Привет

И Честита Ви Нова Година

Днешната статУя се казва " Някои особености на теснопътните железници"
Една от особеностите на теснопътните железници, която е много интересна,интригуваща и плачеща да бъде възпроизведена в модел, респ. макет , е транспортирането, товаренето и разтоварването на нормални жп вагони по теснолинеен път.
Това става по два начина.
Първият е качването на нормални ТОВАРНИ вагони върху талижки.
Ще цитирам буквално няколкото изречения от книгата "ВАГОНИ" с автори Иван
Трендафилов и Димитър Вучков. стр. 377:
...транспортирането на нормални товарни вагони по теснолинеен път чрез използването на двуосни талижки. ......Този начин на транспортиране от нормални на теснолинейни пътища и обратно има своя
икономичен ефект и се предпочита при равнинен терен, къси разстояния и малки скорости." край на
цитата.
Година на издание 1959.Годината си е интересна от моделиска и жп историческа гледна точка.От политическа си е отврат...
Такива талижки, доколкото знам , не са използвани в България.Ако бяха използвани, това би било възможно само по линията Червен бряг - Оряхово. Другата е с твърде големи наклони...
Въведени са в експлоатация още около 1910 година.
Начин на действие: върху носещия зъб на безресорната двуосна теснопътна талижка се поставя едната ос на ДВУОСНИЯ товарен вагон и се прикрепва остта с двете вилици, които за неделима част от талижката.Те обхващат оста от двете страни.
Качването върху талижката става в канавка(яма) за смяна на междурелсието.
Теснопътната жп релса е така смъкната под нормалната, щото талижката да може да бъде докарана под вагона. Следва закрепване с двете вилици.После бавно изтегляне на теснопътните талижки ведно с нормалния вагон.
Талижките са свързани помежду си със специални пръти или с куплите на нормалните вагони.Връзката с локомотива става чрез преходен вагон.
Това всичкото много привлича погледите при един макет

В действителността обаче, си е много сериозна работа.Изискваща много опит, мисъл, и особено чуство за маневриране.Опасно е!!!

Вторият начин е качването на нормалните вагони върху много ниски вагони платформи. Един обикновен
двуосен товарен вагон обичайно се товари върху една платформа, а при четириосните вагони една талижка стъпва върху една платформа.
Правени са опити и за построяването на вагони платформи с по три оси на талижките.Оказало се несполучливо. Преработили са ги на двуосни талижки.Така нормалната платформа има две талижки с по две оси.Дъ(лжина 5500 до 9000 мм.
Тук нямаме специална канавка (яма), а имаме рампа. Могат да бъдат наредени много теснопътни вагони платформи . като при съвременините вагони за товарене на автомобили.
След натоварването вагоните- платформи се разделят , помежду им се слага прът (щанга) и се вързват направо за локомотива, а много по -добре ще е да си използва и вагон междинен.
Това си е направо класика в жанра

Но за маневреният машинист и другите от бригадата си е живо изпитание

Без снимков материал, ще се опитам да обясня...(такъв ще има....)
Локомотивът ,който тегли нормалните вагони може да е нормален или теснопътен.Той обаче ходи по СЪСЕДНА УСПОРЕДНА ЛИНИЯ. Там е свързан с твърда връзка с нормалния вагон.Навремето е имало майстори, които са теглили вагона с проволка.Сега е забранено по съобръжения за сигурност в много администрации.
Трудността идва от това, че вагонът не е зад Теб,както си е нормално,,а зад Теб, но на съседната релса.

:bad:И усещането, което машинистите са си изработили при карането нормално, може
да подведе.Разбира се и усукващият момент на силите е друг

С две думи красиво и привличащо за модел и макет и супер професионално за машинистите

Лиро що ще речеш?!? (Моля само професионалистите за мнение

)
До всички ЦИЦОМАНИ!!!
Следващите редове са за тях

Различните междурелсия изискват и различни отбивачни съоръжения.
За това си има ВАГОНИ ПРЕХОДНИЦИ.Примерно от едната страна с ВИСОКИ БУФЕРИ, за нормалните вагони, от другата страна много по-ниски и по-малки ТЕСНОПЪТНИ БУФЕРИ. При някои теснопътни вагони няма буфери, има ОБЩО ТЕГЛИЧНО-БУФЕРНО СЪОРЪЖЕНИЕ - подобно на американските автосцепки.
Това си е много интересно, буууташ ли ,бууууташ

Още едно нещенце - когато един теснопътен вагон, капичваш си го например, и изсипваш товара в
нормален, че трябва втори теснопътен, че и трети, понякогаш и четвърти, докато нормалния се удолетвори...
Направо нестихващ кеф от ор......зми

Трансцедентално удоволствие може да достави и бутането на нормални вагони от теснопътно
локомотивче и обратното. Китайският термин ми бяга в момента, като се сетя ще го добавя...
Това става по трирелсов жп път, респ. линия.
И такова животно има.Примерно комбинация 1435 мм и по средата още една релса, я за 1000мм , я за
760мм...
Изживял съм го наяве.Но за това друг път...
Некои си примери от Германско:
Име на линията междурелсие дължина на тройния път метри
Барт - пристанището 1435/1000 1500
Волдег - Грос Даберков 1435/750 7000
Шойне - Померсдорф 1435/750 3800
Волгаст - пристанището - Крьозлин 1435/750 8300
Райхенбах - долна гара 1435/1000 500
Още няколко пояснения:
В 1:1 талижките и вагоните платформи се използват за 1000 и 760 мм линии.За 600 не става.
Там всичко е много олекотено...600мм и при тройните линии няма...
Всичко това го има на модел , като готви продукти или набор за сглобяване.

:bad:ОБАЧЕ ИСТИНСКОТО качване и маневриране става чак от типоразмер 0 нагоре.
Инак се произвеждат много теснолинейки за НО, ТТ,N, Z,но не могат да се правят горепосочените маневри.ЛЕКИ, ТВЪРДЕ ЛЕКИ СА...
Това не значи

да не си правиш теснолинийка в дребните мащаби...
Само дето трябва да си качвашщ всичко с ръчица и постоянно да чистиш, да чистиш, да чистиш,
и да пазиш, да пазиш, да пазиш...

Това го пише човек, правил ТТм...Harzbahnen...
Напълно ми е ясно, че снимков и чертежен материал ще направи всичко по-смилаемо и вкусно...
И това ще стане , и това ще стане... Някога, но не сега!!! (Дует Ритон) Така де, говорихме си за БУФЕРИ

За малко повече практическа част, моля,при желание,да видите и стУите за ЕДРИТЕ МАЩАБИ.
За теснолинейки в 0 (нула) , статУята е почти опечена. Само коричка трябва да хване...
Ще я вадя от пеща днес или утре.
И други забърквам...
Най-паче с практическа жп моделна ориентация
ТЕРМИНИ

свързваща верига -Kuppelkette f,Kupplungskette f,(D), coupling chain, (E), упражная цепь (Р)
свързващ прът - сцепное дышло (Р) , Kupplestange f (D), coupling rod (E)
установка за смяна на междурелсието - устройство для перестановки талежек (Р),
Spurwechselanlage f (D), gauge changing device (A)
полска железница- полевая железная дарога (Р), Feldbahn f, (D), light railway (E)
теснопътна железница - узкоколейная железная дорога (Р),
Schmalspurbahn f (D), narrow- gauge railway(E)
канавка (яма) за смяна на междурелсието, яма для замены колесных пар(Р)
Spurwechselgrube f (D), pitching motion , pit for gauge changing (E)
талижка( за транспортиране на нормални вагони), колесная талежка (Р),
Rollbock m (D), truck (E)
вагон платформа за превозване на нормални вагони по теснопътна линия, трейлерное шасси(Р),
Rollwagen m, (D), wheeled truck, platform truck, lorry (E)
D-значи немски, Е - английски, Р - руски.Буквите m,f,n - показват рода в немския език - м,ж,ср.р.
Моля за Фниманието Ви!!!
Приемам всякакви похвали

,обиди

,критики

.Не се сърдя лесно и докачам...
Но моля Ви, не пишете само щом Ви засърби нещо.Пишете по темата и толкоз.
Много е гадно да трябва да прочетеш сума ти неща извън темата, докато си намериш нещата по СЪЩИНА

БЛАГОДАРЯ

:good