Главен форум | Main forum > Железопътен моделизъм | Railway modelling
Спални вагони на БДЖ в ТТ
KRAKOMOBILA:
--- Цитат на: pach link=topic=3299.msg64360#msg64360 date=1314188745 ---Въобще знаеш ли как са се означавали (освен по тип и серия) спалните вагони на територията на Европа?
Какво още ги е обединявало, освен поредните номера?
Преди въвеждането на единната номерация за международно означение на вагоните...или само разтягаш локуми?
Единно означение с поредни номера, отделени на групи за различните страни?
А, познай например немските WLAB-ове кои номера са носели?
И кои номера са били нашите спални новозакупени след 1944 г.?
--- Край на цитат ---
Пламене - има си документи в които е упоменато как се номерират вагоните. Хубаво е да не преоткриваш топлата вода. Пак казвам - 526 е поредния номер в серията.
Специално за теб пиша как се означават пътническите вагони в рамките на Международния железопътен съюз:
1 2 3 4 5 6
00-00-00-00-000-0
RIC BDZ
1 група - състои се от две цифри - първа и втора, и определя режима за замяна.
2 група - състои се от две цифри - трета и четвърта, означава железопътната администрация собственик на вагона.
3 група - състои се от две цифри - пета и шеста, означава серията на вагона - първокласен, второкласен, спален и т.н.т
4 група - състои се от две цифри - седма и осма, означава максималната скорост и вида на отопление на вагона.
5 група - състои се от три цифри - девета, десета и единадесета - означава поредния номер на вагона.
6 група - състои се от една цифра - дванадесета, означава контролната цифра на вагона която се изчислява по специална формула.
Сaprycorn:
Тук може малко по-подробно да обясня разшифроването на всяка от цифрите:
ЗА ПЪТНИЧЕСКИ ВАГОНИ
1-вата цифра може да бъде 5 или 6! 5 означава, че вагона е по редовна тарифа, а 6 че е по специална.
2-рата цифра може да бъде 0, 1, 2, или 7. 0 означава, че вагонът е за вътрешни съобщения, 1 означава че е за международни в рамките на UIC, 2 е вагон за международни съобщения но само за МС (страните от соц. лагера) и 7 означава, че вагонът е САМО ЗА ОПРЕДЕЛЕНА линия във вътрешните съобщения.
3-та и 4-та цифра заедно показват коя ж.п. администрация е собственик на вагона (кодът на БДЖ е 52)
5-та цифра показва класата на вагона.0-пощенски вагон, 1-първа класа, 2-втора класа, 3 1/2-ра класа, 4-кушет 1-ва и 1/2 класа, 5-кушет 2-ра класа, 6 спален 1-ва и 1/2-ра класа, 7 спален 2-ра класа, 8-ресторант, 9 пулманови и специални вагони.
6-та цифра показва броя на купетата, или броя на прозорците, срещу които има седалки при безкупейните вагони.
7-ма цифра и 8-ма цифра показват максималната скорост и вида на отоплението (изчисляват се по специална таблица)
9-та, 10-та и 11-та цифра са номера на вагона в серията. Тук е важно да уточним, че тези цифри са еднакви с последните три цифри от стария номер на вагона (преди 1968 година)
12-та цифра е контролна.
Тази номерация, обаче е въведена в UIC (и в БДЖ) на 1 ноември 1968 година! А вагонът, който обсъждаме е изпълнен в трета епоха с номер 526 (както се потвърди от няколко източника, доставката от Гьорлиц през 1962 са десет броя с номера 523-532) Наскоро разбрах, че спалните и ресторант вагони на БДЖ до 1968 са имали само ТРИЦИФРЕНИ номера (другите пътнически вагони са имали 5-цифрени)
bdz43r:
--- Цитат на: KRAKOMOBILA link=topic=3299.msg64378#msg64378 date=1314206272 ---Пак казвам - 526 е поредния номер в серията.
--- Край на цитат ---
Трудно ще си представя в БДЖ да е имало 500 спални вагона. Този пореден номер по всяка вероятност е повече от пореден.
KRAKOMOBILA:
5xx е подсерия.
Сaprycorn:
--- Цитат на: bdz43r link=topic=3299.msg64384#msg64384 date=1314211950 ---
--- Цитат на: KRAKOMOBILA link=topic=3299.msg64378#msg64378 date=1314206272 ---Пак казвам - 526 е поредния номер в серията.
--- Край на цитат ---
Трудно ще си представя в БДЖ да е имало 500 спални вагона. Този пореден номер по всяка вероятност е повече от пореден.
--- Край на цитат ---
Kъм 1968 година спалните вагони в БДЖ са едва 20 броя (вкл. 2 броя от ЛИНКЕ–ХОФМАН доставени 1940 година , 8 броя "Ждановки" произведени от 1952 до 1955 година, и 10 броя от Гьорлиц 1962 година), а ресторантите 15 (5 броя Ждановка 1955 и 10 броя "ВКАЖ" 1964-1965 година)
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия