Поздравления за този, който се е занимавал да го напише, но точно "Стрелки и кръстовища" е 90% свободни съчинения.
Разделителните стрелки на трамваите се превключват или ръчно, или дистанционно по два начина. И в двата случая стрелката има пружинен фиксиращ механизъм, който притиска езиците съм раменните релси, за да не се самоотворят от вибрациите при преминаване на трамвая.
Ръчните стрелки се обръщат (отварят) с лост от водача на трамвая. Дистанционните се задвижват чрез соленоид (електромагнит), подобно на стрелките при моделите. От няколко години се внедрява оборудване за радиоуправление на стрелките от водача, но по-стария, по-прост и все още масов метод е чрез "мостче" на контактната мрежа. При преминаване на пантографа през него, веригата преминава през соленоида на стрелката и ако трамваят е "под тяга", т. е. има голяма консумация, стрелката се обръща или принципът е същия като при тролейбусните стрелки. Разликата е, че при тролейбусите, стрелките стоят нормално в едното си положение и се обръщат краткотрайно в другото при нужда, а при трамваите стрелката остава в положението, в което я е обърнал последния трамвай.
Водачът трябва при приближаване визуално да следи езиците дали са в неговата посока. На някои места има допълнителни светофарни уредби, които показват положението със светещи стрелки. Стрелките нямат връзка със светофарите на кръстовищата.
Номиналното напрежение на градският електротранспорт в България, в т. ч. всички трамваи и тролейбуси е 600 V=.
Ето съоръжение за пресичане на тролейбусна и трамвайна КМ:
http://gtsofia.info/galerypics/Uploaded/maniak/178/19_08_2008/IMG_1599_1219592947.jpgУчудващо, но пантографите не се закачват в жлебовете.
Традиционно за София е пантографът да се сваля само и единствено с въже. В различни моменти са доставяни нови или употребявани трамваи с дистанционно управляеми пантографи, но тези системи са оставяни на даизживяване и при повреждане или счупване на пантографа са демонтирани и заменяни с въже. Същото се случва и в момента с доставените миналата година употребявани трамваи Т4D-C.
4. Вярно ли е, че стрелките (ако въобще се наричат така) разположени на КМ на тролеите и определящи посоката, се превключват в зависимост от моментната консумация на ток, т.е. при малка консумация (например празен ход на тролея) посоката е една, а при моментно натоварване, когато щеката се намира малко преди "стрелката", тя се превключва, след което пак се връща в старото си състояние?
Точно така е. При трамваите е същото, но стрелката не се връща, а остава в новото положение.