Всъщност обходих историята на фирмата.
Наистина дума не намерих за нашите локомотиви.
Но същите (на първо "четене" по външен вид), по същото време, са купени и от египетския султан (?).
Но инфото е второстепенно (за сега) и не съм го "кръстосвал" за
втори източник.
Историята е препубликувана ( и допълнена) от същото списание:
Прочетете серията от статии за историята на Sharp, Stewart и Co.
"Инженерът" 1923/08/24 - (№ I)
"Инженерът" 1923/08/31 - (№ II)
Но се "разходих" из цялата фабрика благодарение на
друго препратка - ъм регистрите на града, където има
цялата статия за тази разходка из фабриката през 1853г.
Тъй като вече имам снимки и от двете фабрики (Шарп, Стюарт&Ко и Атлас) се опитвам да извлекат и картата му - ще е чудесно допълнение...
Тааааа, освен интересния начин на работа с машините,
имат вече "бормашини" , "хобели" и "шепинги" с реглаж на оборотите,
има и други интересни "факти"(в кавички са пак щото за сега е
единствен източник)!!!
И така:
- Фирмата има патент за парен инжектор още през същия век.
Не знам защо, съм смятал, че това е немско изобретение
от следващия век...може би не съм слушал внимателно
Ясен, по въпросите за инжекторитете!?

- И още - около и след 1853г. фирмата вече има произведени,
доста парни локомотива!!! По шест на месец минимум.
А към 1923 г. ( списанието) има над 1000 (хиляда) броя.
Може би всички данни се отнасят за този година - превода ми може да е подвеждащ..
Интересно е съпоставимо ли е с нашите фабрични номера
(едва ли табелката не е открадната от 148-ми)?
С 400 души (макс до 1600 работници) и средна заплата 30 шилинга (някой специалисти са с до 60!)
стойността на един локомотив като нашия е бил около 5000-6000
лири.
- И третото любопитно - в статията изрично се споменава,
не само как се сглобяват локомотивите в момента,
но и как се боядисват в...
ЗЕЛЕНО!!!
Това много ме заинтригува и потърсих цветни снимки,
на възстановени в днешно време локомотиви от Шарп,Стюарт енд Ко.
Ми май всеки музей ако не си интерпретира, а все
пак се позовава на достоверни факти, имаме локомотиви
в три основни цвята - зелен, черен и син.
Та стана доста любопитно, нашите локомотиви като са
пристигнали с корабите, през 1865-1967, в кой цвят са били
първоначално!???
Иначе сега поне ни става ясно, защо 148-ми, през последните
50-70 години също е бил и в трите горе споменати цветове!!!
А ясното е, че...на никой от музея, както и/или корифейте с книги,
и идея си нямат с какъв цвят е бил експлоатирана серията....и то за дълги годиний не са го разбрали!!!
С това си умуване, май ще предизвикам Любо

от Пловдив,
(негова любима тема беше) може би да се включи отново
в дебатите из форума по въпроса за цветовете!?

ПП. Иначе аз имам достъп до материалите по съдържанието
на всеки брой от сп "Инженерът" , както и до пдф-те, но за тях
ми иска регистрация ( за сега без пари).
Та за това, така те питах горе по кое съдържание "си падна"!?!
