Приятели,този уикенд 26.11.-28.11.2010г. се оказа незабравим за мен и моето семейство.Осъществихме една наша мечта ,а именно -пътуване с теснолинейката по единствения запазен такъв път в България :гр.Семтември-гр.Добринище-гр.Семтември.Бих го нарекъл ,пътешествие.Изживяването и вълнението които изпитах са само част от удоволствието да се пътува с това влакче.Ще се постарая с малко думи и много снимки,хронологично да Ви направя съпричастни към видяното от мен.В началото искам да Ви кажа ,че ще видите много красиви снимки на различните гари,но и доста които навяват тъга,че в тази наша държава /имам впредвид тези които рушат и чупят/ никога няма да се научат да пазим направеното от човека за човека.В късна есен е невероятно красиво по целия маршрут през гори и чукари,а само мога да си представя какво е напролет или когато завали сняг.Кондукторката на влак 16104,леля Вили сподели: "34 години пътувам по тази линия и всяка зима е страшно красиво.Вали сняг,тъмнина,а локомотива осветява пред влака и имаш чувството,че си в тунел от сняг.А във влакчето ,топло ,мохабет с различни хора...." Прав е Светлин като казва -там е друга България.Няма как да не станеш приятел с цялата бригада на влака.Спира влака примерно на гара Велинград и началник влака съобщава-Има време за едно кафе. Или на г.Якoруда-Спокойно,изпушете си цигарите...и тогава ще тръгнем.
За първи път откакто имам фотоапарат ми изписа - memory card FULL-2 gb :yes:Някои от снимките може да не са на фокус,но почти през цялото време снимах на отворена врата с една ръка,а с другата се държах
И така всичко започна от централна гара Пловдив с пристигането на експрес "Диана" ,с 10мин.закъснение / по нататък ще разберете защо споменавам това/ ,с който ще пътуваме до гр.Септември:
На гара Пазарджик трябваше да изчакаме експрес "Сл.Бряг" за Бургас ,който се движеше с 60мин.закъснение,съответно и "Диана" закъсня с 50мин.
Леко изнервен,че изпускаме влака за Добринище,пуша нервно на перона,когато ни успокоиха,че и 1,30ч.да закъснеем,теснолинейката ще чака
.От 08.10ч. та в 9.30ч.пристигаме в гр.Септември.С марш на скок
минаваме през подлеза и се озоваваме пред едно симпатично малко влакче,обвито цялото в пара ,което чака спокойно своите пътници:
А вътре -топло,уютно и чисто.Сигурно забелязахте,че прозорците са ПВЦ и шума е значително по-слаб от преди .Отварят се само на 1/3 от възможното и знаете ли колко малко ,почти никакви боклуци и бутилки има около линията,както ще видите.
Първа спирка : т.н. Пампорово/обикновен прелез/,не разбрах защо я наричат така .Наблизо има село и може би затова спира влака:
Влака влиза в гара Варвара.Този симпатичен шишко
гледа лошо,защото като мине влака през поста му,той вдига едната бариера,след което препуска около 600-800 метра ,за да спусне бариерата от другата страна на гарата.Това всъщност е престоя на влака на г.Варвара
Гара Варвара:
Багажния фургон от новата 2011г. го премахват
.Той е само един за деня, в състава на влак 16103,който тръгва в 09.00ч от Семтември и на влак 16106 на 15.00ч.от Добринище.И малкото приходи от колетни пратки ги отнемат от теснолинейката
Заминаваме от г.Варвара:
Влака поема по дефилето
Хората по подръжката поздравяваха влака
.На това място е сп.Марко Николов.Няма постройка,но имам някакви спомени,че оттук тръгват пешеходни туристически маршрути и затова влакчето спира.
Следваща спирка -Цепина
Продължаваме нагоре
Всички гледат влака
Служебна спирка:
Преди гара Долене:
Пристигаме на г.Долене:
Кратък престой и влака е изпратен от началник гара:
И се започна едно "катерене"
Същото място ,погледнато отсреща .Естествено това го снимах на връщане.
От следващите снимки,може да добиете бегла представа за каква денивелация става въпрос
:
Линията се вижда пред постройката с продълговатия червен покрив.Снимам от около 2км ,в движение от влака:
На гара Костандово -среща м/у 16103 и 16102 от Добринище -06.40ч. към Семтември
Всеки по пътя си
Пристигаме на гара Велинград
Водонапорна кула -гара Велинград
Заминаваме към сп.Велинград -юг
сп.Велинград-юг:
Останките на спирка Острец:
Продължаваме към гара Цветино:
Гара Цветино:
Спирка Св.Петка:
През тунели и гори пътуваме към гара Аврамово:
Спирка Пашово,влака не спира...гори тилилейски
Вижда се на следващите снимки,как се изкачва влака:
Гара Аврамово,най-високата жп.станция на Балканския полуостров.Тук трябваше да срещнем влак 16104,на 09,45ч.от Добринище ,но локомотива беше аварирал на г.Якоруда
Довиждане Аврамово
Спирка Смолево:
Времето навън стана само за пътуване
Завоя преди спирка Черна Места:
И самата спирка:
Пристигаме на гара Якоруда,където авариралата машинка на 16104 очаква помощ от Септември.Повредата е ниско налягане на маслото:
Снимките на гарата ги правих на връщане,но за да спазим хронологията ги слагам сега
Спирка Юруково:
Спирка Дагоново:
Да изпратим влака
Гара Белица:
Спирка Генерал Ковачев:
Спирка Гулиина баня:
Гара Разлог.На снимката има час ,защото закъснението от 45мин. вече е наваксано.Какъв влак,а?Върви по точно от експресите
Влак 16103 пристига на гара Банско:
Зареждане с вода:
Гара Банско на фона на Пирин планина:
Влака е готов да отпътува за Добринище
Спирка Св.Георги ,или може би църква
Едно изпълнено с емоции и вълнение пътуване приключва точно по разписание на крайна гара Добринище
Тръгвайки към хотела чувам познат звук ,обръщам се и виждам локомотивчето да прави маневра за да поеме по обратния път в 15.00ч. като влак 16106
Вместо епилог :
Последния редовен товарен влак е пристигнал на гара Банско преди 4 години.Последния редовен парен локомотив се е движил по тази линия през 1963 година на XXв./по информация на служители от г.Банско/
Апел към властимащите и тези от които зависи съществуването на тази линия:
Господа,не закривайте и не позволявайте да загубим едно национално богатство.Тази линия може да носи много приходи ако има малко повече реклама .
Пример : На връщане 28.11.2010г. забелязах два автомобила с гръцка регистрация които се движиха и изчакваха влака от Велинград почти до Варвара.като през цялото време снимаха с камера
За Вас снимките направи Димитър Милинич/muncho/ .Надявам се да Ви харесат! Очаквайте още снимки и видео по другите раздели,скоро