!!
;D ;D ;D
П.С.Забравих да напиша - релсите са свързани "нормално" тоест в паралел.Това се оказа (след телефонните разговори ;)) най-логичното решение което спомага за лесно осъществяване на стрелкови отклонения и връзки между релсовите трасета без къси съединения.Тези които правят уши и триъгълници взимат самостоятелно мерки за избягване на къси съединения по стандартният начин употребяван в моделизма.
;) ;D
pach:
Колеги – моделисти вчера дадох линк към препоръките на Европейската организация за модули в ж.п.моделизма.
(За повече инфо - http://www.fremo.org/h0europa/h0qs.htm)
Днес качвам тук преведен стандарта по MOROP - NEM908D.
Това е оригинала:
http://www.morop.org/de/normes/nem908d_d.pdf
И тъй като немският език ми е много мътен , а гугъл транслатора още се учи , не претендирам за дословност (нито за хонорар) , но и за непросветения основните неща са ясни.Хората са го направили.
А ние тук си направихме анкета - какви куплунзи да се употребяват . http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,461.0.html
Добре де , отказахме се от стандартния 25-пинов куплунг , и се спряхме на 15-краковият.До тук нищо лошо (ако не броим че ще ни трябват преходници в определен момент...) , но не разбрах ,че отново трябва да се учим да караме колело , при опроводяването ???(аз категорично съм против тънките проводници,като ще правим нещо - нека да е качествено и с поглед напред в бъдещето).
Явно ще си правим нов нашенски стандарт , но защо трябва да се учим от собствените грешки , а да не ползваме чуждият ,при това споделен опит??? Е те това не го разбирам ...Забележете , че по опитните от нас опроводяват всяко релсово трасе с отдална двойка кабели. Ние възприехме да са двете в паралел с цел икономии и яснота на връзките и управлението.(Впрочем това не пречи , който иска да го направи в пълноценен вид)
Когато правим челата на модулите възприемаме чуждият опит (стандарт) и наслагваме нашето желание (двойно релсово трасе) и тогава никой не се почувства обиден , засегнат или с измислени мотиви за предупреждение . Но когато става въпрос за електроинсталацията - промените на стандарта и излизането ни от него (макар той да допуска достатъчно свобода - за справка виж точка 5-та от стандарта) цели единствено според мен ,че трябва да се учим отново да караме колелото и да не обидим човека който предложи 9-пинов куплунг и когато се образува дискусия , направи анкетата.О`кей така да е...Ми хайде ако искате да си направим още една анкета , че да решим най-после този счекотлив въпрос. ::)
Междувременно ето и превода :
Европейските стандарти модел железниците
Електрическа интерфейс
за модули
NEM
908 D1. Целта на стандарта
Този стандарт определя изискванията за електрически интерфейси между модулите в
допълнение към 900-на NEM. Това е общият стандарти от серията и NEM 600 за номинален размер , изискванията на поредица NEM 900, и на защита срещу електрически аварии, на VDE 0100 и 0551 правила, които трябва да се спазват.
Стандартът се отнася към електрическата връзка между NEM-ориентирани модули и модули
дефинирани в различните кутии.
При север-юг посока на модулите , посоката на куплунзите(180 градуса на завъртане един спрямо друг) е запад-изток.
Това е стандартен интерфейс за eingleisige (единично релсово трасе) между два дефинирани модула и е планирано свързване директно на двата модула в общо трасе чрез интерфейсен кабел.
Този стандарт позволява прилагането на всеки стандартен тягови захранващ блок.
2. Изпълнение на интерфейс за електрически модул.
2.1 част
Всяка част на интерфейса се състои от два куплунга от типа SUB-DB25 (DIN 41652)
и гъвкав 12-жилен кабел за връзка с най-малко 600 мм дължината.
Напречното сечение на кабела, проводника трябва да бъде 1 mm2 и това е необходимо , тъй като капацитетета му, дава възможност за най-ниската загуба на напрежение и както и с не по-малко значение за механична стабилност.
2.2 монтаж
Фигура 2 препоръка за сглобяване на куплунг в модул
Номера на съответният ПИН от съединители са отбелязани от вътрешната страна на куплунга.
Монтажа на съединителя трябва да е на достатъчно разтояние от основата на модула , от дупките за дръжки , както и от други евентуални компоненти (виж фигури 1 и 2).
В крачетата на съединители трябва да бъде свързан достатъчно дълъг електрически кабел съгласно таблица 1.
(Препоръка: за присъединяване на всички кабели трябва винаги да използват универсални методи за монтаж! Когато са необходими отличията , виж фигура 3 и 4).
На капачките от куплунзите ако има номерата на пиновете е облекчение.
3. Електроинсталации на кабела за интерфейса
Във всяка посока на електрическият интерфейс се отчита доставката на функции при свързването на модули. Тези функции са определени в резултат на назначаването на
връзките от таблица 1 (наименование на модула страни NEM 900, вж. Фигура 2).
ПИН кодът е отразен за източен и западен край в таблица 1.
Просто преминаване на кабелни трасета. Това е възможно най-функционалното състояние.С тези мерки се гарантира правилното ориентиране север-юг.
(180 градусово завъртане) на отделните куплунзи (виж фигури 3 и 4)
4.Експлоатацията на електрическият интерфейс.
Захранващото напрежение за основни цели ще бъдат изправени 24V ± 20%(DC).
Тъй като при определени обстоятелства, може да се случи претоварване, захраването с 24V-DC (съединителни крачета 6, 7 и 8) трябва да се основава на доставката му на отделни къси връзки с ограничения.Ако има няколко участъка за захранване , тези връзки на ползваният интерфейс трябва да бъдат създадени чрез самостоятелни проводници.
Ако даден модул, има висока степен на консумация от електроенергия , то тези връзки не може да са общи .Присъединяването на допълнителни проводници към клеми 6 , 7 и 8 е задължително и вътре в модула между източният и западен куплунг.
За да предотвратите щети и контактни паразити трябва само съединенията да са изолирани с пенопропилен (изолационен шлаух) и да позволават изключването им самостоятелно.
За изисквани от модула по-ниски от 24V-DC напрежения , всеки модул може да си ги създава самостоятелно с базата на регулатор (стабилизатор) на съответното напрежение, формирано от тях. На един модул изискваните напрежения трябва да са единствено създадени със собствените си средства. Релсите в края на модула трябва да бъдат монтирани така че да не се захранват от срущуположните в друг модул. Модулите не осъществяват електрическа връзка по релси.
5. Други
NEM модули от чуждестранни системи могат да бъдат използвани за улесняване на електрическите връзки с прикачване в NEM-изток с допълнителни блокове от NEM паралелни интерфейси за преминаването към собствените си интерфейси.
Един от NEM интерфейсите за необходимите комуникации между свързани модули не е планиран и ще се покаже едно допълнение към това за да реализираме и от NEM собствените си решения. В случаите, когато в тази норма не са дефинирани и блокове на интерфейса (крайща от 14 до 25) са на разположение.
Минимизиран интерфейс NEM 908 D, е в съответствие със задачите си отразени в таблица 1 с бележките (1) и (5). Фигури 3 и 4 да покаже модулните развития.
Инсталацията е за две възможни приложения, включително правилото при кабела за връзка.
Ако по това правило не са определени допълнителни портове за разширения , то те трябва да се отразяват също и описват (напр. 25-14und 14-25, 24 -- 15 и 15-24 и др.)
Ако при тези недефинирани крайща се определят връзки , то те трябва да се свързват и се описват .Ключове и мостове също се описват.За схеми , непредвидени в този стандарт ,на са предвидени защити срещу неочаквано напрежение.
Ако движещата сила засягаща модулите, не разполага с необходимите контролни звена в пътната схема, използвани за управление и мощност линии ще бъдат раздели чрез постове (ключове или джъмпери)с изискване между източен и западен интерфейсни куплунзи. Също така тук се описва.
Таблица 1 инсталации на интерфейса и функциите на свързващи линии
Бележки към Таблица 1 и данни за 3 и 4:
(1) Тези линии могат да бъдат намерени на модули и кабел за връзка за двурелсова система (вж. NEM 621) сметки. Те трябва да бъдат маркирани с NEM 908D/2S.
(2) За проследяване на връзките при управления в средата от модули в крайните такива , 2 и 12 на двата пина за свързване.
(3) контрол на сигнали по тези линии, се използват от модулирани приемник и предавател във вериги.
Ако тези линии не са използвани в модула, те са между източен и западен край чрез пина.
(4) тел сечение тук най-малко 1 mm2
(5) В кабел за връзка, само една от двете линии е възможно да
Фигура 4 окабеляване за zweigleisigem модул за две следите система /
Тази връзка кабел
-------------------------------------------------
Ами ако искате да го обсъдим отново да знаете , пишете тук а не на лична , или по телефона , нали за това е тази тема!!!
;D ;D ;D
staff123:
Аз имам един въпрос. Може би не е много намясто, ама тука ми се стори най-удачно.
Чудя се какви стрелки се използват при фремотата, като отстоянието между две успоредни релси е 46мм. В смисъл примерно един такъв
http://www.snimka.bg/photo.php?photo_id=8628050
участък с какви стрелки се изпълнява?
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия