Общ форум | Chit-chat > Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby

Изчезнали ж.п. линии и малко известни съществуващи клонове

<< < (6/36) > >>

bdz43r:
Стрелките на карнобатския триъгълник не са демонтирани, поне откъм Бургас.

Vlado:
И откъм Лозарево не са! Миналата година лично и на място ги видях. :)

TheJackal:
Липсва контактната мрежа до колкото си спомням, но мисля, че след стрелката по посока Бургас - Карнобат, с отделянето към Комунари - за Варна, след има - няма 100 метра, железния път липсва. Разграбен или умишлено изваден, нямам идея.

Rado:
Да поизтупам малко темата, че много прашаса.
Ще се върна малко към първия пост:

--- Цитат на: Rado link=topic=3586.msg71645#msg71645 date=1327351854 ---В средата на 80-те с пълна сила се вихреше идеята за строеж на хидро-технически комплекс (ХТК) на река Дунав, в равнината между Никопол и Белене. Щеше да има бараж с шлюзове, а върху стената да има път и ж.п. връзка с Румъния. За целта, На 2-3 km преди гара Белене, насред полето сложиха стрелка и започнаха да прокарват линия през лозята на хората в посока ХТК-то. Някой толкова си беше повярвал, че ей сега ще тръгнат международните влакове, та наравлението към ХТК-то го направиха главно, а това към гара Белене (по което тогава все още пътуваха пътнически и товарни влакове) беше отклонение. Или иначе казано - в разписанието на влаковете между гарите Ореш и Белене на километър еди-койси се появи още едно намаление 40 km/h с причина СОП.... Така и не тръгна никой по тая нова линия, защото работата със строежа на ХТК-то замря. Натикаха там някакви вагони да ръждясват и като дойде демокрацията и започна много да се краде махнаха вагоните, демонтираха линията и остана само насипът и прословутата стрелка, която продължи още няколко години "да спъва" и без това бавните влакчета за гара Белене. Не съм сигурен само дали тази линия въобще успя да достигне до брега на Дунава, където беше площадката отредена за ХТК, защото тогава все още бях дете и не съм ходил чак до там. Разстоянието от стрелката до там е около 8-9 km. Днес отново само храсталците край насипа напомнят за всичко това...

--- Край на цитат ---
През почивните дни се разходихме малко из природен парк "Персина" и същевременно направих малко снимки по темата.

Прословутата "стрелка на открит път" която описах по-горе:


От демонтираната линия са останали не-повече от 50-тина метра, изглеждащи така:




Останалата част от трасето се проследява лесно по насипа и многобройните мостчета през отводнителните канали на Беленската низина. Впечатлен бях от още безумни изпълнения около проекта за язовира на Дунав. Още по онова време направиха нещо като околовръстен път на Белене - нещо безсмислено за градче, до което пътят стига и не продължава за никъде, защото е крайна точка. И въпреки, че съм ходил там десетки пъти, никога не бях минавал по това "околовръстно". Затова сега, проследявайки трасето на изчезналата линия, бях много изненадан да разбера, че там където тя се е пресичала с това околовръстно пътче има изграден дори надлез! С две думи - надлез на път за никъде, над линия водеща също за никъде... Следващата снимка направих именно от този надлез - трасето на линията е било там, където сега е черният път с мостчето:


Още по-нататък вече няма и черен път а само трева и храсталаци върху насипа. И след около 7,5 km от началото открих ето това:


От тук до самата река остава не повече от километър. Насипът на това място става доста по-широк и вероятно е трябвало да бъде гара. Но сега е само една поляна с призрчни останки от стрелочен пост, насред нищото...

Пак ще се върна към първия пост:

--- Цитат на: Rado link=topic=3586.msg71645#msg71645 date=1327351854 ---Имаше един клон с дължина около 5,5 km от гара Летница (по линията Левски - Троян) до авиобаза Каменец - за снабдяване на летището. Днес вече го няма нито клона, нито авиобазата. Линията я демонтираха някъде през 90-те, по-късно закриха и летището. Там вече ни локомотив се чува, ни самолет...

--- Край на цитат ---
Така изглежда това място в наши дни (снимката направих на 05.04.2012г.):


И още съвсем малко по темата. Наскоро научих за още един клон, демонтиран през последните години - от гара Димитровград север до закрития вече въглищен рудник "Здравец", край село Странско. Клонът е бил е с дължина около 16 km.

Rado:
Поради небивалия огромен интерес (  :lol: ) продължавам темата. Този път отново за малко известните и все още недемонтирани клонове, някои от които напълно изоставени.
ЖП линията Ореш - Белене е може би единствения в България клон на друг клон (Левски - Свищов). Среща се като номер 24.1 , 24А и др. Построена е през 1918г. с дължина около 13 km. Закрита за движение на пътнически влакове около 2000-2002г. Като гледам през последните години и товарни май не са я ползвали:


Цяло чудо е, че все още не е демонтирана.


Някъде в началото бях писал и за това:

--- Цитат на: Rado link=topic=3586.msg71645#msg71645 date=1327351854 ---...Клонът е гара Ореш - площадката на АЕЦ Белене. Тази линия я построиха също през осемдесетте години. От гара Ореш тръгва през равнината на север, към Дунава. След около 5 km е обособена малка гара с 4-5 коловоза. Там бяха започнали да строят и някаква гарова сграда, която така и не довършиха. Сега стои само железобетонния скелет от нея (напролет ще я снимам). Предполагам ,че е имало идея гарата да се ползва и като пътническа, за служебни влакове с работници. В края на гарата коловозите се събират, линията продължава още около километър и отново се разделя - на два коловоза, като единият тръгва на ляво, а другият на дясно.И двата навлизат в двора на площадката на АЕЦ. Вътре има още около 3 km отклонения, които отделно се разклоняват на още допълнителни коловози. Образува се и "триъгълник" с двата коловоза, които навлизат в двора...
--- Край на цитат ---
Ето и няколко снимки от там.
Постройката на неосъществената гарова сграда:


Недовършени перони:


Поглед към бившата-бъдеща АЕЦ:


Зад оградата на ..... (вече незнам как да го наричам - бивша недостроена АЕЦ, бъдеща газова централа или кой знае какво) имаше една 55 серия, но не посмях да я снимам. Близо до нея имаше полицейски автомобил, а наокло е пълно с табели със забрани за снимане! Някои хора още живеят с параноята отпреди 20 години. А после върви обяснявай, че просто снимаш само локомотива заради някакво си там хоби...

Също от първия пост:

--- Цитат на: Rado link=topic=3586.msg71645#msg71645 date=1327351854 ---Друга изчезнала ж.п. линия е Каспичан - Нови пазар - Ружица - Тодор Икономово (някъде се твърди, че е стигала до съседното село Скала). Също е била с междурелсие 600 mm, а дължината й е била около 56 km. Открита през 1918г. с идеята да продължава до Силистра. През 1935г. се открива клонът Ружица - Каолиново с дължина около 11 km. Линията и клонът са закрити през 1964г. Днес съществува (ако вече не са го демонтирали де) само участъкът до Нови пазар, с нормално междурелсие рабира се.
--- Край на цитат ---
Е, все още не са демонтирали релсите до Нови пазар, а само контактната мрежа. Но и тук отдавна не е минавал какъвто и да било влак:


Малък клон (не повече от 1,5 km) от гара Венчан е обслужвал бившето военно поделение (склад ГСМ) край съседното село Златина. Пътувайки за Варна, се отклоних малко от магистралата, за да видя какво е останало и от него. Ето това:


Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия