Автор Тема: Грозното патенце или пруския G8 в спомените на един машинист  (Прочетена 3742 пъти)

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 443
  • Рейтинг: 117
 Мисля,че ще ви бъде интересно да прочетете няколко откъса  за работата на  германския машинист Йохен Кречман за работата си като огняр на един от любимите ми парни локомотиви ,пруския G8.

                                         Грозното патенце


Пруските локомотиви са всичките грозни"- заяви веднъж пред мен един познат журналист и даде за пример сравнението между баварската S3/6 и пруската S10. Дори в литературата се срещат изрази,като дебелашко пруско и недодялано.

Когато за пръв път пред една пруска G8 застанах,направо се ужасих. Направо ми се видя като образец за грозота,един P6 с четири свързани колооси и без предна талига. Комина бе прекалено тесен и изнесен напред,парния дом и пясъчния бункер изглежда си бяха разменили местата,плоския покрив с вентилационна надсройка едва стигаше до мостчето между локомотива и тендера,а пък разположението на главния въздушен  резервоар определено беше плод на неуспешна рационализация на местно ниво.
Тендера беше много подобен на този на P8,но без надстройка .
55 1632 се казваше тази "железница " и явно от съображения за икономии при нея беше спестена и водоподгревателната инсталация.
Локомотивната кабина беше малка и тясна. Мястото за двете въртящи се столчета беше достатъчно,обаче двата плъзгащи се прозореца с дървени рамки бяха пригодени за човек с ръст най много до метър и седемдесет и пет.
 С това чудо трябваше аз по старата Източна железница до  Китц на Одер да се промъкна. Тази работа няма да стане-помислих си аз,в Щтраусберг,най много зад Реефелде,на нагорнището  към Гарцау ще трябва ди ни измъкват с помощна машина в безпомощно състояние.

Моят майстор,по прякор Матросения Франц ме успокои и каза,че по рано през суровите зимни месеци с този локомотив понякога е карал дори бързи влакове.
 
Отново същото. Защо старите господа преди все бързи влакове са карали,защо не товарни ли пътнически влакове.

Обаче това  не е нещо ,което може да каже гласно един стажант за машинист пред своя майстор.
Вече е почти тъмно,когато ние  във Вулхайде се закачихме на локалния влак 8083 към Китц.

Двамата ангермюндци с тяхната 42  ,чакащи на съседния коловоз изобщо не си спестиха шегите по наш адрес.

Нима на вашата машина вече и е разрешено да пуши- попита огняря. Пък ние се питахме дали вече може да пие вода или още може да пие само мляко.

800 тона е тежък нашия влак.Пред нас е дългото нагорнище от Грабеншпрунг до Каулсдорф,при това е напълно възможно входния семафор да е затворен .
 Изходния семафор е вече отворен.

Аз правя моя огън. След дванадесетата лопата моя майстор се обърна към мен. Стига малкия,тя повече не може да преглътне.
Парната свирка  не свири ,ами изквичава като някакво животинче,което са настъпили по опашката.

Кухо прозвъчават първите отсечки на отработилата пара в комина.Два,три пъти се опита нашата G 8 да пробуксува,обаче се справи и тръгна уверено и то без подаване на пясък. Пещната врата завибрира в ритъма на отработилата пара.
Аз хвърлям  един недоверчив поглед към манометъра за налягането в котела.

Налягането не е мръднало по надолу от единадесет и половина атмосфери.
Когато майстора след малко затвори регулатора на съединителната крива към Източната линия,предпазителните вентили избиха. Е,това е нищо,помислих си аз. Всяка"Железница" прави пара при затворен регулатор.

Изходния семафор е отворен за излизане от отклонение. Аз качвам вода в котела с инжектора.  
Веднага след Грабеншпрунг моя майстор демонстрира своята  пълна програма.

Нашата 1632  побягна точно като едно ловджийско куче,надушило плячката си. С малката си твърда база ние усещаме всеки релсов настав по линията. Вече целия влак легна в нагорнището на куката на нашата G8.
Mодхвърлям въглища,затварям пещната врата и качвам вода в котела. Hо какво почва да се случва?
Предпазителните вентили започнаха да изпускат и избиха в най трудния участък. Наистина не съм можел да си представя какво може да ни покаже тази малка котка.

От дясната страна Матросения Франц се ухили.
-Е видя ли? А тя има още много какво да ни покаже.


В Фредерсдорф  оставяме 6 вагона и вземаме допълнителни 16. Нашия влак стана вече 1000 тона.

Един поглед към тендера  ,че количеството въглища,които сме изгорили изобщо не е голямо.

Времето се влошава. Това не оказва никакво влияние върху g8 и в нагорнището към Херензее тя се държи като едно подивяло пони.

Пред нас сега стой нагорнището след Мюнхенберг. Ако имаме транзитно преминаване през гарата,в голяма степен ще го преодолеем с инерцията на влака. Но тази мечта не се сбъдва. Входния семафор ни показва ,че влизаме в отклонение със спиране в гарата. Матросения Франц пи показва какво означава виртуоцна работа с кран-машиниста. Само с едно задържане,без нито веднъж да разхлаби локомотива или тендера,той влезе през стрелките с 40 км за час и спря точно на два метра пред изходния семафор.
Малката двустъпална въздушна помпаа заработи изапочна да допълва влака с въздух.
След среща с пътническия влак за Щтраусберг продължаваме нататък.
И този път нашата G8 не ни разочарова. Пет-шест лопати и стрелката на манометъра се закова пред червения белег за максимално налягане.


misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 443
  • Рейтинг: 117
  Отличното представяне на G8  е станало през 50-години,когато в ГДР са работели с нискокалорични въглища. това още повече доказва качествата на машината.

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Цитат на: misan link=topic=3612.msg72235#msg72235 date=1328099267



Пруските локомотиви са всичките грозни"- заяви веднъж пред мен един познат журналист и даде за пример сравнението между баварската S3/6 и пруската S10. Дори в литературата се срещат изрази,като дебелашко пруско и недодялано.





Не съм никак съгласен с този журналист! Ако трябва да се прави някаква класация за красота на локомотивите, то именно пруските са на първо място, следвани от саксонските, и чак тогава идват баварски, баденски и вюртембергски.
Но, ако говорим за локомотивна красота, нищо не може да се сравни с EINHEITS машините 03, 23, 41 и 50...

KRAKOMOBILA

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2727
  • Рейтинг: 236
  • 46-та серия долу от графика - Шкода рулз!
Най-хубави са си лодките (br 52,42) и нашите бързоходни локомотиви. :good: 

 Страхотна история - ще се радвам да споделите още.

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 443
  • Рейтинг: 117
    Аз  разбира се също ама никак не съм съгласен. Благодарение на инициативата на моя брат,заедно посетихме Румъния и Mолша и имах щастието да видя на живо и G8,P8,G10 ,Р6 и дори S6.

  Всички ми се видяха много красиви,хармонични и съразмерни машини.

  До G8 стояхме един час и не можех да се откъсна от нея. Толкова ми  хареса. И не можех да повярвам,че това е локомотив ,произведен преди 100 години,толкова модерен вид имаше.


misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 443
  • Рейтинг: 117
 По нататък ще се опитам да преведа и още разкази. Моя немски е много ограничен ,но с железопътните разкази горе долу се оправям. но никъде не съм чел толкова положителни неща за някои локомотив,колкото за G8.Ако не се лъжа пък най голямо тегло е брал автора на книгата с пруския P10. тя е пословично неикономична машина, а и е много трудна за подхвърляне на въглища,защото скарата и е трапецовидна. Отзад е по широка,отколкото в предната си част.

KRAKOMOBILA

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2727
  • Рейтинг: 236
  • 46-та серия долу от графика - Шкода рулз!
Таз книга да не е аналог на "Когато парата движеше влаковете" ?

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 443
  • Рейтинг: 117
 Нещо много подобно е. Представлява сборник със спомените на един германски машинист от ГДР,Йохен Кречман.

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Цитат на: misan link=topic=3612.msg72239#msg72239 date=1328102724
     Благодарение на инициативата на моя брат,заедно посетихме Румъния и ...

Като спомена твоя брат, ще бъда много щастлив, ако и той се регистрира тук във форума.
Познавам брат ти почти 20 години- изключително интелигентно момче, знаещо много и обичащо много железниците!

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 443
  • Рейтинг: 117
Разбира се ,Ясене ,че ще се регистрира. И много ти благодаря още веднъж за отношението ти и към двама ни.

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 443
  • Рейтинг: 117
  Между другото G8 работи в Турция в редовна експлоатация чак до началото на 90-години на 20 век в депо Ушак. Сега има поне една машина в Турция за атракционни влакове. железопътния музей в Дармщадт купи една друга в работоспособно състояние,възстанови я в оригиналния и вид и тя също се използва за атракционни влакове.

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6711
  • Рейтинг: 1087
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък


Ако си правил снимки от това пътешествие - моля те - качи ги

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 443
  • Рейтинг: 117
       Основното количество снимки ги е правил моя брат. А и неговите са несравнимо по качествени. Ще го помоля още днес той да се регистрира тук и да ги качи.

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK

А тоя номер 55 1632 DR дали не е измислен, щото не ми се връзват нещата с него!?!

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 443
  • Рейтинг: 117
  
Не ,Callio, изобщо не е измислен. серията на G8 при новото означение е 55 16-22.  Значи първите локомотиви са с номера 55 1600 и нагоре,а последните 55 2200 и нагоре.

В ГДР G8 работят до 1969 година. Тяхната последна родина е депо Лукау.
« Последна редакция: 01 Февруари 2012, 17:37:31 от misan »