Автор Тема: Борисов даде старт на жп магистрала “Тракия”  (Прочетена 26110 пъти)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Цитат
С мотриса "Дезиро" до Аерогара София

Инж. Димитър ДЕЯНОВ

За разлика от други столици и големи градове в Европа и света, където градските управи работят в тясно сътрудничество с националните жп администрации за максимално използване на железниците във вътрешноградския и крайградския пътнически транспорт, у нас не е така. Столичната община и БДЖ въобще не контактуват по тези проблеми или го правят, само ако трябва да се ликвидира някоя част от съществуващата жп мрежа на територията на столицата. Така беше при ликвидирането на гарите Сердика и Стан, а още по-рано на гара Перловец, по-голямата част от околовръстната линия и т.н. Вече няколко десетилетия жп инфраструктурата на територията на града като че ли пречи на Софийската община и тя всячески се стреми да я ликвидира, вместо да я усъвършенства и използва пълноценно за градски пътнически транспорт и икономично снабдяване на столицата с масови стоки и други товари.

Въпреки тази неблагоприятна ситуация, си позволявам да възобновя едно предложение отпреди девет години за бърза жп връзка между Централна гара София и Аерогарата, като се надявам, че този път то ще срещне разбиране. За целта може да се използва значителна част от вече съществуващата жп инфраструктура. Необходимо е само да се доизградят малки отсечки в района около гара Слатина (фиг. 1). Това са 400-500 метра нов железен път между съществуващата част на бившата околовръстна линия, от района на сп. Христо Смирненски до гара Слатина (поз. 1) и други около 800-900 метра от края на жп естакадата (между гара Слатина и гара Подуяне-разпределителна) до Аерогарата (поз. 2). Непосредствено до Аерогарата ще се развият два челни приемно-отправни коловоза (полезна дължина около 100 метра), с удобни перони за слизане и качване на пътниците.

За подвижен състав ще се използват една или при по-голяма честота на движението – две дизелови мотриси от типа "Дезиро" (серия 10). Във втория случай те ще се разминават в гара Слатина или между гарите София и Подуяне-пътническа. Времето за пътуване по маршрута Централна гара София - Подуяне - Слатина - Аерогарата или обратно ще бъде около 17-20 минути. Това време е недостижимо, за никакво друго превозно средство по градските улици.

Единственото място, където влакът и уличното движение ще се подчиняват на едни и същи светофари, е пресичането на улицата към Булгарплод (сега там е зеленчуковата борса). Затова спирката на влака, по посока към Аерогарата, ще бъде на перон (поз. 4), а в обратната посока – на перон (поз. 5). Светофарите ще са отворени постоянно за уличното движение и ще го спират само, когато влакът трябва да премине, след като се е установил и потегля от спирката.

Ако бъде възстановен и демонтираният понастоящем къс (около 250 метра) участък (поз. 3 на фиг.1), е възможно да се създаде и пряк железопътен маршрут: Аерогара - гара Слатина - надлез Дървеница (връзка с метрополитена на станция 10 и автогара Юг) - гара Пионер (за кв. "Дианабад") - Софияленд - Хладилника (връзка с трамвай № 9, 14 и автобусни линии). При този маршрут само Симеоновско шосе ще се пресича на ниво, като пресичането ще се регулира с обикновени светофари.

Възможността сравнително лесно да се усъвършенства наличната (но вече малко останала) жп инфраструктура в градските райони, за които става дума, предоставя отлични условия да се създадат нови, неразработени досега маршрути в помощ на столичния градски транспорт. Железниците могат да ускорят превоза на пътници по тях, да намалят замърсяването на околната среда в градските зони, да увеличат удобствата на пътуващите до и от такива транспортни възли като Централна гара и Аерогарата, а чрез връзките с метрополитена, трамвайните и автобусните линии да създадат условия за бърза връзка между железопътния, въздушния и градския транспорт в столицата.

Предлагам Министерството на транспорта, Столичната община, летищният комплекс, НК ЖИ, БДЖ ЕАД и други заинтересовани институции и граждани да подкрепят идеята за бърза железопътна връзка с Аерогара София. За целта е необходимо под егидата на Министерството на транспорта и Столичната община да се пристъпи към кратко инвестиционно проучване и ускорено проектиране на направените предложения, като едновременно се осигури целева финансова помощ за доизграждане на съществуващата жп инфраструктура, необходима най-напред за линията до Аерогара София.[/

Тази статия на инж.Деянов  :hi: разбира се е от списание " Железопътен транспорт".
http://www.jptactis.com/Archives/jpt406/dejanov.htm

Не ходете в архива на списанието (линка)  вмъкнал се е Троянец

--------------------------

Дружество за Запазване и
Развитие на Железницата


Интересно това дружество дали съществува още????
http://www.bluelink.net/maritza/
гледам че е било "базирано" май в пловдивски компютър...
« Последна редакция: 08 Юни 2011, 11:22:45 от pach »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма

Цитат
Оскъдно зелено
Татяна Явашева  

Железниците ще се разделят с две жп гари със затихнали функции, а Столичната община ще изгради паркове на тяхно място

През 30-те години на миналия век, когато кмет на София е инж. Иван Иванов, столицата е била наричана "Малкият Брюксел" и "Виена на Балканите". През последните десетилетия големият град все повече прилича на бетонна джунгла, в която водата и зеленината намаляват. Всички твърдят, че на такова място трудно се живее, и въпреки това столицата като магнит привлича все повече хора.

Инвеститорите сякаш не мислят как ще се чувстват в този град следващите поколения. От всеки терен опитват да извлекат максимална печалба, без да имат грижа за средата, в която обектът ще се вмести. Според минималните екоизисквания на всеки жител трябва да се падат 20 кв. м зелена площ, а София отдавна загърби тези норми. Строителството подяжда зеленината. Кризата стопира много от инвестиционните намерения, но от Столичната община дават позитивни сигнали за загриженост към облика на столицата.

Наскоро Националната компания „Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) обяви намерения да се раздели със свои остарели активи. Сред тях са жп гарите „Пионер" в район „Изгрев" и „Сердика" в Зона Б-5, които отдавна са загубили предназначението си в мрежата на жп транспорта. Вече е почти ясно каква ще е съдбата на тези имоти.

Дремещите активи
В новия устройствен план на София, който влезе в сила през декември 2009 г., на терените на двете гари е предвидено да има зелени площи, в които да се развиват спорт и атракции. Така сагата за многострадалния парк "Възраждане" тръгва към развръзка, а строителните складове в Борисовата градина - към изчезване. Жп гара „Сердика", която е в непосредствена близост до мол „София" на бул. "Ал. Стамболийски", отдавна не съществува. Теренът от близо 49 дка се стопанисва от НКЖИ. Площта на гара "Пионер" е 60 дка, като и двата обекта са частна държавна собственост. Затова единствено Министерският съвет може да вземе решение релсите, които вече не се ползват, да бъдат демонтирани, и терените да получат друго предназначение, обясни пред „ТЕМА" Джоанна Димитрова, директор на Дирекция „Финанси и управление на собствеността" в НКЖИ.

Жп линията до гара "Пионер" се експлоатира единствено от лицензиран частен превозвач, който плаща инфраструктурни такси, за да пренася по нея строителни материали към складовете на гарата. Те се отдават под наем от НКЖИ. Това място беше превърнато в център за търговия със строителни материали, тъй като през 90-те години БДЖ разреши теренът да се ползва за несвойствени на тяхната дейност цели. Инфраструктурната компания се отдели от железниците в началото на 2002 г. и наследи това перо като източник на приходи.
В зелената зона има неприсъща дейност, смятат не само архитектите, но и хората, които живеят в тази част на столицата. Няма логика в парка да има складове за строителни материали, но по същата „логика" такава търговия се развива и на входа на Зоологическата градина. Това става с договори за наеми, със заменки и с други подобни схеми, твърди главният архитект на София Петър Диков. Преди три години е имало опити някои от складовете да бъдат нанесени в кадастралната карта и после да бъдат продадени, но арх.Диков се противопоставил на това намерение. „Ако това беше станало, после още по-трудно щяхме да ги махнем оттам", коментира той. Надява се в най-скоро време тази дейност да бъде преустановена и теренът да бъде разчистен.

„Складовете се отдават под наем съобразно правилника за прилагане на държавната собственост, като има категоризация на площите. В договорите е записано, че с едномесечно предизвестие собственикът може да прекрати договора. Имаме право да сменим предназначението на терена, а може и да го да продадем", обяснява Димитрова. Тя обаче не можа да конкретизира какъв точно е месечният приход от тази дейност.
Проявяваме гъвкавост и сме отворени за добри предложения, които са от интерес на столицата, уверяват от НКЖИ. Линията на гара „Пионер" на практика е закрита, затова в НКЖИ имат готовност да изслушат всякакви бъдещи инвестиционни намерения, свързани с остарялата инфраструктура.

Последните оценки за тези имоти са правени през 2008 г., когато цените бяха доста по-високи от днес, а и интересът към тях беше различен. Тогава Общият устройствен план на столицата все още не беше окончателно приет и коефициентът на интензивност на застрояването беше доста по-висок. Тези площи вече не са така апетитни както преди, защото там може да се развива само зелена зона, спорт и атракции, докато преди това имаше намерения тук да се направи жилищен комплекс с големи търговски площи. Сега коефициентът на разрешено застрояване е 0.3 и е твърде нисък, за да привлича инвеститори. Ако общината излезе с интересно предложение, от държавното предприятие обещават да направят необходимото, за да дадат рамо. Като инфраструктурен мениджър НКЖИ не може да дарява. Но ако Министерството на транспорта и Столичната община вземат решение терените да се използват в обществен интерес, компанията е готова да ги предостави, увери Джоанна Димитрова.


Парк „Възраждане"

Арх. Борислав Борисов е бил общински съветник до 2007 г. и е присъствал на редица обсъждания, свързани с бъдещото предназначение на остарялата жп инфраструктура, но и до момента нито едно предложение не е одобрено. Той е бил вносител на идеята за създаване на парк „Възраждане", който може да е като оазис сред многото постройки в централната част. Преди повече от 25 години, когато кмет е Петър Междуречки, на това място са правени сондажи и е бликнала минерална вода с много добри качества, но сондажът е бил запушен. Тук е и зала „Спортна София", където някога тренираха „златните момичета" на българската художествена гимнастика, през годините са изградени и спортни игрища.
„В центъра на столицата има нужда от такъв парк, освен това Зона Б-5 е една от най-гъсто населените. Интензивността на застрояване още повече нарасна, след като там бе издигнат и мол „София". Столичната община в крайна сметка реши да опази от презастрояване тази част на столицата, но до момента няма напредък по изграждането на парк „Възраждане", коментира арх. Борисов.

Ще припомним, че за парк „Възраждане" имаше дълъг спор между главния архитект на София Петър Диков и общински съветници от БСП. Диков настояваше върху част от общинските земи да се построят бизнес сгради и нова палата на Софийския градски съд, а приходите от продажбата им да отидат за озеленяване на останалата територия. Опонентите му пледираха да се създаде парк върху целия терен, състоящ се от 70 декара общинска земя, като към него се присъедини и парцелът на железниците. Накрая се стигна до консенсус в полза на парка, но се яви съдебен спор, който и до днес не е намерил разрешение. В един момент строителната фирма с офшорна регистрация "Сигма ремонт" ЕООД, чийто управител е Иво Виденов, извади мистериозен нотариален акт и се провъзгласи за собственик на 21.456 дка от терена. Дотогава земите са считани за принадлежащи на общинското дружество "Софийски имоти", но с юридически трикове теренът е бил заграбен. Случаят бе подробно описан от сп. "ТЕМА" през лятото на 2008 г., но и до днес магистратите не са се произнесли. „Съдебният спор между „Софийски имоти" и „Сигма ремонт" продължава. Делото се протака с искане за нови обстоятелства и не се знае кога ще приключи. Има идея на терена да се направи градска къпалня, а новата сграда на съда да се строи при Централна гара", уточни арх. Диков.

Ренесанс на трамваите

  Промените на гара „Пионер" се очаква да започнат скоро. Актуализацията на подробния устройствен план „Дианабад-запад" предвижда пускането на трамвай от Семинарията през гара „Пионер" по бул. „Габровски", мотрисите завиват по бул. „Г.М. Димитров", излизат на бул. „Драган Цанков", там правят връзка с метрото и продължават по старото трасе на трамвайната линия към Студентския град. Разработката ще е готова до дни и ще се направи обществено обсъждане. В 14-дневен срок може да се правят възражения, след което Столичният общински съвет ще приеме решение за утвърждаването му, информира кметът на район „Изгрев" Панайот Бончев. В бюджета за 2011 г. има заложени средства за изграждане на новата трамвайна линия.

След Семинарията трасето ще мине през съществуващата просека в Борисовата градина и ще излезе на гаровата сграда, която все още е запазена. „Жертвите" по отношение на дървета ще са минимални, но реализацията изисква разчистване на терена от складовете, посочва арх. Иван Димчев, ръководител на екипа, разработващ устройствения план за „Дианабад-запад".
Гара „Пионер" ще е място за спорт и атракции и в това отношение общината няма колебание. Тук след затварянето на „София ленд" би могъл да се направи увеселителен парк по виенски модел. Арх. Димчев предлага да се обяви конкурс сред студентите от Университета по архитектура, строителство и геодезия, тъй като те биха могли да дадат свежи идеи. Може да се организира дори национален конкурс, а не просто да се покани един инвеститор, който да изгради някакви съоръжения. По този повод Димчев цитира именития швейцарски архитект Льо Корбюзие, който казва: "Най-хубави са простите неща, но те не са плод на бедна мисъл." Ето защо е нужно да се даде повече време за проучване и проектиране, за да се намери най-доброто решение, да се набавят средства и едва тогава да се пристъпи към самото строителство. Формулата трябва да е такава, че да гарантира доброто стопанисване през годините.

Има и още една идея, свързана с релсовия път до гара „Пионер". Предлага се старото жп трасе да се използва за трамвайна линия и това дори е заложено в подробния устройствен план „Дианабад-запад". Но трябва внимателно да се проучат всички „за" и „против" и да се докаже целесъобразността на подобно съоръжение, казва арх. Димчев. Ако не се пусне трамвай, по следата на старата линия може да се направи велосипедна алея, а има и предложение за комбинация от двете.

„Когато се прави нещо ново, първо трябва да се отговори кой ще го ползва. Може да имаме много идеи, но трябва да е ясно кой ще пътува от "Слатина" до "Лозенец". А освен всичко, за да се реализират, идеите се нуждаят от финансиране", напомни арх. Диков. Той не подкрепя предложението по съществуващото жп трасе трамвай да свърже гара „Пионер" с кв. „Хладилника", защото „цената" е да се отсекат няколко хиляди дървета. Линията е една, но по света има различни варианти как трамваите да се движат по нея в двете посоки.
Трафикът в София става все по-натоварен, а чрез такъв трамвай може да се реализира една необходима диагонална връзка между жк „Дружба" и зоната на летището с кварталите "Слатина", "Изток", "Изгрев" и "Лозенец". Той ще минава покрай новостроящия се спортен комплекс на Четвърти километър, като ще прави връзка и с двата метродиаметъра. Паралелно на трамвая може да се изгради велосипедно трасе и на трамваите да има дори платформа за велосипедите. Парите може да са по програма „Регионално развитие" с идеята в столицата да настъпи ренесанс на трамваите, обяснява арх. Димитър Димитров от сдружение „Граждани за София". Надземната железница ще покрива онези части от територията на града, които метрото не обхваща. В момента не се предвижда съчетаване на релсовия път между метро, трамвай, или влак, както това е направено в други страни. Според арх. Димитров не бива да се твърди, че софиянци няма да се възползват от такава възможност за придвижване с велосипед.

Някои от столичните архитекти не спират да поставят въпроса за зелените площи в София и за тяхната поддръжка. Сдружение „Граждани за София" има предложение за реорганизация на движението на една от най-конфликтните точки - кръстовището на бул. „Драган Цанков" и алея „Яворов", но има и много други виждания как трафикът да се облекчи.
Желание за позитивна промяна е налице и засега няма основания да се съмняваме, че плановете за нов облик на двете вече бивши гари ще се реализират.
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:UvJXazlw3ekJ:www.temanews.com/index.php%3Fp%3Dtema%26iid%3D646%26aid%3D14997+%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B0+%D1%81%D0%B5%D1%80%D0%B4%D0%B8%D0%BA%D0%B0&cd=111&hl=bg&ct=clnk&gl=bg&source=www.google.bg

Това е от списание "ТЕМА"...само дето се почудих тук или при "гара Сердика" да го прехвърля!?

liro4605

  • Гост
  • Trade Count: (0)

Днес в задръстванията това би било удачен вариант.Като се сметне че и спирките са готови и има по надеждна (уж) тяга.

  р.р. Май това си беше за друга тема  :scratch_ones_head:

niki

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Прочетох за проекта- според , който линията от хладилника до подуене, ще става велоалея. И днес минах през  гара пионер и ооо чудо, не знам дали е по този проект , но видях нещо , което не се е случвало никога, а поне от 5 години минавам поне 2 пъти седмично. 30 тина работници косяха тревата между и около релсите.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Цитат на: niki link=topic=3193.msg61311#msg61311 date=1307530719
Прочетох за проекта- според , който линията от хладилника до подуене, ще става велоалея. И днес минах през  гара пионер и ооо чудо, не знам дали е по този проект , но видях нещо , което не се е случвало никога, а поне от 5 години минавам поне 2 пъти седмично. 30 тина работници косяха тревата между и около релсите.

Да, почистването става именно заради началото на демонтажа там

niki

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Който иска да види последните минаващи от там влакове, по мои наблюдения, да се ослушва и оглежда около обед, надуват свирките , като пресичат улица тинтява.
« Последна редакция: 08 Юни 2011, 14:39:35 от niki »

niki

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Да докладвам) трасето/ поне от гара пионер, до Цариградско шосе е почистено :)

liro4605

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Простете за лошото качество на снимките но на свечеряване и в движение,трудна работа.



С тази техника жп магистрала в XXI век? Скоростна? :scratch_ones_head:
Снимките са от гара Калояновец.

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Фургоните не са ли от състава на бившите ВМТ ?

liro4605

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Цитат на: gzo link=topic=3193.msg61383#msg61383 date=1307636228
ВМТ ?

?

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Цитат на: liro4605 link=topic=3193.msg61385#msg61385 date=1307636603
Цитат на: gzo link=topic=3193.msg61383#msg61383 date=1307636228
ВМТ ?

?

Транспортни войски

liro4605

  • Гост
  • Trade Count: (0)
     Войски на Министерството на Транспорта.И аз предположих че това имаш предвид но да попитам.
Какви ли не вагони имаше там.От старите"иранки" до фургони и преустроени 18-218-118 на спални помещения.
     Интересното в тези вагони е,че на единия е запазен изпъкналия страничен прозорец където е стоял началника на влака.

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
На мен като цяло администрацията на ВМТ ми е интерсна, дори част от по-стария ми вагонен парк ще бъде именно ВМТ. Имат старшно разнородни вагони, които дори не ги знам как се водят, но им личи че са по-ранна епоха. Затова и търся симки на които се виждат разни технически надписи и др.обозначения по вагоните.
На излизане от гара Пловдив в посока Тракия, точно в района срешу автопарка на инженерния полк има доста ВМТ вагони. Изглежда там имало и друго поделение ?! За съжаление оградата и буреняците пречат да се направят добри снимки. Най-добре се виждат от надлеза на асеновградско шосе. Някой има ли снимки от там ?

liro4605

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Минавам по "100" пъти на ден от там.Ще имаш снимки  :good:
« Последна редакция: 11 Юни 2011, 10:17:22 от liro4605 »

liro4605

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Много е затревено в момента.
Ще мина тези дни пеш да видя какво ще направя.На първо четене толкоз
http://bgphoto.net/photos/37794/o634436573022343750.JPG
« Последна редакция: 17 Юни 2011, 11:27:37 от liro4605 »