Главен форум | Main forum > Железопътен моделизъм | Railway modelling

Спални вагони на БДЖ в ТТ

<< < (22/24) > >>

pach:
Турбо, това ще го обсъдим някой път,
но лабораторията не е същия вагон - покрива му е различен на първо четене...
Този може да е преустроен от по-късните серии!?

 Интересното е че в каталога на Гьорлиц, макар от 1979 година
показват първоначалните цветове на спалния вагон правен за България.
Логично в каталога да е във вида който го е произвела фабриката през 1962г.
В този му вид го предлага и в по-късен продуктов каталог.
Дори да са знаели за пребоядисването им в БДЖ, те представят това което правят.
Друг е въпроса, че при една повторна поръчка , след първите десет вагона,
навярно биха го направили с новата окраска на БДЖ (РСВ).
Тоест тук цитирания от Зазо автор допуска малка неточност по въпроса за централното лого:

първа окраска направена в завода производител през 1962 г(трета епоха).
- тъмно зелен кош, сив покрив, черна пола за шаблонирането
(както казва Трамвая), надписи на четири езика над прозорците
 и два надписа на български под тях разделени от логото на БДЖ (стария шрифт).

втора окраска направена в БДЖ към 1970 година (все още в трета епоха).
- характерно син цвят, сив покрив, черна пола за шаблонирането,
надписи на четири езиса над прозорците
 и два надписа на български език под тях разделени вече от логото на РСВ
 (вече съществуваща като самостоятелна организация).
Това е и окраската на настоящия модел.

Тоест произведен е с логото на БДЖ, сменено след пребоядисването на РСВ.
А не от самото начало да е бил с РСВ. Впрочем тази подробност за цветовете,
прави модела максимално близо до неговият вид по време на експлоатацията му в БДЖ.
Да видим - зелен е бил около 5 до 8 години, а син след 1970 г.
 (приблизително) което би трябвало да е по-големия период от експлоатацията му,
 та май до края на живота му.
В тази връзка --- пиша "характерен" син цвят защото не е светло син, нито тъмно син.
Светло син става след времевото избеляване, като това е характерно дори за моделите на Тилиг
--- Турист експреса (TOUREX) ми е сбор от първото му "издание"
 и  двата по-късни комплекта с кат.№ 01452 и 01455.
Първите са светло сини с жълтите ливреи, а вторите са с наситено син кош и ливреите,
но без надписите по средата на коша.
Тоест характерния син цвят в последствие избелява и някои наблюдатели го описват като "светло син".
 Характерен защото не е и тъмно син, а някакъв ...наситен.(мен лично страшно ме кефи точно това синьо)

Като се върна на нашият спален вагон, практически с упорството на Зазо, :hi: :hi: :hi:
се събра доста информация за първоначалния външен вид
 и след десет годишна експлоатация (около) на по-новия му такъв.
То май дотук добре, ама за по-късната съдба не само на окраската му,
но и на самия модел вагон ще става трудно да се намира информация,
защото вече се прехвърляме изцяло на българска територия,
където архивите са разграбени и подменени (знаем от кого),
а вагоните най-вероятно са нарязани (също знаем от кого).

Не спирам да издирвам и чета "пътеписи" на разни чуждестранни фенове и обикновенни туристи,
идвали у нас по онези времена и споделящи впечатления в мрежата.
За жалост много  рядко в разказите им се намира съществена и точна информация,
 която да ни свърши работа. Разказите им приличат повече на
нашата тема за "Експресите на България" , от типа " спомнямси през хххх г....."

Но ще е хубаво да му отворим на този вагон едно "досие"...
тази тема например си е точно за него, и който и където
намери информация , да я публикува тук.

Присъединявам се към Владо, с благодарностите към Зазо!!!
 :hi: :hi: :hi: :clapping: :clapping: :clapping:

Да не пропускаме и Тилиг, които са си сериозни производители!
Някой беше споменал, че Тилиг са фирма която не би произвела несъществуващ вагон.
Ми това се оказа абсолютно вярно, въпреки скептицизма на мнозина тук и
изказванията с апломб на разни "корифеи" цитирани от други тук по въпроса.

Вагона го е имало, изглеждал си точно така, така че да му съберем историята до края!
 :hi: :drinks: :dance1: :im_so_happy: :im_so_happy: :im_so_happy: :clapping: :clapping: :clapping:

Сaprycorn:
Тази "зелена" снимка на спалния вагон от 1962 преобърна напълно представите ми. Добре поне че Тилиг имат достъп до архивите на Гьорлиц, и че Гьорлиц имат запазен архив, и най-важното, че Зазо успя да намери информацията :hi:

zazo:
В крайна сметка се оказва, че информацията както за този така и за други наши вагони е налична отдавна в книга издадена 2007 година (Internationale schnelzuge der DDR). Ето и последната снимка, от която се вижда, че вагона на тилиг е точен. Всъшност точно тя е използвана от тилиг при правеното на вагона.

"Панония" експрес потегля от гарата в Будапеща, Септември 1966 г.


refil:
 :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo: :drinks: :drinks: :drinks: :drinks: :drinks: :hi: :hi: :hi: :hi: :hi: :clapping: :clapping: :clapping: :clapping:

Mixy:
Браво на Зазо - страхотна работа!  :clapping:  :clapping:  :clapping:  :hi:

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия