Във връзка с предположението,че линията Кочериново-Рилски манастир е демонтирана ,за да се ограничи потокът от вярващи към манастира,бих казал,че това определено е най малко вероятната причина. След демонтирането е построено шосе и са пуснати редовни автобуси до манастира. Времепътуването до манастира се е съкратило поне три пъти. Голям брой посетители вече отиват до манастира с личните си леки коли.
Разбира се ,демонтирането е огромна грешка. Ако линията беше модернизирана с увеличение на допустимата скорост,щеше да се превърна в световно известна туристическа атракция. Каквито са днес теснолинейките по Харц например. Но унищожаването на теснолинейни и нормални линии въобще не е само наш приоритет. И в САЩ и в Европа от началото на 60-години до средата на 70-години са ликвидирани огромен брой теснолинейни и нормални второстепенни линии. Особено през 60 -те години петролните продукти са безумно евтини. Например 1 кг дизелово гориво в началото на 60-години в България струва 5 стотинки. Това е толкова евтино,че една проста сметка доказва,че по това време ,ако в парните локомотиви се е горяло дизелово гориво вместо въглища,е щяло да бъде икономически по ефективно. Разбира се никои не го е направил,защото дизеловите локомотиви имат пет пъти по висок КПД и това обяснява триумфа на дизеловата тяга по това време. Но за превозите на товари и пътници на къси разстояния автобусите и камионите са били по ефективни ,и тона обяснява масовото ликвидиране на железопътни линии.