Главен форум | Main forum > Железопътен моделизъм | Railway modelling
Парни локомотиви
Сaprycorn:
Като стана дума за BR01, която е много популярна, се сеШтам за нейната "сесрта" BR02. Тя е много молко известна, затова искам да напиШа няколко думи и за нея.
През 1925 за DRG са построени първите стандартни (Einheits) локомотиви, 10 броя BR01(Borsig) и 10 броя BR02 (Henshel-8 Kraus Mafei-2). Двете серии са с еднакви котли, еднаква ходова 4аст, еднакви тендери и т.н. Разликата е в системата на парната маШина. При 01 тя е Zwiling-два цилиндъра, работеШти с прясна пара, а при 02-Wulf-compaund- 4етири цилиндъра(два за високо и два за ниско налягане). Двете серии са пуснати в пробна експлоатация за продължително време, с цел да се направи сравнение на двете системи. По нататъШното производство е само на серия 01, докато 02 остава само с тези 10 единици. През 1937 година вси4ките локомотиви от серия 02 са преработени в 01. Така 01 достига 241 броя (включително 10те преработени маШини от 02).
По късно, през 1930-1932 година се прави оШте един опит за въвеждане на системата Wulf-compaund при стандартните локомотиви. Това е съШто малко известната серия 04.
Този път само 2 маШини от серия 04 (еднаква с 03, но с парна маШина Wulf-Compaund) са построени и след кратка експлоатация извадени от употреба.
Adrian:
Яско , плс , разкажи за 'лодката'
Сaprycorn:
През 1942 година хода на войната се обръШта (не в полза на Германия), нуждата от локомотиви за фронта е голяма. Пред Германският локомотивен консорциом е поставена зада4ата за разработване на военен тип локомотив. Основните изисквания за този тип е да бъде сравнително универсален, евтин(след като е военен, може да бъде разруШен, загубен, пленен по всяко време), технологи4ното време за производство да е максимално кратко и т.н.
Като база на военния локомотив е взет BR50! Новата(военновременна) серия 52 представлява маскимално опростен вариант на "цивилната" серия 50. Медната пеШт на котела ве4е се изработва от стомана, липсва питателния дом, вторият пясъ4ник, водната помпа и водоподгревателя. Спестени са крилата "Вагнер", както и предната наклонена плоскост, кабината на маШиниста е ве4е без предни прозорци. Локомотивната рама е ве4е от листов тип (а не гредова), зна4ително е опростен Шибърният стержен(паралела и кръстоглава на пароразпределението). Сцепното движение е втулково(вместо лагерно) и Штангите валцовани (вместо ковани). При BR52 имаме и съвърШено нов тендер, най напред тип "кенгуру", а малко по късно тип "лодка". Тендерът " кенгуру" е 4 осен, като вси4ките колооси са лагерувани в главната рама (няма талиги) и поради това на заден ход (с тендера напред) максималната скорост е 60км/4ас. Тендерът "лодка" или "ванен" тендер е безрамен, направен от долната 4аст на цистерна, талигите стъпват върху специални подпори, заварени направо на цистерната. Този тендер позволява и на заден ход максимална скорост 80км/4ас. Заради тендера, названието на целия локомотив е "Лодка" и с това название е известен много пове4е.
Като цяло теглителните ка4ества на BR52 са като на BR50.
От 1943 година в Германия се произвежда само и единствено BR52. Този тип се произвежда и от вси4ки локомотивни фабрики, намираШти се в окупираните от Германиа страни. До края на войната производството на 52ките надхвърля 7000 броя, с което BR52 става най масовият локомотив не само в Германия, но и в Европа.
В БДЖ 52ката влиза под наем в на4алото на 1944 година. В края на войната у нас се намират 85 броя, които стават военни трофейни локомотиви, собственост на СССР. През 1946 тези маШини за закупени от СССР и полу4ават БДЖ серия 15.
През 1956 за закупени на старо оШте 20 маШини серия 52 от ГДР, през 1958 20бр от CSD (4ехословаШките железници) , оШте 10 бр от ГДР и от 1961 до 1964 140 бр от СССР.
Така "лодките" в БДЖ достигат 275 броя и стават най многобройната наШа локомотивна серия.
Сaprycorn:
В горната публикация преразказвам по памет сатиите на Димитър Деянов на тема "серия 15" от книгите "Тракцията в БДЖ 1888 1946 година" "Локомотивното стопанство на БДЖ 1946 1990 година" и "Тракционният поджижен състав Том 1".
Adrian:
баси , много добра памет :)
Кой е последният парен лок който си купи ?
И би ли колекционирал 1:1 ?
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия