Имах едни стари снимки на жп мост по линията Левски - Свищов. Отдавна се канех да го посетя, за да видя какво се е променило за 50 години. И в резултат на това, в края на август направихме една неделна опознавателна разходка с децата.
Тръгваме от Левски към вече бившата спирка Червена и първо достигаме мястото, където линията пресича река Осъм. Мостът е още от построяването на линята през 1908г. По-късно отсрани е добавена една "велоалея".
Тук мога да добавя една не-толкова стара снимка от 1996г., когато влакът за Свищов все още беше в състав 07, фургон и 4-5 зелени безкупейни вагона.
Докато крачим към следващия мост ще добавя, че река Осъм след Ловеч протича основно през равнина. С течение на хилядолетия реката е образувала стотици меандри. Някои от тях са толкова "завъртяни", че приличат на цифрата 8 - оттам идва и името на реката.
Меандрите са красиви природни форми, но силно затрудняват оттичането на реката при пълноводие. В резултат на това по долното течение на Осъм всяка пролет са ставали огромни наводнения.
През 50-те години тогавашната власт решава да бъдат коригирани коритата на много реки у нас. Такава е съдбата и на река Осъм. Между 1958 и 1968 година са коригирани близо 100 km от долното й течение. Освен изправяне и дигиране, на много места коритото на реката е измествано (най-често по-встрани от населените места).
Мястото където жп линията пресича реката обаче остава непроменено. Затова и мостът от горните снимки се използва и до днес.
Достигаме следващият мост - този заради който тръгнахме. Така наречения "Малък мост":
При построяването му под него е протичала малката река Ломя, десен приток на Осъм. По-късно нейното корито също е коригирано, но мястото, където линията пресича реката също остава непроменено. През 90-те години Ломя претърпява още една корекция - вливането й в Осъм става 2 km по нагоре (преди моста от първите снимки), в резултат на което под "Малкия мост" остава да преминава само черен път.
Следващите няколко снимки показват какво се е случвало почти всяка пролет, преди да бъдат коригирани коритата на двете реки. Снимките са на "Малкия мост", а апокалиптичното море е в резултат на разливането на двете реки върху стотици декари обработваеми земи и гори. Вероятно са правени през 1964г., когато може би в този участък реките още не са били коригирани. Понеже и снимките и негативите са еднакво лоши, слагам и двете.
1964. Виждат се стълбовете със жиците свързващи Левски и гара Морава:
2014. Стълбовете отдавна ги няма:
1964:
2014:
Още три снимки на моста, в случай, че някой реши да го прави на макет
. Последната е с Дезирото, сменило големите състави от 80-те и 90-те години
Същото Дезиро, вече качено на свлачището между бившите спирки Перла и Кукла
Още една от "морето" през 1964:
Същото място през 2014:
И понеже стана въпрос за жп мостовете на река Осъм, нямаше как да не отидем да видим и какво е останало от стария мост на 2-ра линия между Левски и спирка Градище. За съжаление само каменните основи, защото не ги приемат за скрап:
Мостът е нарязан още през 90-те. На заден план е новият, построен при удвояването на 2-ра.
Тук също успях да снимам едно "малко" влакче