Макетиране и техники на макетирането | All about layouts > Основни похвати в макетирането | Basic steps in creating a layout
Баласт и баластриране
liro4605:
--- Цитат на: mitko0888 link=topic=25.msg109037#msg109037 date=1506883991 ---Ето един реален пример колко лесно баластират хората с такива джаджи: цък.
--- Край на цитат ---
Тази ми се струва по-фалшива от показаната по-горе.
--- Цитат на: svetljjjo link=topic=25.msg109038#msg109038 date=1506896229 --- На тея дето го демонстрират,че е толкова лесно сигурно и права лопата да им дадеш пак ще си нанесат баласта както трябва ;D
--- Край на цитат ---
И на мен не ми харесва как ми се получава,но не спирам да се опитвам.Лошото е,че няма махане после,но пък както казва един човек в клипа по-долу„–И в реалната железница призмата не е идеална“ :yes: Е има и където е,но по наща ,ще е там,където сме задобрели :)
https://www.youtube.com/watch?v=A8Zqx6fOjRQ&version=3&hl=en_US
От този клип научих нещо,а то е ,че намокрянето на призмата преди нанасяне на лепилото върши страхотна работа.Наистина лепилото попива по съвсем друг начин.
https://youtu.be/EWEmRviabCM?t=1357
Марлин пък действа по-съвсем друга технология.Дори слага баласт преди да сложи релсите.
Пламене,извиних ти се,че съм го написал неволно така „професоре“,дори го редактирах като прочетох поста си.Стига с тия твоите пледоарии,човек вместо да ги чете по-добре да прочете Хайдути
pach:
Няма смисъл предварително да се мокри баластрата.
Тук нееднократно сме обсъждали как се правят лепилни смеси за баластирането.
Повърхностното напрежение във водата разредила с200
се премахва с няколко капки течен сапун...или милиграма,
в зависимост от количеството на сместа. А ако се ползва
омекотител, вместо течен сапун, се премахва и електростатичното
напрежение. Тогава именно лепилото се разлива по различен
начин ( по-добър)!
Именно заради нуждата от електростатичното напрежение, сместа за тревните площи "засаждани" с флокатор пък обратното - не
се прави с омекотител или сапун. Особено когато се правят туфи.
Баластрата е хубаво да се слага последна. Или поне след
околния ландшафт в непосредствена близост до горното строене.
Така когато я разпределяме, тя ляга на около без да е
геометрично правилна заради ландшафтната подложка,
но не и върху основата. Когато баластрата изсъхне с лепилото,
образува твърда каменна кутия, която допълнително резонира
при движение на подвижния състав по трасето.
Когато тази своеобразна кутия опира в основата плътно, този резонанс се предава върху цялата конструкция, било макет или
модул. Ефекта от звука е такъв, че обезмисля слагането на корк
под трасето. Особено при големите, но апартаментни мащаби.
;D
liro4605:
Можеш ли да го покажеш на клип как става това?
По-горе момчетата и техният начин го пробвах и става много добре и лесно :good:
mitko0888:
--- Цитат на: liro link=topic=25.msg109047#msg109047 date=1507012850 ---И на мен не ми харесва как ми се получава,но не спирам да се опитвам.
--- Край на цитат ---
Миро, не знам какво си правил и "не ти се получава". Лично за мен баластрата си мисля че въобще не е проблем за един хоби макет. Ако се произвежда (по занаятие) или по друга причина те гонят срокове - това е друг въпрос. Но тогава и самите макет иса с доста "условности". Вярно е че имам баластиран само някой друг метър. Преди четири години напарвих едната гърловина, това лято малко линии (без стрелки). Всеки момент ще завърша цялата предна част на долното ниво.
Мога да кажа че самото изсипване на баластрата и оформянето на призмата със суха баластра не отнема повече от 15 минути на метър релси. Може би още толкова за да се накапе лепилото. И още толкова за евентуални корекции на вече мократа смес. На другия ден почиствам и се може да се започва с боята по релсите.
Не искам да пиша по подробно, защото назад в темата са дадени като че ли всички възможни варианти за баластиране. И аз не съм открил нищо ново. Единствано мога да допълня, че първият път, след много четене, напарвих лепилото на нещо като 1:5, чаках повече от два дни и доста от камъчетата не се хванаха. Сега го направих нещо като 1:2, след примерно няколко часа можеше спокойно да се работят други неща по макета, а на следващия ден всичко беше стегнало и стана супер.
Може разбира се да се похарчи един метър релси за няколко проби - според това каква е основата и какво е точно лепилото (че у на с всеки производител си го прави както знае). Аз лично прескочих тази стъпка.
Тези джаджи по никакъв начин не могат да ти направят посипката според това дали имаш дървени или бетонови траверси (които трябва да се запълнят различно). Ако тръгнеш да утъпкваш или подпъхваш материал под релсите - не става, трябва да го правиш ръчно и да развалиш формата. Да не говорим за оформяне около стрелки, перони и всякакви други неща около трасето (основи за светофори, прелези и т.н).
Не съм никак против подобни неща, за последните 4 години съм си накупил какви ли не дреболии и инструментчета, но специално в такива форми за баластра въобще не съм се и заглеждал и мисля че са абсолютно безполезни. Затова пуснах и линка към това клипче, където хубаво се вижда че след изсипването на баластрата трябва ръчичка да пипне.
Единствено ползвам три различни четки (детски, за рисуване, твърди, бели, плоски, от супера за 1 лв. в пакетче от 5 различни). Една по-широка (около 8 - 10 мм) за оформяне, работя май само с нея, една тясна (около 4 мм) ако трябва да бръкна някъде, и една (около 6 мм) с която бъркам по мокрия баласт (ако трябва), за да не цапам и да не развалям твърдостта на другите. Купих си обаче три моделарски инструментчета - шпаклички (общо 6 края с различна форма) за оформяне на сухо и мокро, както и за почистване по стрелки и др. (гледам че и зъболекарите използват абсолютно същите при изграждане и оформяне на пломби). Но то беше по-скоро заради спорта, а не по необходимост, може да се използва каквото и да е подходящо нещо (напр. мини лъжичка за кафе).
ПС: Докато пиша се появиха още мнения. Ако искаш нещо по-подробно - кажи.
mitko0888:
Сега се загледах в клипчето на Иво: Много е важно и много по-лесно ако запичнеш да сипваш първо в междурелсието и да го оформиш с четката. Ако е повече - лесно излиза в краищата на траверсите. Ако е по-малко - като сипеш отвън се запълва. Ако първо сипеш отвън, и след това посредата, и ако посредата изсипеш валко повече камъчета, няма на къде да ги разкараш.
С тези спринцовки се измъчих и аз. Откачи ми се китката - ако натиснеш малко повече, пръска в струя, а не на капки. При по-малко - не пуска въобще. Вижда се и на клипа на Иво колко често пръска вместо да капе. При изкуствена основа не можеш да поливаш като него на поразия, трябва си накапване. Затова от аптеката взех най обикновен капкомер за очи - май беше 50 ст., пластмасов. Едно време му казвахме гутатор и бяха стъклени. Събира десетина-петнадесет капки. Стискаш, топваш в лепилото, стискаш - капваш върху релсите. По две в средата и по една от всеки край на траверсата - зависи от подложката и дебелината, но се познава лесно колко да капнеш. И винаги е на капки и не се напъваш. И отива точно там където трябва.
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия