Винаги съм внимавал за какво точно става дума:
1) BR 97 - Zahnradlokomotiven
което е серия обединяваща всички "цанрад" локомотиви, където има
2 пруски
1 баварски
1 баденски
2 вюртембергски
4 австрийски
общо 10 подсерии, локомотиви за "зъбчати железници" - със средна релса
или "зъбна рейка", които за мен са просто "цанрад", понеже ние такива
нямаме, щото ако имахме, те отдавна щяха да имат българско название.
Щом нямаме, направо приемам техния термин - "цанрад".
2) Локомотиви с някакви зъбни предавки "вътре" в конструкцията си, или
по-конкретно каквито са
BR 87 - mit zahnradgekuppelten Endkuppelachsen
BR 84 003-004 - mit Luttermöller-Achsantrieb der äußeren Kuppelachsen
където с цел да се "сгъват" локомотивите в по-малки радиуси,
само крайните куплирани оси не са куплирани с външни щанги,
а с вътрешни зъбни колела, като щанги до тях липсват.
Ами то дори и на немски няма термин, просто го разказват -
"mit zahnradgekuppelten Endkuppelachsen" - със зъбно куплирани крайни оси.
3) Локомотиви с някаква "допълнително и ненужно усложнена конструкция" -
с редуктори или мултипликатори, с кардани, фрикциони, вериги, скоростни
кутии и всякакви други щуротии ...
Какво да се прави, някои откриват топлата вода доста трудно!

Ами и такива нямаме, но съвсем в духа на българските традиции, такива
конструкции биха получили имена от рода на "дековилка", "манджурка",
"туркиня", така че ти предлагам следните термини:
"карданки", "фрикционки", "редукторки", "мултипликаторки"
Ка
Между другото, "дековилка" в чист вид е само частен случай на теснолинейката,
т.ч. и тоя термин е грешен в родната терминология.