Макетиране и техники на макетирането | All about layouts > Похвалете се с вашия макет | Show us Your layout

Макет на gzo в НО

(1/19) > >>

gzo:
След преглеждане на доста проекти на модели, реших да се спра на следния вариант....



Макета ще бъде в НО на  2 нива и с коловозно развитие по подобие на проекта на инж. Паскалев. Благодаря на колегата Топалов който бе така добър да сканира статията с проекта на инж. Паскалев.  :thank_you:.
Основата ще бъде с размери 200х100 см. а макета ще се вписва върху нея горе долу така, както се е вписал в границите на снимката.
Залагам на максимална изчистеност от жп инфраструктура за сметка на повече място за ландшафта. Най-високата част по линията се явява моста в средата. Двата кръга на осмицата ще минават над/през 2 съседни хълма което изисква и 2 тунела. Хълмовете ще се свързват едиствено чрез моста.
Отчитам, че в този макет най-голямо внимание ще трябва да се обърне на наклоните, които трябва безпроблемно да се усвояват от влакчето. По-груби сметки моста ще вдига нивото около 7,5-8,5 см, изчисленията те първа предстоят, но вярвам, че съм заложил аванс с размерите на макета 200х100. В момента линиите се простират в граници 185х90 см. Това са размери без да включвам 2-ри коловоз на гарата, но ако нещо се обърка ще игнорирам 2-коловоз и ще поставя челен от ляво на гарата.
Приемам всякакви градивни мнения дорде още не съм скроил плота  :drinks:

pach:
Веднагически ( :pleasantry: :pleasantry: :pleasantry:) си изчисли дължината на релсовото трасе което ще ти формира наклоните.
ПРавилото, което е потвърдено от практиката и в този форум е:

L=(H*1000)/S

Където L е дължина на необходимото трасе за изкачване на Н - необходимата междуетажна височина, а S - съответният наклон в този участък (в промили!!!).



За S e прието да не е повече от 40/1000 (четиридесет на хиляда), но практиката показва (особено за НО) че е нежелателно да надминава 35/1000 - тоест в рамките на един линеен метър изкачването да не е повече от 35 мм.
В противен случай, има опастност от приплъзване на модели, а ако не са цифровизирани, (със съответната обратна връзка от двигателите за компенсиране на натоварването) локомотивите ще имат видимо забавяне и затруднено изкачване, респективно "скоростно" спускане в наклоните.

В твоя случай от точка а до b май не ще "събереш" два метра трасе (тоест "заветните 70 мм - виж  ТУК), но от точка с до точка d ми е още по-съмнително.

Препоръчвам разминаване (може чрез увеличение на площта на плоскостта) на трасетата в точка е за да събереш двата метра м/у а и b (тоест вече ще е дълго от е до b за единия наклон).
Колкото за връщане (при това доста плавно) едновиткова спирала в района между точка с и d (с център около числото 77). тогава по има шанс да стане спускането на трасето за да мине под моста. Е, там може би освен втория хълм, ще ти трябва и тунел за да скриеш витката на спирала, тъй като изисква по-малък радиус).
Не виждам друго решение за тазе фигура.
Имай предвид и това:

За да няма после "опаааа, какво стана та се ..."  ;D ;D ;D
Повече за наклоните може да прочетеш тук:
http://www.railwaypassion.com/?cid=102&NewsId=11

Best Ripper:
Хич не се впрягай на тия 3,5% наклон! Никой няма да дойде да ти ги мери! Пък и да ти ги мери - можеш спокойно да му изплющиш един реализъм зад врата! Прави спокойно до 5-6%, още повече, че едва ли ще караш дълги влакове. Като сложиш релефи, сгради и т.н. изобщо няма да личи, че градусът на наклона е по-голям от реалното. Да не засягаме темата за реалните наклони в планински железници...  :spiteful: Най-важното е съвсем плавно и равномерно да правиш изкачването - да няма "ями" и "гърбици", където може да започнат да дерайлират вагони или да се откачват.  :drinks:

pach:
Рипърчето не спира да се заяжда, но ти не му обръщай внимание... :on_the_quiet:
Не става въпрос за реализъм (нито за боя по релсите и механизмите) а за най-елементарно избягване на буксуване дори на изолиран локомотив, който ще се изкачва по-наклоните.
Прегледай клиповете от клубният ни макет в N и прецени дали би ти харесало такова затруднено движение на локомотиви.А за амортизацията им (дори да не слизат от макета и да си нямат "кашони и витрини") просто на всички е ясно. Струва ли си да се хабят електромотори и зъбни колела в задвижванията им, па ако ЩЕ и по пет за десет лева да купуваш??!!! ;)
После си решавай за себе си какво точно искаш от макета ти. :hi:
 ;D ;D ;D

Best Ripper:
Паци, ако на 5% наклон ти буксуват локомотивите, то белята е най-малко в релсовия път.  :hi: Най-скоро изхвърли локомотива.. или поне преди това му провери бандажи, талиги, колооси на вагоните и т.н. Да няма някаква нежелана ръчна спирачка в самия влак...  ;)

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

Премини на пълна версия