Автор Тема: Да попитам по-опитните и знаещи!?!  (Прочетена 968787 пъти)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12380
  • Рейтинг: 1340
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #105 -: 22 Октомври 2008, 10:06:27 »
Цитат на: zazo link=topic=312.msg11804#msg11804 date=1224655878
Хех, Ясен с такъв кеф разказва за каквото го попиташ, че направо те "застрелва" от упор с познания и информация. В общи линии след един бърз разговор с него пред "цици" центъра, разбрах, че уважаващ себе си хобист не може да не се интересува поне малко от история на железниците.
Какъв е тоа "цици"-център бря? ;D ;D ;D

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #106 -: 22 Октомври 2008, 19:28:42 »
Цитат на: pach link=topic=312.msg11802#msg11802 date=1224655111
Хм , тая тема тук май трябва да я прекръстим на "Въпроси към Ясен..." , щото само той от компетентните ни се "връзва" да отговаря... ;D

Та , уважаеми Ясене , дали не бих могъл да те попитам това по-долу, пренесено от "продажбата" на лилипутските вагоне на Зазо ?

Цитат на: caprycorn link=topic=897.msg11787#msg11787 date=1224607995
Не. "Тракия експрес" е пуснат за първи път през септември 1938 година в състав: Фургон, 1/2класа, ресторант и 3та класа.  4 вагона, като 1/2 и 3 та класа са купейни вагони
Нещо по-конкретно за така изброените вагони.Тоя списък и аз го знам ,даже имам сведения че са били следните
1бр. фургон  (но ми трябва кой конкретно вид или поне снимка...)
1бр. АВ4 като това явно е 1/2 класа (но поне снимка или нещо което да ме ориентира...)

1бр. WR4 този ми е неизвестен (може би това е ресторанта, но с мойта липса на познания по въпроса...)
1бр. С4 като съпоставяйки с горното,предполагам че е третокласният (пак една снимка ще свърши страхотна работа...)

Идеята ми е ,че искам да си събера "Тракия" експрес (първият български експресен влак) в автентичният му вид.
В таз годишният каталог на "Конрад" иначе ги има вагоните на Зазо и в ТТ.
фургон ??? -Gepдckwagen (ex Pw4i-32) кат.№13821
комбиниран пътнически ???-1./2. Klasse (ex BC4i-31) кат.№13321
Обаче нямам никакви познания , та за това питам...
Ако имам видът на "Тракия" експрес  като истински (тогава ние не сме имали родно производство на вагони - тоест те са били вносни ) , или пък как изглеждат в НО , това пак ще ми е от полза , за да мога да ги издиря , или техни чертежи...
 
Не са били тези вагони, със сигурност го твърдя. Но кои са били и аз не знам. Информацията за вагоните на БДЖ е страШно оскъдна. Единствено от професор Йордан Тасев и от Стефан Стоичков може да се вземат някакви спомени. Последният се канеШе да издава книга за вагоните на БДЖ, но така и не разбрах докъде е стигнал. Ако някой научи неШто, нека публикува

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re:Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #107 -: 24 Октомври 2008, 16:35:10 »
Имам следния въпрос на железопътен фен новобранец. Чета една от книгите на Деянов и там се споменава на няколко пъти за т. нар. "трета маневра". По-конкретно за обръщане на пътнически композиции на гара София, през Военна рампа. Въпроса е защо се прави това обръщане и прави ли се още?

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12380
  • Рейтинг: 1340
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #108 -: 24 Октомври 2008, 17:03:12 »
Трета маневра се извършва на триъгълника и се прави за да се обърнат пътническите вагони  със тоалетните на страната от към която не се гарите...или пък беше , купетата да са откъм слънчевата страна през зимата , и сенчестата страна през лятото...или нещо с коридорите на купейните вагони бе...
бах м**** и аз съм забравил .... :-[

Та защо се прави трета маневра?
 ;D

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re:Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #109 -: 24 Октомври 2008, 17:10:16 »
Подозирах някакви подобни съображения, но аз лично съм се возил доста пъти във влакове дето коридорите са ту от едната ту от другата страна и фургона или пощата са най-отзад. Пък гледах как Ясен на една от срещите старателно композира едни влак, така че коридорите да се от едната страна.
Въпреки, че за тоалетните едва ли има значение, щото гарите също са от различни страни на линията.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12380
  • Рейтинг: 1340
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #110 -: 24 Октомври 2008, 17:14:50 »
Ако четеш същата книга на Деянов , която и аз ,то някъде има и по-подробно обяснено , ще стигнеш...
Пък и Яско е тук (беше  ;D), ще ни светне по ашиците , кат сме тъпи... :-[
 ;D
« Последна редакция: 24 Октомври 2008, 17:17:04 от pach »

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6730
  • Рейтинг: 1098
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re:Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #111 -: 24 Октомври 2008, 17:18:09 »

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #112 -: 24 Октомври 2008, 17:39:20 »
Пътническият влак се композира по строги правила!!!
1. Вагонът 1 ва класа трябва да е в средата на композицията, за да може да спира точно среШту сградата на гарата(а не на стрелковата гърловина)
2. Вагон ресторантът (или вагон бюфет) е залепен до 1во класният вагон (за да бъде удобен за пътниците от 1ва класа, а след като и той е в средата на влака е удобен за ползване от всички вагони)
3. Вагонът за майки с деца е залепен до 1во класният вагон (за да спира среШту сградата на гарата)
4.ПоШтенският и багажният вагон са за в началото на влака, ПоШтенският е залепен за локомотива, а багажният е зад него, те са най уязвими при евентуална катастрофа, затова са отпред.
5. КуШет и спални вагони са на опаШката на влака (най слабо уязвимото място при евентуална катастрофа)
6. Желателно е на всички вагони купетата да са от едната страна, така се знае предварително кои номера места се возят "напред" и кои "назад" по посока на движението.
Така че, една класическа композиция има приблизително следния вид:
Post, Pw, B, B, B, A, WR, B,B,B,B, Bc, WL,WL*
В годините, за които Деянов пиШе в книгите си, тези правила все оШте са спазвани и така наречената 3та маневра е била НЕОБХОДИМА.Когато влкът е по къс,няма спални и куШет вагони, маневрата е по проста-само багажният вагон се премества от единия в другия край на влака. В днеШно време, когато композициите са от по 4-5 вагона, без ресторанти, спални, дори и без ПоШти и фургони, мисля че такава маневра не се прави.
 Затова моят съвет е: КОЛЕКЦИОНИРАЙТЕ ПО СТАРИТЕ ЕПОХИ ;)
*Post=ПоШта; Pw=багажен вагон; А=1ва класа; B=2ра класа; Bc=куШет вагон; WR=вагон ресторант;WL=спален вагон
« Последна редакция: 24 Октомври 2008, 18:05:47 от caprycorn »

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1025
  • Рейтинг: 272
    • bgrail.info
Re:Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #113 -: 24 Октомври 2008, 21:34:51 »
Освен това и въпросният триъгълник го няма вече.
В момента в Пловдив се обръщат съставите на някои влакове с цел равномерно износване на ребордите от двете страни на вагоните, но не с триъгълник, а с разходка до Скутаре и обратно.
Навремето също е имало и строги правила от коя страна да са купетата според сезона, така че зимата да се огряват повече от слънцето, а лятото да са повече на сянка.
« Последна редакция: 24 Октомври 2008, 21:36:46 от bdz43r »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12380
  • Рейтинг: 1340
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #114 -: 25 Октомври 2008, 08:27:33 »
Откъде могат да се намерят буквено-цифрените означения на вагоните в България по онова време?Пътнически и товарни , въобще всичко ща е "вагон"! ;D
Нещо като горният списък на Ясен , но за България!
 ;)

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re:Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #115 -: 13 Ноември 2008, 11:43:11 »
Някой може ли да ме "светне", ей на тоз куплунг какво му йе универсалното и става ли за т.нар. близко куплиране.

http://roco.cc/index.php?id=104&Anfangsposition=0&artikelnummer=40397&bezeichnung=&bahnverwaltung=&epoche=&stromsystem=&spur=&merkmale=0&detail_artikelnummer=40397

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #116 -: 13 Ноември 2008, 12:07:22 »
Този куплунг е средно универсален. Зацепва както със стандартните кплунзи така и със самия себе си. не се зацепва с курц куплунзите на РОСО. Направен е така че може да се използва за "отложено" разкачане. Като всички универсални неща, притежава и универсално качество(разбирай при употреба, иначе си е съвсем качествено направен). Държи буферите по-близко от универсалните сцепки, но е доста далече от курцкуплунзите. Аз ги ползвам само и единствено за локомотивите както и за връзката с първите пътнически вагони, особенно на пуш-пулл влаковете.

Gervasii

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1734
  • Рейтинг: 40
  • НО DRG IIb епоха София
Re:Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #117 -: 13 Ноември 2008, 13:58:09 »
а така също и за Trix и Marklin - за куплиране на вагони на Росо с тях

Жоро

  • Trade Count: (67)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1654
  • Рейтинг: 143
  • HO DR IV епоха София
    • Хоби свят
Re:Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #118 -: 13 Ноември 2008, 14:34:59 »
Цитат на: Gervasii link=topic=312.msg12863#msg12863 date=1226577489
а така също и за Trix и Marklin - за куплиране на вагони на Росо с тях
И най-вече за старите куплунзи на Флайшман, дето с никой друг не се закачат. Както каза Любо, буферите не са така близо, както при който и да е куцкуплунг.

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re:Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #119 -: 13 Ноември 2008, 14:49:32 »
Благодаря за включването, няма да ползувам тогаз.