Главен форум | Main forum > Железопътен моделизъм | Railway modelling

Парни локомотиви

<< < (76/151) > >>

Сaprycorn:

--- Цитат на: KRAKOMOBILA link=topic=237.msg32723#msg32723 date=1260891573 ---Не е точно железопътен моделизъм.. Но мисля, че ще ви е интересно.. Лок 48.04 - първият произведен български локомотив..
(Image removed from quote.)
Вчера е изваден от ЖПЗ София в депо София. Понего липси по-начало нямаШЕ. Сега забелязах, че липсват табелите на завода производител, табелите за възстановяването му, кноровата помпа и доста медни тръби (като последните две - кноровата помпа и медните тръби) си личи ясно, че са откраднати в рамките на последните 24 часа! Успех с възстановяването...  :angry:

--- Край на цитат ---
Малко предистория. Серия 48 попада в стандартизационната програма на БДЖ от 1939 година. Другите локомотивни серии в тази програма са: 03, 05, 11, 36 и 46. За съжаление ходът на войната пречи на изпълнението на тази програма, и вместо изброените серии, в БДЖ попадат съвсем други локомотиви от сериите 12, 13, 14, 15, 16, и дори серията 20. Първите търгове за доствка на локомотиви за БДЖ след края на войната са през 1946 година, но тук ги няма традиционните немски фабрики, които строят нашите локомотиви. А и финансовото положение тогава не е било добро, както и през 1947. Така се стига до решението за производство на парни локомотиви в България. Това е и повода за преименуването на тогавашната ж.п. работилница в Железопътен завод Георги Димитров. За производство е избрана най-малката машина от изредените серии - серия 48. През 1948 е готов локомотив 48.04, първият произведен в България локомотив. През следващата 1949 са произведени и 48.05 и 48.06, с което производството на локомотиви в България е преустановено.

CaLLlo:
Причините за бързия отказ от по-нататъшно строителство на локомотиви са тревиални - липса на опит и технологии, само желание не е достатъчно. Проблем се е оказала например не друго, а термичната обработки на ... осите - специални цементации, което води до нуждата от много честата им подмяна. Тоя проблем и до последно не е решен както трябва, сегашното състояние не ми е известно.

fyut:
Не знам дали е точно така. Баща ми е бил ОТК 15 г. в ЖП завода. До към 55 та години там се работило по немски технологии и с немски специалисти. След това са помолили немците да си ходят!!!???

CaLLlo:
Ами чудесно, да почерпим информация от източника, нека разкаже подробности.  :good:

fyut:
Какво конкрено ни интересува. За всичко на което е бил свидетел мога да го споделя. Трябва даже да го накарам да изнамери някакави разработки от онези времена.

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия