Отдавна я гледам тази тема и все нещо не ми харесва в нея. От друга страна непрекъснато попадам на означенията 00, 3.5мм, 4мм, затова реших да напиша още малко по въпроса.
Не знам до колко е меродавнен, но мниго ми хареса този сайт:
http://www.doubleogauge.com/В три големи страници е дадена историята на 00 стандарта:
http://www.doubleogauge.com/history/history.htmОт друга страна, ровейки се в архивите на едновремешната MIBA, както и в старите каталози на Maerklin, се споменават следните неща:
Модели в размер 00 се появяват още през 1914 - 1915 година.
В Германия опитите да се направи масов модел, който да е подходящ "за масата", започва с мащаб 00. Този типоразмер използва релси 16.5 мм. Въпреки че сега в Англия размерът е 4мм, или приблизително 1:76, немците са използвали 1:90 (мащаб 3.5мм) за същото означение. Първоначално дори не се означава мащаба, а само междурелсието. И тъй като колелата са били доста дебели, това налага кошът на локомотива да е по-широк, съответно всичко да е малко по-голямо. Така в коша се събира задвижването, което по това време не е било никак малко по размери. Остава и достатъчно място за някакви щанги отвън на колелата, които не излизат извън габарита на коша. Така локомотивите са по-едрички, но използват нормално междурелсие от 16.5 мм, дължината им е около 1:90 и немците ги наричат 00.
Първият опит на Мерклин за малък макет е в мащаб 00, само че е на междурелсие от 22мм! Това е през 1932 година. Влакчето е с пружина. Релсите са широки за да не се клати много и за да не се обръща при движение и при игра с него. Опитът остава около година в историята.
Това, което се сочи като начало на Н0 за Мерклин - 1935 година, всъщност е за размер 00. Просто така са си го наричали и така е бил известен по това време. А истинският мащаб е 1:90. Макар че в началото не се говори за мащаб, а само за ширината на междурелсието, на всички чертежи в MIBA изрично е даден и мащаб - 1:90, а не 1:87. Това продължава чак до пролетта на 1950, тогава тихомълком всички немски означения 00 са допълнени с Н0 в скоби. през февруари 1951 немците публикуват MONO 0001 (първите modelbahn normen) с означението H0 и "истинския" мащаб 1:87, както и означението 00 "вече" за мащаб 1:75.
Едни от добре известните ни влакчета на Пико всъщност за доста едрички за мащаба си. Въпреки че са по релси от 16.5 мм, мащабът им е около 1:75. Вицовете разказват че 1:87 е прочетено наобратно: 1:78... Така се появяват известния Е69, на което истинският мащаб е 00, а междурелсието е Н0. Имат и няколкои пътнически вагони и фургон в мащаб, който е малко по-едър от 87 и се връзва чудесно например с Е69, но не и с други вагони в точния мащаб 87.
В доста редки случаи 00 стои недобре до Н0. Обикновено локомотив и вагони от двата мащаба спокойно могат да се сложат заедно на един влак. Ако вагоните са от един и същи вид, а мащабът им е различен - май не става.