Общ форум | Chit-chat > Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby
Термините в жп транспорта и моделизма
pach:
И още ли не си станал...железопътен моделист!?!!!
Нещо ни пращаш за зелен хайвер!!! (шегичка) :pleasantry:
;D ;D ;D
Много добре си си ориентирал даже!!!
Бих казал, че няма какво да ти разясняваме!!!
Единствено ще добавя, че ние си имаме надлежно
всичко описано в документи, които са резултат на
многогодишен опит и няколко ключови конференции,
на двете най-големи организации - нещо като съюзи
на железопътните моделисти.
Съответно за Европа, тези документ са т.н. НЕМ-стандарти (NEM),
а да Америките, са т.н. NMRI норми. Когато нещо не е описано,
в едните (то май няма вече такова), го намираш при другите.
Взаимно покриващи се са на 90% (може би - статистика не съм правил). Не си пречат, но са много добри в помощ на моделистите.
Принципно са задължителни ( всъщност са препоръчителни)
за всяка фирма, сериозен производител на жп.модели (без играчки), ако иска да е конкурентно способен и съвместим с
останалите фирми, особено в основите на всеки размер (мащаб)
до почти взаимозаменяемост (без резервни части и т.н.).
Но ние, моделистите, също активно ги четем, ползване и
спазваме, без да сме производители, защото препоръките там,
са многогодишен практически опит, доказал своята правата и яснота, а и стандартизацията е основно условие за съвместимостта на моделите ти с фабричните системи.
По конкретните ти въпроси си почти в час, без да си ги чел.
Има някой неща които ако те интересуват, ще си намериш
съответния номер на документ и ще го прочетеш.
Макар да знаем доста неща наизуст вече (от годините ще да е),
и ние често правим справки с написаното.
Тук съм превел някои от тези стандарти (NEM &NMRA),
които съм качил че са ни най-често необходими или
са една добра основа за начало.
(... --->натисни тук за СЪДЪРЖАНИЕ НА БЛОГА
или конкретно за съответния NEM от точка 5.0 нататък....)
А тук са съответно в оригинал (немски и английски)
тези по NEM, както и тези по NMRA.
Приятно четене!!!
:hi:
pach:
И понеже ми изтече времето за поправки и допълнения в горния пост, тук ще публикувам, вече верният
линк към американските документи на NMRA.
цели и виждания
направо техните препоръки и стандарти са тук.
mitko0888:
Тук не броя случаите в които само боядисваш един чужд локомотив в нова окраска. За пример давам дизелов или електр. лок, но не и парен.
1. Донор обикновено е един (не повече, защото е скъпо) цял локомотив.
Шаси, мотор и задвижване обикновено не се купуват отделно, защото на части цената им е доста висока. Купува се един цял локомотив, може да има и повреди по корпуса (и без това се изхвърля), но трябва да не е съсипан в механиката. Най-добре - чисто нов, и без това влагаш много труд и пари в твоя продукт.
- От него се взима най-често цялото шаси със задвижване и талигите, ако те отговарят достатъчно точно на това, което ти трябва. Ако разстоянието между "централните болтове" на талигите е различно, шасито може "лесно" да се скъси в известни граници, или да се удължи на практика без ограничение. Реже се онова голямо метално парче (шасито) и се удължава или скъсява. След това се удължава или скъсява карданчето, от страната на рязането. Ако се реже от двете страни на мотора, се променят и двете карданчета.
- При избор на донор се гледа най-вече разстоянието между осите в талигата и диаметъра на колелата.
Междуосието в талигата се променя само ако имаш триосна талига и едната ос може да остане без задвижване (да и извадиш зъбните колела) и да я преместиш на нужното ти място, като за задвижване останат другите две оси. Ако талигата е двуосна и ти трябва друго междуосово разстояние, значи си избрал неправилен донор.
- Диаметърът на колоосите може да се променя, т.е. можеш да набиеш колела с малко по-малък или по-голям диаметър, но при това трябва леко да пипнеш закрепването на новия кош към шасито, тъй като се променя височината на шасито. Разбира се трябва да гледаш зъбните колела да не допират (ако слагаш по-малки колела) или да не стане много бърз модела (ако слагаш по-големи), като по-големите не трябва да закачат по шасито.
- Блендите на талигата (тези неща, които се виждат отстрани на талигите), най-често се сменят изцяло. Нали за това правиш нов модел, а не боядисваш съществуващ. Слагаш си твоите бленди.
- От донора можеш да вземеш и други детайли - дръжки, пантографи и т.н. Взимаш и LED светлини, платка, кинематики и всичко друго което ти върши работа.
Правиш си нов кош / коруба и си готов.
mitko0888:
По т.2:
маса, мощност, сцепление, подходяща трансмисия, прецизно (цифрово) управление?
Сцеплението зависи от масата. Зависи и от това как са натоварени / окачени колелата, т.е. до колко масата е равномерно разпределена върху задвижваните колела. Също и до колко при движение колелата остават в необходимия контакт с релсите при преминаване през неравности и различни преходни криве - вертикални и хоризонтални. Използването на всякакви гумени, силиконови или пластмасови бандажи не го броя - използва се само в играчките и в масовите модели. Има и фабрично оксидирани колела, които имат около два пъти по-голямо сцепление, но при каране (което е целта на жп моделизма за разлика от стендовия) колелата бързо се излъскват.
Трансмисията трябва да има минимални собствени загуби (триене). Тогава регулирането на мотора от декодера наистина върши работа. Освен това трабва при едни "нормални" за двигателя обороти при 12 волта да дава скорост малко по-голяма от мащабната, или да е поне 80 - 100 км/ч ако оригиналът ти е прекалено бавен.
Двигателят трябва да е "колкото може по-голям" за да може да има достатъчно мощност при много ниски обороти. Отдавна влакчетата не се карат само "на макс", а се извършват бавни и плавни движения и маневри. Тук цифровото е задължително. Но като златно правило, декодерът се слага и се настройва СЛЕД като сме получили перфектно движение в аналогов режим. И за декодера - за съжаление резличните производители използват различни алгоритми за управление на моторите. А моторите във влакчетата се различават доста много един от друг - като активно/реактивно съпротивление, инерция, дължина/диаметър на ротора, разбира се брой полюси и т.н.
mitko0888:
По т.3 и 4 най добре вземи нормите (NEM), там си е написано точно колко ти е отстоянието в криви, в прави и т.н. Въз основа на тези норми производителите си правят "компромиси" в някои размери. Всичко се свежда до един размер (в права) по НЕМ 102 към който се добавя изнасянето в зависимост от радиуса на кривата и дължината на вагона - НЕМ 103. В нормите е предвиден и луфта на колелата, и допуските в междурелсието и всичко друго, така че няма смисъл да се импровизира.
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия