Какъв макет да НЕ правим......освен ако не сме на 5 годинки, нямаме никакъв моделистки опит или сме бавноразвиващи се.
Не се смейте, защото в нашето хоби има всякакви хора...така де, защо пък смятате, че ще стане някакво изключение от правилото в моделизма и живота на различните хобита у нас.
И така ето плана на един абсолютно неграмотно направен макет:
1.

Теоретически, изглежда твърде сложна схема на една голяма гара и една по-малка от типа „разменна”.Има наличието на две планини, които поне визуално да ги разделят, както и малък индустриален клон м/у тях.Употребени са доста разклонения в прави и криви, както и голямо количество релси от „Т” профил.Желанието за рeaлизирането на голяма „инфраструктура” е свело до минимум наличието на много сгради, като дори няма и намек за голямото селище което би се нуждаело от такава сравнително сложна гара.Вярно, че мястото е малко и поради това макета е направен „спускаем” от стената, където явно стои в прибрано положение, но макетиста можеше поне един фототапет намекващ за град да сложи.
Все пак отдавам някой от липсите на това, че няма и никакви фигурки на хора или автомобилен превоз – тоест за сега е твърде далеч от завършеният му вид.
До тук с теорията.
2.

Как е практически?
Ами мноооого зле...от където и да го погледнеш, се е получила чиста загуба на пространство (което впрочем за този мащаб – ТТ си е достатъчно за едно средно по-големина, прилично макетче), излишно усложняване на всъщност адски проста релсова фигура (със съответното неправилно и глупаво разположение на голяма част от разклоненията) и не на последно място, абсолютно безмислено „въртене” в овал на няколко (не повече от четири/пет) влакови композиций. Всъщност да, има възможност от добавянето във „въртележката” на още един/два влака, но явно усложнената фигура би объркала и създателя си , та резултата в най-добрият случай ще са няколко последователни катастрофи.
Въпреки количеството на разклоненията, се оказва (дори само с един поглед се открива) че всъщност има опит чрез пресъздаване на четири малки гари, визуално сляти две по две, да се създаде илюзията на първия поглед, както и сдобиване с минималната възможност при безкрайното „въртене” на влаковете да има все пак „някакво” разделение поне по „времепътувания” от една гара до друга (то така де, при липсата на каквито и да е междугария...).
Ако приемем горе казаното и се вгледаме, ще видим че основната гара (тази с миниатюрното депо), е съставена от две малки гари с прекомерно количество глухи коловози.На втората снимка съм ги означил със син и червен цвят. Двете гари имат минималното количество разменни коловози – едва два, означени съответно с 1 и 2. Останалите коловози са глухи, изтеглящи и т.н. от което може само да съжаляваме, че количеството разклонения, не води непременно до качество, както в смисъла и логиката на разположението на коловозите , така и в тяхната (макар и моделна) функционалност.
При синята гара се забелязва, че извън „транзитния” коловоз (тук грешно означен от мен с 2) всички мислими и немислими глухи коловози започват от другия. Няма лошо, така се правят маневри, без да се „пипа” движението по транзитния.Дори има и изтеглителен коловоз който за жалост обаче се обезмисля от части, че е срещу депото, и напълно от другият глух коловоз, включен във вътрешността на двете разменни релси.Цялата гара създава илюзия в опит да се пресъздаде малка товарна гара, с депо но всичко се обезмисля, от двете разклонения осигуряващи втори вход/изходи (в ляво и дясно) от нея , при това „услужливо” включени в уж коловоза отреден за маневрена дейност. Практически в тази гара има прекалено много входове/изходи и „враждебни” възможности за маневри спрямо основните маршрути което дори при „натренираност” на собственика на този измислен макет, могат да доведат само до едно – постоянно объркване и напрежение за/от неизбежните катастрофи. Една автоматизирана система за маршрутизация, би станала излишно скъпа, обемна и трудоемка, за да гарантира може би от части (въпрос на умения и възможност за реализация) безаварийното „каране” на влакове.И то при условие, че е възможно да се реализира.
Не по различно е положението и на втората гара (съставяща „голямата”) – тази в червено.Също наличието на едва две разменни релси (коловози) неадекватна употреба на разклонения (язък за количеството им) както и явен „мерак да се сложи (отново) разклонение от типа „английска стрелка”.
Тя съответно на свой ред обезмисля както безаварийното преминаване на влакове, така и разделянето на двата разменни коловоза, като нейните глухи отклонения са заели мястото на евентуалният перон който би бил сложен там в „пътническата” част на тази гара.Тоест и този замисъл – визуалното обединение на товарната гара с депото и проходната пътническа гара (съответно синя и червена) е погубен безвъзвратно.
3.

В добавка като се сложи липсата на каквото и да е място за гарова сграда (и не ми излизайте с лафа „че се предполага гаровата сграда да е извън макета , защото единственото и логично място тогава едва ли е от към депото!?!?!?!) и съвсем не на място най-безмисленото „побиване” на големият стрелочен пост/разпределител в нейния (на „гарата”) визуален и физически център без необходимата ясна и качествена видимост към основните разклонения – входно/изходните гърловини, какво става?
Една голяяяяма ...глупост!!! То реално погледнато и въглищарника е нереално побит в средата на гарата, вместо някъде в близост до депото. Ако трябва един локомотив да зареди въглища преди да се прибере (или след като излезе) от депото , то той ще си изгори половината запас , само от маневрите необходими му да се добере до въглищарника. При това за да стигне до там трябва да направи и един кръг по някой от отклоненията, за да влезне всъщност във вътрешният овал и да стигне до въглищарника! Мдаааа, пада яко каране насам – натам!!! Обаче няма никаква смислена логика...
4.

Не по-различно е положението от „другата” страна на планината...Една гара визуално, но всъщност две малки разменни такива означени със зелено и жълто.На пръв поглед – средна гара с четири (!) коловоза, но всъщност без каквато и да е връзка по между им. Тук при жълтата гара е края на двете допълнителни отклонения излизащи от синята гара и точно по този (единствен) начин се осъществява връзката между външния и вътрешен овал. Като замисъл не е чак толкоз зле, но ако се вгледате ще видите поредната глупост на моделиста проектирал и реализиращ този макет. Липсата на място не е оправдание за невероятно стръмните изкачвания и спускания при трите невралгични точки за пресичане на релсовите пътища на две нива. А пък третата точка в средата (означена с кръг) е някакъв абсурд. Направих си труда да въведа отчасти плана на този макет във Wintrack (докато го превеждам на български език – постоянно тренирам за да имаме и НELP-книжка разбираема за всеки) благодарение на списъка с номерацията на употребения релсов материал. Колкото и да подозирах по преценка на око от скицата и снимките на немеца, бях направо шокиран – този „макетист” употребява наклони над 50/1000 с което бие по стръмност на макета си дори НОХ, известни с детските си макети в масов тираж. Невероятно е, че се е примирил и реализирал такива наклони, които не само изглеждат като за зъбчата железница, но дразнят естетически и реално окото, а и гарантирано амортизират подвижният му състав безмислено и бързо. Пък и не виждам как локомотивите биха могли да се изкачат сами (без да теглят за влак) без да забуксуват ?! Дано никога не попаднете на модел продаден от собственика на този макет като (употребяван)!!!
5.

Като стана въпрос за въглищарник, явно собственика на този безумен макет, се е опитал да компенсира, разхода на гориво и монтира голямият бункер за зареждане на парни локомотиви в непосредствена близост до другата невероятна изгъзица – кръговото депо.За тази изгъзица ще се спра подробно по надолу, а сега да се върнем на въглищният бункер, който е побит на глух коловоз в непосредствена близост до обръщателя. За да се зареди парен локомотив трябва да „отиде” до този бункер през обръщателя. Ами самият бункер как се зарежда??? В района нито се вижда, нито има място за голям багер който да загребва въглищата от товарни вагони (те пък къде биха били „паркирани” при тази операция???) и да допълва въглищният бункер. По-глупаво разположение на това прекрасно съоръжение не бях виждал до сега!!!
Но ако си мислите, че са свършили абсурдите и глупостите, запазете самообладание и вижте по-долу!!!
6.

Една прекрасна спирала (при това двойна – изкачващо/спускаща – тоест две спирали една в друга) каквато се слага, на макети с малко място и необходимост от „прехвърляне” на влакове в много високи нива (най-вече на планински макети тип „швейцарски”). Тази е невероятна не само с двойното си изпълнение (не всеки се сеща, може и успява да реализира две спирали една в друга) но и височината която „превзема”. Та тя е цели десет етажа!!! Браво!!! Но ...оооо, ужас тя на практика „превзема” сама себе си!!!
7.

Безкрайното спускане по тези десет етажа, всъщност е не да се слезне на по-ниско ниво, а само за да се даде старт на едно изкачване (отново десет етажа) обратно на горе. Безмислено, тъпо и...отново амортизиращо подвижният състав!!! При това на „тъмно” – управляващият този невероятен макет има повече възможност да слуша движението на влаковете от колкото да ги вижда...В едно безкрайно каране до полуда!!! E, има си и свойте хубави страни – целият подвижен състав се върти на едно място, и няма 6/5 – искаш ли да изкараш една по-вътрешна композиция (някъде от средните етажи) щеш, не щеш, ще извъртиш всички влакове пред нея по макета във видимата му част. Наистина голямо каране пада, пък ако забравиш коя точно композиция искаш да „повозиш” – няма страшно, тъкмо ще ги извъртиш отново всичките - да не би да липсва някоя!?!?!!!!!
8.

Някак си на фона на това, липсата на подсигуряващи релси по обръщателя, срещулежащи на коловозите по които „паркират” локомотивите в кръговото депо, не прави никакво впечатление...Какво пък толкова, ако излизащ локомотив не спре навреме на обръщателя!?! Направо скача на бетона и ...голяма работа...Машиниста да е внимавал и „карал” без „превишена скорост”.
9.

В заключение, от ТАКЪВ макетист не може да се очаква каквото и да е, системно и/или колекционерско събиране на приличен подвижен състав.Толкоз му е умственият багаж и разбирането от организация на железопътния транспорт, пресъздавана на макет. Важното е да се „карат влакове”, да се кефи максимално на хобито , такова, каквото го разбира и хич да не му пука от разнородието на влакове, като тяга, епохи и администрации!!!!!!
10.

Та така , драги ми Смехурко!!!
Това е ОБРАЗЕЦ на макета КАКЪВТО НЕ ТРЯБВА ДА СЕ ПРАВИ!!!
11.

Това безумие направо изби рибата и всичко смислено в мен!!!
За коментар, по това безумие, на мен силите ми стигнаха само до тук.