Както е видно, ще трябва да направя икономико-политически-социален анализ на Германия и германските железници през 30-те години на 20-ти век

А темата започна с толкова приятно и безобидно клипче, посветено на пощенските вагони...
Както е известно, Германия губи Първата Световна война, вследствие на което от страната са отнети огромни територии, натоварена е с много тежки репарации, вихри се хиперинфлация...
Точно в тези изключително тежки години се ражда новата ж.п. администрация DRG, която наследява от лендербаните над 400 локомотивни серии, подсерии и конструктивни модификации, както и несметно количество вагонни серии. Повече от ясно е, че експлоатацията на толкова разнороден подвижен състав ще бъде твърде неикономична. Затова е приета т.нар." Einheits" програма, която да съдържа 10-тина локомотивни серии, които да обхванат цялата локомотивна служба(бързоходни, пътнически, товарни и маневрени) и постепенно да изместят наследените много локомотивни серии. Характерна за Айнхайц локомотивите е максималната стандартизация на основните възли и детайли като е създадена фамилия от типоразмери. Така се постига максимална унификация на цялата котелна арматура и гарнитура, стоящи котли и димни камери, цели котли-комплект. Типизирани са елементите от двигателния и пароразпределителен механизъм: бутала, цилиндрови блокове, шибъри, уравнители, паралели, кръстоглави, сцепни щанги, кривошипи и прочие. В ходовата част: колооси, колоосни букси, ресорно окачване, цели талиги с всичките им елементи. Типизирани са локомотивните кабини и тендери, изцяло електрическата инсталация, въздухосгъстителната и спирачна инсталация и други.
Айнхайц програмата се отнася и за вагоните, и започва именно с тях.
През 1921 година излизат от производство ПЪРВИТЕ ДВА ТИПА СТАНДАРТНИ ДВУОСНИ ПЪТНИЧЕСКИ ВАГОНИ на DRG (тогава администрацията се е казвала все още DRE (Deutche Reihseisenbanen). Единият тип са купейни вагони, подобни на абтайлваген, а вторият тип са безкупейни с открити площадки, много популярни сред нас с името "мечти". Новото и при двата вагона е, че за пръв път кошът и рамата са обединени в обща, ЦЕЛОНОСЕЩА конструкция! През 1922 година германските железници получават и първите четириосни Айнхайц вагони, известни сред моделистите като "Щуките на Роко".
1925 е годината, в която излизат първите Айнхайц локомотиви- 10 броя BR 01 и 10 броя BR 02!
Една година по-късно германските железници получават още две локомотивни серии: BR 43 и BR 44, а през 1927 година сериите 62, 80 и 87. През същата година новите айнхайц вагони са снабдени с талигата "Гьорлиц 3", междуосие 3600 мм, тройно ресорно окачване, едно голямо постижение за онези години.
През 1928 година DRG получава новите локомотивни серии BR 24, BR 64, BR 81 и BR 86, както и новите D-zug wagen, през същата година са влезнали в експлоатация легендарните вагони от РЕЙНГОЛД ЕКСПРЕС, при които за пръв път е достигната и премината дължината от 23 метра! От 1928 са ПРЕМАХНАТИ ЧЕТВЪРТОКЛАСНИТЕ вагони, а започва производство на един съвсем нов тип вагони- EILZUGWAGEN- четириосни, безкупейни вагони за влакове по-бързи от пътническите, но по-бавни от бързите, или УСКОРЕНИ ВЛАКОВЕ.
От 1930 DRG получава и втората масова бързоходна серия BR 03. 1932 е рождената дата на най-мощните Айнхайц тендерки BR 85, а през 1934 се появяват и най-бързите серии BR 05 и BR 61 (Vmax=175km/h), както и BR 71.0, BR 84, BR 89.0
Първите локомотиви от сериите 41 и 45 влизат в експлоатация през 1936, а от 1937 започва производството на трицилиндрова 01!
През 1938 е произведена първата машина от най-масовата Айнхайц серия- BR 50, a през 1939 и най-голямото постижение в предвоенното вагоностроене - т.нар. "ШУРЦЕНВАГЕН", или както е популярен у нас ИРАНКА!
През 1941 влиза в експлоатация и последната истинска Айнхайц серия- BR 23, с което Айнхайц програмата приключва.
По нататък следват чисто военните локомотивни серии 52 и 42, които не биха могли да се нарекат Айнхайц.
Друг е въпросът доколко Айнхайц локомотивите са наистина Айнхайц! Дали успяват да станат масови стандартни серии, или се получава една безкрайна поредица от експериментални локомотивни серии, състоящи от по 2-3 до 10 единици (което е в пълен разрез с първоначалния замисъл Einheits подвижен състав)? В числото на екпериментите слагам сериите 02, 04, 05, 06, 19 1001, 60, 61.
Едно обаче е видно, и то е, че въпреки извънредно тежката икономическа ситуация в Германия, инвестициите в разработване и производство на съвършено нов подвижен състав са много големи!