Автор Тема: Гара София  (Прочетена 11232 пъти)

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5620
  • Рейтинг: 659
  • Красотата е в детайла!
Гара София
« -: 10 Август 2011, 17:19:44 »
Намерих интересна статия за старата гара София и реших до я споделя с вас:

Мястото е електроенен вестник за жп инфраструктура
(http://rail-news.info/index.php):

СТАРАТА ГАРА*

05/08/2011


Снимката е от сайта "Изгубената България" (http://www.lostbulgaria.com/?p=76)

Любопитен е фактът, че по време на Втората световна война, при жестоките бомбардировки над София, старата гара е оцеляла! Разрушени са цели квартали, хиляди сгради, убити и ранени, прекъснат е релсовият път на околовръстната жп линия, но старата гара е оцеляла.

Помним подвига на защитниците на София - саможертвата на летците от героичните български ескадрили, огненият вал на артилеристите, които запазиха най-красивата и най-голяма железопътна гара на Балканите.

Но не можахме да я запазим от гигантома-нията на някои от "новите "ръководители на държавата, които показаха липса на патриотизъм и историческата памет.

Трябва да съжаляваме, че стара гара София си отиде, без да остави за поколенията своя аромат, неизразима прелест и трогателна простота, които бяха погълнати от водовъртежа на съвремената модерна действителност.

Първата железопътна линия по нашите земи е Русе-Варна. Тя  е построена от I английска компания с главни акционери Уилям Гладстон и братята Баркли през 1874 г. -13 години преди освобождението на България от турско робство. Дължината на линията е била 223 км. През 1874 г. английската компания прехвърля експлоатацията на на барон М. Хирш, а през 1888 г. - 10 години след освобождението - тя е откупена от българската държава. През този период барон Хирш построява още няколко жп линии и притежава общо 309 км, които през 1909 г. стават държавна собственост.

Една от главните задачи на Стамболовото правителство тогава е била да построи жп линията Цариброд-София-Вакарел-Белово и България да стане мост между Изтока и Запада.

Докато линията Одрин-Белово е построена през 1873 г. от барон Хирш, то линията Белово-София-Цариброд е изградена от български строители и пусната в експлоатация през 1888 г.

Строежът на старата гара София започва много по-рано - 1882 г., само 4 години след освобождението, и е завършен през 1888 г. Проектанти са били архитектите Антонио Колар, Богдан Прошек и Тодор Маринов, но цялата работа по изпълнението на проекта е била ръководена от българина предприемач Иван Грозев.

Гарата се е намирала на 1 км от Лъвов мост и входната врата на София - бул. "Мария Луиза". Сградата е била едноетажна, в западната част оформена с втори етаж, а в средата с висок свод, събран с часовникова кула. В нея се помещавали всички служебни канцеларии, работилници и командни пунктове. За пътниците е имало три чакални: I класа - с червени, кадифени канапета, II - със зелени, а за трета класа - дървени пейки. Гарата се е осветявала с газови лампи. До главната врата на перона, под часовниковата кула, е имало голяма камбана, а по-късно звънец, с който е обявявал тръгването на влака: първи звънец - започва продажбата на билети, втори - качването на пътниците, и трети - тръгването на влака. Движението се е осигурявало с телеграфни морзови апарати и по-късно е въведена осигурителна инсталация за контролно заключване стрелките на коловозите. Пред гарата е имало красив бронзов фонтан, където файтонджиите са очаквали своите клиенти.

Откриване линията за международни съобщения, както го описва в мемоарите си проф. К. Иречек, и освещаване на централната гара София е станало на 12 август 1888 г. По обяд пристига и първият международен влак Лондон-Париж, който отпътува на другия ден през Пловдив-Одрин за Цариград т.нар. Ориент експрес. Това е била не само най-красивата, но и най-голямата и модерна гара на Балканите.

Първите пътнически парни локомотиви за линията Цариброд-София-Вакарел са били доставени от австрийска локомотивна компания - Виена, и са били номерирани и наречени с имената на реките Искър, Струма, Марица, Янтра, Росица. Първоначално гарата е имала няколко коловоза за пристигащи и заминаващи влакове и няколко маневрени коловоза, локомотивно депо и жп работилница.

За първи началник на софийската гара е бил назначен служителят на Хиршовата железница Йосиф Карапиров. Години по късно той е сменен от Георг Унтенберг, който я управлява цели 11 години.

Какво е било значението на тази гара, се вижда от запазената справка за преброяване населението на столицата: на 1 януари 1881 г. - 7 г. преди построяването на гарата, населението е било 20 200 жители. Пет години след откриването на гарата - то е нараснало на 46 600 жители.

През 1908 г. техническият директор на БДЖ инж Каракашев прави разширение на действащата гара, без да търси нов терен. Построени са нови служебни помещения и жилища за персонала.

На 23.02.1971 г. е направена първата копка за новата гара на София по проект на арх. Милан Добрев и с идеята по външен вид и функционалност тя да прилича на олимпийския стадион в Мюнхен. На 6 септември 1974 г. новата гара е окончателно завършена и пусната в експлоатация.

* Откъс от подготвената за печат трилогия "Джунглата, наречена живот" на МИЛЕН ГЕТОВ

Жоро

  • Trade Count: (67)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1653
  • Рейтинг: 143
  • HO DR IV епоха София
    • Хоби свят
Re:Гара София
« Отговор #1 -: 10 Август 2011, 17:41:20 »
Много интересна статия си намерил Владе.
Този стълб, на преден план дали е за контактна мрежа или бъркам и е още рано за трамвай.  :scratch_ones_head:

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re:Гара София
« Отговор #2 -: 10 Август 2011, 20:52:07 »
Една от причините да оцелее гарата се дължи на некадърността на тъпите янки... Всеки е гледал филмите за "великите освободители оттатък океана". Как бомбардират.. Понеже шубето е ултра голем страх за тях, достатъчно е да се появят противникови изтребители и да загърми противовъздушната артилерия и гледай каква веселба настава сред "смелчащите"! Веднага бомболюковете се отварят и бомбите се ръсят на килим до последната без абсолютно никакво значение къде падат! Важното е да е върху вражеския град/територия/уж позиции... Няма изчакване, няма прицелване, няма пробив през отбраната за достигане на планираната цел... Понеже единият от подходите на американците е бил от югоизток, по пътя им към централна жп гара София първо идва гара Подуяне, която много от тях са приемали за Централна гара /откъде на къде тия смотани българи ще имат няколко ЖП гари в един град, ай сиктир бе!/ Подплашени от българската изтребителна авиация, "смелите янки" са започвали да ръсят бомби далеч преди Подуяне! Неслучайно пораженията по кв. Слатина и по центъра са много повече, отколкото по целта им - централна ЖП гара София. Просто "юнаците от ЮСА" са стигали до реалната си цел без никакви бомби! Хвала на тия "освободители" нещастни!  :wild: :dirol:

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re:Гара София
« Отговор #3 -: 10 Август 2011, 22:39:21 »
Цитат на: Жоро link=topic=3294.msg63970#msg63970 date=1312987280
...
Този стълб, на преден план дали е за контактна мрежа или бъркам и е още рано за трамвай.  :scratch_ones_head:

Трамвай ... което автоматически означава - след 1901 г.

На това колело в началото на '70-те, ако помниш, стана най-жестоката трамвайна катастрофа с иначе късия единичен трамвай ...

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12375
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Гара София
« Отговор #4 -: 14 Август 2011, 09:09:25 »


Това не е типична американска практика - освобождаването на бомбите,
преди достигане на целта е стандарт на всички военно въздушни сили.
Важното е самолета да се прибере цял, за да може утре пак да лети над врага.
При освобождаване на бомбите, той рязко олеква и става по-маневрен за бой и бягство.
Основният заход на англо-американските формации, към София е бил от към Витоша (Копитото) и именно за това немците изкопават бункерите там (над вилата на Гяуров)
които в последствие ползваме и до днес. При този заход, там е било невъзможно да падне бомба. Слатина и североизточна София е разрушавана често от завръщащите се от Плоещ бомбардировачи, които често не са успявали да хвърлят (достигнат целта дори) бомбите си там.

Жалко за хубавата гара. Интересното е че при обновяването и, са премахнати освен сградата и доста коловози в предната част, което е видно от старите въздушни снимки.
Тоест тя още тогава е имала достатъчно площ да се развива свободно,
но пустата мегаломания (тогава комунистите тръбяха че имаме най-модерната гара в Европа) погуби един добър архитектурен паметник. Останаха ни само снимките.

Кога е имало колело пред гарата? Моооже би в началото на 20 в. при постояването напървата трамвайна линия. :scratch_ones_head:
От 1968г. (от тогава са ми първите спомени за гарата) такова живутно там нямаше!!!

Tramway

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Гара София
« Отговор #5 -: 02 Септември 2011, 14:19:07 »
Цитат на: pach link=topic=3294.msg64052#msg64052 date=1313302165
Кога е имало колело пред гарата? Моооже би в началото на 20 в. при постояването напървата трамвайна линия. :scratch_ones_head:
От 1968г. (от тогава са ми първите спомени за гарата) такова живутно там нямаше!!!
Такова "живутно" имаше до края на 1972г, когато разораха гаровия площад. На него въртяха линии 1 и 9 (9 вървеше по М. Луиза). Ухото беше много голямо, с формата на стадион и са простираше от бул. М. Луиза до бул. Хр. Ботев. Във вътрешната му площ имаше градина с пейки, алеи и шадраванче. Крайната спирка на трамваите беше на дългата му страна точно пред приемното здание на гарата, а началната - на късата страна до бул. Хр. Ботев. Следваше лява крива и изходяща стрелка за включване в линията, идваща от Триъгълника.

TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 796
  • Рейтинг: 601
Re:Гара София
« Отговор #6 -: 02 Септември 2011, 14:55:31 »
Разгледайте тази снимка:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12375
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Гара София
« Отговор #7 -: 02 Септември 2011, 15:02:10 »
Сега разбрах защо не си спомням там да е имало ухо... :scratch_ones_head:
За моят малък ръст и светоглед, мащаба на ухо м/у два булеварда ...ми не съм можел да го обхвана.
 :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

gregary

  • Trade Count: (37)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2043
  • Рейтинг: 1437
  • SBB, BLS, RhB, DB, БДЖ
Re:Гара София
« Отговор #8 -: 02 Септември 2011, 15:24:58 »
Като гледам,тя не е в центъра, а малко вдясно на коловоз.развитие.
Колко ли покрити пътн.коловоза е имала?Като гледам 1-ви е покрит,след това още един покрит двоен перон и това е - или се бъркам?

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5620
  • Рейтинг: 659
  • Красотата е в детайла!
Re:Гара София
« Отговор #9 -: 02 Септември 2011, 16:07:40 »
Явно тя тогава не е била типично пътническа, каквато е сега и заради това са така малко пероните.

gregary

  • Trade Count: (37)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2043
  • Рейтинг: 1437
  • SBB, BLS, RhB, DB, БДЖ
Re:Гара София
« Отговор #10 -: 02 Септември 2011, 17:32:17 »
Явно е така! :yes:
Може би и пероните да са били достатъчни за тогавашния пътникопоток. :scratch_ones_head:

Tramway

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Гара София
« Отговор #11 -: 02 Септември 2011, 18:30:50 »
Цитат на: gregary link=topic=3294.msg64670#msg64670 date=1314966298
Като гледам,тя не е в центъра, а малко вдясно на коловоз.развитие.
Колко ли покрити пътн.коловоза е имала?Като гледам 1-ви е покрит,след това още един покрит двоен перон и това е - или се бъркам?
Покрити коловози нямаше нито един. И сега няма. Покрити перони бяха първи, обслужващ 1-ви коловоз, и четвърти, обслужващ коловози 3 и 4.
Цитат на: Vlado link=topic=3294.msg64671#msg64671 date=1314968860
Явно тя тогава не е била типично пътническа, каквато е сега и заради това са така малко пероните.
Пероните бяха предостатъчно за коловозите - всеки коловоз имаше перони от двете страни, с изключение на 4-ти, който от север нямаше перон. Общо перонните коловози бяха 8 - 4 проходни и по 2 от изток и запад.
Гарата не беше само пътническа, а и разпределителна. Тогава ПДР още не е съществувала и влакообразуването са извършваше на Сф, Ил, Ик и Бир.

liro4605

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Гара София
« Отговор #12 -: 03 Септември 2011, 00:33:17 »
Цитат на: TANO link=topic=3294.msg64667#msg64667 date=1314964531
Разгледайте тази снимка:
http://media.snimka.bg/9300/024855323-big.jpg?r=0
Тук единствения ни железопътен завод (вече го няма) тепърва ще почва да се разраства.

staff123

  • Trade Count: (1)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 473
  • Рейтинг: 2
    • LinkedIn
Re:Гара София
« Отговор #13 -: 05 Април 2012, 02:35:07 »
Чудех се къде да плясна този линк и реших, че ще е по-добре в тази тема. Все пак става въпрос за Централна гара София.

http://www.capital.bg/biznes/kompanii/2012/04/04/1801963_gara_za_52_mln_lv/?ref=miniurl

Ако не е мястото тук, моля за извинение, нека поста бъде преместен.
:)