Главен форум | Main forum > Железопътен моделизъм | Railway modelling

Парни локомотиви

<< < (51/151) > >>

Сaprycorn:
Oткъде се появи този дизел в толкова "чистата" тема за ПАРНИТЕ ЛОКОМОТИВИ??????

pach:
Тендерен локомотив серия 49 на БДЖ.
Закупени общо от два производителя , тези локомотивите са в две групи на общ брой – 25.
Начален производител е “HANOMAG – HANNOVER”.Доставил първите петнадесет , които още при пробите  през 1917 г. в България , но с година на производство която всъщност е 1916 според фабричните номера (7903 до 7917 на “HANOMAG”),  се оказват с недостиг на водният запас за нормална експлоатация , тъй като производителят държи на добрата видимост от локомотивната кабина и не прави високи резервоарите за вода , подобно на ниските водосъдържатели но от друга произведена от тях серия , за нашата тракция  , която след 1936 г. става с № 35 . Следващите машини от серията веднага са били изработени с високи резервоари , по наша поръчка във фабриката “SCHWARTZKOPFF – BERLIN” , с добавени още 2 куб.м. към тях . Вторият производител е доставил останалите десет (фабр.№№ 6270 до 6279) с които серията приключва.
Старото типово означение на локомотивите от тази серия е TG5/5C. Първоначално те са зачислени като серия 3000 с поредни номера 3001-3025 , според реда на доставката . След  преномерирането на серийното означение в БДЖ през 1936г. придобиват именно серия  49 . След 1 май 1936 г. означението на този тип става Тт 0-5-0 14,6  (тези на “HANOMAG”) ,  за номерата 3001 – 3015 .Останалите локомотиви от серията (тези на “SCHWARTZKOPFF “) имат типово означение Тт 0-5-0 15,3 , с номера 3016 – 3025 .
Всъщност тази локомотивна серия е първият опит за по-широко стандартизиране на основни възли и агрегати от конструкцията на парните машини (в този случай – компаунд)  в употреба по това време от БДЖ . Напълно еднакви с части и възли от серия 500 (бъдеща №28) са размерите и разположението на парните цилиндри , системата “GOLSDORF” по която е сглобена колата включително с напречното изместване на колоосите , ресорното окачване , както и частите на  кулисното и сцепно движение.
Част от особеностите на серията е , че сцепното движение е втулково , каквото е и на локомотиви с №№ 501 – 520 като не е променено през времето на цялата им експлоатация до бракуването им .А широчината на парният цилиндър за високо налягане пък е индентична с широчината на същият от локомотиви с №№ 521 – 587 на сродната серия.
От самото начало цялата серия на тези локомотиви е поръчана с цел да бъдат помощни машини за товарни влакове в нанагорнища с неголяма дължина (за такава се приема от едно до четири междугария) .Тази си задача някой изпълняват до периода  1932 – 1935 година във връзка с новите доставки на локомотиви от други серии по това време , когато постепенно преминават на работа за тежка меневра а други се включват към тях едва през Втората световна война .
Основното количество локомотиви са били към депо София , но отделни екземпляри на тази серия са се водили в депата Мездра , Червен бряг и Горна оряховица .В периода 1937 до  1945 г. серията е разхвърляна по почти всички депа имащи необходимост от такава служба – Вакарел , Перник , Каспичан , Левски , Дупница , Стара загора , Лом , Пловдив , Видин , Русе , Злати дол , Плевен и Сараньово ( бивше Саранбей и настояще Септември).
От тези локомотиви , депо Перник е отдавало под наем за тежка маневра и вътрешно-развозна работа ,  за различен период от време в рамките на 1938 до 1946 г. в мини Перник .Това са локомотивите с №№ 49.01 ; 49.03 ; 49.07 ; 49.08 ; 49.19 ; 49.21 .
Локомотивната серия 49 има доста продължителен работен живот . Той е в зависимост от конкретният номер на екземпляр , в рамките на 55 до 60 години. Единствените парни машини от тази система (компаунд) които изкарват активна експлоатация до снемането на парната тяга в нашата страна.Всичките са бракувани  за периода от 1972 до 1977г..
Любопитно е понастоящем какво е състоянието и къде са (?) , двата които са отделени  за музейната колекция  с номера 49.02 и 49.19 . За съжаления  третият обявен за такъв № 49.04 , на който за пръв път в историята на БДЖ е монтирана двустъпална кнорова помпа и въздушна спирачка вече е безвъзвратно унищожен .
По време на експлоатацията на тези локомотиви , от серията  преждевременно е бракуван № 3012 през 1934 г. който претърпява челен удар десет години по-рано , като остава между два по-тежки локомотива от катастрофата през март 1924 г на гара Милковица (днешен Побит камък) .Още един локомотив излиза от тази серия през 1941 г. защото е преустроен  от тип  Тт 0-5-0 15,3  във  Т 1-5-0   и от № 49.21 става № 23.01.Преустройството е извършено в Главна железопътна работилница – София. 
Конкретната причина така изведнъж да се впусна описание на тази серия е всъщност тази архивна снимка която успях да закупя след като я видях в  един интернет аукцион .



(снимката мислех да и сложа воден знак , щото пари дадох за нея , ама реших , че няма смисъл - всяко действие има противодействие... ;))

Снимката е с разрушен повърхностен слой , в сравнително приемливо състояние , достатъчно да се види че това е локомотив с фабр.№ 7912 от 1917 г ,производство на “HANOMAG” и тогавашен (в момента на снимката ) в серията си №3010 – бъдещ № 49.10.Не съм специалист по униформите , но ми се струва че са от Първата световна война , тоест когато е сниман , локомотива да е на 1 до 3 години служба. За жалост въпреки наличието на някакъв пътнически вагон отзад с румънска регистрация (СFR) , не е ясно къде е направено фотото защото е отлепвано от нещо , та дори и да е било надписано отзад , то надписа е загубен.Конкретният локомотив е бракуван през 1975 г. след служба в депа  София , Червен бряг и Стара загора.
Ами това е всичко ...
Всъщност има още една интересна снимка от същата акция , но тя е на друг локомотив от друга серия , така че имайте малко търпение – ще ви я покажа . ;)
 ;D ;D ;D
 

pach:
И кво ???  Никой нищо ли не знае за 49.02 и 49.19!?!?! :o

Adrian:


па яз я знам тая поза 49.19 ве : аз съм отгоре , а отдолу нема никой !

Vlado:
Това са горе-долу локомотивите по разни депа и бази в БГ. Нямам данни само за музея в Русе и затова списъкът от там е непълен:
София – 01.23, 26.26, 05.01, 49.19, 48.04, 47.05, 479, теснопътен 615.76
Левски – 17.68
Синдел – 36.01
Горна Оряховица – 03.12, 16.01, 16.33, 11711, 16.23, тендер от 15.04
Мездра (Бойчиновци) – 15.215
Монтана – 35.02
Стара Загора – 28.48 (555)
Дупница – 13.20
Септември – 10.76, 609.76, 611.76 - теснопътни
Банско – 504.76, 613,76 - теснопътни
Калояновец – 02.02, 01.13, 14.33, 14.41, 14.49, 15.242, 16.27, 19.25, 20.05, 10.10, 14.50, 14.05, 14.26, 14.42, 28.22, 12.03, 28.53
Асеново – 35.05, 49.02, 36.09, 11.10, 46.03, 46.13, 45.06, 15.17, 15.24, 01.06, 01.07, 01.14, 25161, 15.131, 01.05, 01.15, 36.04, 12.17, (99.081 - снегорин)
Варна – 47.31, 36.10
Димитровград – 26.19
ЖП музей Русе – 148, 18.01, 17.01, 19.62 и др.
Червена вода – 50.01
Пловдив - 14.25

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия