Чудесно е!!!
Най-после и ти се престраши, да покажеш към какво се стремиш.
Поздравления!

На спиралата не са необходими голями радиуси, тъй като те се обуславят от две основни неща:
1. Радиуса трябва да е достатъчен, да не "сече" композициите при движението им в нея.
Тоест радиса да е достатъчен автосцепките да не се разкачват. Обикновенните, щото кинематичните са безпроблемни.
Но това е по-маловажното условие, защото обикновенно не е проблем, тъй като е вследствие на обиколката.
2.Радиуса трябва да е достатъчен, щото да позволява достатъчна дължина на релсовия път (дължината е в следствие радиуса),
за да ти позволи в рамките на един "оборот" от кръг по спиралата, да се изкачва с минимум 77 мм (за електротяга).
Фактически спиралата трябва да е възможно с най малки размери, тъй като основната и задаче е пестене на място,
като "превзема" по-голями височини. Тъй като спецификата и на геометрия е такава, тя винаги е в тунели.
Тоест там дори и да се "гънат като наденици" влаковете...на кого му пука, като не се виждат!!?!!

Практически остават горните две ограничения - минимума (освен площта която да заеме) се определя от минималният радиус,
приемлив за промили в наклон и максимума при който няма да се саморазкачват влаковете при движение по нея.
Или с други думи казано, радиуса можеш да го направиш от гъвкави релси (флекс) с индивидуален (или нестандартен) размер,
като предварително изчислиш при какъв радиус ще получиш дължина на най-вътрешното трасе (ако е двойно в спиралата),
при който ще получиш заветните 77 мм.
Тоест тази дължина трябва да ти е минимум около метър и половина,
ако избереш стръмност на наклона близо до 4/1000. Но както знаем това освен, че не е реално изглеждащо за окото
(дори за теб, който си привърженик на Швейцарските железници

),
е и твърде натоварващо за подвижният състав. А по-старите локомотиви направо ще си буксуват ако теглят сравнително дълъг влак.
Тоест в подкрепа на горното ще дам един
пример за НО изпълнена двуетажна спирала в основата си,
правена със стандартни релси (не са гъвкави) от релсова система Тилиг-НО-Елит,
правена обаче във
WinTrack:
Сн.1. На тази снимка съм направил един пълен оборот от бъдещата спирала. Последната релса нарочно съм я "извъртял" на вън,
за по-голяма прегледност. Със синя черта съм очертал "входа" към спиралата. В червеното кръгче съм заградил точно мястото където са "превзети" заветните 77 мм. Тоест имам тази височина не в края на последната релса която би затворила кръга, а на границате м/у нея и предпоследната релса. Това е необходимо защото правата дефакто (в синьо) "влиза под спиралата, геометрически не в края на първият кръг , а малко по-рано. Тоест там ми е ноебходимо минималното разстояние от 77 мм за електротяга (с вдигнат пантограф).

Означеното разстояние със зеленита скоби е "бонуса" в този случай, който повдига (без предварителни изчисления) спиралата до 86 мм.
В действителност и на практика този "бонус" ще го ползвам за значително по плавен преход в началото и края на спиралата,
съгласно още едно основно правило - това за избягване на чупките по релсовият път, за да не увисват локомотивите (така е 100% сигурно, че няма да губят токоснемането от някоя колоос).

Както се вижда от снимка №1, постигнал съм (набързо правено),
много добър наклон - в рамките на 3,2/1000 при стандартен радиус от R=425 мм.
Сн.2. Тук вече съм "извъртял" втори кръг от спиралата, с който "превземам" още 77 мм (като изискуем минимум).
Резултата е получен благодарение на геометричните зависимости, с още по-добър резултат.
На същият принцип описан по-горе съм предвидил предпоследната релса от вторият кръг, да е на 2х77=148 мм,
което е необходимата минимална височина за втори етаж от една спирала (разбира се пак за електротяга).
Радиуса (логично) е останал същият - 425 мм, но има още един "бонус".
Промилите леко са ми намалели от 3,2 на 3,17/1000. Така се получава още едно облекчаване на локомотива,
теглещ подвижен състав не само в наклон, но и в завой.
Трамвая

онзи ден писА за професионалната формула по въпроса.
Ние сме все пак моделисти, не професионалисти и приемаме нещата по-свободно и
без излишно усложняване - практиката ни е показала, че може и така...по-простичко.

Резултата е виден тук в 3D-варинте на същата двевиткова спирала.
Практически дори горе при проектирането и изчисления
(не съм си играл да ги направя със плавното "влизане" и "излизане" от спиралата в наклона
съгласно правилото за предотвратяване на чупките), аз съм получил необходимият запас за това (три релси "В повече")
означен в кръг, като същевременно имам І-во ниво на 77 мм и съответно ІІ-ро ниво на 148 мм.

Това о е накратко и набързо по въпроса за спиралите.

***************
Повече в "Краткото българско ръководство" за работа с WINTRACK,
което заедно програмата работеща изцяло с интерфейс на български език,ще е готово за празниците.
Да Грегари, не съм забравил, че го чакаш и се надявам да стане готово до тогава.
А до тогава, ти се подготвяй теоретично, снимково и мечтаейки, не забравяй да решиш точно какво искаш да направиш.
Всъщност това е основното и най-трудно изпълнимо правило.
Хвала на тез дисциплинирани хобисти които го спазват (но не познавам такива)

Поздрави!
