Дизелови локомотиви тип V22b (фабрична груба 262) Серия БДЖ
66.00Това е последната серия такива локомотиви, доставяни в България от тази конструктивна линия. Външно почти не се различават от БДЖ серия 64.00. Направени са обаче някои изменения и подобрения, които ще засегна конкретно малко по-долу. Както и при БДЖ серия 64.00, управлението е механично за ходообръщането и регулирането на оборотите на ДД и електро-хидравлично за управление работата на ХПК. Служебната маса поради по-големия дизелов двигател и усилените кривошипи тук е 24.0 t, а колоосното натоварване 12.0 t.
Технически данни:Заводски тип:
V22bДължина с буферите:
6 940 ммНай-голяма височина(над SOK):
3 585 ммБаза на локомотива(междуосие):
2 500 ммКонструктивна скорост:
42 км/часМаксимална скорост*:
35 км/часСлужебна маса:
24 тКолоосно натоварване:
12 тТип:
М 0-2-0 9Теглителна норма при наклон 14% и V=20 км/час:
105 тДизелов двигател тип:
6 KVD 18/15-1 SRWБрой цилиндри и разположение:
6 ІРед на работа на цилиндрите:
1-5-3-6-2-4Максимален въртящ момент:
108/1200 mkpНоминална мощност при 1500 U/min:
220 к.с.Охлаждане на двигателя:
Водно циркулационноХидропредавателна кутия тип:
GSU 20/4,2 ARБрой на хидротрансформаторите:
2Брой на хидросъединителите:
0Хидротрансформатор І включен:
0 - 18 км/часХидротрансформатор ІІ включен:
19 - 35 км/часОхлаждане на ХПК:
чрез топлообменникСпирачка:
Knorr KbrФункционен вентил:
GR-12(EMV 10)Кран-машинист за автом. спирачка:
St-125/IVКран-машинисти директна спирачка:
Zbs-12Компресор:
VV 64/100
Управление на компресора:
с регулатор за празен ходЕлектрическа система:
24V DCБрой и тип на акумулаторите:
2 х 12V 180 AhГенератор:
Алтернатор 24V 500WИнсталация за пясъкоподаване:
пневматично управляема - 4 бр пясъчнициГоривен резервоар:
400 л*Максимална скорост по отношение на сцеплението и хидропредавкатаКакто казах в началото на материала, локомотивите серия 66.00 са значително усъвършенствани от предшествениците от серия 64.00, като при тях завода-производител е целял да премахне основните недостатъци и дефекти, изразили се при експлоатацията на серия 64.00 у нас и в Германия.
Хидропредавателната кутия: След като с основно използваната при локомотивите от тип V15 и V18 тристепенна хидродинамична предавка се появяват значителни проблеми с хидросъединителите, чиито турбинни колела вследствие на термичните колебания при неритмично натоварване се разрушават, от завода-строител на локомотивите възлагат на завода-производител на хидродинамичните трансмисии VEB Turbinenwerke - Dresden да се проектира и внедри хидродинамична трансимисия със сходни показатели, но изпълнена с два хидротрасформатора с-ма "Вандлер", които се доказват като надеждни, непретенциозни и стабилни в работа хидроапарати. За да се постигне различна теглителна сила, единия хидротрасформатор е с по-голям активен циркулационен кръг - 4,2", докато другия е с активен циркулационен кръг от 3,7" подобно на този при серия 64.00.
Новата предавателна система е произведена обаче не от VEB Turbinenwerke - Dresden, а от Народното предприятие за силопредаващи машини в гр. Пирна и носи означение
GSU 20/4,2 AR и експериментално е била внедрена на последния доставен за БДЖ локомотив от серия 64.00 с експлоатационен №64.20. Чудно защо, 64.20 носи фабричен номер от групата 261 съответно 261489, след като дефакто би следвало да е произведена след 64.19, която по-горе казах, че е с фабричен №261490.
Схематичен разрез на ХПК GSU 20/4,2 AR

Замяната на ХПК и увеличения въртящ момент налага да се направи и изменение по силопредаването главно изразяващо се в усилването на кривошипите на глухия вал.
Този тип хидропредавателна кутия показва задоволителна работа, но се проявяват слабости в сложно изпълнения центробежен регулатор и интегрираното към него устройство за първично въздействане, което има за цел в зависимост от оборотите и натоварването на ДД да изменя точката на превключване.
Дизеловия двигател: За да се увеличи мощността на локомотива, дизеловият двигател тук е IFA 6 KVD 18/15-1 SRW с фор-камерно впръскване. За разлика от този при серия 64.00, тук цилиндровите глави са самостоятелни за всеки цилиндър, което обаче незначително усложнява охладителната и мазилна системи.
Работното място на машиниста: Лично аз не бих нарекъл подобрение групирането на челните светлини отпред и отзад на трипозиционни ключове, което е имало за цел да намали броя им от 16 при серия 64.00 на 11 при серия 66.00. На пулта за управление е добавен нерегистриращ скоростомер, какъвто при серия 64.00 липсва. Изменено е мястото на мото-часовника.
Фронтален поглед към командно-приборната част на пулта:

Общ поглед в будката на машиниста:
ПРИЛОЖЕНИЯ1. Чертежи и разрези на локомотива


2. Общ външен вид на локомотив серия 66.00

Списък на серията е трудно да се направи, тъй като голяма част от тези локомотиви са доставяни директно за индустриалните предприятия и незначителна част от тях за БДЖ. ПОследните известни на БДЖ машини от тази серия са:
66.02 - Локомотив-паметник на входа на Локомотивно депо Дупница
66.07 - Дълги години работил вХладилно депо "Интерфриго", в последствие поставен в изолация и разграбен. Към 2009 г е взето решение за възстановяването му от екип на Локомотивно депо София с цел да обезпечи деповската маневра на влаковете SIEMENS-Desiro, но работата по него е замразена. Към настоящия момент, локомотива се намира в цех "Ремонт на дизелови локомотиви" в Локомотивно депо София и съдбата му е неясна.
Вие сте на ход 
Дано не съм ви отегчил.