Автор Тема: Ремонт на моторче Пико - старо производство  (Прочетена 12911 пъти)

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Написаното важи и за H0 "правоъгълните" моторчета на известанта Людмила, на повечето тендерни задвижвания - BR01, 41. Също и за бебешката BR80 (освен ако не е прекалено стара). Тъй като темата е преместена, може да пропуснете първите 5-6 поста.

...

Ако моторчето не върти, пробвай да го завъртиш с ръка. Ако пак не върти, най-вероятно вътре нещо му "пречи". Съветвам те да се опиташ да го разглобиш - става лесно. Двете метални пластинки се изваждат (по продължение на оста на моторчето). Показват се две пружинки под тях, изваждаш ги, след което изтръскваш и двете четки (лъскавите цилидърчета, трябва да са медни, а не черни). Трябва да получиш нещо такова:

Ако някоя от четките не изпада, капачето на мотора се отваря като се завърта наляво (обратно на час. стрелка). На този етап не те съветвам да вадиш зъбното колело (червячето) за да се отвори целия капак, но дори само с отварянето му ако има заклинила четка тя ще изпадне.
Погледнато отпред в отвора за четките трябва да се вижда колектора - виж на следващата снимка.
http://picbg.net/u/62092/44514/556651.jpg
В кръглия отвор може да почистиш с отрязана или счупена клечка за зъби, натопена в спирт (мисля че става и с хубава водка). Въртиш оста на ръка и триеш леко с клечката.
Само за информация - но отвътре тези дискови колектори изглеждат така:
http://picbg.net/u/62092/44514/556659.jpg
Разбира се колекторът трябва да е гладък и лъскав, да ги няма тези черни петна от нагар, които са характерни за всички двигатели на Piko от старото производство (а това важи и за всички моторчета със сменяеми четки).

Почистваш всичко със спирт (НЕ с ръзтворител) бършеш с парцалче или салфетка и т.н, докато ти хареса. Сглобяваш в обратния ред: слагаш една четка, пружинката, защипваш с пластинката. ПРЕДИ да сложиш пластинката я огъваш леко за да придобие първоначалния си вид - виж на долната снимка. При разглобяване пластинките се изкривяват (отварят) и след това не притискат добре, ако не си ги оформил:
http://picbg.net/u/62092/44514/556654.jpg
http://picbg.net/u/62092/44514/556655.jpg
След това и втората четка.

Може и да смажеш лагерчетата с капка масло, напр. за шевни машини. преди това може да сложиш капка “течност за замръзнали ключалки“ - много добре почиства. На тези моторчета след такова почистване може и да не смезваш с масло. Оста трябва да се върти свободно на ръка.  Пробваш под напрежение, сглобяваш локомотивчето и си готов.

Разбира се това е в идеалния случай, когато частите са наред и нещо е клеясало или изместено.

Имаш и варианта от горните постове, както и от моето ЛС.
« Последна редакция: 25 Юни 2011, 20:20:32 от mitko0888 »

Joro

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Ремонт на старо Пиковско моторче!
« Отговор #1 -: 09 Юни 2011, 12:24:05 »
Ехааа, какво подробно обяснение. Много благодаря за отделенето време.

Да, разглобих го до степента от първата снимка


Но не и по-нататък. Не го почистих. Но сега веднага започвам... :)

Ако не се получи ще се видя и с трима ви, които ми писахте.

Благодаря!

Joro

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Ремонт на старо Пиковско моторче!
« Отговор #2 -: 09 Юни 2011, 12:50:57 »
За съжаление отново не проработи.

Не беше черно и клеясало отгоре, свободно се върти, но като е на ток само вибрира. Сигурно е някоя част.
Изчистих го със спирт, със зимна течност... използвам 9V адаптор.

Joro

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Ремонт на старо Пиковско моторче!
« Отговор #3 -: 09 Юни 2011, 12:57:15 »
Хвана ме малко яд, но иначе нямаше да намеря това място.

От адаптора е било. На моторчето пише 12V, а смятахме батериите, че са 9V и използвахме досега 9V. Сложих 12V и почна да се движи, но и ръмжи. Колко силен трябва да е звука? :)

daddy_g

  • Trade Count: (9)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1023
  • Рейтинг: 332
  • HO (БДЖ) & N (БДЖ & USA)
Re:Ремонт на старо Пиковско моторче!
« Отговор #4 -: 09 Юни 2011, 13:03:42 »
ами те са си старички тези локомотиви...и моите ръмжат

Жоро

  • Trade Count: (67)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1653
  • Рейтинг: 143
  • HO DR IV епоха София
    • Хоби свят
Re:Ремонт на старо Пиковско моторче!
« Отговор #5 -: 09 Юни 2011, 15:44:41 »
Жорка, я снимай адаптора, с който захранваш локомотивчето и на кой извод си вързал проводниците. Че имам едни съмнения от първия ти пост още. Ако ръмжи много, капни му по една съвсем малка капка много тънко масло(масло за шевни машини или друго подобно), на лагерите на осите, от двете страни и виж тогава как ръмжи. Би трябвало на 12V да се върти като бясно и да жужи. :buba:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12375
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Ремонт на старо Пиковско моторче!
« Отговор #6 -: 09 Юни 2011, 16:18:51 »
Позволих се да направя тази тема, тъй като колегата mitko0888,
 който е отговорил на питащия,
се е постарал да направи добра темата.
...само дето тя е в "Купувам".
Ако админите преценят - да довършат моля! :hi:
И така:

Цитат на: Joro link=topic=3239.msg61330#msg61330 date=1307545451
Прехвърлено от раздел "Купувам"

Здравейте,

Миналата седмица изрових от тавана старото влакче, но за съжаление с локомотива има някакъкв проблем.
Разглобих го и го сглобих, но моторчето му само вибрира и не задвижва колелата.
Ето и снимки на моторчето и локомотива:





Та търся или моторче или локомотив. Мисля, че серията е Piko - HO

Цитат на: mitko0888 link=topic=3239.msg61356#msg61356 date=1307600218
Прехвърлено от раздел "Купувам"

Ако моторчето само вибрира, а не върти, пробвай да го завъртиш с ръка.
 Ако пак не върти, най-вероятно вътре нещо му "пречи". Съветвам те да се опиташ да го разглобиш - става лесно.
 Двете метални пластинки се изваждат (по продължение на оста на моторчето).
Показват се две пружинки под тях, изваждаш ги, след което изтръскваш и двете четки
 (лъскавите цилидърчета, трябва да са медни, а не черни).
Трябва да получиш нещо такова:

Ако някоя от четките не изпада, капачето на мотора се отваря като се завърта наляво
 (обратно на час. стрелка). На този етап не те съветвам да вадиш зъбното колело
(червячето) за да се отвори целия капак, но дори само с отварянето му ако има
заклинила четка тя ще изпадне.
Погледнато отпред в отвора за четките трябва да се вижда колектора
- виж на следващата снимка.

В кръглия отвор може да почистиш с отрязана или счупена клечка за зъби,
натопена в спирт (мисля че става и с хубава водка).
Въртиш оста на ръка и триеш леко с клечката.
Само за информация - но отвътре тези дискови колектори изглеждат така:

Разбира се колекторът трябва да е гладък и лъскав, да ги няма тези черни петна от нагар,
които са характерни за всички двигатели на Piko от старото производство
(а това важи и за всички моторчета със сменяеми четки).

Почистваш всичко със спирт (НЕ с ръзтворител) бършеш с парцалче или салфетка и т.н,
 докато ти хареса. Сглобяваш в обратния ред: слагаш една четка, пружинката,
защипваш с пластинката. ПРЕДИ да сложиш пластинката я огъваш леко за да придобие
 първоначалния си вид - виж на долната снимка. При разглобяване пластинките се изкривяват
(отварят) и след това не притискат добре, ако не си ги оформил:

След това и втората четка.

Може и да смажеш лагерчетата с капка масло, напр. за шевни машини.
Преди това може да сложиш капка “течност за замръзнали ключалки“ - много добре почиства.
На тези моторчета след такова почистване може и да не смезваш с масло.
 Оста трябва да се върти свободно на ръка.  Пробваш под напрежение,
сглобяваш локомотивчето и си готов.

Разбира се това е в идеалния случай, когато частите са наред и нещо е клеясало или изместено.

Имаш и варианта от горните постове, както и от моето ЛС.
« Последна редакция: 10 Юни 2011, 08:10:48 от pach »

Joro

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Ремонт на старо Пиковско моторче!
« Отговор #7 -: 09 Юни 2011, 16:33:38 »
Да, на 12V върти и жужи бясно.

Имам десетки захранвания от различни уреди и просто намерих този адаптор на който пишеше 12V, 600 Mah.
Едно време бях с адаптор, който се регулираше от 3V до 12V, но вече не работи. И съм със спомена, че работеше на 9V.
Друг проблем е, че има 2 степени напред и назад, но на 1-ва степен въобще не задвижва.

Какви са съмненията? :)

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Ремонт на старо Пиковско моторче!
« Отговор #8 -: 09 Юни 2011, 17:28:53 »
И на 5V трябва да върти.

Гледай все пак на адаптора да пише нещо като DC или +/-, дали е на 9V или на 12V - ще върти с различни обороти, съответно локомотивчето ще върви с различна скорост. Ако обаче на адапторчето ти пише нещо като AC 9V, или ~ 9V, каквото и да правиш с това моторче само ще бръмчи и ще вибрира, без да върти. Може и да започне да пуши по някое време. Я по-добре прати снимки на адапторчетата (да им се чете етикета все пак)...
« Последна редакция: 09 Юни 2011, 17:30:43 от mitko0888 »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Ремонт на старо Пиковско моторче!
« Отговор #9 -: 09 Юни 2011, 17:43:15 »
Благодаря за преместването.
Може и заглавието да смениш: Ремонт на старо Пиковско моторче.
Написаното важи 100% и за H0 "правоъгълните" моторчета на прословутата Людмила, на повечето тендерни задвижвания - BR01, 41. Също и за бебешката BR80 (има доста старо производство с метална рама с друга конструкция на колектора и на четките, но повечето пластмасови са като показаното).
Може пък да е полезно за начинаещите ...
« Последна редакция: 09 Юни 2011, 17:45:32 от mitko0888 »

kossis

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Ремонт на моторче Пико - старо производство
« Отговор #10 -: 17 Февруари 2016, 10:01:11 »
А колко полюсно е това моторче ? 3 полюсно (колекторно) ???

При правоъгалните Пиковски моторчета капака отпред е ПВЦ и ми се струва че не може да се отвори, понеже отгоре и отдолу са металните капаци, а не от пред и отзад. Та отгоре и отдолу ли се отварят те ?

Измерих му съпротивление от 20 ома на полюсните пластинки.

Понеже го мъча да работи с декодер, но за сега не ми се получава и се чудя дали да не го отворя и почистя.

Импулсните 5 полюсни моторчета имат ли такова ниско съпротивление на входа си ???

Сега го погледнах по обстойно- майче като се отстранят контактните пластини и се вади капака от ПВЦ и ротора излиза, но при мене зъбната предавка е от другата страна. И е зъбна понеже минава през редукторни зъбни колела.

Този колектор е тип Чадър, като на Пасат бензиновата помпа. :yes:

Също се сетих че имам два Киндер лока с подобни на снимката моторчета- цилиндрични. Ще ги погледна и тях да видя какви бяха и как въртят на ръка.
« Последна редакция: 17 Февруари 2016, 11:58:34 от kossis »

widowmaker

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Ремонт на моторче Пико - старо производство
« Отговор #11 -: 17 Февруари 2016, 20:32:36 »
Цитат на: kossis link=topic=3240.msg103496#msg103496 date=1455696071
Импулсните 5 полюсни моторчета имат ли такова ниско съпротивление на входа си ???

Това някакъв нов мотори ли са? Импулсни? Нещо като импуслно захранване?
Почти всички правотокови мотори, използвани в моделизма са колекторни,
с възбуждане от постоянни магнити (обикновено в статора) и това че са
три, пет или многополюсни не ги прави импулсни, просто многополюсните имат
по плавен ход и работят по добре при ниски обороти от тия с по малко полюси.
Всички работят на един и същи принцип, който обаче няма нищо общо с термина
"импулсен". Добре е човек да се поограмоти, четейки в нета, след като не си
спомня какво е учил (или проспал) в 8-ми клас, иначе рискува с незнанието си
да бръкне някъде и да го убие токът. Слава богу, че в моделизма се ползват
ниски напрежения :)
« Последна редакция: 17 Февруари 2016, 20:42:37 от widowmaker »

kossis

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Ремонт на моторче Пико - старо производство
« Отговор #12 -: 18 Февруари 2016, 09:26:59 »
По принцип работя в сфера където напрежеията са 110 до 400 кВолта.  :yes: А иначе с контактите в нас се оправям сам, на Вилата даже и трифазното го обслужвам сам ! Едно време и ел. схеми сам правех. Брат ми се занимаваше с ремонт на GSM апарати и захранващи у-ва, а преди това той сам направи 4 х 100 канален усилвател със собствено изработени модули и всички екстри, а аз пък спонсорирах говорителите и изработката на колоните. Музиката свири в нас и доднес. Съседите знаят защо. :yes: Е вече остаряхме и рядко волумето е на мах. Та от него имам в шкафа серии от ел. елементи. Накрая аз купих и духалка за да има. Макар че и М-солдера на Сефафимов е добър и за това си купи и един за мене- да има. За измервателната техника и правотоковите ампер-клещи няма да говоря какви и защо ги купих.

Само едно знам за тока, че ако те удари което ми се е случвало, немога да му го върна ! :lol:

Та незнам къде намеша колега, ниските токове и мрежовите такива.
За четене четох и тук и в нета. Факт е че модерните безчеткови моторчета са импулсни и няма нищо ново в тях вече.

Тук не получих ясен отговор какво има в един 5 полюсен мотор до сега. Ти ми доизясни това.

Действително импулсните моторчета са с повече от 2 извода, какъвто не е нашият случай.

Та нашите моторчета са си явно четкови правотокови 3 или 5 намоткови на ротора. Ето това ме объркваше. Но в крайна сметка са с два захранващи извода. Това е същественото и ключовото.

Моето моторче както и другите две такива които измерих вчера по съпротивление са от 15  до 110 ома.
Две бяха правоъгълни Пиковски, а третото пак правоъгълно, но по малко и на друга фирма. И трите са 3 намоткови.

Та от тук си вадя извода, понеже в аналогов режим моторчето харчеше 100 милиампера има шанс да го подкарам.
Ще го отворя и почистя, след което ще увелича стартовото му напрежение от настройките на 2 СВ.
Шанса да тръгне не е малък, след като ми се изясни че моторчетата са четкови - колекторни с два захранващи извода.
Щом в аналогов режим харчи 100 милиампера, след почистване би следвало да намали още консумацията и декодера да се оправи с тока към него.
Той и в момента се опитва да го стартира, но след принудително ръчно превъртане на зъбните колела тръгва 5-10 сми и спира. Това ми говори за ниско напрежение и голям товар на изхода на декодера.

Мисля да измеря изходното напрежение на декодера при разкачени изводи от моторчето, защото в момента не успявам да измеря нищо. Би следвало да излива напрежение от 5- 12 волта ако не на постоянно то на променливо.
Амперклещите ми имат мерене на импулсни напрежения, та ще видя и тях какво ще покажат.

Щом 5 намотковите са по плавни от 3 намотковите, каква ще е правилната работна честота за 3 намотковите тогава ? По ниска или по висока ???
В момента настройките на декодера са на минимум и честотата е ниска, защото и моторчето не жужи и не грее. А и същият този декодер го слагах на Роковският Локо и лока движеше добре с тази разлика че максималната му скорост беше доста по никса от тази с оригиналният декодер в него и Лока спираше доста бавно и инерционно. Тоест настройките на декодера са на минимум.

Явно ще трябва да го ресетна и  после да вдигна някой от параметрите. И работната честота на ШИМ-а ще я вдигна малко.

Без борба няма победа !
« Последна редакция: 18 Февруари 2016, 10:42:10 от kossis »

widowmaker

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Ремонт на моторче Пико - старо производство
« Отговор #13 -: 18 Февруари 2016, 10:14:51 »
Аз работя с напрежения само до 2.5kV :)
Може би под импулсни безчеткови визираш "стъпкови" мотори?
Това вече е съвсем друго нещо и то няма место в нашия случай!
Стъпковите мотори при подаване на напрежение на една от
намотките им правят една стъпка с определен градус, стойността
на който зависи от броя на намотките (в статора). Използват се
в принтери, плотери и т.н., защото не изискват енкодери за позиция,
т.е. винаги знаеш къде се намира главата на принтера примерно,
след като си подал n на брой импулси. Използват се също и при
задвижване на екваториални монтировки за телескопи (сетих се,
понеже имам такава). Просто е, защото няма енкодер за позиция.
При колекторните или безколекторните правотокови мотори,
използвани за задвижване на модели, сешоари и т.н., няма стъпки,
а оборотите се изменят плавно в зависимост от подаденото напрежение.
Т.е. при колекторните с постоянен магнит векторът на въртене нараства
в зависимост от тока, подаден в намотките (по голямо напрежение, по голям
ток), докато при безколекторните мотори въртящото магнитно поле се създава
не чисто механично, както е при колекторните мотори, а от подходяща
електроника, най често монтирана като малка кръгла платка в самия корпус
на мотора или външен контролер, както е при радиоуправляемите модели.
Предимствата се, че нямаш колектор с четки, които да се износват, липсват
радиочестотни смущения от искрите, създавани от тях, конструкцията
е опростена - просто постоянен магнит за ротор и намотки в статора.
Промяната на честотата на въртене става с промяната на честотата на
въртящото се магнитното поле на статора, обикновено от AC-DC конвертор,
който всъщност е електрониката на мотора. Ако се налага обратна връзка
да се следи позицията на ротора, се ползват датчици на хол, но при нашите
модели такива няма. Тук са описани и двата типа:
https://en.wikipedia.org/wiki/DC_motor
« Последна редакция: 18 Февруари 2016, 10:24:02 от widowmaker »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12375
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Ремонт на моторче Пико - старо производство
« Отговор #14 -: 18 Февруари 2016, 10:34:46 »
А дъртото пиковско моторче, може да не работи и заради отишли си магнити.
Нещо което се случва особено често със старите моторчета. Тогава консумацията ти няма да намалее
дори и след почистване на колекторните пластини (при изправни намотки).