Автор Тема: Теснолинейки-1:1,NEM,NMRA и други.Част 1.0.  (Прочетена 5344 пъти)

Boris 2-12-4

  • Trade Count: (7)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 532
  • Рейтинг: 164
  • Еп. І,ІІ,III; вагонни фабрики; кранове; военни
    • rocklokomotive.blogspot.com
Теснолинейки-1:1,NEM,NMRA и други.Част 1.0.
« -: 30 Декември 2011, 11:08:04 »
Привет :good: :good: :good:

Мислех си, тази статУя, да бъде към теснолинейки в 0(нула), обаче, не всеки ще се интересува от ЕДРИТЕ МАЩАБИ , пък и реших да добавя и още нещо... :lol:
Може да е дискусионно, дали ТУК и е мястото, защото ще пиша и за 1:1, но ако го поставя в друга рубрика, там пък ще нагазя в полето на моделизЪма... :pleasantry: :pleasantry: :pleasantry:
Бих могъл да го постява и в рубриката ТЕСНОЛИНЕЙКИ, но ми се иска да опитам повече в теоретичната
част :bad:  :hi: :give_rose:
И така:
Според Бернското споразумение от 1886 година в Европа за нормални жп линии се приемат тези с
1435 мм междурелсие или 4'-8 1/2" - четири английски фута(стъпки) и осем и половина цола(инча).
Впрочем в английския думата цол ,не съществува там си е инч-25,4мм.Цол идва от немски-Zoll.Бележи се с ".
Стъпката-фут(foot) е 30,48 см.Бележи се с ' .
Всички жп междурелсия по- малки от 1435 са теснолинейки.
Най-много имат разпространение следните теснопътни междурелсия:
 мм           англ.футове                   Къде,какво?!?
381мм       1'-3"                      градински и железници за изложения и забавления
457мм       1'-6"                                          същото
500мм       1'-7 11/16"             индустриални железници в мини,тухларни,кариери
508мм       1'-8"                      градински и железници за изложения и забавления
533мм       1'-9"                                          същото
597мм       1'-11 5/8"               теснл.в Алжир,Бразилия,БЪЛГАРИЯ,ГЕРМАНИЯ,бивша Югослави                 
                                            Румъния,бивш СССР,много разпространени в цяла Европа.
610мм       2'                          САЩ,Великобритания,и страните от Британската общност
700мм       2'-3 9/16"               островите Куба,Ява
750мм       2'-5 1/2"                 Аржентина,ГЕРМАНИЯ,Еквадор,Финландия,Индонезия,Норвегия,Перу,
                                            Парагвай,Полша, РУМЪНИЯ, ТУРЦИЯ, бивш СССР,Близък изток
760мм       2'-6"                      Африка,Австралия,Бразилия, БЪЛГАРИЯ, Шри Ланка, Чили,Индия, Япония
                                            бивша Югословия, Куба,двете Кореи, Пакистан, АВСТРИЯ, РУМЪНИЯ,ЧЕХИЯ
                                            СЛОВАКИЯ, УНГАРИЯ
785мм       2'-6 7/8 "                Дания, Полша, КАЙЗЕРОВА ГЕРМАНИЯ,ПРУСИЯ
799мм       2'-7"                      индустриални железници в цяла Европа
860мм       2'-9 7/8"                 индустриални железници
891мм       2'-11 1/16"              Швеция
900мм       2'-11 7/16"              Германия
914мм       3'                          Хаваи, ИРЛАНДИЯ,ВЕЛИКОБРИТАНИЯ, САЩ, КАНАДА, Източна Африка,       
                                            Филипини, Южна Америка
950мм       3'-1 3/8"                 Етиопия, Италия, Либия
1000мм     3'-3 3/8"                  Алжир, Аржентина,Етиопия,Австралия,Белгия,Бразилия, Бирма,Китай,
                                            ГЕРМАНИЯ, ФРАНЦИЯ, Гърция,Индия,бивша Югославия, Люксембург,
                                            Полша, ШВЕЙЦАРИЯ, Испания,Тунис, бивш СССР, Ирак, Малайзия,
                                            Пакистан, Тайланд, Виетнам
1050мм     3'-5 5/16"                Алжир, Израел, Йордания,Либия, Сирия
1067мм     3'- 6"                      така наречената "капшпур" -  Ангола, Австралия, Чили, Хаити,
                                            Гана, Индонезия, ЯПОНИЯ, КАНАДА,НОРВЕГИЯ, ШВЕЦИЯ, ЮАР,
                                            Судан, Тайван, Нова Зеландия, Ню Фаундленд, Венециела
1100мм                                  много трамваи
1219мм      4'-3"                      отделни европейски железници
 
Бързам да публикувам тази таблица. СтатУята още не е завършена.Продължавам след малко!!!           
 

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re:Теснолинейки-1:1,NEM,NMRA и други.Част 1.0.
« Отговор #1 -: 30 Декември 2011, 11:52:34 »
Да не забравим и нашето любимо софийско теснолинейно трамвайче... с междурелсие 1009 мм...  :hi:

Boris 2-12-4

  • Trade Count: (7)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 532
  • Рейтинг: 164
  • Еп. І,ІІ,III; вагонни фабрики; кранове; военни
    • rocklokomotive.blogspot.com
Re:Теснолинейки-1:1,NEM,NMRA и други.Част 1.0.
« Отговор #2 -: 30 Декември 2011, 12:02:35 »
Продължавамееееее :lol: ;D :haha:

От горната таблица може да запомниме нещата ,които най-интересуват БЪЛГАРСКИЙОТ МОДЕЛИСТ :angel: -
Бъгария 599мм или както си го знаем 600мм, и 760мм.Германско - 600, 750,785, 900, 1000.Австрия - като България.Швейцария - 1000мм и рядко, в миналото 600мм. Англия, САЩ, Канада и колонии- 610 и 914мм
или 2 фута и 3 фута, както и 600мм като индустриални железници почти навсякъде.
По НЕМ ,както вече е писано - всичко което от 850 до 1250 се бележи с малка буква m.Идва от метър.
всичко от 650 мм до 850 се бележи с малката буква е.
Останалото по малко от 650 до 400мм се бележи с малките букви f / i . f идва от полски железници,
от полето , не от Полша, а i идва от индустриални железници.
Значи от НЕМ трябва да помним буквите m,,e, f/i.по-накратко - 1000мм,750/760мм, 600мм.
За начало повече от достатъчно.
Една от удобните, практичните страни на НЕМ, е че при наличието на толкова много типоразмера,
е възможно ПЛАВНОТО , възпроизвеждане на различните теснолинейки.
Пример: НО - нормално, НОм = ТТ = 12мм, НОе = N = 9мм, НО i/f = Z = 6,5 мм.
Пиша това специално, за да покажа практичността на Европейските Норми на жп моделизъм.
При американската НМРА това е трудно осъщесвимо и заради това, си измислят моделни междурелсия
които са само за теснолинейки и става манджа с грозде.
Американските можем лесно да ги запомним.
Трябва да запаметим само две обозначения - теснолинейка 2 фута и теснолинейка 3 фута - съответно
610мм и 914 мм. Буквено- цифрените  изрази са малка буква n плюс цифрата 2 или 3.
n идва от narrow теснолинейка. Пример НОn2 = 610 мм или два фута(стъпки), HOn3= 914мм или три
фута(стъпки).Това е за да го разбереш,а ако искаш да го караш става сложно.Трябва да си купиш специални релси, не просто следващият по-малък типоразмер,(мащаб), както си е при нас НЕМ.Това е неудобството на чисто американската система.
Тук ще допълня само изключението О п 30. Което си е специално, направено да ходят американски влакове по европейски моделни железници - в случая по релси на НО да ходят теснолинейки в 0.
За моделите ще допълния и чисто АНГЛИЙСКИЯ НАЧИН НА ОБОЗНАЧАВАНЕ. Те си пишат, типоразмера, следва ,черта и с цифри, моделното междурелсие. Пример. Теснолинейка в 0, коята ходи по релси на
НО се бележи както следва : 0-16,5. Това е удобно, че веднага разбираме, на какви релси ходи
теснолинейката, обаче пък не знаем на какво междурелсие отговаря в действителност.
Виждаме, че НЕМ е най-прегледната, както да използване, така и за обозначение.
Поклон пред бащите на НЕМ :clapping:

Може да възникне ВЪПРОСИЙОТ: Защо толкова много цифри и данни :bad: :angry: :diablo:?!?
Но, ако четем ОТКЪСЛЕЧНА  англоезична литература попадаме в големи каши, от наш МЕТРИЧЕН ПОГЛЕД!!!
И ако си кьорнем, невероятен модел на парен локомотив, съчленен, тип Гарат или Малет, за Южноафриканските жп теснолинейки в капшпур, целият от месинг, с мотори два броя Фаулхабер, с
цифрово управление и всичко това за по - малко от 400 долара щатски, и тежащо около два килограма,
можем да си го ВЪЗЖЕЛАЕМ ТОЗИ ЕВТИН!!! И ГОТИН МОДЕЛ, но въобще не знаем, нито за типоразмера, нито за мащаба , нито за релсите по които ходи... :give_heart:Правили са го за ЮАР и толкова...,
с разни там техни си бурско-английски обозначения...Но вече ще си знаем.
ИЛИ КАКТО КАЗВАТ БАЩИЦИТЕ НА РАЗЛИЧНИТЕ ДЪРЖАВИ: ИНФОРМАЦИЯТА Е ЕДНО ОТ ДВЕТЕ НАЙ- СКЪПИ НЕЩА В СВЕТА... :angel:
Ще добавя само, че същият модел в немско, швейцарско или австрийско изпълнение , ще е над 3000 Евро. Е?!?
Продължаваме след малко...
 

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12276
  • Рейтинг: 1315
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Теснолинейки-1:1,NEM,NMRA и други.Част 1.0.
« Отговор #3 -: 30 Декември 2011, 12:33:45 »
Цитат
1435 мм междурелсие или 4'-8 1/2" - четири английски фута(стъпки) и осем и половина цола(инча).

Да допълня, че точно този размер пръв е въвел и разспространил
познатия ни англичанин Стивънсън (Стефенсон по немски),
защото този размер го е устройвал. А той е определен от ...
разстоянието между колелата в колоосите на парния му локомотив,
тъй като между тях са се намирали цилиндрите на парната машина.
 Нещо доста характерно за огромна част от английските
 парни локомотиви и в по-късното им развитие.

Впоследствие не само се разпространява, но и става най-масовия размер междурелсие по света.

ПП.Тук си имаме един Борислав който е (единствен) моделист в този
"екзотичен" размер на американска теснолинейка от 0n30.

ПП2.Борислав да не се бърка с Борис - автора на тази тема! :no:
« Последна редакция: 30 Декември 2011, 12:36:33 от pach »

widowmaker

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Теснолинейки-1:1,NEM,NMRA и други.Част 1.0.
« Отговор #4 -: 30 Декември 2011, 12:49:41 »
Няма друга толкова идиотски звучаща дума в немския като Цол(а Драгойчева)...
 :lol: :lol: :lol:

Boris 2-12-4

  • Trade Count: (7)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 532
  • Рейтинг: 164
  • Еп. І,ІІ,III; вагонни фабрики; кранове; военни
    • rocklokomotive.blogspot.com
Re:Теснолинейки-1:1,NEM,NMRA и други.Част 1.0.
« Отговор #5 -: 30 Декември 2011, 13:40:55 »
Разбира се, че има много колеги, които си ги знаят тези работи,АЗ не откривам топлата вода.
Относно справочниците, искам специално да отбележа:
 :angry: :angry: :angry:УКЕПЕДИЯТА НЕ Е ВЪРЪТ НА СЛАДОЛЕДА :bad: :bad: :bad:
Там просто си пишат хора,  които често използват САМО ЕДИН ИЗТОЧНИК НА ИНФОРМАЦИЯ.Това е лесно и готино, но нерядко, непълно, неточто или направо тенденциозно...

Сега за нашшшштте си теснолинеийки.
По цени за 1900 година в немската империя е било:
Междурелсие    строителни       съотношение       най-малка         най-голям       най-  голяма допустима
                        разходи           на разходите       допусима          допустим                 скорост
                       м/км                           %               крива м            наклон м                  км/ ч

1435                 68 500              100     
1000                 45 500                66,5                     50                 1:50                      40
750                   39 100                57,1                     40                 1:45                      25-30
600                   22 400                32,7                      25                1:35                      15-25

Скорости на теснолинейни влакове по епохи в Германия.

                                                                            1           2              3
1000 мм     
всички влакове                                                      30         20             20
единичен локомотив                                                10         10             10

750 мм                                                                   
всички влакове                                                       25        25             20
единичен локомотив                                                 10        10             10

600 мм                                                                    20       20             20

Знайно е, че върхът на теснолинейките в Европа е епоха 1-ва.Т.е. до към 1920 година.
Залезът им започва около 1960, докато известен ренесанс имат след 1995 година.
Горните скорости са типични за Германия и България.Докато в Япония има теснолинейки със скорост
над 100 км/ час...

За десерт оставих извадка от разписанието влязло в сила от май 1943 на БДЖ.
Това трябва да е разписанието с най-многото теснолинейки в България.
Имената на населените места са ТОГАВАШНИТЕ.и НЯКОИ СА РАЗБИРА СЕ ИЗВЪН ПРЕДЕЛИТЕ НА СЕГАШНАТА НИ ТАТКОВИНА, УВИ : :( :( :(
600 милиметровите  линии започват с обозначението 60... , а 760 със 76...
601 Симитли - Валовища - общо 96 километра.с по два СМЕСЕНИ ВЛАКА НА ДЕН в двете посоки.2,3класа
Гари Симитли, Черниче 3,Крупник 7, Пирин 27, Св.Врач 50, Левуново 60, Ген Тодоров 66,Чучулигово 80,
Ото Шулц 82, Валовища 98. Цифрите след имената показват на колко километра е гарата от началната гара.
602 Дупница - Мина Бобов дол- 34 километра по един смесен влак в посока.3 класа
603 Кочериново - Рилски манастир .46 км-Гари Кочериново, Бараково 4, Рила 15, Кула 41, Р.Манастир 46. По четири смесени влака в посока.3 класа.
604 Каспичан - Тодор Икономов - Божидар - 59 км. Гари Каспичан 0, Нови Пазар 6,Хърсово 31,Долина 41,
Ружица 44,Вълнаре 52,Т.Икономов . 59, и отклонението Ружица. Божидар 55.3 смесени влака.3 класа.Не са по цялото линия всичките.
606 Генерал Жостов- Орасие- 22.8 км.Гари Ген. Жостов 0- Долна Радуша 17,6. Орасие 22.8
Един смесен влак 3 класа в двете посоки.
761 - Червен бряг- Оряхово- 124 км.Червен бряг 0 - Койнаре 18, Бреница 30,Кнежа 45, Бяла Слатина 68,
Алтимир 83, Липница 95, Крушовица 100, Букьовица 108, Оряхово 124.По три смесени влака в посока, двата возят 2,3 класа, единият само 3 класа.
762.Пазарджик(Сараново)- Варвара- Банско.165 км.  Тези си ги знаете.по три влака 2,3 класа в посока.

Предполагам, че ще има заинтересовани за извадки от разписанието.
Всяко нещо с времето си. Не се правя на голямата работа.Писах неведнъж, че се нуждая от определена техника, на определено място, както и от подреждане на архива.Когато това стане.ЩЕ ГИ ПУБЛИКУВАМ.

Ще добавя, че във предстоящите статУи, в ЕДРИТЕ МАЩАБИ, специално ще се занимавам,и с вагоните и съоръженията за товарене и превозване на НОРМАЛНИ ВАГОНИ ПО ТЕСНОЛИНЕЕН ПЪТ, както и 
с други ГЪДЕЛИ на ЖП МОДЕЛИЗъМА :sarcastic: :lol: :haha: :drinks:

До скоро ,момичета, момчета и всички останали :drinks: :give_heart: :give_rose:
Борис
Край на Част 1.0.Теснолинейки
Абе, сетих се, че има нещо за теснолинейкитеи в законите отпреди Девети.Ще гледам да го публикувам още днес.



                       

Boris 2-12-4

  • Trade Count: (7)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 532
  • Рейтинг: 164
  • Еп. І,ІІ,III; вагонни фабрики; кранове; военни
    • rocklokomotive.blogspot.com
Re:Теснолинейки-1:1,NEM,NMRA и други.Част 1.0.Допълнение.
« Отговор #6 -: 30 Декември 2011, 14:11:27 »
Из "Закон за разширението на железопътната мрежа и на пристанищата"

Утвърден с указ №5 от 19 юни 1925г.
Глава I
Чл.1 Правителството се натоварва:
а) да продължи и довърши железопътните линии в постройка:
..........................
С тесен път от 0,76 метри:
12.Татар-Пазарджик - Лъжене-Неврокоп, с клон - до Сарам - бей.
13.Бяла Слатина - Оряхово.
14.Преслав - Върбица.
15.Червен-бряг-Луковит-Тетевен.
16.Бургас-Анхиало.

б) да изучи и построи железопътните линии и според привършването на изброените в буква а:
.....................
С тесен път от 0,76 метри.
38.Анхиало - Месемврия.
39.Малко Търново -Василико.
40.Мехомия- Симитли.
................

из "Закон за Разширение на железопътната мрежа и пристанищата" Утвърден с указ №2 29.юний 1933.

Глава I.
Определяне на железопътната мрежа и на пристанищата.
Чл.1.Правителството се натоварва:
а)да продължи и довърши железопътните линий в постройка:
......................................................................................
С тесен път от 0,76 метра:
13.Татар Пазарджик-Лъжене-Неврокоп с клон до Сарам-бей.
14.Бяла слатина - Оряхово.
15.Преслав- Върбица.
16.Червен бряг- Луковит - Тетевен.

б)да изучи и построи железопътните линии постепенно според привършването на изброените в буква а:
........................................................................................
С тесен път от 0,76 метра:
39.Анхиало-Месемврия.
40.Малко Търново-Василико.
41.Мехомия- Симитли.

Както виждате, между двата закона метри са станали метра :yes: :yes: :yes:
А, за тези които искат да построят  БЪЛГАРСКИ ЖЕЛЕЗНИЦИ, ще добавя, че освен горепосочените, ние сме имали имного други теснопътни железници, които не влизат в официалните справочници, защото са
частни индустриални, НО НАШИ, ГОТИНИ, БЪЛГАРСКИ, ЛЕСНО ИЗПЪЛНИМИ В МОДЕЛ :good: :lol: :haha: :give_rose: :dance1: :drinks: :give_heart: :angel: :music: :wild: :wild: :wild:
Да не забравяме и военните и пристанищни железници - я колко много възможности станаха,а в
епоха 4, даже и фериботи.Епохи 5,6 не ги разбирам.Някой сладкодумец да седне и да пише за тях.
НЯМА НАЙ-ДОБЪР ТИПОРАЗМЕР И МАЩАБ!!!НЯМА НАЙ-ХУБАВА ЕПОХА!!!
ЖП МОДЕЛИЗМЪТ Е КЕЕЕЕЕЕЕЕФ :yes: ;D :lol: :haha: :good: :give_heart: :angel: :give_rose:
 

« Последна редакция: 30 Декември 2011, 14:13:49 от Boris 2-12-4 »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12276
  • Рейтинг: 1315
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Теснолинейки-1:1,NEM,NMRA и други.Част 1.0.
« Отговор #7 -: 30 Декември 2011, 14:14:12 »
Цитат на: Boris 2-12-4 link=topic=3493.msg69610#msg69610 date=1325247087
...НЯМА НАЙ-ДОБЪР ТИПОРАЗМЕР И МАЩАБ!!!НЯМА НАЙ-ХУБАВА ЕПОХА!!!
 

Има, имаааааа... :spiteful: ;)

Всичките са такива!!!
 :good: :good: :good: :lol: :lol: :lol:

(или поне така твърди един съфорумец - Boris 2-12-4 )
 :hi:

Boris 2-12-4

  • Trade Count: (7)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 532
  • Рейтинг: 164
  • Еп. І,ІІ,III; вагонни фабрики; кранове; военни
    • rocklokomotive.blogspot.com
Re:Теснолинейки-1:1,NEM,NMRA и други.Част 1.0.Пропуснато!
« Отговор #8 -: 31 Декември 2011, 17:54:59 »
Привет :good: :good: :good:

Оказа се, че съм пропуснал една теснопътна 600 мм линия от Официалния пътеводител в сила от май 1943.

605 Горно Скопие-Ген.Жостов-Саракиново теснопътна 0.60

                          С          Т.км.                 Гари                 С
                         502                                                      501
                           3                                                         3
==================================================================================

                         7.20         0      т      Горно Скопие     п    14.48
                         7.56         5             Ген.Жостов              14.27
                        10.05        35            Мара Бунева            12.25
                        10.55        40     п      Саракиново       т     11.20


Легенда:
С - смесен влак /т.е. товаро- пътнически/
3 -  показва, че вози вагони 3-та класа
т -  тръгва
п -  пристига
501, 502 - номерът на влака
605 - номерът на ж.п. линия
Т.км - тарифни километри
Тук трябва да има стрелка от буквата т към буквата п.
Един билет от първата до последната гара би струвал 66 лева. Какво е можело да се направи с тези пари?? Има си статистически сведения от Царство България, които в момента не мога да ползвам...

Весело изкарване :dance1: :clapping: :yahoo:
Прекарване :drinks: :angel: :diablo:
и прочие :thank_you: :hi: :lol: :lol: :lol: :haha:
Борис
« Последна редакция: 31 Декември 2011, 23:38:14 от Boris 2-12-4 »

Boris 2-12-4

  • Trade Count: (7)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 532
  • Рейтинг: 164
  • Еп. І,ІІ,III; вагонни фабрики; кранове; военни
    • rocklokomotive.blogspot.com
Re:Теснолинейки-1:1,NEM,NMRA и други.Част 2.0.
« Отговор #9 -: 01 Януари 2012, 19:16:09 »
Привет :good: :good: :good:

И Честита Ви Нова Година :give_rose: :give_heart: :drinks:

Днешната  статУя се казва " Някои особености на теснопътните железници"

Една от особеностите на теснопътните железници, която е много интересна,интригуваща и плачеща да бъде възпроизведена в модел, респ. макет , е транспортирането, товаренето и разтоварването на нормални жп вагони по теснолинеен път.
Това става по два начина.
Първият е качването на нормални ТОВАРНИ вагони върху талижки.
Ще цитирам буквално няколкото изречения от книгата  "ВАГОНИ" с автори Иван
Трендафилов и Димитър Вучков. стр. 377:
...транспортирането на нормални товарни вагони по теснолинеен път чрез използването на двуосни талижки. ......Този начин на транспортиране от нормални на теснолинейни пътища и обратно има своя
икономичен ефект и се предпочита при равнинен терен, къси разстояния и малки скорости." край на
цитата.
Година на издание 1959.Годината си е интересна от моделиска и жп историческа гледна точка.От политическа си е отврат...
Такива талижки, доколкото знам , не са използвани в България.Ако бяха използвани, това би било възможно само по линията Червен бряг - Оряхово. Другата е с твърде големи наклони...

Въведени са в експлоатация още около 1910 година.
Начин на действие: върху носещия зъб на безресорната двуосна теснопътна талижка се поставя едната ос на ДВУОСНИЯ товарен вагон и се прикрепва остта с двете вилици, които за неделима част от талижката.Те обхващат оста от двете страни.
Качването върху талижката става в канавка(яма) за смяна на междурелсието.
Теснопътната жп релса е така смъкната под нормалната, щото талижката да може да бъде докарана под вагона. Следва закрепване с двете вилици.После бавно изтегляне на теснопътните талижки ведно с нормалния вагон.
Талижките са свързани помежду си със специални пръти или с куплите на нормалните вагони.Връзката с локомотива става чрез преходен вагон.
Това всичкото много привлича погледите при един макет :clapping: :yes: :dance1:
В действителността обаче, си е много сериозна работа.Изискваща много опит, мисъл, и особено чуство за маневриране.Опасно е!!! :diablo: :angry: :bad:

Вторият начин е качването на нормалните вагони върху  много ниски вагони платформи. Един обикновен
двуосен товарен вагон обичайно се товари върху една платформа, а при четириосните вагони една талижка стъпва върху една платформа.
Правени са опити и за построяването на вагони платформи с по три оси на талижките.Оказало се несполучливо. Преработили са ги на двуосни талижки.Така нормалната платформа има две талижки с по две оси.Дъ(лжина 5500 до 9000 мм.
Тук нямаме специална канавка (яма), а имаме рампа. Могат да бъдат наредени много теснопътни вагони платформи . като при съвременините вагони за товарене на автомобили.
След натоварването вагоните- платформи се разделят , помежду им се слага прът (щанга) и се вързват направо за локомотива, а много по -добре ще е да си използва и вагон междинен.

Това си е направо класика в жанра :drinks: :give_heart: :give_rose:

Но за маневреният машинист  и другите от бригадата си е живо изпитание :diablo: :diablo: :diablo:

Без снимков материал, ще се опитам да обясня...(такъв ще има....)

Локомотивът ,който тегли нормалните вагони може да е нормален или теснопътен.Той обаче ходи по СЪСЕДНА УСПОРЕДНА ЛИНИЯ. Там е свързан с твърда връзка с нормалния вагон.Навремето е имало майстори, които са теглили вагона с проволка.Сега е забранено по съобръжения за сигурност в много администрации.
Трудността идва от това, че вагонът не е зад Теб,както си е нормално,,а зад Теб, но на съседната релса. :bad: :bad: :bad:И усещането, което машинистите са си изработили при карането нормално, може
да подведе.Разбира се и усукващият момент на силите е друг :stop: :stop: :stop:

С две думи красиво и привличащо за модел и макет и супер професионално за машинистите :angel: :angel: :angel:

Лиро що ще речеш?!? (Моля само професионалистите за мнение :good: :good: :good:)

До всички ЦИЦОМАНИ!!!
Следващите редове са за тях :lol: ;D :haha:
Различните междурелсия изискват и различни отбивачни съоръжения.
За това си има ВАГОНИ ПРЕХОДНИЦИ.Примерно от едната страна с ВИСОКИ БУФЕРИ, за нормалните вагони, от другата страна много по-ниски и по-малки ТЕСНОПЪТНИ БУФЕРИ. При някои теснопътни вагони няма буфери, има  ОБЩО ТЕГЛИЧНО-БУФЕРНО СЪОРЪЖЕНИЕ - подобно на американските автосцепки.

Това си е много интересно, буууташ ли ,бууууташ :lol: :haha: ;D

Още едно нещенце - когато  един теснопътен вагон, капичваш си го например, и изсипваш товара в
нормален, че трябва втори теснопътен, че и трети, понякогаш и четвърти, докато нормалния се удолетвори...
Направо нестихващ кеф от ор......зми :lol: :diablo: :haha:

Трансцедентално  удоволствие може да достави и бутането на нормални вагони от теснопътно
локомотивче и обратното. Китайският термин ми бяга в момента, като се сетя ще го добавя...

Това става по трирелсов жп път, респ. линия.

И такова животно има.Примерно комбинация 1435 мм и по средата още една релса, я за 1000мм , я за
760мм...
Изживял съм го наяве.Но за това друг път...
Некои си примери от Германско:
   Име на линията                                           междурелсие    дължина на тройния път метри

Барт - пристанището                                       1435/1000             1500
Волдег - Грос Даберков                                    1435/750              7000
Шойне - Померсдорф                                       1435/750               3800
Волгаст - пристанището - Крьозлин                    1435/750              8300
Райхенбах - долна гара                                     1435/1000               500

Още няколко пояснения:
В 1:1 талижките и вагоните платформи се използват за 1000 и 760 мм линии.За 600 не става.
Там всичко е много олекотено...600мм и при тройните линии няма...

Всичко това го има на модел , като готви продукти или набор за сглобяване.
 :angry: :diablo: :bad:ОБАЧЕ ИСТИНСКОТО качване и маневриране става чак от типоразмер 0 нагоре.
Инак се произвеждат много теснолинейки за НО, ТТ,N, Z,но не могат да се правят горепосочените маневри.ЛЕКИ, ТВЪРДЕ ЛЕКИ СА...

Това не значи :good: :good: :good: да не си правиш теснолинийка в дребните мащаби...
Само дето трябва да си качвашщ всичко с ръчица и постоянно да чистиш, да чистиш, да чистиш,
и да пазиш, да пазиш, да пазиш... :yes: :yes: :yes:
Това го пише човек, правил ТТм...Harzbahnen...

Напълно ми е ясно, че снимков и чертежен материал ще направи всичко по-смилаемо и вкусно...

И това ще стане , и това ще стане... Някога, но не сега!!!  (Дует Ритон) Така де, говорихме си за БУФЕРИ :yes: :yes: :yes:

За малко повече практическа част, моля,при желание,да видите и стУите за ЕДРИТЕ МАЩАБИ.
За теснолинейки в 0 (нула) , статУята е почти опечена. Само коричка трябва да хване...
Ще я вадя от пеща днес или утре.
И други забърквам...
Най-паче с практическа жп моделна  ориентация :yes: :yes: :yes:


ТЕРМИНИ :good: :good: :good:
свързваща верига -Kuppelkette f,Kupplungskette f,(D), coupling chain, (E), упражная цепь (Р)
свързващ прът - сцепное дышло (Р) , Kupplestange f (D), coupling rod  (E)
установка за смяна на междурелсието - устройство для перестановки талежек (Р),
Spurwechselanlage f (D), gauge changing device (A)
полска железница- полевая железная дарога (Р), Feldbahn f, (D), light railway (E)
теснопътна железница - узкоколейная железная дорога (Р),
Schmalspurbahn f (D), narrow- gauge  railway(E)
канавка (яма) за смяна на междурелсието, яма для замены колесных пар(Р)
Spurwechselgrube f (D), pitching motion , pit for gauge changing (E)
талижка( за транспортиране на нормални вагони), колесная талежка (Р),
Rollbock m (D), truck (E)
вагон платформа за превозване на нормални вагони по теснопътна линия, трейлерное шасси(Р),
Rollwagen m, (D), wheeled truck, platform truck, lorry (E)

D-значи немски, Е - английски, Р - руски.Буквите m,f,n - показват рода в немския език - м,ж,ср.р.

Моля за Фниманието Ви!!!
Приемам всякакви похвали :good:,обиди :diablo:,критики :angry:.Не се сърдя лесно и докачам...
Но моля Ви, не пишете само щом Ви засърби нещо.Пишете по темата и толкоз.
Много е гадно да трябва да прочетеш сума ти неща извън темата, докато си намериш нещата по СЪЩИНА :drinks: :give_heart: :give_rose:

БЛАГОДАРЯ :good: :good ;D :yes: