Главен форум | Main forum > Железопътен моделизъм | Railway modelling
Парни локомотиви
Сaprycorn:
--- Цитат на: Smile link=topic=237.msg16093#msg16093 date=1230688338 ---Благодаря, беше много лаконичен и точен. Мисля , че има още много неща, за които да те попитам, свързани с парната мащина, механиката на кулисното движение, разпределението на парата, защитите на котела, пясъчните бункери рамата и изместването на колоосите в крива.
Виж музик. поздрав! 8)
--- Край на цитат ---
По няколко думи за системите парни маШини:
Цвилинг-два цилиндъра, които работят с прясна пара. КривоШипите(и цапфите) стоят на 90 градуса един спрямо друг. Т.е. когато Штангите от лявата страна на локомотива са в най долното си положение, тогава Штангите от дясно са в най задно положение (което е и "мъртва" точка на буталото). Системата Цвилинг е много Широко разпространена, удобна и за ремонт и експлоатация, но има недостатък-теглителната сила е много неравномерна.
Дрилинг- три цилиндъра, които работят с прясна пара. Двата са вънШни, а третият вътреШен, разположен между рамните платна. ВедуШтата колоос за вътреШния цилиндър е колянова, на коляното действа Шатуна на вътреШния цилиндър. Коляното и кривоШипите стоят на 120 градуса един спрямо друг. Така, когато един от цилиндрите е в мъртва точка, другите два са в благоприятно за потегляне положение. Системата Дрилинг осигурява значително по равномерна теглителна сила в сравнение с Цвилинг. Недостатък е, че се оскъпява значително маШината (заради третия цилиндър, пароразпределение, Шатун, колянова колоос и т.н.), Дрилинг локомотивите са трудни за обслужване и ремонт, тъй като достъпа до средния цилиндър е труден.
Фирлинг- четири цилиндъра, които работят с прясна пара. Двата са вънШни и два вътреШни. ВедуШтата колоос на вътреШните цилиндри има две колена. КривоШипите за вънШните цилиндри са разположени на 90 градуса един от друг, а колената на 180 градуса от съответния кривоШип. Така теглителната сила има равномерност еднаква с тази на Цвилинг, но предимството е, че се постига абсолютно пълно уравновесяване на възвратно постъпателно движеШтите се маси (бутала, стержени, кръстоглави, 40% от теглото на Шатуните, Шибъри и т.н.). Недостатъци: много скъпа система, с много труден достъп за ремонт на вътреШните цилиндри ( и всичко по вътреШното движение)
Компаунд- два цилиндъра, единият от които работи с прясна пара (високо налягане), а другият с отработилата вече пара от първия цилиндър (ниско налягане). КривоШипите са на 90 градуса (както при Цвилинг). Много важен момент за компаунд локомотивите е в какво положение спират, за да могат после да потеглят. Цилиндъра за високо налягане трябва да бъде в най благоприятното за потегляне положение: Штангите са в най долно, или в най горно положение!!! По късно е измислен т.нар. "ПОТЕГЛИТЕЛ" и вече локомотивите са могли да потеглят от всяко положение.
Вулф Компаунд-всичко написано за Фирлинг важи и тук, с единствената разлика, че два цилиндъра работят с прясна пара (високо налягане) а другите два с отработила пара (ниско налягане). Тази система е предпочитана за бързоходни локомотиви до появата на BR 01 (Цвилинг 1925 година), но дори и тогава немските железници не са се отказали от нея и доставят 10 броя BR 02 (еднакъв с 01, но изпълнен по системата Вулф Компаунд). Към 1930 година окончателно е спряно производството на маШини Вулф Компаунд, и се отива на Дрилинг. В БДЖ системата Дрилинг идва през 1935 година със серия 02, а четири години по късно всички стандартни за БДЖ серии (без 48ма) са поръчани и доставени по тази Дрилинг система.
XRISTO:
Набива ми се в очите този локомотив:
Знам, че не е в моята епоха, но просто ми се иска да понауча какъв е, за какво се използва и защо е конструиран толкова странно.Дали е творческо залитане на инженерите или има някакъв замисъл, който ми убягва.
Ако знаеш нещо за него, предполагам не само на мене ще ми е интересно. :smile:
Сaprycorn:
Това е "ДРАГСТЕРА", както го наричат някой :smile:
Това е BR 70, построен през 1914 година от фирмата KRAUS за железниците на Бавария и Баден. Предназначен за пътнически влакове по второстепенните линии (по клоновете на главните линии). Конструкцията е само на пръв поглед странна, а в действителност е много рационална: двете двигателни колооси са разположени от двете страни на стояШтия котел (това е най тежката част на локомотива) и така са максимално натоварени, а свободната колоос отпред не е в талига, а е лагерувана в главната рама. Явно тези локомотиви са работили много добре по предназначението си, тъй като до 1928 година и Баден и Бавария са поръчвали допълнителни доставки от тази серия.
А като добавим факта, че моделът на ФлайШманн е перфектен, не виждам причина да не си го купиШ :smile: Има го и в трета епоха DB.
XRISTO:
--- Цитат на: Сaprycorn link=topic=237.msg16631#msg16631 date=1231287900 --- А като добавим факта, че моделът на ФлайШманн е перфектен, не виждам причина да не си го купиШ :smile: Има го и в трета епоха DB.
--- Край на цитат ---
Е-е-е-е, това не трябваше да го казваш!Сега ще взема да се поболея!Не,реших!Ще го дебна в ибея.Но определено ме кефи, а и ще ми свърши работа, защото не мисля да правя големи пътнически гари по макета си.Иначе и аз взех да залитам по Флайшман.Вече поръчах един и съм сигурен, че като дойде ще започна само такива да събирам. :thank_you:
Coltrane:
Недей залита , страшно е! Както казва Адри: БЛАТО!!! :diablo:
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия