Общ форум | Chit-chat > Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby
Изчезнали ж.п. линии и малко известни съществуващи клонове
Vlado:
С любезното разрешение и съдействие на инж. Димитър Деянов - история със снимки за 600 мм железопътна линия Ахтопол - Кости:
http://vkolev.snimka.bg/travel/tesnolineyika-ahtopol-kosti.749199.30384170.big (снимки от 22 до 51 вкл.)
Rado:
Долната снимка съм качил и в друг форум, но мисля, че и тук трябва да я има.
Поглед в западна посока от мястото където е била стрелката за Винпром Поморие, 25.04.2013:
В написаното по форумите не ставаше категорично ясно докъде съществува все още линията за Поморие - до Винпрома или само до мина Черно море. От снимката ясно се вижда какво е останало...
Но не и от сайта на НКЖИ:
http://www.rail-infra.bg/схема-на-мрежата/
Там продължават да твърдят, че през 2013г., дори и без релси, влаковете от Сарафово до Поморие могат да се движат с 25 km/h!
http://www.rail-infra.bg/assets/Documents/Referenten%20document_2013/Tablica_2.pdf
Vlado:
От форум "Български железници":
--- Цитат на: Димитър Деянов ---Отговарям на Rado:
Теснолинейната жп линия с междурелсие 600 мм на парна тракция мина "Принц Борис" - Плачковци е с дължина 5,1 км. Тя е открита за експлоатация на 25 октомври 1917 г. Построена е от УЖПС срещу задължението мината да се милитаризира и да дава ежедневно до 100 тона въглища, при цена 35 тогавашни лева за тон франко мината. За улеснение добивът на въглища до самата мина "Принц Борис" са построени бремзберги и теснолинейни разклонения с междурелсие 500 мм, по които превозът се извършва с конско теглене.
Съгласно Закона за уреждане положението на строените за военни нужди, през време на Европейската война, ж п линии, обнародван в Държавен вестник - брой 78 / 9 юли 1920 г., жп линията мина "Принц Борис" - Плачковци се присъединява към индустриалните клонове. Независимо, че е обявена за индустриален клон, теснолинейката остава в разпореждане на БДЖ до 1923 г., когато е дадена под наем на каменовъглената мина. Оттогава се води като извънексплоатирана от БДЖ линия, до 1948 - 1949 г., когато след национализацията е предадена окончателно на мината и престава да се води към мрежата на БДЖ.
Теснолинейката е експлоатирана с подвижен състав на БДЖ: локомотиви серия 400-60 и бордови вагони с полезен товар 5 тона. Локомотивите, обикновено 2 броя, са сменяни периодично. Те работят докато достигнат пробег за ремонт и когато постъпват в жп работилница се заменят с такива излезли от ремонт. Така например към 1936 г. там се използват машините 405-60 и 473-60. През 1946 г. БДЖ започват да изпитват все по-големи трудности с дадените под наем извън железниците локомотиви. След края на 1944 г. мините "Принц Борис" отказват да плащат наем за използвания при тях вече само един локомотив 424-60, който остава до 1949 г. в мината, протакат уреждането на този въпрос и вече през май 1953 г. се води арбитражно дело в град Търново за наема в размер на 70 000 лева.
За да се преустановят неприятностите, след 1949 г. БДЖ предприемат постепенното предаване на този подвижен състав на ползващите го предприятия. Предаването става безвъзмездно. Така лок. 424-60, който се използва там, е предаден през 1951 г. и започва да се води на ТЕЦ Трявна. Така БДЖ се освобождават от този подвижен състав, който престава да им се води като основно средство.
--- Край на цитат ---
И едно кратко, но съществено допълнение от bdz43r:
--- Цитат на: bdz43r ---Трасето е почти изцяло запазено и днес, естествено без горното строене. Дековилката е минавала отдясно на главната линия и се е отклонявала надясно малко преди насипа, под който минава пътя за Радевци. Сега там има добре оформена пътека, която на места прераства в черен път. Напълно запазени са водостоците, насипите и подпорните стени. Трасето се изкачва в това направление през гората, минава точно над последните къщи на Радевци и продължава отдясно на реката до миньорското селище Гръбчево, където частично е запазен един дървен мост, по който линията е преминавала отляво при самото Гръбчево, където се губят всякакви следи, унижожени след закриването на дековилката.
За съжаление без да знам точното местоположение на резтоварището и бремсбергите, не успях да открия някакви следи от тях.
--- Край на цитат ---
Като отново на Тошко разчитам да пусне някоя и друга снимка от своето пътешествие, каквито, сигурен съм, е направил не една.
bdz43r:
Ето някоя и друг снимка: http://bgrail.info/photos.php?mode=show_album&id=223
turboto:
--- Цитат на: Rado link=topic=3586.msg89293#msg89293 date=1369170031 ---Долната снимка съм качил и в друг форум, но мисля, че и тук трябва да я има.
Поглед в западна посока от мястото където е била стрелката за Винпром Поморие, 25.04.2013:
.......
В написаното по форумите не ставаше категорично ясно докъде съществува все още линията за Поморие - до Винпрома или само до мина Черно море. От снимката ясно се вижда какво е останало...
Но не и от сайта на НКЖИ:
http://www.rail-infra.bg/схема-на-мрежата/
Там продължават да твърдят, че през 2013г., дори и без релси, влаковете от Сарафово до Поморие могат да се движат с 25 km/h!
http://www.rail-infra.bg/assets/Documents/Referenten%20document_2013/Tablica_2.pdf
--- Край на цитат ---
От миналото лято имам пълен снимков материал от обхождането на цялата линия от Вл. Павлов до гара Поморие вкл. и видео. Кажи къде искаш да ти ги кача?
П.С. Линията свършва малко след мина Черно море
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия