Автор Тема: Das "Pauli": Дизелови локомотиви с малка мощност от LKM DDR  (Прочетена 21128 пъти)

Марио Евстатиев - БЛФ

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Тъй като забелязвам, че интереса към двуосните "пърделници"(както един шеф в депо Сф ги нарича)е много голям тук и след като ние в Сдружение "Български Локомотивен Форум" вече две години и няколко месеца усилено се занимаваме само с такива машини, реших, че е хубаво да вляза отново във форума и да допринасям за развитието му, създавайки настоящата тема, в която ще имам за цел да ви запозная с основните типове локомотиви, произвеждани от VEB Lokomotivbau "Karl Marx" Potsdam-Babelsberg DDR серийно от 1959 до 1975 г. Ще разглеждаме само локомотивите за междурелсие 1435 мм, експлоатирани у нас в индустриални предприятия и отачсти в БДЖ, като към всеки тип ще помествам както снимков материал, така и технически чертежи, данни и справки. За да бъда по - обективен ще помествам и линкове към фотографии на чуждестранни автори или към чуждестранни сайтове, посветени на тези малки локомотивчета, наричани в Германия просто ... PAULI

Ще се радвам на активност в темата и структуриране на конструкцивен диалог относно тези леко позабравени в България симпатични машинки.


toniemi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 4781
  • Рейтинг: 632
  • Направи си сам и ще ти олекне! HO,Z Само БДЖ
Re:Das "Pauli": Дизелови локомотиви с малка мощност от LKM DDR
« Отговор #1 -: 16 Октомври 2011, 19:37:45 »
 :good: :good: :good: :good: :good:

evrokoma

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Das "Pauli": Дизелови локомотиви с малка мощност от LKM DDR
« Отговор #2 -: 16 Октомври 2011, 19:41:42 »
 :good: :drinks:

Марио Евстатиев - БЛФ

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Das "Pauli": Дизелови локомотиви с малка мощност от LKM DDR
« Отговор #3 -: 16 Октомври 2011, 19:59:28 »
Дизелови локомотиви тип V10b(фабрична група 252)

Локомотивите тип V10b са двуосни с механична четиристепенна предавателна система и щангово задвижване на двете колооси. Управлението на локомотивите е механично. Произвеждани са серийно от 1959 г до 1974 г, като не малка част от тях е изнесена в страни като Виетнам и Югославия. В България през годините са доставени общо 4 бр локомотиви от тип V10b, като последният запазен и оцелял екземпляр е собственост на "София Мел" ЕАД гр. София и е с фабр. № 252567, възстановен, изписан от възстановителен ремонт на 14.09.2010 г.

Технически данни:


Общ вид на локомотива:


Будка на машиниста:


Поглед в моторния отсек:


Пневматична схема:


Разрез на 4 степенната механична предавателна система с интегриран ходообръщач - "включвател-редуктор":


Кинематична схема на силопредаването:


Така изглежда дизеловия двигател 6 KVD 14,5/12-1 SRL:


Следва: БДЖ серия 64.00
« Последна редакция: 17 Октомври 2011, 20:17:59 от Марио Евстатиев - БЛФ »

Марио Евстатиев - БЛФ

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Das "Pauli": Дизелови локомотиви с малка мощност от LKM DDR
« Отговор #4 -: 16 Октомври 2011, 20:21:04 »
Дизелови локомотиви тип V18b(V15.20) (фабрична група 261) Серия БДЖ 64.00

Локомотивите БДЖ серия 64.00 са доставяни серийно от 1963 г за нуждите на индустрията като комплексни доставки на индустриално оборудване и за БДЖ за нуждите на деповската и заводска маневри. У нас са доставени общо 24 единици от серията, като към 2011 г има запазени само два локомотива:
1. Локомотив 64.19 - собственост на "Горубсо-Кърджали" АД, предаден през м. Април 2011 г на Сдружение "Български Локомотивен Форум"
2. Локомотив 64.20, собственост на "Кълвача Газ" АД, възстановен 2002 г, модифициран

Локомотивите серия 64.00 имат следните по-важни технически данни:

Заводски тип: V18b(V15.20)
Дължина с буферите: 6 940 мм
Най-голяма височина(над SOK): 3 585 мм
База на локомотива(междуосие): 2 500 мм
Конструктивна скорост: 40 км/час
Максимална скорост*: 37 км/час
Служебна маса: 18 т
Колоосно натоварване: 9 т
Тип: М 0-2-0 9
Теглителна норма при наклон 14% и V=20 км/час: 85 т
Дизелов двигател тип: 6 VD 18 SRW
Брой цилиндри и разположение: 6 І
Ред на работа на цилиндрите: 1-5-3-6-2-4
Максимален въртящ момент: 90/1200 mkp
Номинална мощност при 1500 U/min: 180 к.с.
Охлаждане на двигателя: Водно циркулационно
Хидропредавателна кутия тип: GSR 12/3,7
Брой на хидротрансформаторите: 1
Брой на хидросъединителите: 2
Хидротрансформаторът е включен: 0 - 14 км/час
Първи хидросъединител включен: 14 до 21 км/час
Втори хидросъединител включен: 21 до 37 км/час
Охлаждане на ХПК: чрез топлообменник
Спирачка: Knorr Kbr
Функционен вентил: GR-12(EMV 10)
Кран-машинист за автом. спирачка: St-125/IV
Кран-машинисти директна спирачка: Zbs-12
Компресор: VV 64/100(2-HS3 63/75)
Управление на компресора: с регулатор за празен ход
Електрическа система: 24V DC
Брой и тип на акумулаторите: 2 х 12V 180 Ah
Генератор: Алтернатор 24V 500W
Инсталация за пясъкоподаване: пневматично управляема - 4 бр пясъчници
Горивен резервоар: 350 л
*Максимална скорост по отношение на сцеплението и хидропредавката

Управлението при локомотивите серия 64.00 е комбинирано - механично за регулиране на оборотите на дизеловия двигател и ходообръщането и електро-хидравлично за управление работата на хидропредавателната кутия. Както и при локомотивите V10b, задвижването на колоосите е щангово члез глух вал, кривошипи и сцепни щанги. Колоосните букси са с плъзгащи лагери, подобно на парните локомотиви.

Външен вид:


Будка на машиниста:


Комплект ХПК и ХО, демонтирани от локомотива:


Команден панел от пулта за управление:


СПИСЪК НА СЕРИЯТА:
64.01
64.02
64.03
64.04
64.05
64.06
64.07
64.08
64.09 Лок. депо Русе УНИЩОЖЕН
64.10
64.11
64.12
64.13
64.14
64.15
64.16 Лок. депо Стара Загора УНИЩОЖЕН
64.17
64.18
64.19 Лок. депо Стара Загора, ГОРУБСО - Кърджали, БЛФ-СТПС(2011 г)
64.20 Завод "Елпо", "Кълвача Газ" АД, Възстановен, модифициран

Към момента, локомотив № 64.19 се възстановява за атракционни, увеселителни, специални, рекламни и други пътувания от колектив на Сдружение "Български Локомотивен Форум". Пълната информация относно хода на работата по проекта, може да намерите тук: http://www.lokforum.com/viewtopic.php?t=2281

Следва: БДЖ серия 66.00
« Последна редакция: 19 Октомври 2011, 21:22:45 от Марио Евстатиев - БЛФ »

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6710
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re:Das "Pauli": Дизелови локомотиви с малка мощност от LKM DDR
« Отговор #5 -: 17 Октомври 2011, 08:44:10 »
Браво , Марио и добредошъл отново !
Страшно интересна тема !!

Марио Евстатиев - БЛФ

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Das "Pauli": Дизелови локомотиви с малка мощност от LKM DDR
« Отговор #6 -: 17 Октомври 2011, 19:02:15 »
Дизелови локомотиви тип V22b (фабрична груба 262) Серия БДЖ 66.00

Това е последната серия такива локомотиви, доставяни в България от тази конструктивна линия. Външно почти не се различават от БДЖ серия 64.00. Направени са обаче някои изменения и подобрения, които ще засегна конкретно малко по-долу. Както и при БДЖ серия 64.00, управлението е механично за ходообръщането и регулирането на оборотите на ДД и електро-хидравлично за управление работата на ХПК. Служебната маса поради по-големия дизелов двигател и усилените кривошипи тук е 24.0 t, а колоосното натоварване 12.0 t.

Технически данни:
Заводски тип: V22b
Дължина с буферите: 6 940 мм
Най-голяма височина(над SOK): 3 585 мм
База на локомотива(междуосие): 2 500 мм
Конструктивна скорост: 42 км/час
Максимална скорост*: 35 км/час
Служебна маса: 24 т
Колоосно натоварване: 12 т
Тип: М 0-2-0 9
Теглителна норма при наклон 14% и V=20 км/час: 105 т
Дизелов двигател тип: 6 KVD 18/15-1 SRW
Брой цилиндри и разположение: 6 І
Ред на работа на цилиндрите: 1-5-3-6-2-4
Максимален въртящ момент: 108/1200 mkp
Номинална мощност при 1500 U/min: 220 к.с.
Охлаждане на двигателя: Водно циркулационно
Хидропредавателна кутия тип: GSU 20/4,2 AR
Брой на хидротрансформаторите: 2
Брой на хидросъединителите: 0
Хидротрансформатор І включен: 0 - 18 км/час
Хидротрансформатор ІІ включен: 19 - 35 км/час
Охлаждане на ХПК: чрез топлообменник
Спирачка: Knorr Kbr
Функционен вентил: GR-12(EMV 10)
Кран-машинист за автом. спирачка: St-125/IV
Кран-машинисти директна спирачка: Zbs-12
Компресор: VV 64/100
Управление на компресора: с регулатор за празен ход
Електрическа система: 24V DC
Брой и тип на акумулаторите: 2 х 12V 180 Ah
Генератор: Алтернатор 24V 500W
Инсталация за пясъкоподаване: пневматично управляема - 4 бр пясъчници
Горивен резервоар: 400 л
*Максимална скорост по отношение на сцеплението и хидропредавката

Както казах в началото на материала, локомотивите серия 66.00 са значително усъвършенствани от предшествениците от серия 64.00, като при тях завода-производител е целял да премахне основните недостатъци и дефекти, изразили се при експлоатацията на серия 64.00 у нас и в Германия.

Хидропредавателната кутия: След като с основно използваната при локомотивите от тип V15 и V18 тристепенна хидродинамична предавка се появяват значителни проблеми с хидросъединителите, чиито турбинни колела вследствие на термичните колебания при неритмично натоварване се разрушават, от завода-строител на локомотивите възлагат на завода-производител на хидродинамичните трансмисии VEB Turbinenwerke - Dresden да се проектира и внедри хидродинамична трансимисия със сходни показатели, но изпълнена с два хидротрасформатора с-ма "Вандлер", които се доказват като надеждни, непретенциозни и стабилни в работа хидроапарати. За да се постигне различна теглителна сила, единия хидротрасформатор е с по-голям активен циркулационен кръг - 4,2", докато другия е с активен циркулационен кръг от 3,7" подобно на този при серия 64.00.
Новата предавателна система е произведена обаче не от VEB Turbinenwerke - Dresden, а от Народното предприятие за силопредаващи машини в гр. Пирна и носи означение GSU 20/4,2 AR и експериментално е била внедрена на последния доставен за БДЖ локомотив от серия 64.00 с експлоатационен №64.20. Чудно защо, 64.20 носи фабричен номер от групата 261 съответно 261489, след като дефакто би следвало да е произведена след 64.19, която по-горе казах, че е с фабричен №261490.

Схематичен разрез на ХПК GSU 20/4,2 AR


Замяната на ХПК и увеличения въртящ момент налага да се направи и изменение по силопредаването главно изразяващо се в усилването на кривошипите на глухия вал.

Този тип хидропредавателна кутия показва задоволителна работа, но се проявяват слабости в сложно изпълнения центробежен регулатор и интегрираното към него устройство за първично въздействане, което има за цел в зависимост от оборотите и натоварването на ДД да изменя точката на превключване.

Дизеловия двигател: За да се увеличи мощността на локомотива, дизеловият двигател тук е IFA 6 KVD 18/15-1 SRW с фор-камерно впръскване. За разлика от този при серия 64.00, тук цилиндровите глави са самостоятелни за всеки цилиндър, което обаче незначително усложнява охладителната и мазилна системи.

Работното място на машиниста: Лично аз не бих нарекъл подобрение групирането на челните светлини отпред и отзад на трипозиционни ключове, което е имало за цел да намали броя им от 16 при серия 64.00 на 11 при серия 66.00. На пулта за управление е добавен нерегистриращ скоростомер, какъвто при серия 64.00 липсва. Изменено е мястото на мото-часовника.

Фронтален поглед към командно-приборната част на пулта:


Общ поглед в будката на машиниста:


ПРИЛОЖЕНИЯ

1. Чертежи и разрези на локомотива



2. Общ външен вид на локомотив серия 66.00


Списък на серията е трудно да се направи, тъй като голяма част от тези локомотиви са доставяни директно за индустриалните предприятия и незначителна част от тях за БДЖ. ПОследните известни на БДЖ машини от тази серия са:

66.02 - Локомотив-паметник на входа на Локомотивно депо Дупница
66.07 - Дълги години работил вХладилно депо "Интерфриго", в последствие поставен в изолация и разграбен. Към 2009 г е взето решение за възстановяването му от екип на Локомотивно депо София с цел да обезпечи деповската маневра на влаковете SIEMENS-Desiro, но работата по него е замразена. Към настоящия момент, локомотива се намира в цех "Ремонт на дизелови локомотиви" в Локомотивно депо София и съдбата му е неясна.

Вие сте на ход :) Дано не съм ви отегчил.

turboto

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Das "Pauli": Дизелови локомотиви с малка мощност от LKM DDR
« Отговор #7 -: 18 Октомври 2011, 11:45:05 »
Понеже съм леко пристрастен :) дай малко инфо какво правят по белия свят с тях

Марио Евстатиев - БЛФ

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Das "Pauli": Дизелови локомотиви с малка мощност от LKM DDR
« Отговор #8 -: 19 Октомври 2011, 08:47:18 »
В Германия ли?

Ами първо там има десетки клубове и сдружения, които издирват, възстановяват и експлоатират такива локомотиви с атракционна цел. Първия такъв клуб е бил създаденият през 1993 г "PAULI" клуб, който успява за периода на съществуването си да възстанови повече от 10 локомотива. В последствие, клуба се разделя на по-малки фракции, които продължават делото.

1. Niederlausitzer Museumseisenbahn e. V.

Сайт: http://www.niederlausitzer-museumseisenbahn.de/

Те са можеби най-красноречивия пример, колко много може да се прави с едно - две "Павел"-чета. Стопанисват V10b и V15, а в подготовка за възстановяване са им още един V10b и едно изкопано от някакъв циментов завод V22b. Експлоатират ЖП линия, извадена от експлоатация, която държавата вместо да извади им е дала за развиване на дейността. Има всекидневни редовни влакове, които се ползват не само с атракционна цел, но и с чисто транспортна цел от живеещите в насалените места, през които преминава линията. Влаковете са осъставени от по три или четири двуосни ретро-вагони, като в двата края за съответната посока на движение с мотора напред са прикачили един V10b и един V15.







2. Eisenbahnfreunde Chemnitztal e. V.

Сайт: http://www.chemnitztalbahn.de/index.html

Логото им говори достатъчно за тях:


Този клуб е втория пример за успешната дейност на подобни дружества извън България. Както и предходните, тези също се занимават основно с намирането, възстановяването и експлоатация на малки дизелчета от типовете V10, V15, V18 и V22. Извършват успешна дейност с тях, обслужвайки туристически влакчета.

И те не пропускат да имат в "букета" си V10b:


Но не им е достатъчно само то. Намират си и спасяват и едно V22:








Тези двете сдружения са най-яркия пример за любовта на германците към доброто старо "ПАВЕЛ"-че. Но не свършваме до тук. Знайни и незнайни клубове намират, възстановяват и с кеф си карат малките машинки по разни изоставени и неизоставени(действащи) ЖП линии, съгласуват се успешно с железниците и развиват дейността си, привличайки стотици туристи годишно, които идват, правят си кефа, возейки се в такива машини, а накрая от същия тоя кеф реализират главозамайващи обороти на околийските бирарии(а в Германия не е като да ги няма). От това печели и държавата, печелят и клубовете.

Имената на локомотиви не са нещо странно там!

Не мога да не дам като пример една доста известна машинка:




И "Karl" довозващ атракцион:
Видео: http://www.youtube.com/watch?v=8kuCPeVI64k&feature=related

Наред с атракционната си служба, локомотивите от тип V10, V15, V18 и V22 продължават да са верни помощници в заводските и деповски маневри на много предприятия и депа в Германия и не само там.

Унгарците не ги жалят:


Маневра "мелница" - това няма как да не ме стопли:


Зареждане на магазини в Берлин:


В помощ на големите:
http://rail-andre.nl/trainpics/var/albums/Duitsland/Lokomotieven-Industrie/D-LKM-V22/20110712_004.jpg?m=1310496073

Не ги жалят:


Мога да давам безчет примери, но темата ще стане прекалено "разтеглена". В обобщение искам само да кажа, че за периода от две години съм събрал достатъчно информация и материали относно тези машини, както и начина на използването им вън от България. Анализирайки тази информация мога само от сърце да съжалявам БДЖ, че са успели "геройски" да затрият цялата 64-та серия и да оставят едно куцо и едно сакато от 66-та серия. Родния ни държавен ЖП оператор хвърли пари за коли, за "огледи на подвижен състав" на разни екзотични острови, но така и не съумя от 2009 г, когато издадоха кухата заповед за възстановяването на 66.07 в депо София до сега да направят нищо, освен да тропосат един дизелов двигател отгоре на рамата и то го тропосаха некадърно. Несполуките с 66.07 бяха и причината да се оттегля и с моите съмишленици от Сдружение "Български Локомотивен Форум" да поемем по пътя на двата немски клуба, дадени за пример най-горе. Тези машинки имат бъдеще като атракция(и не само) у нас и ако се намерят повече ентусиасти и радетели, можем и ние след време да имаме с какво да се похвалим.

Марио Евстатиев - БЛФ

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Das "Pauli": Дизелови локомотиви с малка мощност от LKM DDR
« Отговор #9 -: 20 Октомври 2011, 22:00:50 »
И да се върнем в България, за да видим как изглежда вече реставрирания кран-машинист за автоматичната(влакова) спирачка на 64.19:


И в компанията на едната директна спирачка:




Марио Евстатиев - БЛФ

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Das "Pauli": Дизелови локомотиви с малка мощност от LKM DDR
« Отговор #10 -: 21 Октомври 2011, 20:18:29 »
Българската "PAULI" идея набира скорост и в медийното пространство :)

Електронното извадие www.vsekiden.com е публикувало статия, посветена на проекта "Възстановяване на музеен дизелов локомотив 64.19": http://www.vsekiden.com/105006/entusiasti-vazstanovyavat-sots-lokomotiv-ot-60-te/

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
Re:Das "Pauli": Дизелови локомотиви с малка мощност от LKM DDR
« Отговор #11 -: 22 Октомври 2011, 11:42:39 »
Само да вметна, че с Иво правим всичко възможно в обозримо бъдеще две "Павел"-чета да допълнят общата НО колекция на побългарени модели на тягов подвижен състав...  :spiteful:

Качеството е гарантирано!  :yes:

Марио Евстатиев - БЛФ

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Das "Pauli": Дизелови локомотиви с малка мощност от LKM DDR
« Отговор #12 -: 22 Октомври 2011, 22:08:18 »
Владо,

похвално е и вашето начинание, но към момента още нямаме готова ливрея за 64.19, но пък можем да ви консултираме при направата на 64-та серия в оригиналното БДЖ оцветяване от 60-те години на ХХ век.

У нас е имало следните разцветки:
V10b: син кош и будка, сини престилки на рамата, червена рама, червени колооси, черни щанги
64.00 БДЖ: син кош и будка, сини престилки на рамата, бели ивици и бяла челна решетка, бял покрив на будката, червена рама, червени колооси, черни щанги
64.00 Индустрията: син кош и будка, сини престилки на рамата, червена рама, червени колооси, черни щанги
66.00 БДЖ: разцветка като на серия 64.00 с изключение да две машини, които са били в някакви зелени тонове като машините на първия представен немски клуб
66.00 Индустрията: както 64.00 за Индустрията + някои екстравагантни решения на отделни предприятия - собственици

Марио Евстатиев - БЛФ

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Das "Pauli": Дизелови локомотиви с малка мощност от LKM DDR
« Отговор #13 -: 24 Октомври 2011, 09:01:12 »
Ето една снимка, намерена в Интернет, която показва заводско оцветен локомотив V22. Оцветяването е същото, с което са дошли някои от 64 и 66 в БДЖ.


И черно бяла снимка на 64.16, в годините когато е била собственост на ЛД Стара Загора. Пребоядисана.


Съдейки по това, което се вижда от снимката, предполага се, че е била оцветена: син кош с две бели ивици, сиви престилки на рамата и челни буферни греди, покрив на будката минат със сребърен феролит, вероятно червена рама, а също така и колооси и щанги с бели капачки на осигурителните шайби.

D2

  • Trade Count: (36)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 296
  • Рейтинг: 21
  • II, III, IV, V и VI епоха в Н0 София
Re:Das "Pauli": Дизелови локомотиви с малка мощност от LKM DDR
« Отговор #14 -: 24 Октомври 2011, 16:35:12 »
Да, цветовете са сигуно такива,ама обьрна ли внимание,че половината машинка е на баластровата призма.Сигурно 6-та го е натиснала?