Автор Тема: Локомотиви 50UK -инж.Константин Иванов  (Прочетена 1990 пъти)

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 443
  • Рейтинг: 117
      Уважаеми членове на железопътния форум.


Един от въпросите,свързани с историята на парните локомотиви,които ме е интересувал е,какви видове германски локомотиви серия 50 UK са съществували.
Тук ще изложа всичко ,което ми е известно по този въпрос. Ще съм ви много благодарен,ако някъде обективно ме коригирате или ако ми съобщите за разновидности на 50 UK,които не съм споменал.
Доколкото ми е известно,съществуват серия 50UK1 и серия 50UK2.
Локомотивите серия 50 UK2  са комплектовани от неизползвани части на локомотиви серии 50, 50 UK1 и 52.

Единствената обща особеност на 50 UK1 и50UK2,която съм забелязал е ,че пароизспускателните кутии на цилиндрите са отделни детайли с ребра,като кутиите се закрепват към цилиндрите с болтове. Така е и при нормалните ,не UK локомотиви серия 50.
При серия 52,кутиите са отлети заедно с цилиндрите.

 
            Локомотиви 50 UK1


Като общи особености на всички 50 UK1 съм забелязал:

1 Коминът е от две части,с наставка отгоре.

2 Димоотбивачни съоръжения,крила и др. липсват.

3 Под вратата на димната камера няма наклонена димоотбиваща престилка.

4 Вратата на димната камера няма централна заключалка с кръгла ръкохватка със спици.

5 Паровходните тръби нямат правоъгълни ламаринени кожуси,каквито има при серия 52.


6 Будката е открита отзад,вратите и са ниски,без прозорци,както е при нормалната серия 50.


Особеностите на някои конкретни 50 UK1,които съм  наблюдавал на снимки са следните:


(Един прозорец или два прозореца,означава ,че на всяка странична стена на будката  има по един,както при серия 52 или по два прозореца.


Тендер 2 2 Т 26  означава ,че локомотива има същия тендер  ,както при нормалните  серия 50,с прозорци и стени около тях.

1. 50 2364 UK-водоподгревател Кнор,питателен дом с водоочистител Вагнер,два малки пясъчника,уравнител Карл Шулц ,един прозорец,тендер 2,2 Т 26 ,предно малко колело със спици.

2.  50 2866 UK - както 50 2364 UK,обаче малкото колело е плътно.


3 .50 1675 UK-водоподгревател няма,има питателен дом с водоочистител Вагнер,два малки пясъчника,уравнител Карл Шулц,два прозореца,което е изключителна рядкост при 50 UK1,тендер 2,2 Т 26
,плътно малко колело.

4 .50 2955 UK-водоподгревател няма. Има питателен дом с водоочистител Вагнер,два малки пясъчника,уравнител Винтертур,един прозорец,тендер Кенгуру с прозорци и стени около тях.
(Локомотивите 50 2950 UK-50 2959 UK имат тендери Кенгуру с прозорци. Те са голям куриоз!!!)

Малко колело-плътно.

5 .50 2684 UK ,50 2780 UK- Два малки пясъчника,уравнител Винтертур

Един прозорец. Кутиеобразна топлинна защита на кноровата помпа ,генератора и външните арматурни елементи. Тендер 2,2 Т 26.Плътно предно малко колело.


6. 50 2321UK -Водоподгревател и питателен дом няма. Един пясъчник,какъвто има серия 52,уравнител Карл Шулц ,един прозорец,кутиеобразна топлинна защита на помпата ,генератора и външната арматура.. Тендер 2,2 Т26 . Плътно предно малко колело.


7. 50 2339 UK. Същото както при 50 2321 ,обаче предното колело е със спици.

8. 50 2840 UК  На снимката се вижда само предната част на локомотива.

Водоподгревател и питателен дом няма,един пясъчник ,какъвто има серия 52 ,капак на комина,което при 50 UK1  е изключителна рядкост ,уравнител Винтертур,плътно малко  колело.


9. 50 3012 UK - котел система Бротан с водотръбна пещ. При серия 50 ,само 50 3011UK и 50 3012 UK имат такъв котел.

Водоподгревател  и питателен дом няма,един пясъчник като на серия 52,уравнител Винтертур,един прозорец. Кутиеобразна топлинна защита на помпата ,генератора и външната арматура. Тендер 2,2 Т 26 и малко предно колело със спици.
 


               Локомотиви серия 50 UK2


От тези локомотиви съм виждал на снимки само следните:

1. 50 3109 UK ,50 3111 UK ,50 3116 UK,със следните особености.

  а.Котел на нормален ,не UK локомотив серия 50,водоподгревател Кнор,питателен дом Вагнер,два малки пясъчника,комин с надстройка.,врата на димната камера с нормална заключалка и кръгла ръкохватка със спици.
б. димоповдигащи крила Вите-същите като серия 52.

в. Наклонена престила под вратата на димната камера.
г.Парна машина на нормална,не UK, серия 50,-.отделни пароизпускателни кутии  с ребра,уравнители Карл Шулц.

д.50 3109 UK и 50 3116 UK  имат правоъгълни топлоизолационни кожуси,както при серия 52.

 50 3111 няма такива кожуси

е. Будка-същата като на серия 52,напълно затворена с по един прозорец на страничните стени.

ж. Тендер 2,2 Т26 от вида използван при 52 007 до 52 349,без прозорци и стени около тях.

2. 50 3125 UК -със следните особености
а. Котел,будка ,тендер"лодка "!!, от серия 52

б.Димоповдигащи крила Вите,същите като при серия 52.
в. Правоъгълни кожуси на паровходните тръби,както при серия 52.
г. цилиндри с отделни пароизпускателни кутии -както при серия 50.
д. Уравнители Винтертур ,които няма кутия.
е. Предно малко колело със спици.

С изключение на цилиндрите 50 3125 UK ,абсолютно не се различава от серия 52 и на пръв поглед всеки би го считал за серия 52.

                                 ВАЖНА ЗАБЕЛЕЖКА



Съществуват локомотиви серия 50,построени без димоповдигащи крила,но с наклонена  димоотбивачна "престилка " или даже без клила и престилка,които обаче не се водят 50 UK,а все още като серия 50.

При някои от тях предното малко колело е плътно , а не със спици.

От тези локомотиви съм наблюдавал на снимки
1. 50 2363 -без крила ,но все още с престилка. Малкото колело е плътно.Следващият 50 2364 вече е UK- 50 2364 UK,без престилка и с един прозорец.
2. 50 2668-без крила и престилка ,предно колело със спици.


Ще бъде прекрасно,ако някои моделист изработи модели на всички локомотиви серия 50,50 UK,50 UK2 ,50.35 и 50.40 на ГДР ,различни DB Reko и други варианти.

Това би представлявало огромен принос за идсторията на парния локомотив.