Автор Тема: За вида в които трябва да се възстановявят музейните локомотиви  (Прочетена 6039 пъти)

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 446
  • Рейтинг: 122
   Ще ми бъде много интересно да прочета вашето мнение за следния въпрос.

  Когато се възстановява музеен локомотив,в какъв вид той трябва да бъде.

  Дали да се приведе във вид,какъвто е бил в началото на експлоатацията си ,или да се остави във вида на

  края на експлоатацията си.

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Винаги всяка една единица подвижен състав, независимо дали е музеен експонат или не е, изглежда най-красива и най-автентична във вида в който е излязла от фабриката производител! Всички "подобрения" правени впоследствие загрозяват малко или много машината (вагона). Това важи с пълна сила и при моделите!
 Само един пример ще дам. През 60-те години в депо Пловдив на някой му хрумнало, че локомотивите могат и без крила, и за кратко време много машини от сериите 02, 05, 14 и др. загубват крилата си! :angry: Това означава ли, че при възстановяването на тези локомотиви ще трябва да се възстанови и глупостта на този някой?
« Последна редакция: 23 Януари 2012, 12:36:27 от Сaprycorn »

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Цитат на: Сaprycorn link=topic=3582.msg71566#msg71566 date=1327314533
Винаги всяка една единица подвижен състав, независимо дали е музеен експонат или не е, изглежда най-красива и най-автентична във вида в който е излязла от фабриката производител! Всички "подобрения" правени впоследствие загрозяват малко или много машината (вагона). Това важи с пълна сила и при моделите!
 Само един пример ще дам. През 60-те години в депо Пловдив на някой му хрумнало, че локомотивите могат и без крила, и за кратко време много машини от сериите 02, 05, 14 и др. загубват крилата си! :angry: Това означава ли, че при възстановяването на тези локомотиви ще трябва да се възстанови и глупостта на този някой?
Съм ЗА с трите рЪце!

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Да, ама в началото го е нямало зеленото!
Гледъл съм на някои места: лок ХХХ възстановен във вида си от ..... дата (или период). Така хем да си има крила, и то големи, ама да има и зелено. Нали все пак е "възстановен".

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5620
  • Рейтинг: 659
  • Красотата е в детайла!
Независимо какви са били преди, всички възстановени машини са изпълнени цветово така:



На мен лично тоя им вид много ми харесва и така си правя и собствените модели.

п.п. Лично мое наблюдение е, че всяко възстановяване е само за себе си и пътьом решават какво да слагат или махат. Например 01.23 е с парапети, което си е соц. приумица. На 05.01 имаше парапети, но ги махнаха при възстановяването. 03.12 е с царските гербове, 15.215 е с други, 01.23 с трети и т.н., и т.н.
« Последна редакция: 23 Януари 2012, 17:28:18 от Vlado »

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Владо, музейният локомотив трябва да има АВТЕНТИЧЕН вид. Пример с 16.01, която едва ли някога по време на редовната си експлоатация е носила това лого от дизелов локомотив.
http://railwaymodeling.com/gallery/displayimage-114-12.html
И тя е носила соц. герба, което се вижда добре на тази снимка

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1025
  • Рейтинг: 272
    • bgrail.info
Ако всички машини бяха в оригиналния си вид, нямаше да има разнообразие.
Феновете си имат куп 52-ки в Германия и за какво ще им е да идват тук, ако ще видят същото, но с друг номер.
Трябва да се подхожда според случая и машината да бъде възстановена в най-удачния за целите вид, може оригиналния, може към края на редовната експлоатация или някъде по средата. Пловдивска машина естествено ще се направи с крила, нищо че е работила без.

emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Разсъждавам малко по- прагматично...

Живеем в пазарен свят и възстановяването трябва да е според целта, заради която се възстановява.. другото са добри пожелания. Ако парите дадени за възстановяването могат да се върнат , т.е ти излиза бизнес кейса, дори може и да се възстанови.

А иначе, ако някой държи на нещо конкретно- на това май му викат спонсорство или иначе казано, който дава парите той поръчва музиката.

Та така.. ако ще е за атракционни пътувания- шаренко, за статичен паметник- докъдето има пари, за частна колекция- зависи от мерака, времето и средствата...


Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Ако целта на музейната колекция на БДЖ е разнообразието, то тя е изпълнена на 100%, един локомотив с табели от дизел, друг с царския герб, трети без нищо! Аз все си мисля, че целта е зрителя да добие представа за вида, който са имали локомотивите на БДЖ, но уви все по-трудно става да се установи какъв е бил този вид!

Жоро

  • Trade Count: (67)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1653
  • Рейтинг: 143
  • HO DR IV епоха София
    • Хоби свят
Емо е прав, който плаща - поръчва музиката. Примери много. А който иска да види как са изглеждали преди години - в музеяяяя. Там снимки бол, в нета още по-вече. :buba:

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Ако е така, то защо тогава се наричат "музейни" локомотиви?

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK

Видът на възстановените вече локомотиви зависи само от едно нещо - кой ги е възстановил, за това имаме разлики, явно и те не са на едно мнение.
Вижте Германия - много музейни локомотиви, голяма атракция е който и да е бил от тях, а ако е с месингови надписи (2-ра епоха) - още по-голяма атракция става, но ... най-голямата атракция май са машините възстановени в 1-ва епоха - шарените!?! По-голяма атракция от това - здраве му кажи! Лошото при нас е, че няма кой да ни каже какви са били локомотивите в началото.

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 446
  • Рейтинг: 122
Страшно ми е приятно,че предизвиках една интересна дискусия. Сега ще ви кажа моето мнение. Лично на мен  много повече ми харесва вида на локомотивите в по късните етапи на тяхната експлоатация. Просто така са ми по родни. Ако разсъждаваме,че локомотивите трябва винаги да се поддържат в оригиналния вид,не би трябвало да се произвеждат и модели,отразяващи по късните епохи. нека да си представим ,че сме любители на железницата,примерно в ГДР. Ако сме на по почтена възраст,може дори да сме виждали любимия ни G 8.1 в редовна експлоатация . Сигурен съм,че за по голямата част от нас именно това ще е G8.1 ,които бихме искали да видим в музея или на атракционно пътуване,защото с него ще са свързани спомените ни.
Може би това е и причината,че по голямата част от  германските музейни парни локомотиви имат вида в които са били през 60-те и 70-години на 20 век. Разбира се идеалното решение е ,ако имаме два локомотива и единия го приведем в оригинален вид,а втория във вид в които е бил накрая на експлоатацията си. Защото  в противен случай изтриваме следите на продължилата много десетилетия експлоатация.

Колкото за перилата, те са въведени в локомотивите още през средата на 19 век в Русия . Може би по голямата част от любителите на железницата да не ги харесват,но от личен опит знам,че са много удобни и полезни в експлоатацията. От една страна те предпазват от падане,а от друга страна те много помагат за качване и слизане върху котела.

KRAKOMOBILA

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2728
  • Рейтинг: 238
  • 46-та серия долу от графика - Шкода рулз!
И аз си мисля, че възстановяването трябва да е такова - че локомотивите да отговарят максимално на нашата железница. Тоест - към края на експлоатацията им. Все пак голяма част от локомотивите ни са били доставяни втора ръка от Германия, Чехия, СССР и други места - и ако се възстановяват в този им вид - какво българско ще има в тях ? С течението на времето тези локомотиви са доработвани тук - както от към външен вид така и от към някои технически решения - което според мен трябва да се запомня по някакъв начин. По тази причина - хич не съм против за парапетите на 01.23 - мисля, че и седят добре.

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Добре, че стана дума за германските локомотиви. Да вземем за пример един Р8. Както вече казах, най-истински и най-красив този локомотив е при въвеждането му в експлоатация през 1-ва епоха. След това във втора епоха получава няколко съществени подобрения-крилата Вагнер, водоподгревател и водна помпа, турбогенератор и електрическа инсталация. Но в трета епоха тези подобрения започват едно по едно да бъдат премахвани или заменяни с по-простички и по-евтини. Пример крилата Вагнер са заменени с Вите, или въобще са премахнати, водната помпа е заменена с обикновен инжектор, водоподгревателят отпада при това положение,  на някои Р8 им заменят хубавия тендер с "лодка", на някои им "сплескват" комините (мисля че се казваше Гизел ежектор), и след всичко това Р8 добива толкова печален вид, че ако го види отнякъде неговият създател Роберт Гарбе....Или легендарната 01, която през 1925 е един истински връх в локомотивната естетика, а в края на експлоатацията си в ДБ е лишена от половината си части (защото може да тегли и без тях)!
Така че има какво да се дискутира по темата.