Въодушевен от огромния интерес към темата предлагам и нейното продължение. В предишния ми пост показах най-простото усъвършенстване - замяна на моторчето. Значително намаляване на шума от предавките може да се постигне с изработка на изцяло ново задвижване. При това допълнително се намалява още малко скоростта на движение - при оригиналния редуктор пред. отношение е 1:8.86, с новото задвижване с червяк - 1:13. При около 6000 об/минута си е тъкмо за подобен паровоз.
Използва се оригиналната талига, като се премахват "ненужните" уширения. В едната половинка се подлепва допълнителна планка, в която да се закрепят осите на зъбните колелца. НЕ използвайте меко PVC на това място (както и за другите крепежни елементи).

Започваме от едната колоос. Оригинално там има зъбно колело с наклонени зъби. Ако нямате зъбни колелца с наклонени зъби (както и в моя случай) просто внимателно премерете отстоянието и "плътността" на зацепване (т.е. колко да се захапват зъбните колела) с първото зъбно колелце. сбъркате с отвора - не е страшно. Отворът за осите е най-често 1.5 мм. Ако трябва оста да се премести леко в някаква посока - разпробивате отвора с по-голямо свредло, напр. 3мм. Залепвате един пластмасов чеп. След като изсъхне - дупчим наново. Вифжда се добре за някои от осичките как съм правил по няколко опита. Частите - както се вижда от снимката, една повредена Е11 ще ви е достатъчна - оси, зъбни колелце, винтчета и т.н., даже и ще останат.
За центриране се изработват дистанционни втулки. Използвал съм за целта клечка (или памук) за уши. Отрязва се едното памуче. След това се набожда (подпира) на върха на дървена клечка за зъби. Притискаме с макетно ножче при въртене върху гладка твърда повърхност (може и върху стъкло). Резултатът е идеално гладко отрязано цилиндърче. От едно клечка за уши може да се докарат доста кръгчета, а ако пак ви е скъпо - клечката може да е и употребявана.
При нареждането на всяко едно колелце се сглобява талигата, слагат се двете колооси и се проверява дали се въртят свободно, точно и без прескачане всички колелца. Разбира се колелцата трябва преди това да са идеално почистени и измити (но НЕ смазани). Като наредите петте, може да полеете и повозите талигата още малко. Най-добре е на този етап от модернизацията талигата да преспи, така става най-хубава. Не забравяйте да е полята колкото трябва преди това.
За сглобяването ще ви трябва и другата половинка.

На снимката се вижда и едно допълнително зъбно колелце, в което ще зацепи червяка. Както се вижда то е закрепено с помощта на допълнителна ламаринка. Използвам контакти от стари релета, защото лесно се обработват, запояват, пробиват и т.н. Не ми е ясно защо, но от няколкото практически опита най-безшумно задвижване се получи само когато има две колелца по пътя от червяка до първата колоос. Едното колелце е премерено за зацепване с червяка, другото - за зацепване с колоостта, двете колелца помежду си се напасват най-лесно. Поне така е с обикновените колелца с прави зъби и цилиндричен профил. Ясно е че ако имаме зъбно колелце на самата колоос с подходящия наклон на зъбите и с подходящ профил, на него може да сложим директно моторчето с червяка, но тогава се купува такова месингово задвижване, а не се прави ново от пластмаса.
От меко PVC е изработено леглото за двигателя. В задната си точка закрепването е описано в предишните постове. Там не е проблем известна неточност, дори и в рамките на милиметър.

В предната част трябва да се подходи по-внимателно - на следващата снимка се вижда Г профил (разбрахме се от хубава пластмаса) с точно премерено място и размер на отвора, в който плътно и точно да влезе предният лагер на моторчето. Поне този тип нямат отвори за завинтване и закрепване. Второто Г парче може да изработите с по-голям отвор. Във всички случаи целта е моторчето да е точно и здраво фиксирано от страната на червяка, като едновременно с това да е възможно бързо и лесно разглобяване и напасване. На сномката виждате че съм сменил и единия винт с по-дълъг - трябваха ми повече от 20мм, за съжалание той беше и по-дебел (2.5 мм вместо 2). Вижда се и предварителното закрепване на токоснемащите пластинки (за четвърта колоос) както и за механичен контакт с токопредаването от локомотива.
