Главен форум | Main forum > Железопътен моделизъм | Railway modelling
Теснолинейки-1:1,NEM,NMRA и други.Част 1.0.
Boris 2-12-4:
Привет :good: :good: :good:
Мислех си, тази статУя, да бъде към теснолинейки в 0(нула), обаче, не всеки ще се интересува от ЕДРИТЕ МАЩАБИ , пък и реших да добавя и още нещо... :lol:
Може да е дискусионно, дали ТУК и е мястото, защото ще пиша и за 1:1, но ако го поставя в друга рубрика, там пък ще нагазя в полето на моделизЪма... :pleasantry: :pleasantry: :pleasantry:
Бих могъл да го постява и в рубриката ТЕСНОЛИНЕЙКИ, но ми се иска да опитам повече в теоретичната
част :bad: :hi: :give_rose:
И така:
Според Бернското споразумение от 1886 година в Европа за нормални жп линии се приемат тези с
1435 мм междурелсие или 4'-8 1/2" - четири английски фута(стъпки) и осем и половина цола(инча).
Впрочем в английския думата цол ,не съществува там си е инч-25,4мм.Цол идва от немски-Zoll.Бележи се с ".
Стъпката-фут(foot) е 30,48 см.Бележи се с ' .
Всички жп междурелсия по- малки от 1435 са теснолинейки.
Най-много имат разпространение следните теснопътни междурелсия:
мм англ.футове Къде,какво?!?
381мм 1'-3" градински и железници за изложения и забавления
457мм 1'-6" същото
500мм 1'-7 11/16" индустриални железници в мини,тухларни,кариери
508мм 1'-8" градински и железници за изложения и забавления
533мм 1'-9" същото
597мм 1'-11 5/8" теснл.в Алжир,Бразилия,БЪЛГАРИЯ,ГЕРМАНИЯ,бивша Югослави
Румъния,бивш СССР,много разпространени в цяла Европа.
610мм 2' САЩ,Великобритания,и страните от Британската общност
700мм 2'-3 9/16" островите Куба,Ява
750мм 2'-5 1/2" Аржентина,ГЕРМАНИЯ,Еквадор,Финландия,Индонезия,Норвегия,Перу,
Парагвай,Полша, РУМЪНИЯ, ТУРЦИЯ, бивш СССР,Близък изток
760мм 2'-6" Африка,Австралия,Бразилия, БЪЛГАРИЯ, Шри Ланка, Чили,Индия, Япония
бивша Югословия, Куба,двете Кореи, Пакистан, АВСТРИЯ, РУМЪНИЯ,ЧЕХИЯ
СЛОВАКИЯ, УНГАРИЯ
785мм 2'-6 7/8 " Дания, Полша, КАЙЗЕРОВА ГЕРМАНИЯ,ПРУСИЯ
799мм 2'-7" индустриални железници в цяла Европа
860мм 2'-9 7/8" индустриални железници
891мм 2'-11 1/16" Швеция
900мм 2'-11 7/16" Германия
914мм 3' Хаваи, ИРЛАНДИЯ,ВЕЛИКОБРИТАНИЯ, САЩ, КАНАДА, Източна Африка,
Филипини, Южна Америка
950мм 3'-1 3/8" Етиопия, Италия, Либия
1000мм 3'-3 3/8" Алжир, Аржентина,Етиопия,Австралия,Белгия,Бразилия, Бирма,Китай,
ГЕРМАНИЯ, ФРАНЦИЯ, Гърция,Индия,бивша Югославия, Люксембург,
Полша, ШВЕЙЦАРИЯ, Испания,Тунис, бивш СССР, Ирак, Малайзия,
Пакистан, Тайланд, Виетнам
1050мм 3'-5 5/16" Алжир, Израел, Йордания,Либия, Сирия
1067мм 3'- 6" така наречената "капшпур" - Ангола, Австралия, Чили, Хаити,
Гана, Индонезия, ЯПОНИЯ, КАНАДА,НОРВЕГИЯ, ШВЕЦИЯ, ЮАР,
Судан, Тайван, Нова Зеландия, Ню Фаундленд, Венециела
1100мм много трамваи
1219мм 4'-3" отделни европейски железници
Бързам да публикувам тази таблица. СтатУята още не е завършена.Продължавам след малко!!!
Best Ripper:
Да не забравим и нашето любимо софийско теснолинейно трамвайче... с междурелсие 1009 мм... :hi:
Boris 2-12-4:
Продължавамееееее :lol: ;D :haha:
От горната таблица може да запомниме нещата ,които най-интересуват БЪЛГАРСКИЙОТ МОДЕЛИСТ :angel: -
Бъгария 599мм или както си го знаем 600мм, и 760мм.Германско - 600, 750,785, 900, 1000.Австрия - като България.Швейцария - 1000мм и рядко, в миналото 600мм. Англия, САЩ, Канада и колонии- 610 и 914мм
или 2 фута и 3 фута, както и 600мм като индустриални железници почти навсякъде.
По НЕМ ,както вече е писано - всичко което от 850 до 1250 се бележи с малка буква m.Идва от метър.
всичко от 650 мм до 850 се бележи с малката буква е.
Останалото по малко от 650 до 400мм се бележи с малките букви f / i . f идва от полски железници,
от полето , не от Полша, а i идва от индустриални железници.
Значи от НЕМ трябва да помним буквите m,,e, f/i.по-накратко - 1000мм,750/760мм, 600мм.
За начало повече от достатъчно.
Една от удобните, практичните страни на НЕМ, е че при наличието на толкова много типоразмера,
е възможно ПЛАВНОТО , възпроизвеждане на различните теснолинейки.
Пример: НО - нормално, НОм = ТТ = 12мм, НОе = N = 9мм, НО i/f = Z = 6,5 мм.
Пиша това специално, за да покажа практичността на Европейските Норми на жп моделизъм.
При американската НМРА това е трудно осъщесвимо и заради това, си измислят моделни междурелсия
които са само за теснолинейки и става манджа с грозде.
Американските можем лесно да ги запомним.
Трябва да запаметим само две обозначения - теснолинейка 2 фута и теснолинейка 3 фута - съответно
610мм и 914 мм. Буквено- цифрените изрази са малка буква n плюс цифрата 2 или 3.
n идва от narrow теснолинейка. Пример НОn2 = 610 мм или два фута(стъпки), HOn3= 914мм или три
фута(стъпки).Това е за да го разбереш,а ако искаш да го караш става сложно.Трябва да си купиш специални релси, не просто следващият по-малък типоразмер,(мащаб), както си е при нас НЕМ.Това е неудобството на чисто американската система.
Тук ще допълня само изключението О п 30. Което си е специално, направено да ходят американски влакове по европейски моделни железници - в случая по релси на НО да ходят теснолинейки в 0.
За моделите ще допълния и чисто АНГЛИЙСКИЯ НАЧИН НА ОБОЗНАЧАВАНЕ. Те си пишат, типоразмера, следва ,черта и с цифри, моделното междурелсие. Пример. Теснолинейка в 0, коята ходи по релси на
НО се бележи както следва : 0-16,5. Това е удобно, че веднага разбираме, на какви релси ходи
теснолинейката, обаче пък не знаем на какво междурелсие отговаря в действителност.
Виждаме, че НЕМ е най-прегледната, както да използване, така и за обозначение.
Поклон пред бащите на НЕМ :clapping:
Може да възникне ВЪПРОСИЙОТ: Защо толкова много цифри и данни :bad: :angry: :diablo:?!?
Но, ако четем ОТКЪСЛЕЧНА англоезична литература попадаме в големи каши, от наш МЕТРИЧЕН ПОГЛЕД!!!
И ако си кьорнем, невероятен модел на парен локомотив, съчленен, тип Гарат или Малет, за Южноафриканските жп теснолинейки в капшпур, целият от месинг, с мотори два броя Фаулхабер, с
цифрово управление и всичко това за по - малко от 400 долара щатски, и тежащо около два килограма,
можем да си го ВЪЗЖЕЛАЕМ ТОЗИ ЕВТИН!!! И ГОТИН МОДЕЛ, но въобще не знаем, нито за типоразмера, нито за мащаба , нито за релсите по които ходи... :give_heart:Правили са го за ЮАР и толкова...,
с разни там техни си бурско-английски обозначения...Но вече ще си знаем.
ИЛИ КАКТО КАЗВАТ БАЩИЦИТЕ НА РАЗЛИЧНИТЕ ДЪРЖАВИ: ИНФОРМАЦИЯТА Е ЕДНО ОТ ДВЕТЕ НАЙ- СКЪПИ НЕЩА В СВЕТА... :angel:
Ще добавя само, че същият модел в немско, швейцарско или австрийско изпълнение , ще е над 3000 Евро. Е?!?
Продължаваме след малко...
pach:
--- Цитат ---1435 мм междурелсие или 4'-8 1/2" - четири английски фута(стъпки) и осем и половина цола(инча).
--- Край на цитат ---
Да допълня, че точно този размер пръв е въвел и разспространил
познатия ни англичанин Стивънсън (Стефенсон по немски),
защото този размер го е устройвал. А той е определен от ...
разстоянието между колелата в колоосите на парния му локомотив,
тъй като между тях са се намирали цилиндрите на парната машина.
Нещо доста характерно за огромна част от английските
парни локомотиви и в по-късното им развитие.
Впоследствие не само се разпространява, но и става най-масовия размер междурелсие по света.
ПП.Тук си имаме един Борислав който е (единствен) моделист в този
"екзотичен" размер на американска теснолинейка от 0n30.
ПП2.Борислав да не се бърка с Борис - автора на тази тема! :no:
widowmaker:
Няма друга толкова идиотски звучаща дума в немския като Цол(а Драгойчева)...
:lol: :lol: :lol:
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия